waco Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Hallo jeg ser på den valglederdebatten på tv, og det er noe som slår meg, - hvorfor snakker ikke politikerne om hvorfor vi skal stemme? La meg gi dere et lite eksempel på hvordan demokratiet fungerer. I 1997 stemte oslos befolkning for å utvide åpningstiden på ølsalget i oslo fra klokken 1900 til klokken 2200. Dette ble gjort med høyre og frp som flertall i bystyret. Vet dere hvordan regjeringen og stortinget reagerte mot denslags folkevilje? Vel, stortinget stemte for en lov som forbød kommuner til å ha senere åpningstid enn klokka 2000. Ok, et lite eksempel til. I 2001 var det bare ett parti som hadde programfestet røykeforbud på serveringssteder. Det miste og lille partiet krf. Ingen andre stortingpartier hadde programfestet noe sånt. Allikevel så blir det røykeforbud, - og det er jo imot folkeflertallet, for hvis folket hadde ønsket dette i 2001 så hadde vi stemt på krf og ikke alle de andre partiene. Nå er jeg verken imot senere åpningstider eller røykeforbudet, - jeg bare påpeker en viktig ting ved dette valget som folk flest ser ut til å glemt, - at hva nå enn som avgjøres av de folkevalgte, - så er det ikke opp til oss og bestemme! Valget er nok mest sannsynlig en illusjon. For sv var det eneste partiet som var imot norges krigføring i afghanistan. En sånn "jammen krigen gjør jo vondt verre" mentalitet. Men uansett, - nå sitter sv i regjering og krigen pågår på tiende år. Selv om flertallet av befolkningen er imot krigen. Dette var bare noen eksempler på at det hele er nok bare en illusjon. 1
Green Lady Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Den eneste gangen min samboer stemte, stemte på det partiet som lovet gratis tannlege til alle. De kom til makten, men kunne da informere om at dette skjedde tidligst om 70 (!) år... Merkelig at de ikke nevnte dette under valgkampen Politikere er jo bare en stor løgn. De lover gull og grønne skoger, men når de kommer til makten lar ting seg plutselig ikke gjøre lenger likevel. Merkelig... 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Ja det er en illusjon, brød og sirkus til folket så de ikke skal stikke nesen sin borti hva politikerne EGENTLIG driver med.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Den eneste gangen min samboer stemte, stemte på det partiet som lovet gratis tannlege til alle. De kom til makten, men kunne da informere om at dette skjedde tidligst om 70 (!) år... Merkelig at de ikke nevnte dette under valgkampen Åisann Nå er jeg anarkist, og har nok et litt annet syn på valg og partistyring av et land enn det de fleste andre har, føler dermed at mine meninger blir litt utenfor det denne debatten skal handle om. Men jeg har registrert en økende mistillit til demokratiet og de norske partiene i det siste, blant mine venner, bekjente og familie. Flere av dem, som selv har vært politisk engasjerte, har nå sluttet å bry seg fordi de ikke føler at det fører frem. Tror det kan virke veldig demotiverende, når man gang på gang blir skuffet. Samtidig forstår jeg at det er ikke alt som lar seg gjøre.
Heart Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Politikere er jo bare en stor løgn. De lover gull og grønne skoger, men når de kommer til makten lar ting seg plutselig ikke gjøre lenger likevel. Merkelig... Men de vil gjerne få lov til å understreke hvor viktig det er at folk stemmer og er engasjert i dette systemet. Slik at det opprettholdes. Douglas Adams hadde et poeng. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Hvis man ser på hovedlinjene i politikken istedenfor detaljsaker så er det f.eks. i de kommunene som har ordførere fra by-/kommunestyre en større grad av privatisering av offentlig sekter enn i de kommunene som har en venstreorientert by-/kommunestyre. Dette er en av de sakene der det er enkelt å velge side: er du for denne utviklingen må du selvsagt sørge for å stemme slik at utviklingen også når din kommune, er du i mot må du stemme motsatt. Dette er et eksempel på litt større saker som er enkelt å finne igjen.
Gjest Consensio Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Syns det er vanskelig og forvirrende, selv om jeg også er veldig glad for at vi har det systemet vi har fremfor andre systemer. Föler at uansett hva jeg stemmer på, så har det liksom ikke noe å si da det er noen partier/mennesker som bestemmer det meste og får det som dem vil uansett
Kamikatze Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Hvis vi alle bare kunne bli enige om å stemme på FrP, så ville det ikke vært noe problem... 1
Kamikatze Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Men for å driste meg inn i de mer seriøse sfærer, griper jeg tak i Blondie65s større linjer. Sålenge vi driver å roter med marginale små pisspartier, og lar de mer massive ligge i vippeposisjon, viil det bli en skjeivfordeling av makta. Hvis storpartiene mangler noen prosent på flertall, blir det ikke flertallsstyre, men småpartidiktatur (jfr. KrF og røykjelova). Tenker folk hovedlinjer og stemmer AP når de er mest vridd i den retningen, aller analogt at de stemmer FrP om de vil ha en markedsliberalistisk styring, må de slutte å kaste bort stemmen sinn på KrF, SV, V, Rødt, Kystpartiet, Pensjonistpartiet og sofaen og alt det der skrotet. De kan sikkert ha mange bra intensjoner i sine programmer, men resultatet kan bli at hovedretningen vil lide, og at en faktisk kaster stemmen sin til "motstanderne".
Marikke Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Hovedpoenget med å stemme er å være med på å bestemme hvordan nasjonalbudsjettet skal brukes. De politiske partiene har forskjellige planer for hvor mye som skal brukes på helse, skole, kultur, infrastruktur, bistand etc. Vi kan ikke ha folkeavsteminger eller vente på neste stortingsperiode for hver lille ting som skal avgjøres (som f.eks. røykeloven eller åpningstider), så noen ganger må vi faktisk la politikerne ta noen valg på vegne av hele gjengen. Bruk stemmeretten, og stem på noen du tør å overlate dette ansvaret til.
waco Skrevet 20. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2011 Og stemme er en illusjon fordi man ikke blir hørt. Ta for eksempel han derre anders breivik, han følte at han ikke ble hørt. Nå forbyr man salg av world of wordcraft i coopbutikker, man har forbudt salg av kunstgjødsel, man har forbudt salg av halvautomatiske rifler og en hel mengde andre ting, for eksempel blir kanskje regjeringskvartalet stengt i all fremtid. Det var den åpenheten. Det med å forby kunstgjødsel er at man kan utvinne nitrogen og fosfor og skape en bombe, - det sjuke er at urin inneholder nitrogen og fosfor og med seks tonn urin kan man lage en like stor bombe som breivik. Så hvem er det som egentlig bestemmer hva som er logisk og hva som er rasjonellt i samfunnet? Hvorfor skal en mann påvirke mer enn fire millioner innbyggere. Tror noen virkelig at samfunnet blir tryggere med å forby mennesker og handle gjødsel til å bruke i sin egen hage? Illusjonene er til og ta på. 2
Kamikatze Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 En stemme på sofaen, er også en stemme til dine politiske motstandere. Du risikerer å sementere deres posisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå