AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 For noen mnd siden drev jeg dessverre med selvskading. Har heldigvis kommet ut av det nå. Problemet er at jeg har røde streker der hvor jeg kuttet meg. De blir liksom aldri lysere, heller mer "lilla." Kuttet meg aldri noe særlig dypt, mest overfladisk som stoppet å blø så og si med en gang. Har litt ruglete hud der hvor kuttene var, men har ikke typisk "selvskaderhud" hvor arrene går oppover, de er flate. Noen som vet om disse blekner etterhvert? Er ca to mnd siden sist jeg kuttet meg. På forhånd takk
nickless Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Arr blekner . Det tar tid , avhengig av dybde og individuellt hvor fort det blekner , sollys o l . Laserbehandling hjelper også for å blekne arr , det er relativt kostbart. Glad du er bedre , håper du også i fremtiden har så god helse att du ikke skader deg selv.
Ego Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Om det 'bare' er to mnd siden, så vil de mest sannsynlig blekne en god del. Er periodevis selvskader selv (shame on me...), og har hatt endel slike overfladiske kutt som du beskriver - det ser ille ut en stund, men selv de arrene jeg var sikker på aldri ville forsvinne er nå nærmest usynlige. Det er kun i skarpt lys, eller når jeg fryser skikkelig, at det er mulig å få øye på uten at man ser godt etter. Håper alt går bra nå
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Gi det 6-18 måneder og det er mest sannsynlig mer eller mindre borte i forhold til hvordan det ser ut nå. Ta gjerne bilder en gang i måneden, slik at du ser fremgangen 1
Giacomo_P Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Arr blekner over tid, men hvor synlige de blir, er avhengig av skadeomfanget. Fine, grunde snittskader blir så godt som borte. Hvis du har hatt litt dybere, mere "rufsete" sår med sprikende sårkanter, vil arrene bli mere synlige, og aldri helt borte. De vil også være mere synlige når du er brun, fordi det ikke dannes pigmentstoffer i arrvev.
pessimist Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Det kommer helt an på arret, jeg ble klort av hunden min da jeg hadde hund, en rett strek på overarmen, ser ut som om jeg har kuttet meg selv overflødig. Jeg har hatt dette arret nå i snart 1 år, men nå har det begynt å komme noe hvitt nede i det, men selve rødheten forsvinner ikke. En venninne av meg var selvskader, hun har slike arr som du snakker om, de er ennå røde etter 3 år. kommer vel an på typen arr, dybden, bredden osv. Men blekner nok til slutt skal du se
Gjest Helene Skrevet 30. mars 2013 #7 Skrevet 30. mars 2013 Jeg falt og rev opp kneet på en halv glassflaske da jeg var 7 år og på ferietur i Nederland...det er 11 år siden nå og det har omtrent ikke bleknet i det hele tatt. Om sommeren når jeg får litt farge er det verst...da blir jeg brun og arret hvitt og det synes kjempegodt. Skulle ønske det bare kunne forsvinne...
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #8 Skrevet 30. mars 2013 Bruk høy solfaktor på dem, og unngå direkte sollys. Laserbehandling koster ca 1000,- gangen og er ekstremt vondt. Avhengig av hvor du må gjøre det selvfølgelig. Jeg måtte gjøre det i ansiktet pga en ulykke, og jeg grein hver eneste gang. Jeg er tøff som en strikkball ellers og tåler høy smerte. Skal sies at arret er omtrent usynlig nå, så det var vel verdt pengene! Lå an til å bli seende ut som Frankenstein. Laserbehandling forter helingsprosessen, slik at helingen skjer kontrollert, og dermed flyter ikke arret fra hverandre, men holder seg til en tynn strek. Den trekker også ut pigmentene, slik at det røde/ lilla forsvinner. Anonym poster: b0480a4c411b2985e2d4a5d8bb5bc141
pantora Skrevet 30. mars 2013 #9 Skrevet 30. mars 2013 De kommer an på huden din, noen får arr veldig lett som er veldig tydelige lenge, mens andre gror fort. De fleste arr blekner heldigvis ganske greit. Du må nesten bare ta tiden til hjelp! Og som nevnt her, vær forsiktig med sollys.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå