Gjest pepsimaxpower Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Har fått påvist at jeg er alergisk mot soyabønner, peanøtter, melk, og gluten. Når jeg står i hyllen for alergikere er den prisen mye høyere.. Fikk høre at man kan søke om støtte til ekstra utgifter til det, syns det hørtes litt rart ut. Men stemmer det?
minipia Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Tror du kan trekke av utgifter til spesialdiett på skatten. Husk å ta vare på alle kvitteringer.
Aviale Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Har du cøliaki har du i alle fall rett på støtte - for resten av allergiene er det ingen støtte så vidt jeg vet. Jeg vet ikke hvordan man melder fra om det, men støtten kommer fra Nav så du må sikkert spørre dem. Sannsynligvis ett eller annet skjema du må fylle ut For tida ligger støtta på 1800 kr/mnd så den kommer nok til å bli et velkomment tilskudd i økonomien din Husk å kjøpe glutenfritt i Sverige når du er der, siden de har satt ned prisen på maten i stedet for å gi støtte som i Norge. Et annet tips hvis du har litt lite peiling på glutenfritt er å melde seg inn i norsk cøliakiforening som holder bakekurs og har masse gode råd www.ncf.no
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Det er kun cøliaki påvist ved biopsi som gir rett til støtte fra NAV. Hvem var det som diagnostiserte deg med allegi, homeopat eller lege?
Gjest pepsimaxpower Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Takk for svar Det var fastlegen min som tok cøliaki test som det ble utslag på. Får vel snakke med nav på mandag. Får vel ta en tur til sverige også da. Er helt ny på dette her, men ved jo hva som gir værre allergiutslag enn annet. Var inne til MR undersøkelse og mange ganger hos legen siden jeg hadde slitt lenge med intest mageknipe som ikke var til å holde ut. Men de fant ingen ting så da tok hun legen min test å fant endelige årsaken. Når jeg spiser noe med hvete eller melk i så ligger jeg lang flat ut. Syns heller Norge også kunne bare senke prisene på slik mat.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Cøliakidiagnose kun stilt ved blodprøve holder ikke for å få støtte til mat fra NAV. Du må ha tatt biopsi fra tarmen ved gastroskopi. Dersom du ikke har vært på denne undersøkelsen, be legen henvise deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå