Gjest Medmor Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Jeg vil starte med å si at jeg synes fedrekvoten er et godt tiltak, når det er sagt ønsker jeg at denne loven må oppdateres i forhold til studenter som får barn! For vi faller nemlig utenfor systemet! Vi har nemlig opplevd baksiden av permisjonsordningen slik den er i dag: Min samboer fødte i juni vår sønn, men siden jeg er student har jeg ikke mulighet til å ta ut min fedrekvote (i mitt tilfelle medmorkvote). Vi kontaktet NAV for å spørre om vi kunne overføre min kvote til mor, slik at sønnen vår får vært hjemme et år. Vi fikk beskjed om at dette skulle nok gå bra, og at det bare var å sende en søknad. Denne søknaden fikk vi AVSLAG på, med grunnlag i loven, fordi denne ikke omfatter studenter! Jeg fikk beskjed om at jeg kan ta ut min kvote senere, noe som forsåvidt er bra, men vi ønsker som sagt at sønnen vår skal få være hjemme i et helt år, for vi synes han egentlig er for liten til å begynne i barnehage ved 9 mnd's alder. Vi opplever det som urettferdig at loven i dag gjør det så vanskelig for studenter som får barn. Vi fikk også beskjed om at dersom jeg ikke hadde hatt arbeid ved siden av studiet ville vi kunne fått overført kvoten til mor, så her blir vi straffet for at jeg har en liten deltidsjobb (noe som forøvrig er helt nødvendig for at vi skal ha råd til å bo i Oslo, siden støtte kun fra Lånekassen ikke er tilstrekkelig når man bor her.) Dette er noe som bør bli tatt tak i, da det vel ikke kan være meningen at man skal bli straffet for å få barn mens man studerer...? - Frustrert Medmor
saltvann Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 HELT ENIG! Synes studentene burde ha fått det litt bedre hvis de får barn som student. Vi sliter jo allerede med de få lappene vi får fra lånekassen. Overlever ikke i Oslo uten jobb. Vi burde fått det samme som alenemødre. Lønner seg ikke å få barn når man studerer, men frister ikke å vente til jeg er ferdig heller..
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Du kan da ta permisjon fra studiene og få lånet omgjort til fødselsstipend. Så hva er egentlig problemet? 2
Leanne Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Du kan da ta permisjon fra studiene og få lånet omgjort til fødselsstipend. Så hva er egentlig problemet? Ja, for et helt år... Man kan jo ikke ta permisjon fra studiene i 10 uker!
Gjest Håpløs Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Kan du ikke ta permisjonen i sommerferien? Eller ta hele høstsemesteret som er på ca 4 måneder? Enig i at hele permisjonen burde kunne overføres til mor, men det burde gjelde alle, og ikke bare studenter.
Kvist Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Kan du ta noen av fellesukene? Og dermed søke permisjon fra studiene et helt semester?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå