Gå til innhold

Hvordan snakket de i Oslo i gamledager?

Riskrem

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet hvordan man snakket i Oslo i gamledager, dvs. for ca 100 år siden. Snakket de en slags dansk-norsk språk? Eller er det omtrent helt likt det vi snakker i Oslo i dag?

:popcorn: :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nadezhda

Går ut ifra at det var likere dansk enn i dag, uten at jeg skal si det sikkert. Ser jo eldre mennesker, mange som sier ting som "håber" og "mave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, var et par grammatikkfeil i første post ja :nei:

Jeg leste litt i grunnloven her om dagen og den er jo skrevet på dansk, er den ikke? Så begynte jeg å tenke på hvordan folk snakket i gamledager. Kanskje skrift- og talespråket var forskjellige? Og det vi snakker i Oslo er jo veldig likt dansk, men mer likt i skriftspråket enn i uttalen.

TS :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlegvis større forskjell på aust- og vestkanten.

Sjølv om bokmål var nærmare dansk den gongen enn det er no, snakka dei jo ikkje slik, i alle fall ikkje folk flest, sjølv om det sikkert var sosiolektar den gong som no.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nadezhda

Sannsynlegvis større forskjell på aust- og vestkanten.

Det tror nok jeg også, er jo påfallende stor forskjell idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 100 år siden var Norge et fritt og uavhengig land,med stort fokus på å skape sitt eget språk osv. Mange av de eldste besteborgerne, tidl embetsmannsstanden snakket nok tilnærmet dansk ennå, men de fleste snakket nok et talespråk nærmere set vi hører i Oslo i dag. I 1878 kom det en lov som sa at elever kunne snakke sin egen dialekt. I Oslo var det stor tilflytting pga industrialiseringen, disse menneskene snakket dialekten sin. Stor forskjell på arbeidere og de borgerlige. Slik er det jo også i dag mellom øst og vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler som finnes ennå i dag: Akerselva- Akerselven, sne-snø, sepe- såpe osv. Mye større forskjell på øst og vest enn det vi ser i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet til både Knud Knudsen og Ivar Aasen i siste halvdel av 1800-tallet var jo å gjøre skriftspråket likere talemålet – forskjellen var at mens Aasen ville ta utgangspunkt i alle de norske dialektene, tok Knudsen utgangspunkt i den såkalte "dannede dagligtale", altså det som ble snakket av de litt bedre borgerne i Oslo (og det er muligens dette talemålet du sikter til?). Med tanke på at Knudsen fant at også Christiania-borgernes talemål var fjernt fra dansken, kan vi regne med at folk ikke snakket dansk – med mindre de var danske, da - selv på vestkanten. Men man hadde vel et litt annet vokabular, avhengig av sosiolekt og så videre.

Hvis du vil få et ganske autentisk inntrykk av at hvordan de snakket på østkanten, kan du jo lese Ulvehiet av Oskar Bråten, som kom ut for nesten 100 år siden (i 1919).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I dag tror mange personer som ikke bor i Oslo at de på østkanten sier "akerselven, jenten" osv men vi på øtkanten sier "akerselva og Jenta" det er i bergen man sier masse -en endinger men også på vestkanten.

På oslo på øst for 100 år siden så man "voss" til "oss" og bannan og ikke banan osv, men mange fra oslo øst sier også bannan i dag, mange på min alder også (den yngre generasjonen) men vi sier ikke lenger "voss" så det har forandra seg men ikke så mye.

De på vestkanten har alltid snakket eller som jeg sier "snakka" litt penere enn de på østkanten så de har veldig ofte -en endelser, men som sagt er det de i bergen som bruker det mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og foresten de som sier at de i Oslo har dialekt tar feil for det er vel ikke vår feil at Knut Knudsen bestemte at oslo vest dialekten skulle være riksmålet? Før han bestemte det skrev vi jo dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Bergen har de ikke hunkjønn, dermed sier de jenten, damen osv. Dette er også en del brukt på vestkanten. Ikke så tydelig i dag, men veldig tydelig før. Det ble også sagt min far og min bror, mens på østkanten sa de broren min og faren min. Skillet mellom øst og vest er i ferd med å viskes ut.

Er det noen som påstår at det som snakkes i Oslo ikke er en dialekt? Det som er den opprinnelige dialekten i Oslo er østkantmålet, som dessverre også er i ferd med å forsvinne, ikke den dannede dagligtale som fantes på vestkanten. Nå er oslodialekt også en sosiolekt med lav prestisje. Det var arbeidere og fattigfolk som snakket sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tror mange personer som ikke bor i Oslo at de på østkanten sier "akerselven, jenten" osv men vi på øtkanten sier "akerselva og Jenta" det er i bergen man sier masse -en endinger men også på vestkanten.

På oslo på øst for 100 år siden så man "voss" til "oss" og bannan og ikke banan osv, men mange fra oslo øst sier også bannan i dag, mange på min alder også (den yngre generasjonen) men vi sier ikke lenger "voss" så det har forandra seg men ikke så mye.

De på vestkanten har alltid snakket eller som jeg sier "snakka" litt penere enn de på østkanten så de har veldig ofte -en endelser, men som sagt er det de i bergen som bruker det mest.

"Voss"?

Du meiner kanskje "vårs"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...