Gå til innhold

du som har greie på hund


Smurfinen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt allergisk for hund.. dvs de som røyter mye..

Nyser litt og klør i øynene..

Jeg har hørt at det er noen hunder som man ikke skal reagere

så mye på..

hvilke raser er i såfall dette?

takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at Chi hua hua og pudler er hunder som allergikere kan ha. De røyter ikke. kinesisk Nakenhund er også et alternativ. Du kan også ta kontakt med Norges Astma- og allergi Forbund. De vet nok litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel eller storpuddel er allergivennlige. Men det er mye pelsstell med de, da. Eller Coton de tulear, men det er også endel pelsstell. Men den er ikke så veldig stor. Så har du også portugisisk vannhund, som jeg har nevnt i et annet innlegg her før. :wink:

14062003: Alaskan malamute og enkelte terriere er ikke allergivennlige ... ikke den standard schnauzeren heller. Heller ikke mellomschnauzeren. Tro meg - det vet jeg, hadde en venninne som hadde schnauzer, men var allergisk som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på akkurat HVA man reagerer på?

Pelsen? Flass? (Ser at du reagerer på røytinga)

Dersom det er det at hunden røyter som gjør allergikeren syk, så kan det hende at en Soft Coated Wheaten Terrier kan passe. Den røyter ikke. Dessuten er det en morsom og sjarmerende mellomstor hund.

Ellers så er det svært individuelt hva allergikere tåler. Det en allergiker tåler, kan en annen bli veldig syk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke i utgangspunktet såkallt alergivennlige hunder. Desverre .... :(

Men noen raser røyter ikke - og det gjør jo at det blir renere inne. Og for noen så er dette det som skal til for at det går greit å ha hund. Raser er bla klippe/trimme raser som:

Puddeler

Bichon frise

S C Wheaten terrier

Schnauzere

Bedlingtonterrier

hm - føler at det er mange raser jeg har glemt .... :roll:

Men for de som ragerer på stoffer i hundens hud - flass ol - så er det ikke sikkert at disse rasene går an heller- desverre. Og merkelig nok så er det enkelte som tåler enkelte "vanlige hunderaser" men ikke andre .....

Man må helst låne seg en hund og prøve. Iallefall ikke gamble på at det går bra når man er usikker.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste tilfeller der folk er allergiske mot hund, er det flasset og ikke hårene man reagerer på. Og selv hundene som ikke røyter, flasser.

Det er viktig at man vurderer nøye om hvorvidt man kan ha hund når man er allergisk. Hva skjer f.eks. hvis man ikke tåler hunden likevel, skal man bare kvitte seg med den? Det er også noen som er lett allergiske mot hund når de ikke omgåes dem ofte, men når de har dem tett utvikler de en større allergi.

Var jeg deg ville jeg snakket med lege om det er riktig for deg å få hund, så tar dere avgjørelsen sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for alle svar..

Jeg synes ikke pudler er noe søte, så det blir uaktuelt ihvertfall..

Vi synes Norfolk terrierne er veldig søte, men tror nok det er lurt

med en tur til legen først.. Som Imax skriver er det greit å kartlegge

dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund er bedre enn en større. Røyting har ikke noe å si, men renholdet har.

Du kan evt. gjøre noe aktivt med allergien din - allergi trenger ikke være noe konstant, man kan bli kvitt den. Blant annet spiller psyken også inn, sliter du mye en periode, kan allergien blusse opp igjen - det samme om du lever under konstant press. Skrev litt om allergiforebygging her:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=57421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hvilken hund man velger, så ikke ta en rase der en ikke kan tilfredsstille rasens behov. Det blir liksom feil å ta en hund for at man er allergisk, men de fleste hunder trenger endel stimuli, å velge hunderase, er veldig vanskelig uansett. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergikere reagerer på forskjellige ting på dyrene. Derfor er det ikke alle som tåler de som skal være allergivennlige heller.

Ei venninne av meg har alltid hatt allergi for dyr. Og både hun og familien har anskffet seg Pointere...

Det jeg kan anbefale deg er en tur innom legen din som kan hjelpe deg å finne ut hvilke hunder du er allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puddel og terrier skal man ikke reagere på,samboern min er allergisk så vi har ingen dyr og er utifra disse alternativene,så vil jeg ikke ha noe hund :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...