Gå til innhold

Epidural - hvordan virker det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

aldri påstått det ene eller det andre. Kun nysgjerrig på å om noen hadde gjort seg opp noen tanker rundt bruken av epidural.

Jeg går en fødsel i vente, derfor jeg uttrykte meg slik jeg gjorde om den forestående fødselen. Og har en bak meg - uten epidural.

Når dette blir et samtaleemne til tider og jeg deler min erfaring uten epidural, så er en veldig vanlig reaksjon "hva?!?!?! uten??!! Det hadde jeg aaaaaaldri klart!!! jeg tigget om det lenge før de kunne sette det! hadde ikke overlevd uten!!"

Så har jeg en venninne som har født to barn uten epidural, og er slik som meg. Vil gjerne gjøre det uten dop å drypp. La kroppen gjøre jobben, for den vet akkurat hva den gjør på.

Førstemann fikk jeg i badekar.

Svaret er vel at fødsler er forskjellige. Det er vel ingen som hadde dødd uten epidural, men noen har jo helt ekstreme smerter, og da kan det føles som om en fødsel uten er helt umulig.

Selv håper jeg at jeg klarer neste fødsel uten epidural, men jeg synes det er godt å vite at epidural finnes hvis opplevelsen blir lik som forrige gang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Svaret er vel at fødsler er forskjellige. Det er vel ingen som hadde dødd uten epidural, men noen har jo helt ekstreme smerter, og da kan det føles som om en fødsel uten er helt umulig.

Selv håper jeg at jeg klarer neste fødsel uten epidural, men jeg synes det er godt å vite at epidural finnes hvis opplevelsen blir lik som forrige gang.

Signerer den. Skulle ønske min første fødsel var av badekarsorten, men fy f... jeg er glad jeg ikke meldte meg opp på ABC-avdelingen e.l.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg går en fødsel i vente, derfor jeg uttrykte meg slik jeg gjorde om den forestående fødselen. Og har en bak meg - uten epidural.

Førstemann fikk jeg i badekar.

Ja, ja.. Flott for deg. Jeg hadde en fødsel som måtte igangsettetes pga tidlig vannavgang. Det førte til stormrier. Siden vannet hadde gått to døgn før fikk jeg ikke lov til å bruke badekar som jeg ønsket pga infeksjonsfare.

Jeg fikk epidural og pga den fikk jeg allikevel en god fødsel da den tok brodden av stormriene.

Jeg blir ærlig talt forbanna over at du skal sette deg på din høye hest med uttalelser om at du greide jo dette fint, vi er skapt for det etc. Ja, vi er skapt for det. Skal vi holde oss i smerteriket bare fordi en naturlig fødsel er noe spesielt for deg? Kom deg ned fra hesten din. Det er kjempefint at du har gode opplevelser, men slutt å rakk ned på de av oss som velger smertelindring. Hadde jeg ikke fått det, så hadde jeg sannsynligvis nekta å få flere barn fordi opplevelsen frem til det var skikkelig dårlig.

Om du har lyst til å diskutere hvorvidt epidural trengs eller ikke kan du lage din egen tråd om det.

• Liker 2
Skrevet

Ja, ja.. Flott for deg. Jeg hadde en fødsel som måtte igangsettetes pga tidlig vannavgang. Det førte til stormrier. Siden vannet hadde gått to døgn før fikk jeg ikke lov til å bruke badekar som jeg ønsket pga infeksjonsfare.

Jeg fikk epidural og pga den fikk jeg allikevel en god fødsel da den tok brodden av stormriene.

Jeg blir ærlig talt forbanna over at du skal sette deg på din høye hest med uttalelser om at du greide jo dette fint, vi er skapt for det etc. Ja, vi er skapt for det. Skal vi holde oss i smerteriket bare fordi en naturlig fødsel er noe spesielt for deg? Kom deg ned fra hesten din. Det er kjempefint at du har gode opplevelser, men slutt å rakk ned på de av oss som velger smertelindring. Hadde jeg ikke fått det, så hadde jeg sannsynligvis nekta å få flere barn fordi opplevelsen frem til det var skikkelig dårlig.

Om du har lyst til å diskutere hvorvidt epidural trengs eller ikke kan du lage din egen tråd om det.

jeg har verken kritisert deg eller noen andre, eller satt meg selv på noen som helst form for en hest.

Det er lov å ha ulike erfaringer, selv om jeg ikke heter Røyskatt eller har hatt en 30 timers fødsel!

Eneste jeg gjorde var å ville høre andres tanker rundt bruken av epidural.

Syns du kan vise mer respekt enn å bli aggressiv og ufin mot meg.

Er vel for f^^^ ikke min feil at jeg klarte å føde uten epidural! Å det kan ikke være slik at jeg ikke får lov til å dele det med andre!

Er det bare de med helvetesfødsler og epidural som får snakke om det? Er det ikke lov å si at man har klart det uten i frykt for at sånne som deg skal ta det ille oppe å frike ut?

Herregud. Har ikke kritisert eller vært utfin mot noen. Jeg var interessert i ANDRE SINE TANKER. Trodde det var det man gjorde på et forum.

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Hvorfor klarte kvinner å føde naturlig før? Fødsler har eksistert før epidural.. og barn kom til verden, og kvinner fikk oftere enn ikke mer enn 1 barn.

Har vi blitt pyser?

Det jeg reagerer på er hvor vanlig det har blitt å skrike etter den lenge før man i det hele tatt har satt seg i sengen.

Epidural får man over en lav sko, og man ber om det uten å en gang ha prøvd å føde naturlig.

Disse tingene her handler ikke om dine erfaringer. De handler om ting på pålegger oss andre som har valgt å få epidural. De handler om dine egne fordommer mot oss som velger det, som tydeligvis da skriker etter epiduralen fra første ria. Det er det ytterst får som gjør.

Og smertelindring har eksistert lenge. Med tanke på epiduralen så er den laaangt bedre enn hva som har eksistert tidligere. du kan jo søke på twilight sleep, så ser du at dette har eksistert lenge, og at epidurel er til forskjell fra dette er ett fantastisk middel.

Skrevet

Jeg blir verken provosert eller forbannet, ei heller føler jeg behov for å beskrive fødslene mine for å rettferdiggjøre bruken av epidural ;). Tvert imot var vel fødsel nr. 2 en lett fødsel som gikk helt etter boka, men jeg insisterte på epidural likevel. Jeg sier bare som jeg alltid sier - de som vil ha det vondt helt frivillig, må gjerne føde uten bedøvelse. Knock yourself out :nigo:.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...