Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så nå er det på tide at jeg finner ut hvilket studie og universitet jeg skal søke på. For tiden lokker jussen ved NTNU mest. Jeg tror jeg skal klare å komme inn på studiet sånn sett.

Men jeg finner ikke nok info om hvordan det egentlig er å være student!? Jeg har så mange spørsmål.

Hvis man studerer f.eks. juss, må man møte på uni hver dag for å delta i samlinger/forelesninger eller er det mye selvstendig lesing? Ved UiT ser jeg at de har egen rettssal hvor jusstudenter kan øve seg, betyr det at det blir obligatoriske møter i rettssalen sammen med foreleser/lærer?

I forhold til vgs, hvordan fungerer det egentlig å gå på uni? Generelt, ikke bare hvis man studerer juss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i sammen med en advokat, han sa at studiet var et helvete. Han hadde aldri gjort det igjen ;) Lykke til.

Å så oppmuntrende jeg var nå :/ Jeg har også en vennine som studerer jus, hun stortrives, hardt arbeid og hun er på skolen opp til 10 timer hver dag. Men hun er så engasjert. Jeg vet mange som studerer jus tar seg et jobbeår, evt et år å ta opp eksamener ol innimellom.

Å være student i seg selv er jo kjempe moro :)

Skrevet

Jeg har ikke studert juss, men har studert på NTNU.

Det burde være mulig for deg å finne en type plan for studieløpet? Der vil du kunne klikke deg inn på de ulike fagene som graden/studiet består av, og finne hva hvert fag består av.

Når jeg tok min grad hadde jeg for eksempel en uke som dette:

mandag: forelesning 10-12

tirsdag: forelesning 10-14, kollokviegruppe på kvelden

onsdag: fri

torsdag: forelesning 10-14

fredag: forelesning 10-12

noen fag har kanskje noen små seminar underveis, eller muntlige fremføringer som må gjennomføres, eller oppgaver som må leveres inn underveis for å kunne ta eksamen. Det kan være en vanlig eksamen, eller for eksempel en semesteroppgave.

tiden utenom forlesninger brukte jeg på å skrive på oppgaver, og å lese pensum, samt å gå igjennom forelesningsnotater.

Men i tillegg jobbet jeg på Samfundet (anbefales på det varmeste!) og jobbet også 1-2 kvelder i uka for å tjene litt ekstra.

Skrevet

For tiden lokker jussen ved NTNU mest.

Ikke for å ødelegge, men.... Jeg har studert ved NTNU i 8 år nå. Er det juss her?

• Liker 4
Skrevet

Ikke for å ødelegge, men.... Jeg har studert ved NTNU i 8 år nå. Er det juss her?

Jeg trodde det, men ser nå at det ikke er et studie med rettsvitenskap ved NTNU. Jeg gikk bare ut ifra det, og siden jeg bor ganske nærme så tenkte jeg det var beste alternativ, men hvor jeg studerer er forsåvidt ikke så nøye.. kan gjerne studere i Bergen, Oslo eller Tromsø jeg...

takk for alle oppmuntrende svar !! :) Det hjelper veldig å høre om hvordan studiedagen er bygd opp for alle type studenter.

Gjest HunterLady
Skrevet

Det er helt jævlig å studere! Hater det og gleder meg til å bli ferdig! :D Du har konstant pensum hengende over deg og blir veldig raskt hengende etter dersom du somler med lesing og studieoppgaver.

Det er selvsagt friere enn vgs og alt er opp til deg, utenom nærværspliktige fag og seminarer, men det er ikke nødvendigvis lettere eller bedre. Vgs er peanuts i forhold. Synes jeg ihvertfall.

Pensum er ikke vanskelig dersom man virkelig studerer, men det kan være vanskelig å sette seg dypt inni alt når man har full rulle på andre arenaer i livet.

Det er tøft, men visstnok verdt det.

• Liker 1
Skrevet

I forhold til vgs, hvordan fungerer det egentlig å gå på uni? Generelt, ikke bare hvis man studerer juss..

Den største forskjellen er nødvendigheten av selvdisiplin. Når man kommer rett fra vgs og er vant til lekser og jevnlige prøver og innleveringer, og med lærere som til en viss grad holder en i ørene, er det en temmelig brå overgang til å måtte holde styr på studieprogresjon på egenhånd. Det er lett å gå i fella og føle at man har såååå god tid, særlig på studier der man har en eksamen hvert år eller halvår, og mange tusen sider med pensum derimellom. Holder man ikke stø kurs og leser jevnt og trutt, går det ikke lange tiden før man får problemer.

Sett opp en lese-/jobbeplan, gjerne i samarbeid med medstudenter, sjekk progresjonen underveis - og hold den. Mitt beste tips, etter smertefull erfaring :snurt::fnise:

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

Studieplaner er et must ja. Ikke bare for å holde deg igang, men også for å holde strukturen. Det er lett at ting blir rotete og man glemmer hvilket pensum som hører til hvilket fag dersom fagene går litt inn i hverandre. Sett opp tid til å lage en real arbeidsplan.

Skrevet

Takk igjen for svarene!!

Når det gjelder studieplaner og selvstendig lesing tror jeg at jeg skal klare det ganske bra. Er allerede på vgs i gang med å lese pensum for fag jeg ikke må ha, men som jeg ønsker og det har gått ganske bra! Det eneste jeg er litt redd for nå er sammenhengen mellom studentlivet og dagliglivet. Jeg er ikke en person som ønsker å tilbringe mye tid på skolen, men kanskje lese hjemme istedet... jeg liker å sitte med en kopp te i godstolen å lese.

Jeg er fortsatt usikker på studieretning. Jeg føler jeg ikke vet om alle studiene og jobbene som fins for meg enda. Huff. Og hvordan vet man egentlig hva som er riktig studie? Programfagene gir meg ingen spesiell retning, jeg er liksom litt god i alt.

Skrevet

Studieretning er aldri lett å vite for sikkert. Jeg tror det viktigste er at man ikke henger seg opp i at studier er dyre, og at man sitter igjen med mye studielån dersom man "velger feil". Det viktigste er at man til slutt ender på noe man synes er ålreit, og studielån er uansett det gunstigste lånet du kan ha. Det er ingen skam å slutte på et studie, og begynner på et annet :)

Når det er sagt, snakket du om at du gjerne kunne tenke deg juss. Verdt å legge merke til at de forskjellige universitetene (Bergen, Oslo og Tromsø) har litt forskjellige metoder på jussen. Her er en tråd der forskjellen har blitt presentert. Så vidt jeg vet, er Tromsø-modellen litt "midt-i-mellom" Bergen og Oslo, men Oslo begynner nå å tilnærme seg Bergen-modellen i større grad enn tidligere :)

Håper det kan være til hjelp!

Og som jusstudent kan jeg i hvert fall si at studiet er kjempeinteressant, og jeg tenker stadig at "jøss, dette burde jo være allmennkunnskap, dette har jo enhver person bruk for å vite!". Jeg studerer i Bergen, og selv om det er noe obligatorisk der, er det langt fra altoppslukende, og man har mer enn nok av tid til å lese hjemme dersom det er det man foretrekker :)

Skrevet

Studiehverdagen på høyskole er veldig behagelig i forhold til vgs. Man står veldig fritt i forhold til hvordan man legger opp sin egen læring, og ofte er det valgfritt om man vil gå på forelesninger.

Personlig er jeg den typen som kun gjør innleveringene jeg må i løpet av året, samt går på forelesninger inni mellom. Lese pensum gjør jeg som regel noen uker før eksamen, men da leser jeg også fra jeg står opp og til jeg legger meg. Har fungert fint for meg i tre år nå. Men dette er min måte å gjøre det på, fungerer ikke nødvendigvis like bra for alle :)

Høyskole er gøy :)

Skrevet

Andre året mitt som student nå. I fjor gikk jeg på Universitet i Oslo, og i år er jeg ved Høyskolen i Lillehammer.

På UIO hadde jeg aldri obligatorisk oppmøte, og det har jeg heller ikke her. Forelesninger omtrent fire ganger i uka, semesteroppgaver som må gjøres, og en del lesning. Som regel er en forelesning på 2 x tre kvarter. I fjor hadde jeg ikke mer enn en forelesning om dagen, men i år har jeg to. Det høres ikke så mye ut, men man blir ganske sliten. På mitt sutdie er det mye lesing på egenhånd. Jeg prøver å få til 5 timer om dagen, men det blir nok mindre når de dagene jeg har mange forelesninger.

Det er veldig gøy å studere! Jeg har som regel fri hver fredag, og det er jeg veldig fornøyd med. I tillegg har jeg ikke forelesninger før kl. 10.15, noe som gjør det mulig å dra ut midt i uka. Det er ganske vanlig når man er student :)

Jeg kan virkelig anbefalle at du prøver! Det er en nyttig erfaring å ta med seg resten av livet!

Skrevet

Håper det kan være til hjelp!

Og som jusstudent kan jeg i hvert fall si at studiet er kjempeinteressant, og jeg tenker stadig at "jøss, dette burde jo være allmennkunnskap, dette har jo enhver person bruk for å vite!". Jeg studerer i Bergen, og selv om det er noe obligatorisk der, er det langt fra altoppslukende, og man har mer enn nok av tid til å lese hjemme dersom det er det man foretrekker :)

TAKK for alle svarene, dette er kjempenyttig lesing for meg som skal begynne til neste høst. Gleder meg etter å ha lest svarene deres :)

Meca, hvordan ser timeplanen din ut i og med at du er jusstudent? Har du mye fritid til venner og familie, og hvor mye leser du i uka? Og hvordan likte du jussen i forhold til forventningene dine? Hadde du rettslære på vgs? :)

Dere andre studenter; hvordan tribler dere hverdagen sammen med studiene? Kommer studiene først, eller tar dere tid til det dere har lyst å gjøre hele tiden?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Den største forskjellen fra vgs til universitet, er jo selve "skoletiden" - du har færre timer styrt av lærer, men det forventes at du jobber ca like mye, og helst mer, enn du gjorde på vgs. Studiet mitt har "forventet arbeidstid" per uke på 70 timer, haha. Så ja, det er veldig anderledes. Men jeg studerer noe kreativt, og i et annet land. Så juss i norge veit jeg lite om.

Skrevet

Studiehverdagen på høyskole er veldig behagelig i forhold til vgs. Man står veldig fritt i forhold til hvordan man legger opp sin egen læring, og ofte er det valgfritt om man vil gå på forelesninger.

Personlig er jeg den typen som kun gjør innleveringene jeg må i løpet av året, samt går på forelesninger inni mellom. Lese pensum gjør jeg som regel noen uker før eksamen, men da leser jeg også fra jeg står opp og til jeg legger meg. Har fungert fint for meg i tre år nå. Men dette er min måte å gjøre det på, fungerer ikke nødvendigvis like bra for alle :)

Høyskole er gøy :)

Samme her. Syns det er mye lettere enn vgs:) Jeg føler jeg har mye fritid og det er ikke så mange forelesningstimer i uken. Leser litt før eksamen og går på en del forelesninger, så går det greit.

Studier og folk er forskjellige. Jeg syns det høres helt fjernt ut når folk sier det er kjempestress, ikke har tid til å jobbe utenom, kjempekrevende osv, men det er forskjeller. Derfor bør du høre flere meninger, som her på KG:)

Jeg har studert i 4 år, forskjellige fag, så har vært borti litt forskjellig. På det ene faget var det mye obligatorisk praksis, så det var mer tidkrevende enn rene teoretiske, men det var ikke vanskelig eller stress.

Juss er nok litt hardere enn det jeg studerer, men tror det skal gå helt greit dersom du har ok karakterer fra vgs (ikke sleit der). De som stresser er de pliktoppfyllende som føler de må gjøre alt og kunne alt perfekt.

Gjest HunterLady
Skrevet

Må tilføye at å være student når man ikke har barn, er en lek.

Det er derimot grusomt tungt når man har små barn.

Skrevet

Fint å høre hva dere har å si!!

Jeg har ingen barn heldigvis, hehe...

Skrevet

Kan jeg spørre hva du studerer, HunterLady? Har akkurat begynt på skole og jeg er alene med et lite barn så jeg blir litt skremt av deg...

Gjest HunterLady
Skrevet

Kan jeg spørre hva du studerer, HunterLady? Har akkurat begynt på skole og jeg er alene med et lite barn så jeg blir litt skremt av deg...

Nei, huff ikke bli skremt. Det er ikke sååå ille :) Men jeg tenkte bare jeg ikke skule male en rosenrød drøm for TS, siden det er nokså hardt å ta høyere utdanning.

Jeg studerer sykepleie og er igang med det tøffeste semesteret som er på hele sykepleien. Sikkert derfor jeg tar litt hardt i. Vi har tusenvis av sider med pensum og 5 eksamener før jul, deriblant legemiddelregning..

Ikke alltid like lett å kombinere studier og barn, men husk at de flinkeste studentene er ofte de som har barn. Uansett hvor tungt det er så har man noe som motiverer sterkere enn de som ikke har barn. Vi klarer det, og vi klarer det ofte meget bra fordi vi bruker tiden vår godt. Vi har ikke like mye tid til studier som de som ikke har barn, så den tiden vi plutselig får, den bruker vi til det fulleste.

Studiekontakten min sa her om dagen at de aller flinkeste studentene (hun har jobbet ved skolen i 30 år), er uten tvil de som har barn. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...