AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Datteren min på 13 snakker om at hun har lyst til å bli politiker, men hun vet svært lite om hva de forskjellige politiske partiene står for. Selv er jeg litt under middels oppdatert på slikt, men jeg synes det er kjempefint at hun vil engasjere seg. Finnes det et nettsted der det finnes en samlet og enkel oversikt over hva de største partiene i Norge står for? Litt enkelt og oversiktlig forklart som kan passe en ungdom? Eller må man bare gå inn på de forskjellige partienes nettsider for ungdomsorganisasjonene? I samme slengen lurer jeg litt på hvordan andre foreldre håndterer barnas politiske engasjement. Forteller dere barna om deres egne politiske ståsteder og prøver å fremme de verdiene dere synes er viktige i den sammenheng, eller synes dere det er viktigere å la barna danne seg sine helt egne selvstendige meninger uten å bli påvirket av foreldrene? Jeg er jo ikke selv veldig engasjert i politikk, men jeg jo mine meninger og verdier, og iblant kjenner jeg at jeg har lyst til å si at "det du sier der kan jo føre til..." når det kommer til politiske spørsmål. Men så stopper jeg, fordi jeg er redd for å prakke mine meninger på jenta. På den andre siden så er det jo ikke galt å få henne til å reflektere over at ting ikke alltid er så enkelt og svarthvitt som man kan tro.
Gjest fireflies Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Gå inn på hjemmesidene til alle de store partiene. Der kan du lese om hva de står for og hvilke hjertesaker de har. Der finnes det sikkert også en link til partienes ungdomsparti.
Glynis Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 (endret) Hvis hun er oppriktig interessert i politikk ville jeg heller skaffet henne noen enkle bøker om de ulike politiske ideologiene. Hun får mye mer ut av å vite hva Marx og Franco stod for enn hva som er forskjellen på AP og Høyre. Det viktigste å vite for et ungt vesen i Norge i dag er at den reelle forskjellen mellom partiene som har fått Stortingsmandater er utrolig liten. Her snakker jeg i et europeisk perspektiv, man kan alltids pirke på mitt utsagn og si ulike forskjeller. Poenget er at vi har et såkalt 'working parliament' som bærer stort preg av konsensus og lite preg av spill for galleriet. I tillegg til litt politisk historie vil jeg si at det er viktigere å vite hva som skiller det nordiske politiske systemet fra andre politiske systemer enn små irrelevante nasjonale detaljer. Det nordiske systemet er unikt, og skiller seg sterkt fra f.eks. UK og USA. Dette er interessant fordi de fleste unger identifiserer seg med disse landene, da vi har utrolig mye kulturelle impulser derfra. Sannheten er at hvis vi ser på det politiske er det utrolig store forskjeller. Å gå på partienes hjemmesider er vel cirka det dårligste tipset man kan gi. For det første er dette partiets eget fremstilling av seg selv. Under Sovjetkommunismen kunne man sikkert gå inn på en (fiktiv mtp. at internett ikke var oppfunnet ennå) hjemmeside der det stod fint og flott at kommunismen førte til jobb og bolig til alle, men de nevnte vel ikke akkurat hungersnøden. Paritene fremstiller seg fra sin beste side, unngår å nevne problemer som f.eks. hvordan de tenker å finansiere de utopiske drømmene sine, og de fleste partier er enige om visse ting som at skolen må bli bedre, eldre må bli bedre og landet må utvikles videre. Dette er generelt bare pjatt, og hun blir ikke klokere. Endret 18. august 2011 av Glynis 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Hvis hun er oppriktig interessert i politikk ville jeg heller skaffet henne noen enkle bøker om de ulike politiske ideologiene. Hun får mye mer ut av å vite hva Marx og Franco stod for enn hva som er forskjellen på AP og Høyre. Det viktigste å vite for et ungt vesen i Norge i dag er at den reelle forskjellen mellom partiene som har fått Stortingsmandater er utrolig liten. Her snakker jeg i et europeisk perspektiv, man kan alltids pirke på mitt utsagn og si ulike forskjeller. Poenget er at vi har et såkalt 'working parliament' som bærer stort preg av konsensus og lite preg av spill for galleriet. I tillegg til litt politisk historie vil jeg si at det er viktigere å vite hva som skiller det nordiske politiske systemet fra andre politiske systemer enn små irrelevante nasjonale detaljer. Det nordiske systemet er unikt, og skiller seg sterkt fra f.eks. UK og USA. Dette er interessant fordi de fleste unger identifiserer seg med disse landene, da vi har utrolig mye kulturelle impulser derfra. Sannheten er at hvis vi ser på det politiske er det utrolig store forskjeller. Hun er i sin spede begynnelse av politisk interesse, og er mest opptatt av om det blir heldagsskole uten lekser eller ikke, og at vi skal ta vare på miljøet. Marx kan nok bli i tyngste laget på dette stadiet, det samme med studier av politiske systemer i Norge kontra Europa og USA. Men takk for innspill. Vi kommer nok til å gå litt inn på de forskjellige partienes nettsider og prøve å gjøre oss litt kjent med dem begge to. TS 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Å gå på partienes hjemmesider er vel cirka det dårligste tipset man kan gi. For det første er dette partiets eget fremstilling av seg selv. Under Sovjetkommunismen kunne man sikkert gå inn på en (fiktiv mtp. at internett ikke var oppfunnet ennå) hjemmeside der det stod fint og flott at kommunismen førte til jobb og bolig til alle, men de nevnte vel ikke akkurat hungersnøden. Paritene fremstiller seg fra sin beste side, unngår å nevne problemer som f.eks. hvordan de tenker å finansiere de utopiske drømmene sine, og de fleste partier er enige om visse ting som at skolen må bli bedre, eldre må bli bedre og landet må utvikles videre. Dette er generelt bare pjatt, og hun blir ikke klokere. Du har nok rett i det, men et sted må man jo begynne. Og så skal jeg gjøre mitt beste for å opplyse henne om at det partiene har på hjertesaklista si ofte ikke er mulig å oppnå, eller at hvis de får gjennomført sine hjertesaker så må man tenke på hva det går utover istedet. TS
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Da jeg var 13 og ble interessert i politikk, henvendte jeg meg ikke noe særlig til foreldrene mine fordi jeg visste at de ikke var spesielt engasjert i politikk utover noen få hjertesaker i kommunen vår. Derimot lærte jeg mye av å søke rundt på nettet, og melde meg inn i forum hvor man kunne diskutere politikk. Diskusjon.no deriblant, men også forum rettet mere spesifikt. For å gi datteren din en helt grunnleggende forståelse for politikk, de forskjellige retningene og partiene, synes jeg du likesågreit kan gjøre det helt enkelt: Wikipedia. Derifra kan hun lese om omtrent alt, først litt generelt, og etter hvert mere spesifikt. Der er alt samlet og objektivt, men med linker til andre sider hvor hun kan får enda mer informasjon.
sauen87 Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Å gå inn på partienes hjemmeside tror jeg ikke er noe for en "nybegynner". De fleste partiene har flotte fremstillinger av seg selv, og fremhever som regel det samme: demokrati, trygge arbeidsplasser, osv osv osv. Forskjellene finner man først når man går dypere inn i partienes programmer, og ikke bare leser hovedsakene.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner har en kampanje for stemmerett for 16-åringer med en nettside som er politisk nøytral og tilrettelagt for tenåringer. Den beskriver partiene og hvorfor man skal stemme. Målgruppen er litt eldre enn datteren din, men det bør være et godt utgangspunkt. Link: Stem1209 1
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Hun er i sin spede begynnelse av politisk interesse, og er mest opptatt av om det blir heldagsskole uten lekser eller ikke, og at vi skal ta vare på miljøet. Marx kan nok bli i tyngste laget på dette stadiet, det samme med studier av politiske systemer i Norge kontra Europa og USA. Men takk for innspill. Vi kommer nok til å gå litt inn på de forskjellige partienes nettsider og prøve å gjøre oss litt kjent med dem begge to. TS Hvorfor ikke starte med å jobbe for hjertesakene? Og ta det derfra. Politikk bygger jo på meninger og verdier, etterhvert vil hun finne ut hvor hun passer best i det pilitiske landskapet. Hva med å melde seg inn i f.eks Natur og ungdom? Og engasjere seg i elevrådet på skolen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå