Gå til innhold

Bruken av ei.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Blir det ikke et problem å si at elevene stort sett kan se bort fra hunkjønnsformen, når ts selv bruker a-endinger? (Som Spinell sier i innlegg #2) Det ville jeg følt var forvirrende. Teori er en ting, men det man hører/ser i praksis er gjerne det man lærer best (i alle fall etter egne erfaringer).

Jo, men da kan læreren enten: 1) bestrebe seg på å bruke hankjønnsendelser der hvor hun/han normalt bruker hunkjønssendelser, eller 2) si til elevene at selv om hun/han (altså læreren selv) sier "boka", kan elevene se helt bort fra hunkjønnsendelser, og si/skrive "boken" i stedet.

Begge disse tingene er svært lite problematiske i mine øyne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næsj, det burde da holde at læreren gjør uttrykkelig oppmerksom på at så å si alle nordmenn har tre grammatiske kjønn i språket sitt? Men at elevene i det store og hele kan se bort fra hunkjønn i gloseinnlæringen?

Ikke hvis de befinner seg på et sted i landet der tre kjønn brukes i dagligtalen. Som du sier har så og si alle nordmenn tre grammatiske kjønn i språket sitt, og hvis jeg skulle lært bort norsk (til bruk i det daglige liv), så ville jeg fokusert mye på talespråket, som tross alt er det man bruker aller mest. Da måtte elevene uansett lært alle tre kjønnene, og det er ikke SÅ komplisert bare man er konsekvent.

Dessuten ville også det tredje kjønnet gått kjapt inn når man likevel hører det hver dag. Men å lære bort tre kjønn når elevene kommer til å snakke med to blir nok mer slit og unødvendig.

Endret av Moscato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med dialekt: Har en dialekt som ligger langt fra bokmål. Med nybegynnere prøver jeg å snakke så korrekt bokmål som mulig. Etterhvert er målet at jeg kan snakke min vanskelige dialekt (og da blir det lite a-endinger). Alle her snakker slik som meg, så for elevenes del må de forstå dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri ei, men jeg bruker e- og a-endelser litt om hverandre på hunkjønnsord. Muntlig er dette greit, men jeg fikk tilsnakk for det da jeg hadde praksis i avis for 12 år siden. Veilederen min mente at jeg måtte velge å enten bruke a- eller e-endelser i en og samme tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...