AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Er det lov å være surrogatmor her i Norge? Å bære frem et barn for andre? Hva kan man eventuelt tjene på dette? Noen som vet? Vet at dette praktiseres i USA...
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Mener det ikke er lov i Norge, men det er noen som drar til et land det er lov, med surrogatmoren, og får det til på den måten... Vet ikke hvor mye de tar for dette.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 ts her, ja jeg googlet det litt nå, og det er forbudt ved lov i norge... Vi har et par på jobben som ikke får barn og har gått igjennom flere prøverørsforsøk... og jeg ser hvor ulykkelige de er. Selv har vi 3 barn, og mannen min har nå sterilisert seg, vi skal ikke ha flere. Men jeg likte å gå gravid alle gangene, har hatt fine og ukomplisert fødsler og svangerskap. ikke har vi økonomiske problemer, så det er ikke økonomiske baktanker. jeg ville nok ikke båret fram et barn for noen jeg kjente, eller der jeg ville treffe på barnet senere, men jeg kunne godt tenkt meg å gjøre dette for andre, ukjente, for å ikke gjøre ting kompliserte i forhold til barnet i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 syns surogati er å leke med andre menneskers kropp,følelser etc.det burde vere forbud verden over. å få barn er ingen menneskerett.å vere ulykkelig pga d er ikke vanskelig å forstå,men det er store muligheter å vere foster foreldre og ta seg av barn som er fødd av foreldre som ikkje burde få barn.adopsjon er også en mulighet. noen reiser til fattige lang og kjøper en kvinne for å bere frem ett barn og betaler penger for "jobben" noe mer grusomt kan vel ei finnes. 1
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 syns surogati er å leke med andre menneskers kropp,følelser etc.det burde vere forbud verden over. å få barn er ingen menneskerett.å vere ulykkelig pga d er ikke vanskelig å forstå,men det er store muligheter å vere foster foreldre og ta seg av barn som er fødd av foreldre som ikkje burde få barn.adopsjon er også en mulighet. noen reiser til fattige lang og kjøper en kvinne for å bere frem ett barn og betaler penger for "jobben" noe mer grusomt kan vel ei finnes. Det er vel nettopp derfor det burde lovliggjøres i Norge? Jeg er også helt imot fattige som utnyttes fordi andre vil ha barn, men å kunne være surrogatmor tror jeg flere i Norge kunne tenke seg (er ikke fremmed for tanken selv). Det å frivillig hjelpe noen med å få biologiske barn ser jeg ikke problemet med... 1
Gjest frøken am Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Det finnes så uendelig mange barn i verden som ALLEREDE er født og sårt trenger et sted å være, et trygt å få bo i. Synes rett og slett hele surrogat opplegget er kvalmt. 4
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 Det finnes så uendelig mange barn i verden som ALLEREDE er født og sårt trenger et sted å være, et trygt å få bo i. Synes rett og slett hele surrogat opplegget er kvalmt. Jeg ser hva du mener, men jeg føler at om man føler så sterkt for det, hvorfor ikke adoptere selv? Jeg har barn som er biologisk mine, og kan jo da relatere meg i følelsen over å ønske seg det... Det burde jo du også gjøre? Man kan jo ikke sette ansvaret om å adoptere barn som har det vanskelig over på dem som har vansker med å få barn? Da er det jo like mye mitt og ditt ansvar som har hatt lyst på barn? 4
Niennas Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Jeg ser hva du mener, men jeg føler at om man føler så sterkt for det, hvorfor ikke adoptere selv? Jeg har barn som er biologisk mine, og kan jo da relatere meg i følelsen over å ønske seg det... Det burde jo du også gjøre? Man kan jo ikke sette ansvaret om å adoptere barn som har det vanskelig over på dem som har vansker med å få barn? Da er det jo like mye mitt og ditt ansvar som har hatt lyst på barn? hear hear! Fullstendig enig! Jeg tror jeg ville ha foretrukket å være med på hele prosessen, med andre ord: Følge med fra barnet bare var et embryo, få høre om legevisitt og UL, og vite at ungen får alt den trenger i Norge. I teorien kunne jeg godt vært surrogatmor for f.eks. min bestevenn som er homofil, hvis han og kjæresten hans ville hatt barn, men i praksis så sitter jeg her med bekkenløsning, og har hatt det siden uke 16, og det tror jeg ikke at jeg hadde vært så villig å ofre. (Jeg ser selvfølgelig bort ifra at det er ulovlig når jeg skriver dette )
Gjest frøken am Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 Jeg ser hva du mener, men jeg føler at om man føler så sterkt for det, hvorfor ikke adoptere selv? Jeg har barn som er biologisk mine, og kan jo da relatere meg i følelsen over å ønske seg det... Det burde jo du også gjøre? Man kan jo ikke sette ansvaret om å adoptere barn som har det vanskelig over på dem som har vansker med å få barn? Da er det jo like mye mitt og ditt ansvar som har hatt lyst på barn? Ser hva du mener, absolutt. Og ser meg for så vidt enig. Personlig synes jeg saken stiller seg annerledes når man skal gjøre dette kunstig - altså ikke ha sex med partneren din og føde barnet selv. Å skulle gjøre noen kunstig gravide MENS det finnes barn der ute som allerede er født, blir litt smør på flesk. Nå har ikke vi råd til å adoptere, og det letteste for oss er selvsagt å produsere selv! Skjevheten synes jeg viser seg når det ikke skjer etter naturens regler. Ved adopsjon er jo barnet allerede født.
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Ser hva du mener, absolutt. Og ser meg for så vidt enig. Personlig synes jeg saken stiller seg annerledes når man skal gjøre dette kunstig - altså ikke ha sex med partneren din og føde barnet selv. Å skulle gjøre noen kunstig gravide MENS det finnes barn der ute som allerede er født, blir litt smør på flesk. Nå har ikke vi råd til å adoptere, og det letteste for oss er selvsagt å produsere selv! Skjevheten synes jeg viser seg når det ikke skjer etter naturens regler. Ved adopsjon er jo barnet allerede født. Ja, jeg ser jo den, og jeg mener ikke å kritisere deg for å få barn naturlig! det har jo jeg også fått. Men da er det også vanskeligere å sette seg inn i situasjonen der du har veldig lyst på egne barn, også er muligheten der... Denne debatten er jo ganske vanskelig, det er vel også derfor den er så omdiskutert, og jeg selv ser godt sidene i begge saker, og vet helt ærlig ikke helt hvor jeg skal plassere meg...
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #11 Skrevet 20. august 2011 hear hear! Fullstendig enig! Jeg tror jeg ville ha foretrukket å være med på hele prosessen, med andre ord: Følge med fra barnet bare var et embryo, få høre om legevisitt og UL, og vite at ungen får alt den trenger i Norge. I teorien kunne jeg godt vært surrogatmor for f.eks. min bestevenn som er homofil, hvis han og kjæresten hans ville hatt barn, men i praksis så sitter jeg her med bekkenløsning, og har hatt det siden uke 16, og det tror jeg ikke at jeg hadde vært så villig å ofre. (Jeg ser selvfølgelig bort ifra at det er ulovlig når jeg skriver dette ) Ja, nettopp
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 surogati er uansett å leke med menneskr kroppen.befukte en kvinne med regensrør for at du skal ha biologiske barn..kvalmt ja det er det! tenker du aldri på at den kvinnen som berer ferm barnet har følelser for det livet hun berer frem?. det kommer nok mange rettsaker om rett til barnet om slikt tilates . ta vare på barn som alerede er fødd og slutt med egoet ditt! 1
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #13 Skrevet 20. august 2011 surogati er uansett å leke med menneskr kroppen.befukte en kvinne med regensrør for at du skal ha biologiske barn..kvalmt ja det er det! tenker du aldri på at den kvinnen som berer ferm barnet har følelser for det livet hun berer frem?. det kommer nok mange rettsaker om rett til barnet om slikt tilates . ta vare på barn som alerede er fødd og slutt med egoet ditt! Mitt ego? Jeg kunne i så fall tenkt med å VÆRE surrogatmor, ikke bruke. Jeg har barn jeg, som er så heldig å kunne få... Det er mange andre som benytter kunstig befruktning utenom surrogati også. Er det en avtale mellom foreldre og surrogatmor blir det ikke noe rettsak, de lurer ikke embryoet inn i den intetanende moren... 2
Gjest Iah Skrevet 20. august 2011 #14 Skrevet 20. august 2011 (endret) Det finnes så uendelig mange barn i verden som ALLEREDE er født og sårt trenger et sted å være, et trygt å få bo i. Synes rett og slett hele surrogat opplegget er kvalmt. Nå er det ikke slik at det er en overflod av barn som venter på å bli adoptert. Det er faktisk flere som ønsker å adoptere enn barn som kan adopteres. Ja, det finnes mange foreldreløse barn, men det er på ingen måte slik at alle disse kan adopteres. Og det er faktisk slik at det frigis stadig færre barn til adopsjon, så det blir vanskeligere og vanskeligere. Adopsjon er rett og slett ikke en lettvin løsning på ufrivillig barnløshet. Endret 20. august 2011 av Iah 2
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #15 Skrevet 20. august 2011 Nå er det ikke slik at det er en overflod av barn som venter på å bli adoptert. Det er faktisk flere som ønsker å adoptere enn barn som kan adopteres. Ja, det finnes mange foreldreløse barn, men det er på ingen måte slik at alle disse kan adopteres. Og det er faktisk slik at det frigis stadig færre barn til adopsjon, så det blir vanskeligere og vanskeligere. Adopsjon er rett og slett ikke en lettvin løsning på ufrivillig barnløshet. Det har jeg også hørt egentlig
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #16 Skrevet 20. august 2011 Mitt ego? Jeg kunne i så fall tenkt med å VÆRE surrogatmor, ikke bruke. Jeg har barn jeg, som er så heldig å kunne få... Det er mange andre som benytter kunstig befruktning utenom surrogati også. Er det en avtale mellom foreldre og surrogatmor blir det ikke noe rettsak, de lurer ikke embryoet inn i den intetanende moren... du vil vere surogat mor..hjelpes.du skal føde ett barn som du har båret i din kropp.og så skal du gi det bort når det kommer ut fordi du tror at det sikkert er veldig enkelt.det er ikkje noen hund du skal gi bort men ett barn! hva skal du fortelle barnet da..du er enten helt uten følelser eller så er du ikke klar over hva dette inneberer.
chr1989 Skrevet 20. august 2011 #17 Skrevet 20. august 2011 du vil vere surogat mor..hjelpes.du skal føde ett barn som du har båret i din kropp.og så skal du gi det bort når det kommer ut fordi du tror at det sikkert er veldig enkelt.det er ikkje noen hund du skal gi bort men ett barn! hva skal du fortelle barnet da..du er enten helt uten følelser eller så er du ikke klar over hva dette inneberer. Det er jo ikke mitt barn. Jeg ser det som en utrolig stor gave å gi til noen. Selvfølgelig blir man knyttet, men man har jo ikke kontakt etterpå. Hva skal jeg fortelle barnet? Gogogaga? Det vokser opp med foreldrene sine det. Akkurat som alle andre barn. Verre er det ikke. 3
Niennas Skrevet 20. august 2011 #18 Skrevet 20. august 2011 du vil vere surogat mor..hjelpes.du skal føde ett barn som du har båret i din kropp.og så skal du gi det bort når det kommer ut fordi du tror at det sikkert er veldig enkelt.det er ikkje noen hund du skal gi bort men ett barn! hva skal du fortelle barnet da..du er enten helt uten følelser eller så er du ikke klar over hva dette inneberer. Jeg tror kanskje Chr1989 vet hvordan det er, siden hun allerede er mor. Hvorfor er det galt av henne å ønske å hjelpe noen? Jeg ville tro at det er enklere å være surrogatmor, der du vet fra før du blir gravid at dette er ikke ditt barn, og dette gjør du for å hjelpe (f.eks.) Trine og Mats, fordi de ønsker så gjerne et barn, enn å bli (som oftest) uønsket gravid, og ta valget mellom å adoptere bort barnet ditt eller oppdra det selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #19 Skrevet 20. august 2011 Det er jo ikke mitt barn. Jeg ser det som en utrolig stor gave å gi til noen. Selvfølgelig blir man knyttet, men man har jo ikke kontakt etterpå. Hva skal jeg fortelle barnet? Gogogaga? Det vokser opp med foreldrene sine det. Akkurat som alle andre barn. Verre er det ikke. tror ikke vi er på samme planet når det gjelder dette temaet desverre.
Kara W Skrevet 20. august 2011 #20 Skrevet 20. august 2011 Det har vært snakk om et prøveprosjekt i Norge med surogati, da helt uten betaling, men jeg vet ikke på hvilket nivå dette var. Selv ser jeg ikke noe galt i surrogati i seg selv. Til alle tider har barnløse par tatt til seg barn, noen ganger ved å adoptere et foreldreløst barn, noen ganger ved at barnet er laget "på bestilling". Det er ikke noe mer synd på surrogatbarn enn det er på adoptivbarn. De vokser opp med foreldre som virkelig ønsket seg dem og som elsker dem høyt. Det finnes selvfølgelig deler av surrogatindustrien som ikke er bra, men det betyr ikke at surrogati i seg selv er galt. Dersom det ble lovlig og regulert skal dere se at "utnyttelse av fattige kvinner i India" vil forsvinne. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå