Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ned i vekt nå, jeg har gått opp 15kg etter jeg fikk meg kjæreste for to år siden. Den gang veide jeg 70kg, idag veier jeg 85kg. Hvertfall.. Jeg lurer på om 30-60min rask gange hver dag kan hjelpe, og isåfall hvor mye kan jeg gå ned frem til jul ca?

Noen som har erfaring her? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Swipper
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor mye du kommer til å gå ned, men all trening hjelper.. Du kan jo begynne med det og se hvordan de går. Evt om du må øke tempo/endre tid osv etter hvert. Også sier det seg selv at man ikke kan proppe i seg alt av mat. Ønsker deg lykke til.

Holder selv på å gå ned 20 kilo. Samme problem som deg. Gikk opp etter jeg fikk kjæreste for 4 år siden.

Skrevet

Åh, kjenner igjen de kjærestekiloene ja! Gikk opp 15 kilo på de to første årene sammen med kjære selv.

All aktivitet hjelper, men for å gå ned i vekt må kaloriinntaket per dag være lavere enn det du forbruker. Altså litt avhengig av kostholdet ditt bør du enten øke aktivitetsnivået, eller senke inntak av kalorier, eller aller helst, en kombinasjon.

Aner ikke hvor mye du kan gå ned frem til jul, men personlig har jeg gått ned 3 kg på de siste to mnd (har trent hard styrke, så er nok gått en del opp i muskelprosent, og er derfor vekten ikke er gått så mye ned, derimot to størrelser ned i klær).

Innstilling, selvdisiplin og livsstilsendring :)

Skrevet

Hihih...jeg lurer på om hva som gjør at vi kvinner går opp etter å ha fått seg kjæreste-.er dt den glade følelsen?;)

Gjest MorAase
Skrevet

Det kommer an på hvorfor du har gått opp i vekt etter du fikk kjæreste.

Skrevet

Har skjerpet spisingen av godteri osv, og tar mindre posjoner/bare en posjon til middag, før tok jeg to kanskje tre ganger bare fordi det var godt. Jeg har også kuttet ut å drikke mye juice osv, og har aldri vært glad i brus. Jeg er mer kake, kjeks og potetgull, men har kuttet ut det nesten helt. Begynte på mandag med gåingen, så får se hvordan det går. Har ikke noe baderomsvekt hjemme heller, kanskje like greit? Har nettop flyttet hjemmefra og inn med kjæresten, så har ikke fått alt på plass enda :)

Kan heller veie meg hjemme hos mamma :fnise:

Takk for svar :))

Gjest MorAase
Skrevet

Så lenge du har kuttet alt unødvendig kos så er det godt nok. Det å gå er bare en ekstra effekt i forhold til den generelle helsen.

Skrevet

60 minutters rask gange forbrenner vel litt over en halv Japp, så du må nok være flink med inntaket av mat:-) Bra at du starter med å gå...det kan fort ende opp med litt jogging innimellom, som til slutt ender opp med bare jogging:D Når du først begynner å trener så kan det hende du også får lyst til å skjerpe inn på hva du spiser.

En gåtur er myyye bedre enn ingenting:) Et tips er å gå litt ekstra fort i oppoverbakkene... da blir du fort svett og får blodpumpen skikkelig igang;)

Gjest Nanne70
Skrevet

60 minutters rask gange forbrenner vel litt over en halv Japp, så du må nok være flink med inntaket av mat:-) Bra at du starter med å gå...det kan fort ende opp med litt jogging innimellom, som til slutt ender opp med bare jogging:D Når du først begynner å trener så kan det hende du også får lyst til å skjerpe inn på hva du spiser.

En gåtur er myyye bedre enn ingenting:) Et tips er å gå litt ekstra fort i oppoverbakkene... da blir du fort svett og får blodpumpen skikkelig igang;)

Men poenget er vel strengt tatt ikke hvor mye man forbrenner på èn enkelt treningsøkt, men at man ligger i kaloriunderskudd totalt sett - noe som trening selvsagt bidrar til - samt at trening etterhvert også vil bidra til å øke hvileforbrenningen noe.

Skrevet

Så av hele innlegget, så var det kunn den første halve setningen som var poenget? ;p

Skrevet

Men poenget er vel strengt tatt ikke hvor mye man forbrenner på èn enkelt treningsøkt, men at man ligger i kaloriunderskudd totalt sett - noe som trening selvsagt bidrar til - samt at trening etterhvert også vil bidra til å øke hvileforbrenningen noe.

Så av hele innlegget, så var det kunn den første halve setningen som var poenget? ;p

FIGHT!!!

En kompis har et poeng. Bare gåing er ikke særlig effektivt, men det er en utrolig bra begynnelse!

Skrevet

Jeg har gått hver eneste dag i litt over en mnd nå, minst én time per dag. Jobben kommer i tillegg, hvor jeg som regel står eller går mesteparten av tiden. Dette, kombinert med endret kosthold, har resultert i vektnedgang på 2 1/2 kilo på ca 1 1/2 mnd. Jeg trener ikke utenom, verken styrke eller jogging. Så stå på! :)

• Liker 1
Skrevet

FIGHT!!!

En kompis har et poeng. Bare gåing er ikke særlig effektivt, men det er en utrolig bra begynnelse!

Det var derfor jeg klarte å gå ned over 40 kg med KUN GÅING? Greit nok ,jeg gikk to og en halv time daglig, 5-6 dager i uken, og gikk av meg over 40 kg på ca 1 og halvt år. Jeg var glad i mat, og kunne ofte stikke innom den lokale shell og kjøpe 5 pack med sjokoladeboller, det var en av min største svakheter. Egentlig kunne jeg fint ha gått det av meg på under 1 år, men det tok ca 6 måneder ekstra, men så regnet ikke jeg kalorier heller, jeg spiste det jeg følte for, og gikk mine daglige turer.

Så å si at gåing ikke er særlig effektivt er bull. Man må ikke drive med jogging, melde seg inn i dyre treningssenter osv. når man har naturen ute, GRATIS!

Skrevet

FIGHT!!!

Det var derfor jeg klarte å gå ned over 40 kg med KUN GÅING? Greit nok ,jeg gikk to og en halv time daglig, 5-6 dager i uken, og gikk av meg over 40 kg på ca 1 og halvt år. Jeg var glad i mat, og kunne ofte stikke innom den lokale shell og kjøpe 5 pack med sjokoladeboller, det var en av min største svakheter. Egentlig kunne jeg fint ha gått det av meg på under 1 år, men det tok ca 6 måneder ekstra, men så regnet ikke jeg kalorier heller, jeg spiste det jeg følte for, og gikk mine daglige turer.

Så å si at gåing ikke er særlig effektivt er bull. Man må ikke drive med jogging, melde seg inn i dyre treningssenter osv. når man har naturen ute, GRATIS!

Skrevet (endret)

Det var da voldsomt til skriking da. Jeg har selvsagt helt rett. Gåing er ikke like effektivt som jogging. Med det sagt så forbruker du mye mer energi på å jogge 1 time, eller å bare gå. Du skriver at du gikk 2,5 timer hver dag. Det er 2,5 ganger mer enn 1 time. Derfor også mer energi brukt totalt.

Det er ikke alle som har lyst, eller tid til å trene 2,5 timer gåing hver dag. Selv skulle jeg gjerne gått på fjellet oftere. Det er trossalt god trening å bevege seg, nesten uansett hvordan du gjør det.

At du gikk ned 40kg er veldig bra. Og det kan godt skyldes at du økte aktivitetsnivået ditt. Bevisst eller ubevisst har du spist mindre enn du forbruker - dermed gått ned i vekt. Trening kan være det som får energibalansen til å bikke over til negativ side og det er også formålet. Men man kan ikke forvente seg en voldsom vektendring bare av å gå 1 time daglig uten å endre andre vaner/kost.

Nå sier jeg på ingen måte at alle må begynne å jogge, eller melde seg inn i et gym. Jeg trener selv ute store deler av året.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Ditt grasnaut. Selvfølgelig så forbrenner man mer på en time ved jogging enn gåing, men det er faktisk BEDRE for kroppen (beina) å gå enn å jogge. Det tar litt lenger tid, so? Man slipper å pådra seg slitasje på bein og knær, som for eks. beinhinnebettenelse. Og de fleste har tid å trene 2 timer daglig, eller over, det handler om prioriteringer.

Skrevet

Ditt grasnaut. Selvfølgelig så forbrenner man mer på en time ved jogging enn gåing, men det er faktisk BEDRE for kroppen (beina) å gå enn å jogge. Det tar litt lenger tid, so? Man slipper å pådra seg slitasje på bein og knær, som for eks. beinhinnebettenelse. Og de fleste har tid å trene 2 timer daglig, eller over, det handler om prioriteringer.

Ja det er mindre belastende å gå enn å jogge. Jogging på hardt underlag ofte er ikke nødvendigvis bra for deg. Spesielt ikke dersom man er overvektig. Men jeg har aldri sagt at TS bør begynne å jogge. Jeg sa det var en begynnelse. Det finnes drøssevis med andre måter å trene på som ikke koster penger som er bra for kroppen. Fortsettelsen er nødvendigvis ikke jogging. Men likevel er det viktig å trene litt variert. Styrke med kroppsvekt er et alternativ et par dager i uken. Litt jogging i blant er ikke farlig eller skadelig.

Så klart kan folk sette av 2 timer til trening. Som du sier handler det om prioriteringer. Da håper jeg de prioriterer litt mer enn bare gåing. Fjellturer i ulendt terreng, trappetrening, styrke, småjogg, sprint (om man klarer), etc.

Jeg synes også det er fryktelig feigt av deg å kalle meg ting med anonym bruker. Om du ikke tør å si det så verden hører det kan du like godt sende meg en PM. Jeg er åpen for tilbakemeldinger og jeg vet at innleggene mine kan virke bastante i blant.

• Liker 1
Skrevet

Både Supraspinatus og En kompis har gode poenger :jepp:

Skrevet

Jeg hater å jogge, så går heller to timer enn å jogge en halv time :gjeiper: Har man tid, så hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg vil ned i vekt nå, jeg har gått opp 15kg etter jeg fikk meg kjæreste for to år siden. Den gang veide jeg 70kg, idag veier jeg 85kg. Hvertfall.. Jeg lurer på om 30-60min rask gange hver dag kan hjelpe, og isåfall hvor mye kan jeg gå ned frem til jul ca?

Noen som har erfaring her? :)

Jeg har gått ned 11 kg ved å gå en time om dagen, men jeg har brukt 12 mnd på å miste de kiloene fordi jeg valgte at vektreduksjonen min utelukkende skulle komme av økt aktivitet (jeg ville miste minst mulig muskulatur).

Er du interessert i å gå ned raskere enn dette, må du redusere energiinntaket i tillegg til å øke aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...