Gå til innhold

Legger om. NÅ.


Gjest frøken am

Anbefalte innlegg

Gjest frøken am

En dag gikk det opp for meg: Jeg er matintolerant.

På hvor mye og hva er jeg ikke 100% sikker på, men jeg reagerer på sukker, gjær og melk.

Etter en mindre koselig episode med candida (Les: sopp i snakkehullet) fant jeg ut at nå var det bare å legge over. Helt.

Har i flere år vært plaget med sopp nedentil også, og har begynt å ane et mønster som tilsier at indre organer og kroppen generelt nå trenger langvarig pleie!

Lager denne tråden (dagbok om du vil) både for meg selv, slik at jeg kan titte her og sjekke min egen oversikt, og ellers kan de som vil bare henge seg på. Har funnet ut hvor utrolig vanskelig det er å sparke seg selv i rævva og få kommet i gang.

Selv følte jeg ikke at jeg noe særlig valg, det var bare å legge om kostholdet på dagen (var i tillegg på hytta, midt oppå fjellet, med ikke store utvalget!) og snu det rundt.

Har hittil gått veldig greit!

Enn så lenge har jeg levd på:

Pannebrød - rasker sammen noe grov hvete, kjerner og økologisk havregryn som jeg smeller i langpanne. Veldig veldig godt! Dette kan det lages flere varianter av, bl.a. med most banan og gojibær. f.eks. HELT NYDELIG!

Rugbrød - liker best de som ikke er så salte.

Ellers en del frukt og grønt, og ettersom jeg er gravid må jeg også være påpasselig med både grønsaker og kjøttpålegg.

Her om dagen fikk mamma litt fnatt da hun glemte seg bort og serverte meg salami :fnise:

Smoothies har jeg ikke testet enda, det er generelt dyrt å leve på høyt fruktinntak og som de fleste vet; man KAN få i seg for mye.

Pålegg på skiva/rundsytkkene er plutselig minimalisert ut av annen dimensjon og jeg kan ikke lenger spise mammas hjemmelagde blåbær-, jordbær-, eller brinebær-syltetøy. Det er desverre sukker i det :sukk:

Ikke mye, men nok til at munnen lever sitt eget liv igjen.

Nettsider å anbefale for de som trenger inspirasjon og oppskrifter kommer litt senere!

Nå er det fisk til middag, og Sex and the City til kvelds! T.o.m. samboeren elsker det :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken am

Da var helgen kommet og gått og jeg har bakt mitt første brød. Gud bedre og ekkelt det smakte.

Ikke vet jeg helt hvorfor.

Deigen inneholdt noe sånt som:

8 dl. fint mel (byttet dette med noe grovt i tillegg)

1-2 dl. grovt mel

5 dl. vann (fjernet 2 av disse, og slengte opp i 2 dl. havremelk i stedenfor)

noen ss. olje

2 ts. natron og 2 ts. bakepulver.

Ikke hang brødet sammen noe særlig heller :klo:

Ellers er dagene litt seige og lange, og det å være i uke 23 og konstant sulten hjelper ikke så veldig.

I går var jeg i bursdagen til lillesøsteren min, og plutselig hører jeg fetteren min si: "Nå har du spist siden du kom hit!" Ja, jeg hadde da sittet på bakenden i to timer og bare stappet i meg. Fantes ikke mett! :sjokkert:

Fint at forbrenningen er så høy da.

På fredag bestilte jeg to bøker fra DENNE siden, blir spennende å se om det hjelper.

Det må det jo nesten ettersom kroppen begynner å bli desperat.

I det siste har mannen jobbet en del overtid - da flyr jeg opp til mamma og får litt godmat :fnise:

Har enda ikke fått sparket meg selv i rævva og bestilt noe særlig bokhvete, mer bær, stevia osv, men det kan vel skyldes tidsklemma og liten oversikt.

Dessuten har jeg mistet alle linkene mine. Åssen pokker er det mulig :sur:

Dagens glad: er blitt ekspert på å lage saus :fnise: .

Lagde en hvit fiskesaus til ørreten på fredag, helt knall! Og ettersom de fleste buljonger har gjær i seg, slengte jeg oppi søet fra folien fisken lå i, og det smakte superb :)

Lørdag var det wok med nudler og stekte nøtter - en ny favoritt.

:tronderbart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest frøken am

Her har ting gått litt i stå ja! Sånn er det når man er gravid og mister all nattesøvn...

Har derfor heller ikke rukket å bake noe særlig nytt. Føler derfor jeg går rundt i et vakuum og aldri får spist nok. Evig sult. Magen skriker! Begynner å bli nok :kjefte:

Etter HVER ENESTE MIDDAG blir jeg alltid sulten igjen med en gang!

Så på den ene siden undres jeg over inntaket - burde det forandres og må jeg legge til litt mer proteiner?

Eller er det slik fordi jeg ikke spiser nok mellom frokost/lunsj og middag?

Får prøve å ha litt mer forskjellig mat liggende og se hva som skjer :)

Fikk bøkene fra Naturmat (les forrige innlegg) for noen dager siden, og det er mye spennende lesning. Bl.a. har vi kuttet margaring - her tilsettes det NIKKEL (!!!) fordi de sunne fettsyrene varmes opp og forsvinner i prosessen. Den gikk fort i søppelet for å si det slik...

Det er også lettere å velge mel (hirse, bokhvete, quinoa) for bøkene inneholder gode og oversiktlige tips og bra informasjon.

Dagenes kosthold består mye av frukt, så mye nøtter som mulig, noe egg (de spiste mye egg før i tiden, men jeg tror ikke man skal spise for mye egg...), knekkebrød uten sukker og gjær (eter meg blå på Muesli Crunch fra Revyta), rugbrød og rosiner.

Altså vanlige sunne matvarer uten sukker og gjær.

Jeg ser at ettersom jeg lister opp her ser jeg jo at store deler mangler :ler:

Vi spiser alltid næringsrik middag og har fisk hvertfall to ganger i uken, litt for mye pasta (selv om den er grov) og nå begynner jeg å kjenne på at kroppen savner kjøtt!!

Er nok et lite kjøtt tryne :sjenert:

Forresten så spiser vi KUN kjøtt fra Sverige, kjøttdeig fra Norge er jo utvannet og salt som ut av andre dimensjone.

Det hender KIWI har greie tilbud på kjøtt strimler o.l., men jeg opplever at kjøttet fra dette landet ikke er like mørt som det over grensa.

Inspirasjonen ellers kommer fra div. blogger, et par bøker vi har her hjemme og det faktum at det ligger en liten en i magen min :rodmer: . Da er det nok verdifullt å ha et sunt kosthold.

Har i tillegg en mamma som baker og har lagt om etter jeg la om - hun sier hun ble så inspirert :fnise: . Så nå spiser de sunnere i barndomshjemmet mitt også!

Dette gjør det jo bare lettere for meg, mamma stiller gjerne opp og hjelper til. Vi er også på besøk der ofte slik at jeg får alltid med noen tips (f.eks. muffins med banan, kokos og/eller fersken :sikle: ).

En liten digresjon > var hos svigermor her om dagen og hun skulle på liv og død ha oss på middag, og samboeren min sa klart og tydelig at HVIS vi skulle komme MÅTTE hun lage noe uten sukker og gjær.

Siden hun var så standhaftig på sitt regnet vi med at dette skulle gå i orden. Gikk det i orden? NEI!

Åhh jeg blir så irritert. Mens vi sitter og spiser presterer hun å implisere (dette er hennes sterkeste side, hun er aldri i stand til å si noe rett ut heller!) at det er nok bare tull at jeg ikke tåler sukker og gjær.

Og det er vel "tullete og unødvendig å måtte lage hver vår middag?!", da svarer sambo at det gjør vi jo ikke? Han har også lagt om og det liker han :)

Det trodde ikke kjære mor, og svarer med et snurt snøft og viser oss det andre kinnet!

Noen mennesker ... :sukk:

Dagens blide: Huden i ansiktet mitt har gått fra røde utslett til PERFEKT!!!

Har en del hormonkviser og det kan jeg leve med, men ellers ser jeg strålende frisk ut og dette kommer nok av at kroppen reagerte på sukker og gjær.

Så det er enda en tommel opp!

I dag blir det en slapp dag fordi a mor fikk bare seks timer søvn. Lille frøken sparker i tillegg som en gal og det begynner å bli litt i meste laget!

Kommer derfor litt senere tilbake til oppskrifter og annen koseprat (koseprat ja...in lack of other words :ler: ) når formen er bedre og jeg faktisk HAR ork til å stå oppreist og bake på kjøkkenet!

:tronderbart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Her vil jeg følge med :)

Forresten leste jeg en tråd for litt siden om ei som var veldig allergisk mot masse rart, bl.a. mel og noe annet jeg ikke husker. Hun skulle spise middag hos ei venninne, som sa at hun ikke hadde noe problem med å "spesiallage" middagen for henne. Mannen til denne venninnen derimot trodde ikke på "sånne tullegreier som matallergi", og hadde bl.a. mel i sausen. Dama ble jo kjempedårlig :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Spennende! Her vil jeg følge med :)

Forresten leste jeg en tråd for litt siden om ei som var veldig allergisk mot masse rart, bl.a. mel og noe annet jeg ikke husker. Hun skulle spise middag hos ei venninne, som sa at hun ikke hadde noe problem med å "spesiallage" middagen for henne. Mannen til denne venninnen derimot trodde ikke på "sånne tullegreier som matallergi", og hadde bl.a. mel i sausen. Dama ble jo kjempedårlig :kjefte:

KULT! :jepp: endelig en som sier hallo :ler:

Ja vet du, det der leste jeg...det er nesten tragikomisk. Haha tenkt å være så nonchalant og drite i andre mennesker og vise så liten respekt! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen:

Jeg burde også vært flinkere til å holde meg unna mat jeg ikke tåler. Har fått bestilt meg legetime da, så får vi se om fastlegen gjør noe mer enn å ta blodprøver (som forrige fastlegen gjorde) Skal ikke være enkelt å vite hva man reagerer på, men etter noen dager med matdagbok (og toalettvaner) så ser det ut som om melk er hovedsynderen ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her følger jeg gjerne med! :) Jeg har lagt om litt siden jeg har fant ut at melk er hovedårsaken til kranglete mage for min del... En del jobb, og litt trist å droppe sjokolade og kafémat, men alt i alt veldig behagelig med en mage som fungerer bra.

Hinata: blodprøvene mine viste heller ikke noe spesielt, men da jeg kutta melk ble jeg fort mye bedre! Problemet er som regel at det fins ikke gode nok allergitester, og at systematisk kutting av mat for deretter å prøve forsiktig er de beste testene!

Frøken am: Bare stå på ditt, og ikke bry deg om svigermor! Du vet best hva som er riktig for deg og din helse, og det er du som vet hvordan din kropp fungerer. I verste fall får du demonstrere ved å nekte å spise maten hun serverer deg.

Har selv sympatispist mat med melk i fordi folk hadde gjort en innsats (laktosefri melk, men jeg tåler ikke melkeproteiner, trodd at plantemargarin var trygt, osv), men ble dårlig likevel. Det er ikke verdt det! :)

Lykke til, gleder meg til å høre hvordan det går og hva slags mat du lager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

:velkommen:

Jeg burde også vært flinkere til å holde meg unna mat jeg ikke tåler. Har fått bestilt meg legetime da, så får vi se om fastlegen gjør noe mer enn å ta blodprøver (som forrige fastlegen gjorde) Skal ikke være enkelt å vite hva man reagerer på, men etter noen dager med matdagbok (og toalettvaner) så ser det ut som om melk er hovedsynderen ihvertfall..

Heihei! :jepp:

Jeg vet, det er så mange leger som er så dårlige på å finne ut av slike ting. De sverger som regel til piller og medisiner og vet ikke så mye om akkurat DISSE tingene. Har jeg inntrykk av da!

De jeg har opplevd som mest fornøyde er de hvor legen virkelig har tatt de på alvor og hjulpet til med å sette opp en slags fasteplan. Hvor de fjerner det meste og innfører litt etter litt for å se hva kroppen reagerer på.

Melk har alltid vært dårlig kombo her :fnise:

Mamma har også sagt at hver gang jeg fikk morsmelk var det bare å telle til ti også måtte bleien skiftes...

Hadde faktisk et opphold da jeg var liten. Gikk helt fint en laaang periode.

Og plutselig gikk det ikke mer.

Så nå er melk HELT av listen.

Det er vanskeligere med sukker og gjær. Gjær går, men det er så masse "lure"sukker! :kjefte:

Her følger jeg gjerne med! :) Jeg har lagt om litt siden jeg har fant ut at melk er hovedårsaken til kranglete mage for min del... En del jobb, og litt trist å droppe sjokolade og kafémat, men alt i alt veldig behagelig med en mage som fungerer bra.

Hinata: blodprøvene mine viste heller ikke noe spesielt, men da jeg kutta melk ble jeg fort mye bedre! Problemet er som regel at det fins ikke gode nok allergitester, og at systematisk kutting av mat for deretter å prøve forsiktig er de beste testene!

Frøken am: Bare stå på ditt, og ikke bry deg om svigermor! Du vet best hva som er riktig for deg og din helse, og det er du som vet hvordan din kropp fungerer. I verste fall får du demonstrere ved å nekte å spise maten hun serverer deg.

Har selv sympatispist mat med melk i fordi folk hadde gjort en innsats (laktosefri melk, men jeg tåler ikke melkeproteiner, trodd at plantemargarin var trygt, osv), men ble dårlig likevel. Det er ikke verdt det! :)

Lykke til, gleder meg til å høre hvordan det går og hva slags mat du lager! :)

Her står jeg på mitt! Man må le av hele dama, hun har så mye rart for seg...

Her om dagen skulle samboeren rydde ut av skapet på barnerommet (han er litt treg :klo: ) og da fant han en KJEMPETØFF gammel reiseveske. Jeg sa at den ville jeg gjerne ta med ned igjen til oss! :jepp:

NEI! Det skulle jeg hvertfall ikke. Om noen skulle ha den var det hans mor. Ehh ... :klaske: det er ikke hennes engang...

Hun ble bare kjempefurt og gikk.

Symptaispiste litt tacokjøtt med taco krydder da vi var der. Det var så lite at akkurat det gikk fint. Men man burde jo ikke :sjenert:

Hele besøket endte i en furt svigermor som skrek etter oss at "neste gang får vi ta med maten selv hvis vi har tenkt oss på besøk!!". Jaja. :roll:

Dessuten reagerer jeg på det samme som deg! Det er melkeproteinet og melkesukkeret (disse henger som regel så fint sammen).

Da vi var på spa hotell her i helgen ( :rodme: ) trodde de at det holdt med laktosefri melk.

Hallo!? :kjefte: Det ble sendt brev på brev med KLARE beskjeder om at det var viktig med sånn og slik. Men det klarte de ikke. :roll:

Det er som om noen stikker huet i sanda og tror at andre mennesker synes det er gøy å finne opp liksom-intoleranser.

Uthevet skrift vil bli satt i verks neste gang!

Ellers er mannen og jeg enige om at vi bare går derifra hvis hun blir for masete. :reise:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg også følge med :)

Høres litt slitsom ut hun svigermoren din, men det er ikke noe å bry seg om, det er da du som kjenner din kropp best :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Ja, jeg har så lyst å gi henne inn :kjefte:

Men hun er off limits - det er sambo som får ta fighten med henne - hans mor! :nei:

_______

URK!

I dag blir der pancakes uten sukker og grovt mel. Det er jo greit nok.

Har enda ikke fått bestilt bokhvete, stevia osv. ettersom pengene har gått i stå den siste tiden.

I går spiste vi taco, med hjemmelaget tacokrydder. FY SØREN! Det var godt!

Og så er det ikke sukker i taco lumper, så det er bra. :jepp:

Ordentlig svenskt kjøtt hadde vi til og! Kjøpte 30 kg. da vi var på tur hjem fra 60 års lag på søndag.

Norskt kjøtt(deig) er trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Følger med her, eg! :)

Sjølv reagerer eg ein del på mjølk, men ikkje i alle former.. Merkeleg nok! Kald mjølk går stort sett greit (STORT SETT, ikkje alltid.. :sjenert: ), men ting som inneheld mykje mjølk/mjølkeprodukt - graut, kakao, lasagne, vaflar, kremfløyte, is, pannekaker, sveler etc..død og fordervelse! Det er sååå godt, men eg kan få veldig vondt i magen av det.. Så det et eg kun når eg er heime :)

Du må berre stå på krava når det gjeld svigermor! Eg også las den tråden som Niennas nemnte, og er heilt forskrekka over korleis somme folk tenker! :kjefte: Mi svigermor vil gjerne prakke på meg mjølk når vi er på besøk, og eg må takke nei minst tre gongar før ho gir seg.. Og så må mannen gjerne understreke at eg kan få vondt i magen av det.. Dååå gir ho seg.. Jaja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hahaha det begynner å morkne her inne før jeg rekker å skrive noe igjen :ler:

Dagene går litt tregt, har enda ikke fått sykepengene min (sm pga. graviditeten), og derfor har det blitt DRITvanskelig å få handlet noe! Utrolig kjipt :sukk:

Har planlagt og skrevet en liten liste over ting jeg skal kjøpe inn med en gang NAV får rævva i gir. Fy søren jeg hater det systemet vi har i Norge :kjefte:

Det er jo bare rot og styr 95% av tiden!! :bond:

Har også kommet inn på idéen å lage sjokolade og div. ting hjemme. Det gleder jeg meg til! :jepp:

Vi lager nå også eget taco krydder, og det er uutrolig godt å kunne male urtene selv, det blir en helt nydelig smak på kjøttet (Les: SVENSKT kjøtt).

Har også blitt gaaanskje forkjølet :forkjola:

Men nurket har det bra. Og mammaen får i seg nok næring.

Vi spiser nå

fisk 2-3 ganger i uken

wok med sunne nudler og nøtter

kjøttdeig og grov durum-spaghetti med økologisk tomatsaus (den er helt utsøkt og jeg har funnet ut at kvaliteten er bedre enn våre norske tomater på hylla)

grove pannekaker (selvfølgelig u/sukker)

taco

hjemmelaget pizza og hamburgere

hjemmelagede kjøttkaker m/potet og hjemmelaget brun saus

lasagne med grove eller spinat-plater

grov durum pasta med skinke u/sukker og masse grønnsaker - gjerne med sunn, hvit saus

eggesalat

eggerøre med grovt brød, skinke u/sukker og grønnsaker

Det trengs egentlig ikke å legge til at alt kjøttet er svenskt og alt annet er hjemmelaget, inkl. brød! (bortsett fra taco lomper og spaghetti etc.), for vi er for alltid ferdig med halvfabrikat.

Jeg tror nok vi har litt flere middagsvarianter enn dette, men de sitter ikke huet alle sammen for tiden

Nå skal jeg spise kyllinggryte hos mamma og etterpå blir det fruktpai!

______________________________________

Hei! Følger med her, eg! :)

Sjølv reagerer eg ein del på mjølk, men ikkje i alle former.. Merkeleg nok! Kald mjølk går stort sett greit (STORT SETT, ikkje alltid.. :sjenert: ), men ting som inneheld mykje mjølk/mjølkeprodukt - graut, kakao, lasagne, vaflar, kremfløyte, is, pannekaker, sveler etc..død og fordervelse! Det er sååå godt, men eg kan få veldig vondt i magen av det.. Så det et eg kun når eg er heime :)

Du må berre stå på krava når det gjeld svigermor! Eg også las den tråden som Niennas nemnte, og er heilt forskrekka over korleis somme folk tenker! :kjefte: Mi svigermor vil gjerne prakke på meg mjølk når vi er på besøk, og eg må takke nei minst tre gongar før ho gir seg.. Og så må mannen gjerne understreke at eg kan få vondt i magen av det.. Dååå gir ho seg.. Jaja :fnise:

Nå har ikke vi sett eller hørt fra svigermor på lenge og greit er det. Kan puste ut! :ler:

Melk er det mange som reagerer på!

Vi er jo ærlig talt ikke skapt for å få i oss noe annet enn morsmelk og staten tviholder på all den grusomme informasjonen rundt disse områdene fordi de tjener FETT på meieriprodukter.

Dette er ganske ille.

Realiteten er den at kumelk ikke er for mennesker og vi burde rett og slett la den vær.

Men dette vet jo ikke mange fordi de merker ikke noe til det, og er ikke plaget.

Bare pass på at dere ikke tuller med tarmen i det evige og uendelige! Da blir det kanskje pose på magen til slutt... Litt kjedelig, vil jeg tro :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lese fra deg igjen! ... selv om det har blitt noen dager siden jeg var innom KG selv ;)

Før fikk man støtte fra NAV hvis man fikk fordyret kosthold pga. laktoseintoleranse, siden man trodde at det kunne være helseskadelig å ikke spise melkeprodukter. Det får man ikke lenger, fant jeg ut! Og det er jo ikke helseskadelig, så lenge man får i seg nok kalsium på andre måter (for min del: tabletter!)... Men det norske kostholdet er jo veldig melkebasert... Og det er jo litt morsomt at f.eks asiater syns vi lukter surt siden vi spiser så mye melk!

Asiatisk mat er forresten veldig godt! Wok med ris eller nudler er helt konge, og helt fri for allergener! Listen du hadde over mat så forresten veldig god ut, hjemmelaget er stort sett alltid godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest frøken am

Fint å lese fra deg igjen! ... selv om det har blitt noen dager siden jeg var innom KG selv ;)

Før fikk man støtte fra NAV hvis man fikk fordyret kosthold pga. laktoseintoleranse, siden man trodde at det kunne være helseskadelig å ikke spise melkeprodukter. Det får man ikke lenger, fant jeg ut! Og det er jo ikke helseskadelig, så lenge man får i seg nok kalsium på andre måter (for min del: tabletter!)... Men det norske kostholdet er jo veldig melkebasert... Og det er jo litt morsomt at f.eks asiater syns vi lukter surt siden vi spiser så mye melk!

Asiatisk mat er forresten veldig godt! Wok med ris eller nudler er helt konge, og helt fri for allergener! Listen du hadde over mat så forresten veldig god ut, hjemmelaget er stort sett alltid godt!

Beklager sent svar! :bond:

Det er liksom litt tiltak å sette seg ordentlig foran dataen og utbrodere ... :sjenert:

Jeg visste ikke at man fikk støtte fra NAV! :hakeslepp:

Tenke seg til at de en gang i tiden har vært så rause...

Vi har også begynt med litt asiatisk mat! :tommel:

De baserer jo ikke kostholdet sitt på meieri-produkter heller. Og fint er det.

Må bare gå litt grundigere til verks og finne noen nudler som faktisk er sunne!

Noen ganger blir det fryst wok, andre ganger ferske grønnsaker.

Det er også veeeldig godt å riste pinjekjerner og cashewnøtter som man strør over!

Bare ikke ha for høy varme :sjenert: de kan ta fyr! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hold ut! Jeg er tilbake! :ler:

For en uke siden bestilte jeg en haug med råvarer fra iHerb og GojiKing.

Jeg vet faktisk ikke om varene er enda er shippet, fikk en mail hvor det stod at de trengte bekreftelse av mitt tlf.nr. for å kunne sende møkka avgårde, haha. Så vi får avvente og se litt!

Pakken fra iHerb inneholder som følger:

Rå energibar

Kakao Nibs

Maca pulver

Kakaopulver

Golden berries

Tørkede goji bær

Erythritol

Flytende stevia - English Toffee smak

Flytende stevia - vanilje smak

Flytende stevia - hasselnøt smak

Flytende stevia - sjokolade smak

Pulver stevia

Organisk yacon - sirup

Lucuma pulver

Mesquite pulver

Yacon - pulver

Rå kokos

Organisk yacon - sirup

Jeg har ingen oversikt over transaksjonen fra GojiKing, men om jeg ikke husker feil bestilte jeg bl.a.:

Bi pollen

Kakao smør

Organisk carob pulver

Bokhvete

Dette stemmer vel ikke heeelt, så jeg får oppdatere når pakken er kommet!

!!! Leste på Superlivsstil at hun ble dårlig av flytende agave som sørget for at candidaen gjorde utslag igjen fordi agave er noe av det søteste du kan få tak i.

Tips til dere og OBS til meg selv !!!

Det finnes også mange norske nettsider som lanserer bl.a. disse råvarene, særlig kakao-seksjonen.

Disse har jeg ikke giddet å ofre en tanke engang.

Økosjokolade.no selger ting du også får kjøpt i selveide, små butikker man gjerne finner på hjørnet ingen vet hvor er, men å skulle kjøpe derfra KOSTER SKJORTA!

Det er helt latterlig dyrt, og selv om jeg betaler en feit sum i tollen på pakken fra iHerb, veier det ikke opp for Økosjokoladens dyre pris. Grøss og gru.

Jeg anbefaler folk til IKKE å handle der. Da du sparer enormt mye på å kjøpe det du skal ha på nettet.

Om noen lurer på hva de forskjellige råvarene er og hva de brukes til, si ifra, så lager jeg gjerne en oversikt på det også :jepp:

Og jeg avslører mer enn gjerne mine kilder og inspirasjoner!

Jeg har forresten også opplevd at etter vi (sambo og jeg) la om kostholdet vokser negler og hår i rekordfart! Helt sant! :smilbla:

Hører noen gravide klager over tap av hår osv. - jeg har bare fått sterkere hårvekst!

Ikke er det hår i sluken på badet, ingenting på gulvet, og generelt hårfritt! Sambo er skallet, så den eneste synderen var meg :sjenert:

Altså en liten dytt i retning: det er nok gull verdt å legge om et evnt. halv-ubrukelig kosthold!

_________________

Nå er skoene mine ankommet posten og det klør i fingerene etter å hente dem! :fnise:

:tronderbart:

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg følge med litt :) Har en datter som ikke tåler melkeprotein, så kan kanskje få noen oppskriftstips! Hun tåler heller ikke egg eller tomat, så føler både middags- og spesielt påleggsalternativene er ekstremt begrenset...

Når du skriver at du lager hvite sauser, hva bruker du da? Jeg har prøvd meg litt på havrefløte, men synes ærlig talt ikke det er noe særlig godt. Mulig jeg ikke gjør det "riktig". Har du noen gode forslag til oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest frøken am

Her må jeg følge med litt :) Har en datter som ikke tåler melkeprotein, så kan kanskje få noen oppskriftstips! Hun tåler heller ikke egg eller tomat, så føler både middags- og spesielt påleggsalternativene er ekstremt begrenset...

Når du skriver at du lager hvite sauser, hva bruker du da? Jeg har prøvd meg litt på havrefløte, men synes ærlig talt ikke det er noe særlig godt. Mulig jeg ikke gjør det "riktig". Har du noen gode forslag til oppskrifter?

Heihei! :)

Vet ikke om du kanskje er klar over det, men det finnes jo mange erstatninger til egg også.

Havrefløte har jeg ikke prøvd enda.

Vi har brukt veldig mye soya melk, men man skal være forsiktig med det. Soya kan man få altfor mye av har jeg funnet ut!

I dag kjøpte jeg tjukkmjølk.

Den er syrlig (men det er jo bare fint for mage kulturen) og den er laget av en plante!!

Helt super i sauser og kaker.

Ellers kjøper vi også havremelk (veldig bra for kolesterolet), men den blir jo tynn å ha i saus...

Hvit saus går på gefühlen. Noen ganger blir den faktisk litt jævli også :ler:

Men hovedregelen min er å ha smør og mel (det er som regel her jeg brenner meg og røren blir aaaltfor tykk).

Ellers bestemmer du forhold mellom smør og mel selv, etter hvor tykk du vil ha den.

Soya kan fremkalle allergi hos barn, så det ville jeg ikke brukt til datteren din ;)

Fiskesaus består av mye dill og en del sø fra folien fisken har ligget i. Litt sitron og salt og pepper.

Lasagne sausen er jeg enda litt blå på...

Det som funker hos oss er å ha en ganske vanlig saus - smør, mel, melk og litt ost. Men det går helt fint uten ost!

Greia er at vi så vidt dekker platene. Da sitter vi ikke igjen med masse overflødig hvit saus som smaker mel.

Og lasagnen i seg selv blir ganske kompakt! :jepp:

Og har selvsagt litt mel med kjøttdeigen så det blir fast.

Hvit vanlig pastasaus synes jeg er litt tricky, for jeg vet ikke helt hva jeg kan ha oppi for å få det til å smake godt (uten masse meieri produkter som italienerne bruker)...

Hjalp det noe? Eller vil du ha en litt mer nøyaktig oppskrift?

Det kan jeg gi deg etterpå hvis du fortsatt synes det er litt vanskelig å prøve deg frem.

Det synes jeg :ler:

Går mange runder før jeg blir fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne blir jo uaktuelt hos oss siden hun ikke tåler tomat. Tenkte mer på hvit pastasaus, evt hvit saus til fisk.

Vet jo hvordan jeg lager hvit saus til vanlig med smør, mel og melk. Så nøyaktig oppskrift trenger jeg i grunnen ikke, lurte mer på hvilke melketyper du hadde god erfaring med. Prøver å holde meg borte fra soyamelk, men det er det du bruker altså? Havre- og rismelk er jo supertynn, og ikke så kjekk til saus tenker jeg. Har derfor prøvd å ha i litt havrefløte også, men synes rett og slett ikke det smaker bra :tunge1: Kan jo ikke fylle på med ost heller for å få god smak.

Må vel bare prøve meg frem. Hjelper ikke at vi begge jobber fullt og ikke er hjemme før 5 på ettermiddagene. Da er det ikke så stas om middagen plutselig viser seg å ikke være spiselig. Ikke er mannen så gira på "alternativ" mat heller, så da blir det sjelden at jeg gidder prøve... :sjenert:

Eneste eggeerstatningen jeg har prøvd er noe som heter NoEgg eller noe slikt. Men det er jo bare hevemiddel. Så greit nok til å erstatte egg i bakevarer. Men jeg baker lite, bruker mer egg i mat for smaken sin del. Og da hjelper det pulveret veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Haha, okei. Min svakhet er det å få til et godt forhold mellom smør og mel :ler:

Synes det er det vanskeligste...

Hvis datteren din er ganske ung ville jeg unngått soya!

Er hun gammel nok til å tåle det, ville jeg meget forsiktig med bruken.

Noen tåler ikke soya protein - og hun er allerede allergisk mot en del fra før av - og soya føler til veldig høyt blodtrykk over langtidsbruk.

Prøv med havremelk! Det er veldig godt for kroppen.

Hvit saus til fisk blir som regel slik:

Bland smør og mel etter hvor tykk du vil ha den. Jeg lager aaalltid for mye saus :ler:

Tilsetter havremelk (de finnes kanskje en del andre typer melk man kan bruke, men vi bruker for tiden denne, har ikke lett så godt rundt) og lar det koke bitte litt.

Hakke opp masse masse dill, heller i litt vann fra grønnsaks-kjelen (røren blir gjerne litt tykk) og heller oppi søet fra fisken om jeg har bakt den i folie.

Det verste jeg gjør er å få den til å smake smør og mel :spy:

Men hvis du er flink til å lage basis, så er det bare å tilsette masse dill, fiskesø, litt grønnsaksvann og smake til!

JO! Ha gjerne litt karri oppi.

Tåler hun heller ikke tomater som er f.eks. kokt eller stekt?

Jeg tåler bananer og epler etter jeg har kokt eller stekt vekk allergenene.

Men det er jo ikke slik for alle, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror gjerne jeg skal prøve meg på noe hvit pastasaus i kveld. Mannen er borte, så da kan jeg ha brød i backup til meg og et glass med lapskaus til Vesla ;)

Virker ikke som hun reagerer på soya foreløpig, hvertfall. Hun får innimellom soyayoghurt, men holder meg borte fra soyamelk. Vet de gir henne rismelk å drikke innimellom i barnehagen (selv om jeg har bedt dem om å holde seg til havremelk som har flere næringsstoffer eller aller helst melkeerstatningen jeg får på blå resept). Men gidder ikke lage noe stort nummer utav det, så lenge de ikke pøser på med soyamelk.

Tåler ikke behandla tomater heller, virker det som. Da hun var helt liten reagerte hun til og med på leverpostei som har en liten mengde tomatpurè som fargestoff... Men har egentlig ikke prøvd så mye ut på akkurat det i det siste. Etter hun havnet på legevakten med elveblest over hele kroppen og superopphovna ører etter at hun fikk i seg egg, har jeg fått beskjed fra sykehuset om å ikke prøve meg mer på noen av tingene vi vet hun reagerer på før hun blir minst to år (er bare to mnd til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...