Gå til innhold

Mat du kan lage i Asia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg bor i Asia fortiden, her har de ikke det samme som i Norge, og jeg blir rådvill. Ingenting har samme navn og jeg er redd for å kjøpe ting jeg ikke vet hva er.

Jeg begynner å bli mektig lei av ris og kokt kylling..

Noen som har noen tips for hva jeg kan lage her?

De har ikke rømme her, noen som vet hva jeg kan bruke istedet?

Jeg er ikke verdens flinkeste kokk, men nå er jeg så utrolig lei og trenger sårt noen tips på noe godt og lettvint!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i Asia er det du bor?

Skrevet (endret)

Hvor i Asia er det du bor?

Irak, men nesten alt vi kjøper på butikken er import fra Tyrkia...

Endret av ceciliejea
Skrevet

Hvis jeg blander majones og yoghurt blir det nesten samme som rømme? Isåfall, hva bør blandingsforholdene være?

Gjest grønnfi
Skrevet (endret)

Du kan lage rømme selv. Ta fersk fløte og pisk/fresh cream, tilsett sitrondråper og rør til du får rette smak. Enkelt og godt.

Nå kommer det an på hvor i Asia du bor, men antar at det ikke er så dyrt at du ikke har råd til å gjøre bomkjøp der du er. Prøv deg frem med fisk og kjøtt. Og om du ender opp med å ha spist slange eller katt, ja så har du prøvd det og :biggrin:

Åh ser nå at du har svart at du bor i Irak. Spennende. Om maten er importert fra Tyrkia kjøp

En slags filodeig som heter Yufka Dejblade de legger du lagvis med kjøttdeig/løk, pisk ett egg og pensle mellom lagene. Steik i steikeovn til filodeigen er gyllen og sprø. Skjør i ruter og du har en fantastisk snack. Kan også fylle med Beyaz Peynir (hvit ost)

Da jeg bodde i Midt Østen spiste vi kylling i alle varianter, mye grillspyd med salat.

Endret av grønnfi
Skrevet (endret)

Irak, men nesten alt vi kjøper på butikken er import fra Tyrkia...

Det er temmelig drøyt å kalle Irak for "Asia". Du bor i Midtøsten. Lag heller lokal mat. Kan du ikke språket? Har du ingen du kan handle med som kan forklare deg hva ting er?

Endret av Iah
Skrevet

Yoghurt naturell er greit alternativ. MEN du kan lage rømme selv. Ta fersk fløte og pisk/fresh cream, tilsett sitrondråper og rør til du får rette smak. Enkelt og godt.

Nå kommer det an på hvor i Asia du bor, men antar at det ikke er så dyrt at du ikke har råd til å gjøre bomkjøp der du er. Prøv deg frem med fisk og kjøtt. Og om du ender opp med å ha spist slange eller katt, ja så har du prøvd det og :biggrin:

Det må jeg prøve, syns yoghurt naturell blir tam i smaken!

Jeg bor i Irak, er jo ikke så dyrt, men kulturen her er jo noe annet, så kjøper du noe må du nesten spise det ;) Har prøvd endel, men er ikke oppfinnsom på hva for noe godt jeg kan ha som tilbehør! så tips mottas med takk :)

Skrevet (endret)

Det er temmelig drøyt å kalle Irak for "Asia". Du bor i Midtøsten. Lag heller lokal mat. Kan du ikke språket? Har du ingen du kan handle med som kan forklare deg hva ting er?

Har laget mye lokal mat, men alt går i ris og kylling. Etter en stund blir man lei av det!

Jo, jeg kan språket, men er vanskelig å forklare hva rømme er når de ikke har det her!

Endret av Iah
Gjest grønnfi
Skrevet

Det må jeg prøve, syns yoghurt naturell blir tam i smaken!

Jeg bor i Irak, er jo ikke så dyrt, men kulturen her er jo noe annet, så kjøper du noe må du nesten spise det ;) Har prøvd endel, men er ikke oppfinnsom på hva for noe godt jeg kan ha som tilbehør! så tips mottas med takk :)

Redigerte innlegget mitt jeg etter du svarte :tristbla:

Men Tyrkerene er altså kjempegode på hermetikk som er "ferdigblanda" så du trenger bare tilsette litt kjøtt/fisk kylling. Jeg brukte mye engelske/amerikanske nettsider for å finne nye oppskrifter på mat som var passende i ME. Lykke til og kos deg masse. Det er fantastisk spennende å bo ute slik.

Skrevet

Redigerte innlegget mitt jeg etter du svarte :tristbla:

Men Tyrkerene er altså kjempegode på hermetikk som er "ferdigblanda" så du trenger bare tilsette litt kjøtt/fisk kylling. Jeg brukte mye engelske/amerikanske nettsider for å finne nye oppskrifter på mat som var passende i ME. Lykke til og kos deg masse. Det er fantastisk spennende å bo ute slik.

Takk for svar :) Jeg skal se på butikken etter hermetikk idag :) Og google nettsider ;) Tusen takk, jeg skal kose meg masse og ta med erfaringene videre i livet :)

Skrevet

Hvis jeg blander majones og yoghurt blir det nesten samme som rømme? Isåfall, hva bør blandingsforholdene være?

Jeg leste nettopp en blogg til noen som bor i Tyrkia. De brukte majones og yoghurt for å lage "rømme". Tror jeg ville startet med yoghurt og smakt meg fram med majonesen - eller omvendt?... Nei, yoghurt først :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...