Gå til innhold

Slippe ut kattungen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har ei kattefrøken som er 4 mnd. Jeg har hørt av flere at katter helst ikke bør slippes ut før de er minst 6 mnd. Saken er den at det begynner å bli umulig å holde henne inne!

Vi slapp henne ut litt på terrassen når hun enda var såpass lita at hun ikke greide å hoppe over gjerdet, men nå hopper hun jo over så lett som ingenting...Hun står og mjauer foran døren, og med en gang hun ser at vi har på oss yttertøy er hun rask med å løpe bort til døra for å prøve å smette ut. Hun har greid det noen ganger også, men tør ikke å løpe så langt ennå, så vi får da tak i henne.

Begynner å bli litt slitsomt dette, vi har tre barn som løper inn og ut om dagene, og jeg føler at jeg må være på vakt foran døra hele tiden...Vil jo ikke at pusen skal forsvinne for oss!

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaringer med å slippe ut katter så tidlig? Er det noen krise hvis hun kommer seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke latt katten være alene ute. Har du mulighet til å gå ut sammen med henne. Hun tør sikkert ikke løpe langt unna. Hun trenger sikkert bare å få tittet seg rundt og løpe litt. .... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint, vår katt har vært ute siden vi fikk han som 12 uker gammel kattunge.

De drar ikke så langt når de er så små.

Hvis du har muligheten sett opp en verandadør eller lignende. De liker å kunne gå ut og inn, de blir lett litt skremt og liker da å søke ly inne til det går over :) .

Bare sørg for å ha katten inne om natten. Da er nemlig de store/voksne kattene ute på rov, og de kan være skikkelig slemme med unge katter. Unge katter er ofte litt for mye frempå, særlig unge hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg litt på også - har en liten herrepus på ca 4 måneder. Han har siden han kom til oss kun vært inne. Og jeg må innrømme at jeg håper han fortsetter med det...men ser jo at til våren kan det bli et kjempeproblem, vi har terrasse - den er ganske høy men denne lille sprekingen hopper nok enkelt og greit ned derifra tenker jeg. Og vi kan jo ikke ha terrassedøra lukket 24/7 når sola og varmen kommer tilbake. Er det noen som har gode tips for hvordan man kan få en katt til å "ikke få lyst" til å utforske den store verden??? Sukk, jeg gruer meg, det går en veldig traffikert vei rett forbi husveggen vår, og jeg ser for meg en flat katt som ligger midt i veien...huff å huff... :(

Han skal kastreres da, håpet er at det gjør han mest hjemmekjær...

forrige pusen var 0 problem, han hoppet aldri ned fra terrassen, og vi kunne ha døren åpen hele døgnet. Når vi var i sommerhuset var han ute med sele og langt bånd. Gikk kjempefint. Men det går nok ikke så fint med denne her trur jeg - en mye mer aktiv type, og selvsagt - han er jo 18 år yngre da.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slipp katten ut. De går ikke veldig langt. Bare hold et øye med de og ta de med inn igjen etter en liten stund. Etter flere sånne små-turer kan du etterhvert slippe de ut litt lenger.

Jeg lot kattene mine være ute fra de var 14 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør være ute sammen med katten de første gangene. Kattene setter vanligvis pris på det, og føler seg også tryggere. Det sies at kattunger ikke utvikler stedsansen sin før de er 6 mnd., derfor vil de vanligvis ikke gå langt når de er små heller. Faren er hvis de blir skremt av noe, løper av sted, og ikke finner veien hjem etterpå. Kanskje et av barna kan være sammen med katten ute (hvis barna er store nok da) hvis ikke du har anledning selv? Ser stadig i avisen annonser som etterlyser ganske så unge katter. Selv forstår jeg ikke hvordan noen kan slippe ut en liten katt som ikke har noen erfaring med den store farlige verden, uten å holde et øye med den. Nå som det er kaldt ute er det jo ikke så lett å holde døren åpen heller, så katten kan liksom ikke bare smette inn igjen når den får lyst til det (hvis man ikke har kattedør da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en kan slippe ut en katt kommer vel like mye an på hvor en bor så på hvor gammel katten er. Selv er jeg oppvokst på landet og der er kattene ute fra de er nyfødte. Selvsagt er de inne også, men jeg er vant til at kattene er inne om dagen og ute om natten. Men vi har jo selvsagt hus som de kan gå inn i slik at de er i ly for vær og vind.

I en by ville jeg ikke ha sleppt ut en katt i det hele tatt, vil ikke ha katt her engang. Det er ikke noe liv for en jeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, jeg har vært med henne ut noen ganger. Føler meg ikke særlig smart når jeg står og lusker i buskene når hun hopper inn på terrassene til naboene, de tror vel jeg driver og spionerer på dem eller noe... :ler:

Så det hadde jo vært greit om jeg kunne slippe henne ut alene, men nå har jeg fått så forskjellige svar her at jeg vet neimen ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min pus skal få prøve seg ute til våren. Hun er 5mnd nå og vi skal kastrere henne til våren. Vil ikke gi henne p-piller og vil ikke slippe henne ut før hun er ufruktbar.

Dessuten liker hun seg ikke ute..? Sofagrisen til mammaen sin :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:kul:

Husk endelig å gi henne p-piller før du slipper henne ut.

Det kan jo være hormonene som gjør at hun vil ut.

Og hun er jo litt for ung til å bli drektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ikke slipp den ut. min katt var 5 mnd, men stakk av....

bedre å vente vis du vil ta vare på katten, eller du kan kjøpe sånn kattebånd. Problemet da er å venne den til båndet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, samma hvor slitsomt det kommer til å bli, kommer vi til å prøve å holde henne inne til over nyttår. Må vel nesten vente til de fyrverkeriglade naboene våre har smelt fra seg også en gang nærmere februar, så hun ikke blir skremt vettet av.... Det at hun kan bli drektig er jo også et problem (Vi har planer om å sterilisere, men det får vi ikke gjort før mannen min kommer hjem like før jul.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI gitt min katt p-piller.

De er jo nesten garantert å få jurkreft da.

Vel, mine (mammas) to pusedamer har gått på p-piller i henholdsvis 10 og 9 år, og de har ikke jurkreft. Noen katter kan få det ja, men det er ikke store prosentandelen og dessuten er ikke sterilisering problemfritt heller. Det kan gå betennelse og infeksjon i såret, og det har hendt at katter har dødd av det. En hver må gjøre det som er mest praktisk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine (mammas) to pusedamer har gått på p-piller i henholdsvis 10 og 9 år, og de har ikke jurkreft. Noen katter kan få det ja, men det er ikke store prosentandelen og dessuten er ikke sterilisering problemfritt heller. Det kan gå betennelse og infeksjon i såret, og det har hendt at katter har dødd av det. En hver må gjøre det som er mest praktisk for seg.

Det er ikke uten grunn at dyrleger ikke anbefaler ppiller til katter, heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som katteeier, vil jeg nok aldri verken anbefale andre, eller gi min egen katt det.

30% er mye! Tre av ti katter..

Bortimot 30% av alle katter som har fått p-piller ukentlig i mer enn 8-10 år utvikler jursvulster. Dette er alarmerende! I motsetning er det ingen hunnkatter som kastreres før de blir kjønnsmodne som utvikler jurkreft.

http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/kastrering.htm

For mange katteeiere er det også en ukentlig kamp å få pillen i katten. Bortimot 30% av alle katter som har fått p-piller ukentlig i mer enn 8-10 år utvikler jursvulster og nesten alle jursvulster hos katt er ondartet! Dette er alarmerende! I motsetning til dette er det nesten ingen hunnkatter som kastreres før de blir kjønnsmodne som utvikler jurkreft
http://www.fdk.no/index.php?om_kastrering

De viktigste faktorene i Norge, som vi også kan gjøre noe med, er den overdrevne bruken av p-piller til katt og p-sprøyter til hund. Dette medfører en betydelig økt risiko for å utvikle jurkreft, og det anbefales på det sterkeste å heller sterilisere kattene når de er unge, helst fra 6 måneders alder.
http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/nov2003.htm

Hunnkatter som går på p-piller, rammes ofte av jurkreft, og derfor anbefaler vi sterilisering så tidlig som mulig. Statens Dyrehelsetilsyn har nå gått ut og begynt å anbefale tidlig sterilisering, da omfattende studier fra USA viser at dette ikke skader eller hemmer katten.
http://www.dyrenesverden.no/news/00249.shtml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusejenta vår er fire og en halv måned og hun er ute noen småturer. Vi var med henne ut de første gangene slik oppdretter anbefalte.

Nå er hun ute når hun har lyst (om dagen), og det går helt fint. Hun går ikke langt, men utforsker området rundt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...