Gå til innhold

Ta lappen på automatgir


Gjest SelvesteTerese

Anbefalte innlegg

Gjest SelvesteTerese

Hei :)

Jeg er 21 år og det er nå kanskje 2 år siden jeg øvelseskjørte sist.

Øvelseskjørte med min far, med manuellgir, og det gikk ikke så bra, og det var derfor jeg la det på hylla en stund. Var rett og så stresset med fomlingen med girspaken, at konsentrasjonen ikke var 100% i trafikken.

Vet ikke hvorfor, men har liksom aldri kommet på at pappa også har bil med automatgir. Kom i snakk med ei jente jeg gikk på skolen med før, som nettop har tatt lappen på automatgir, fortalte meg at hun syntes det gikk mye bedre å kjøre opp på automat.

Nå har jeg vurdert om kanskje jeg også skal gjøre dette.

Så klart, jeg vet at biler med automat er dyrere, men hadde nok nøyet meg med å låne bil.

Og tar en lappen på automat kan en bare kjøre biler med automat også.

og trafikken krever 100% konsentrasjon uansett, men tror kanskje jeg hadde blitt mer avslappet og konsentrert, når jeg med bilen bare trenger å gi gass og bremse.

Pappa og jeg ble enige om å prøve på søndag for å se hva jeg syntes, så det blir spennende :)

Men hadde vært kjekt å høre andres erfaringer om dere har tatt lappen på automatgir :)

Var det "lettere"?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje ikke det du vil høre, men har du noen gang prøvd å ta noen kjøretimer på kjøreskole? Og da mener jeg ikke med automat. Det er ikke alle som tar giret på første forsøk, det trengs som regel litt opplæring og øvelse. Hadde ikke forkasta manuellt gir før jeg hadde prøvd om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelvesteTerese

Kanskje ikke det du vil høre, men har du noen gang prøvd å ta noen kjøretimer på kjøreskole? Og da mener jeg ikke med automat. Det er ikke alle som tar giret på første forsøk, det trengs som regel litt opplæring og øvelse. Hadde ikke forkasta manuellt gir før jeg hadde prøvd om jeg var deg.

Hadde 5-6 timer på kjøreskole med manuell, og det gikk til h****, jeg fomlet med giringen, slik jeg gjorde med øvelseskjøring, og jeg var trist og lei etter hver kjøretime.

Giring gjør meg rett og slett forferdelig stressa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 5-6 timer på kjøreskole med manuell, og det gikk til h****, jeg fomlet med giringen, slik jeg gjorde med øvelseskjøring, og jeg var trist og lei etter hver kjøretime.

Giring gjør meg rett og slett forferdelig stressa :(

Giring er tricky, og noen "tar det" fortere enn andre. Jeg syntes også det var helt fryktelig til å begynne med, og jeg kunne finne på å gå gråtende ut av bilen i et veikryss hvis jeg hadde tulla mye med giringa på kjøreturen.

Nå har jeg hatt lappen i fire år, og jeg lover deg at jeg ikke en gang tenker på giringa lengre, det går bare helt av seg selv. Min anbefaling er å kjøre på helt utraffikerte veier, parkeringsplasser, baner og bli ordentlig trygg på giringa før du kjører ut på steder der du trenger skikkelig oversikt over trafikken. Giringen er på mange måter det minste problemet når du er trygg på den :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...