nickless Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Min 7 år gammle datter skal i løpet av høsten prøve medisin for sin adhd ,og jeg og min mann har vært og er skeptisk til medisinering , men ser nå att jenta trenger mer hjelp en tilrettelegging og oppfølging. Noen som har erfaringer og dele etter medisinering ?
inlovewith Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Lillebroren min fikk påbevist ADHD allerede i barnehagen, og han ble satt på Concerta med en gang skolen startet. Han ble helt klart roligere av tablettene, men han fikk søvnproblemer og svært lav matlyst som bi-effekt. Han sa at han ikke sov mer enn 3-4timer om natta uansett hvor tidlig han la seg. Og han var tynn som en strek og spiste mindre enn storesøstera hans når han var i puberteten. Disse bieffektene er sabla skumle altså. Det er for dumt at medisinering er svaret på alt altså...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Min sønn bruker concerta, men vi har passet godt på at han får i seg flere små måltider i løpet av dagen. Rundt 20 tiden spiser han som en hest, og får i seg flere skiver, billy pizzaer og gjerne en hotdog eller to, for det er som han må ta igjen for det tapte i løpet av dagen. For hans del har livet blitt snudd opp ned, for fra å ikke klare å konsentrere seg får han nå med seg det som foregår rundt han. Fra å ha dårlige karakterer på skolen, klarte han nå å øke snittet sitt. Det går an å diskutere med han, og han er ikke dopet. Vi har hele veien sagt at ser han dopet ut så slutter han, men han er seg selv foruten at han klarer å konsentrere seg og fokusere på ulike oppgaver han holder på med. Han kan sovne seint til tider, men han bruker melatonin dedagene hans kal på skolen og det hjelper. Man må se det an på barnet, for det som fungerer på en fungerer ikke på en annen. Jeg selv tålte ikke de medisinene, og måtte slutte med de.
nickless Skrevet 15. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2011 Takker for svar. Vi er veldig spente ,håper selvsakt jenta vår får hjelp av medisinen, hun havner nå ofte i konflikter , og er ukonsentrert og følsom. Tårene kommer fort. Jenta vår har innsovingsvansker,tar ofte 2 t fra leggetid til ho sover. Håpe dette ikke forverrer seg! Takk igjen for svar , det blir en spennende høst !
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Min erfaring: God bedring på konsentrasjon og tilpasning, men gi vesla tid og rom til å lære seg nye reaksjoner. Ofte og lite mat. Sunn mat, ikke mye loff, boller, pølser, kjeks og pizza. medisinene virker dårligere hvis man spiser for lite eller for usunt. Innsovning blir kanskje aldri helt bra. Men totalen kan bli så bra at det i seg selv blir et mye mindre problem. Bruk gjerne melatonin. Medisiner er ikke noe tryllemiddel, dere må fortsatt hjelpe henne mye til å lære ting. Men medisiner gjør hjernen hennes i stand til å lære det, noe hun kanskje har hatt liten mulighet fram til nå. Riktig medisin i riktig dose kan gi veldig bra resultater for jenta di. Spør leger og eksperter om alt du lurer på, de skal gi deg et svar du forstår.
nickless Skrevet 16. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2011 Ja , vi har time med lege og Bup i midten av Sept , syntest det er litt lenge til så måtte lese og spørre litt rundt for å finne ut mest mulig. Å høre fra dere som har erfaringer fra egne barn og familie syntest jeg er supert å ta med seg , takk skal dere ha ! Jenta vår er ei skjønn snuppe , klok og god , med en kropp som koker litt over til tider og som gjør at hun havner i konflikter og gjør impulsive ting hun selv blir veldig lei seg for etterpå. Det er mange utfordringer , men også mye kreativitet og altoppslukende lek , jeg har lært mye av min spennende datter <3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 For min del har medisinering hvertfall vært bedre enn det helvete jeg er uten medisiner.Er 17 år,og har slitt på skolen i mange år pga konsentrasjonsproblemene mine, men nå får jeg utnyttet mitt fulle potensiale og det føles fantastisk. Så lenge dere er oppmerksomme på bivirkningene (spesielt vekttap) så får dere bare følge med på det. Er masse tips for det også, så det er ikke en farlig bivirkning så lenge man er klar over den! Skjønner at dere er skeptiske til å medisinere jenta deres, men for oss som sliter ordentlig med ADHD'en (og det høres ut som hun gjør det!), så er det helt nødvendig, og dere gjør det riktige ved å prøve! Lykke til!
Mixelite Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Man skal ikke undervurdere verdien av å ha kontroll på kostholdet, uansett hvor alvorlig adhd man måtte ha. Eller om man ikke har adhd. Her i huset spiser to av oss gluten- og melkefritt, og det har bokstavlig talt gitt oss et nytt liv! 2
Kosemose Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, for ensidig meningspåvirkning og for avsporing fra problemstilling. Eventuell diskusjon rundt moderering tas på PM eller i "Ris, ros og spørsmål". Kosemose, mod.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Er det forskjellige medisiner en kan prøve , eller er det bare ritalin? Er også adhd mamma...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 Er det forskjellige medisiner en kan prøve , eller er det bare ritalin? Er også adhd mamma... Jeg personlig syns du burde slutte å omtale deg som adhd mamma. Barnet ditt er så mye mer enn diagnosen sin, og selv om det høres pirkete ut så er det faktisk sånn at språket vi benytter gjør ting med oppfattelsen og vurderingen vår. Barnet ditt har blant annet adhd. Og til spørsmålet ditt: Man kan også benytte en depotmedisin som heter Conserta. At det er depotmedisin betyr at medisinen porsjoneres ut utover dagen slik at barnet slipper å ta en ny pille midt i skoledagen for eksempel. Det er mulig det finnes andre alternativer til ritalin og conserta også. Ulike individer kan reagere ulikt på de ulike medisintypene. Dette er imidlertid ting du må spørre fastlegen din om, eller aller helst; spør legen på BUP, da fastleger i blant ikke har så mye spisskompetanse på medisin for adhd.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #12 Skrevet 15. september 2011 Dere foreldre som medisinerer barna deres fortjener ikke barn. Shame on you! Dere skaper intet annet enn tiltaksløse roboter grunnet deres manglende "tid" eller "vilje" til å være en forelder for barn som er "krevende".
Burn Skrevet 15. september 2011 #13 Skrevet 15. september 2011 Dere foreldre som medisinerer barna deres fortjener ikke barn. Shame on you! Dere skaper intet annet enn tiltaksløse roboter grunnet deres manglende "tid" eller "vilje" til å være en forelder for barn som er "krevende". Jeg kan ikke tro mine egne øyne!
Askael Skrevet 15. september 2011 #14 Skrevet 15. september 2011 Dere foreldre som medisinerer barna deres fortjener ikke barn. Shame on you! Dere skaper intet annet enn tiltaksløse roboter grunnet deres manglende "tid" eller "vilje" til å være en forelder for barn som er "krevende". Helt enig! Og tenk på de som lar ungene sine få briller? Å lage mobbeoffer kalles det! Det verste jeg imidlertid har sett noensinne var ei mor som lot ungen injisere insulin. Med sprøyte. Jeg gir meg ende over, gitt. *klasker meg på låret og tar en kaffesup av tefatet* Når det er sagt, så har jeg en ung slektning som går på Concerta, og selv mener han startet alt for sent, han har fått en ny hverdag. Han spiser som en hest og sover som et murmeldyr også, så de bivirkningene er individuelle. 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #15 Skrevet 15. september 2011 Dere foreldre som medisinerer barna deres fortjener ikke barn. Shame on you! Dere skaper intet annet enn tiltaksløse roboter grunnet deres manglende "tid" eller "vilje" til å være en forelder for barn som er "krevende". Hva bygger du dette på? Har du lest forskningsrapporter om ADHD, medisinering og andre tiltak? Jeg har møtt svært mange barn som har fått et helt nytt liv etter at de fikk medisiner. Pluttselig begynte det å ringe på døren, pluttselig ble de bedt i bursdager, pluttselig fungerte de på fotballen, pluttselig fikk de benyttet evnene sine på skolen. Og jeg har sett mer enn en forelder gråte av lettelse og glede når de forteller om disse endringene. Så kom ikke her og vær eplekjekk angående ting du åpenbart er på minussiden angående kompetanse på.
nickless Skrevet 15. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2011 Dere foreldre som medisinerer barna deres fortjener ikke barn. Shame on you! Dere skaper intet annet enn tiltaksløse roboter grunnet deres manglende "tid" eller "vilje" til å være en forelder for barn som er "krevende". Forstår godt du bruker AB knappen her! Om du tror mitt barn får det bedre med seg selv , sosialt , uro og stress , konsentrasjon i skole og sinneutbrudd , av tid og vilje alene ,ja ,da kjenner du ikke mange barn som har adhd , og deres utfordringer. Skal hun ha det sånn , er det bedre en medisinering ? Selfølgelig skal ,og blir hun fulgt opp, av oss foreldre og assistent i skolen , men adhd er en diagnose som iblant krever medisin i tileg for barnet - ikke foresattes beste!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #17 Skrevet 15. september 2011 Ja , vi har time med lege og Bup i midten av Sept , syntest det er litt lenge til så måtte lese og spørre litt rundt for å finne ut mest mulig. Har dere vært på time med lege og BUP ennå? Spent på hvordan det går med dere og krysser fingrene for at dere får en positiv opplevelse med medisinene.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #18 Skrevet 15. september 2011 Kompetanse har jeg nok av. Jeg har to barn med ADHD selv, det har vært enorme prøvelser og svært mye jobb, men vi har kommet oss gjennom det, og i dag har jeg to svært oppegående gutter på 16 og 13 år som får boltre seg i sine spesialområder. Det finnes ikke en norm på hvordan et barn skal være, la det være rom for forskjeller. Vi bør hylle det spesielle, ikke legge lokk på det. Det kan være vel og bra med medisinering akkurat i den tiden det står på som verst, men hva med den mentale statusen til barna når de blir voksne? tenker dere overhodet så langt?
nickless Skrevet 16. september 2011 Forfatter #19 Skrevet 16. september 2011 Vi har fått time 23 sep med lege på BUP - så nå er det ikke lenge til! Den siste tiden har vært krevende for jenta vår , bl.a er lekse lesing blitt ett nytt problem , så vi er glad hun nå skal få hjelp , men også spent - ikke alle har nytte av medisin , bivirkninger , osv. Mentale statusen når de blir voksne? Forskningen viser att barn og unge med ubehandlet ADHD sliter mest , kriminalitet , narkotika , selvmord. De to siste overrepresentert på jenter med ubehandlet adhd. 2
Meridian Skrevet 16. september 2011 #20 Skrevet 16. september 2011 (endret) Jeg har AD(H)D, eller min diagnose heter vel jente-add eller noe...er ikke hyper Jeg takket nei til medisin, og satset heller på kostholdet. Har aldri vært bedre etter at jeg la om kosten, og er glad jeg slipper å bruke medisin. Jeg har Cøliaki også(ofte er det en sammenheng mellom mat og psyke, og mange som har AD(H)D har Cølikai eller intoleranser eller allergier elle diabetes, eller omvendt) Jeg spiser ikke noe med kumelk eller noe med gluten i, og er veldig forsiktig med sukkeret. Lager egentlig all maten fra grunnen av, så jeg vet hva jeg får i meg. Kostholdet mitt består mest av vann, sundt fett, protein, div.grønnsaker, bær og frukt. Jeg bruker fettet til å bli mett, slik som nøtter og avokado, og holder meg langt unna de usunne og farlige tingene som brus, boller, brød, is ... Jeg fant ikke ut av hverken AD(H)D eller Cøliaki før jeg var 25, og måtte dra til Balderklinikken i Oslo for å få hjelp, så det anbefaler jeg! De reddet livet mitt, for å si det mildt! Jeg må også bare si hvor deilig det er nå, i forhold til før når jeg spiste bare feil for kroppen. Det er som et slør som ble tatt vekk fra ansiktet mitt da jeg la om kosten, og en ny verden åpnet seg for meg. Det er deilig å kunne begynne å leve litt igjen Endret 16. september 2011 av meridian
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå