Cashpink Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Hei! Hva er meningene deres!! Jeg har kommet over en leilighet til ca 1 800 000 NOK. Problemet - alt må pusses opp. Den bærer preg av at ingen har gjort noe der på minst 20 år. Boligen har nå ligget ute til salgs en god stund. Jeg har begynt å fantasere om å legge inn et veldig lavt bud. På kanskje rundt 1 2/ 1 3. Det er jo et skambud!!! men jeg synes ikke boligen slik den er i dag er verdt prisandtydningen. Sjekket opplysninger i eierskiftet og den gikk for noe rundt halv millionen for 10 år siden. Hva hadde dere tenkt i samme situasjonen?
juliane Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Det er vel ingenting i veien for å legge inn bud, men eieren skal være bra desperat hvis han/hun selger til 2/3 av takst. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Det verste du kan få er at de ikke aksepterer budet, og da får du ta det som det kommer.
Honesty Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Det eneste du risikerer, er å irritere eier såpass at han/hun blir sta og nekter å selge til noe under prisantydning. En annen ting er at et skambud nok vil få andre interessenter som evt. har sittet på gjerdet til å ta initiativ og gi bud, og dermed driver opp prisen. Og i tillegg bør du nok tenke på om takst/prisantydning faktisk reflekterer boligens reelle verdi i dagens marked...
Cashpink Skrevet 19. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2011 Ikkesant! Jeg tenker jo at det kan jo hende at selger er desperat etter å få solgt. Boligen står tom og den har stått annonsert lenge. Vi på vår side tenker at vi er ikke nødt til å ha boligen for enhver pris, så hvis det ikke er andre interessenter tilstede, så kan vi jo by. Om vi får nei på det vi setter som maks, så vel vel. Da får det bli med det. Det samme om vi blir utbydd. Men den lille sjansen da for at man faktisk kan få den til skampris er jo der.
Cashpink Skrevet 19. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. august 2011 Og i tillegg bør du nok tenke på om takst/prisantydning faktisk reflekterer boligens reelle verdi i dagens marked... Det gjør den ikke. Sammenlignet med tilsvarende i samme område etc så gjør den ikke det.
Chelmon Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Dersom dere byr max det dere vil/kan gi for den så har dere ingenting å tape mener jeg.
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Hvis boligen har ligget ute en god stund uten å ha blitt solgt, og uten at prisen er satt ned, ville jeg tolket det dithen at eier ikke er desperat. Dermed er du neppe den første som har tenkt på skambud, heller. Men på den annen side - bortsett fra faren ved å starte en budrunde, hva har du å tape? 1
Cashpink Skrevet 20. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2011 Jepp! Jeg får gjøre et forsøk =)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Det gjør den ikke. Sammenlignet med tilsvarende i samme område etc så gjør den ikke det. Da er kanskje selger like sta som meg. Jeg solgte også et hus der jeg bestemte prisantydning, i mot meglers råd og over takst. Det kom et skambud, uten tidsfrist og jeg hadde det i reserve hvis det skulle gå så ille, selv om det ikke ville dekkeboliglånet. Men jeg fikk solgt til prisantydning etter noen måneder. Grunnen til at jeg kjørte opp prisen i prisantydning var fordi huset og eiendommen kunne selges som fritidseiendom og jeg ville helst selge til noen som hadde penger og var villig til å betale for det unike ved stedet som ikke de fastboende iom at de var vokst opp med fin natur og beliggenhet. Men det er ingen som blir fornærmet av et skambud.
Cashpink Skrevet 20. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2011 Ja! Ser jo den siden også. For alt vi vet så er det noen som har mulighet til å sitte med denne boligen usolgt til "rette budbringer" kommer. Men så er det den sjansen at personen vil bli kvitt det. Tror jo ikke vi hadde akseptert det samme på vårt hus. Jeg tenker jo at jeg er frekk og at selger blir fornærma om det skulle være noen som mener de får det til prisantydning. Lest meg litt frem på nettet og finner artikler som sier noe om at skambud gjør at boligprisene på sikt vil synke. SÅ det er ikke usunt at vi byr lavt. Men vi mener virkelig ikke at boligen er verdt mer, og om selger skal ha mer, så er ikke det boligen for oss. Vi ønsker å legge resten av pengene våre i å pusse opp om vi skulle hatt flaks.... Men mest sannsynlig har vi jo ikke det.
Kosemose Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 Hei! Hva er meningene deres!! Jeg har kommet over en leilighet til ca 1 800 000 NOK. Problemet - alt må pusses opp. Den bærer preg av at ingen har gjort noe der på minst 20 år. Boligen har nå ligget ute til salgs en god stund. Jeg har begynt å fantasere om å legge inn et veldig lavt bud. På kanskje rundt 1 2/ 1 3. Det er jo et skambud!!! men jeg synes ikke boligen slik den er i dag er verdt prisandtydningen. Sjekket opplysninger i eierskiftet og den gikk for noe rundt halv millionen for 10 år siden. Hva hadde dere tenkt i samme situasjonen? Hvis den gikk for 1 500 000 for 10 år siden er du ganske frekk hvis du ber 1 200 000 - 1 300 000. Det er vel ganske usedvanlig at boliger SYNKER med 20% på 10 år??? Med mindre den er ødelagt. At boligen er sitt og ikke moderne har ikke så mye å si så lenge den ikke er ødelagt/full av råte o.l. Mener i allefall jeg...
Envy Skrevet 20. august 2011 #13 Skrevet 20. august 2011 Det er ikke dumt å prøve seg frem med et skambud og se. Ingen kan nekte deg å legge inn et lavt bud, og det verste som kan skje er at du får nei. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #14 Skrevet 20. august 2011 Hvis den gikk for 1 500 000 for 10 år siden er du ganske frekk hvis du ber 1 200 000 - 1 300 000. Det er vel ganske usedvanlig at boliger SYNKER med 20% på 10 år??? Med mindre den er ødelagt. At boligen er sitt og ikke moderne har ikke så mye å si så lenge den ikke er ødelagt/full av råte o.l. Mener i allefall jeg... Hun skriver at den gikk for rundt en halv million for ti år siden.
Cashpink Skrevet 20. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 20. august 2011 Hvis den gikk for 1 500 000 for 10 år siden er du ganske frekk hvis du ber 1 200 000 - 1 300 000. Det er vel ganske usedvanlig at boliger SYNKER med 20% på 10 år??? Med mindre den er ødelagt. At boligen er sitt og ikke moderne har ikke så mye å si så lenge den ikke er ødelagt/full av råte o.l. Mener i allefall jeg... Nei. den gikk for 500 000 for 10 år siden. Så jeg er vel egentlig ikke frekk?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #16 Skrevet 20. august 2011 Du er ikke frekk. Jeg fikk også skambud på huset fra en nabo, men reagerte ikke på andre måter enn at jeg overså budet, men tenkte at jeg kunne ta kontakt hvis det ikke kom inn andre bud.
Sweetpea25 Skrevet 20. august 2011 #17 Skrevet 20. august 2011 Du kan jo prøve å legge inn et skambud - og du kan være heldig Det værste som kan skje er jo at selger ikke aksepterer budet. Dersom han synes du går for lavt, kan du jo enten legge inn et høyere bud, dersom det er ønskelig - eller legge det litt på is, la det gå noen uker og legge inn samme budet på nytt. Da har det ligget ute ennå lengere, og selger kanskje går med på et "skambud" for det er eneste mulighet til å bli kvitt leiligheten. Kan også være tilfelle at han ikke har hastverk med å selge den, og lar den ligge ute til han får det som den er taksert til.. - Men du har ingen verdens ting å tape på å legge inn et lavt bud iallefall :-) Lykke til iallefall :-)
Margrethe86 Skrevet 20. august 2011 #19 Skrevet 20. august 2011 Skader neppe å legge inn skambud, men gi det laaang - eller ingen tidsfrist. Et skambud på 2 dager vil de nok avslå Bare så det er nå nevnt, selv om du sikkert har tenkt på det
suzie Skrevet 21. august 2011 #20 Skrevet 21. august 2011 Det der med takst og prisantydning er jo ingen fasit. Det er markedet som til slutt bestemmer prisen. Been there - done that - fikk tilslaget, 500' under prisantydning. Da var det vel vi som hadde rett pris da, og megler/ takst som var helt på tur. Huset er verdt det markedet er villig til å betale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå