AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Vår datter har akkurat fyllt 14 og skal konfirmeres neste år. Det virker som om min mann nettopp har oppdaget at hun ikke lengre er noen småjente og er nå "livredd" for at hun skal få seg en voldelig eldre kjæreste og bli gravid. Han vil bla. at jeg som mor skal sjekke at hun har mens hver mnd. Han vil forby alt av hytteurer/konserter ol. og han har lange samtaler med henne jevnlig om maniplulerende eldre gutter og at man ikke blir sammen med en gutt forbi han har en kul bil etc. Bakgrunne for denne hysterien må være at en av vår datters venninner forelsket seg i en 19 åå gammel rånetype og hun endre opp gravid og forslått på legevakten. Abort ble gjennomført. Har han rett? Bør vi være sånn på vakt? Vi har ingen grunn til ikke å stole på henne. Hun er normalt intelligent og fornuftig ellers.
Gjest regine Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Det er vel forskjell på å være på vakt og å sette jenta i fengsel. Syns det høres ut som det er det faren egentlig vil. Og hvis dere ikke har noen som helst grunn til IKKE å stole på henne, så ender dere nok opp med en svært opprørsk datter dersom fengselsregimet innføres. Å følge med er greit, men man må også stole på sine barn. 13
Furstina Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Prata samman. Kanske både far och dotter ska vara "glad" över historien med jentas väninne och hoppas att hennes historia verkar i preventivt syfte. För det är väl knappast en glädjehistoria som uppmuntrar till tidig och oskyddad sex? 1
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Har dere noe valg? Dere må støtte henne oog samtidig sette grenser. Alle foreldre vil være engstlige med ungdommer i den alderen (Har opplevd selv). Det går bra for de aller fleste. Hun vil tøye grenser. Snakk mye om det med alkohol og annen rusmisbruk / bruk av det kan føre til. Helseskader og dumme valg en ikke kan få rettet opp senere.Snakk om prevensjon også men de vet hun sikkert allerde.Ikke sikkert hun kan få den jobb utdannelse hun ønsker ovs. Gjorde selv dette og det fungerte bra. Nå er ungdommen (nesten) voksen og den tiden fra 13-19 gikk veldig fint. Ha et slikt forhold at du/dere kan hente henne om hun trenger hjelp. Ikke la henne bli redd dere slik hun ikke tør bruke dere der. Hun må føle hun kan rådføre seg i spørsmål med dere. La henne ringe dere døgnet rundt, så ringer hun midt på natten i russetiden og sier hun trenger hjelp så hiv deg/dere i bilen og kjør til henne. Gjør dere dette bygger dere tillit. Tillit er ikke noe en kan kreve av sine egne barn heller. En må gjøre seg fortjent til tillit av alle. Han er nok redd for sin datter men han må jobbbe med å se at hun blir voksen. Barn har en bare på lån som forelder. De vokser opp og flytter, tror en må tenke litt slik. (Nytter ikke ligge å vente med hagla under senga om hun kommer hjem med friere). Fortell han at han heller skal ha fokus på at hun har tillitt og kan rådføre seg med dere. Dere må selv føle hvor moden hun er. Dette varierer sterkt som dere vet. Samtaler om gutter er greit med henne,men de fleste gutter er snille og greie som de fleste jenter. De tar fleste gutter tar et nei for et nei. Men at mannens kropp er annereledes seksuelt enn kvinners. At menn gjærne vil ha tilfredstilt sin seksulle lyst på en annen måte enn kvinner. Ville tatt opp det med rus, og at holder kontroll på situvasjonen. Skulle det oppstå noe som gjør henne usikker be henne forlate stedet og ringe slik dere kan hente henne. Var alltid edru når jeg visste ungdommen skulle på fest en periode om jeg fikk tlf kjørte jeg og hentet. Både egen og andre, kjørte de hjem. Har fått god tilbakemedling på dette fra egen og andre ungdommer. De var ikke alltid helt edru men det var ikke tema å ta opp der og da. Kjeft hjelper skjelden. De må prøve litt grenser innenfor rimeligheten. Synes det er et intressesant tema du tar opp og sikkert nyttig for mange. Er innom her av og til og alt er bare små barn. Foreldre sier at det er slitsomt med små barn, da sier jeg bare vent til de blir ungdommer. Du kan ta med noe av dette til din barnets far? Lykke til Hilsen en mann 4
Niennas Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Vel, når jeg var på den alderen, så brydde jeg meg ikke så hardt om hva jeg fikk lov til og ikke fikk lov til, men jeg tror at hvis MIN venninne hadde blitt gravid med en 19 år gammel rånetype, blitt banket opp og ble tatt abort på, DA ville jeg ha fått opp øynene litt. Tenåringer kommer til å gjøre det de har lyst til å gjøre uansett, det er min erfaring. Og spesielt hvis ting er "ulovlig" hjemmefra, da blir det med ett mye mer spennende.
Harlekin Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Å sjekke at hun har menstruasjon hver måned vil være et grovt overtramp over intimgrensen. Ellers synes jeg dere selvsagt skal snakke med henne om retten til å si nei og vise fornuft og slik, samt ha kontroll mht. festing, men det din mann vil gjøre virker alt for strengt. Tror neppe det vil føre til noe godt. 12
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Nå har jeg ikke tenåringsbarn enda selv, men jeg har en lillesøster i den alderen, og det er ikke såååå lenge siden jeg var der selv heller. Min far ga meg "frihet innen visse grenser". Han viste at han stolte på meg, men den tilliten måtte jeg også opprettholde. Om jeg brøt tilliten hans, var det ikke noe kjære mor, og da vanket det konsekvenser. Jeg måtte forholde meg til innetider, han måtte vite hvor jeg var og han ville helst vite noenlunde hvem jeg var sammen med. Jeg har alltid hatt et åpent forhold til min far, og det har endt godt med meg :-) Selvfølgelig gjorde vi ting vi ikke helt hadde lov til, men jeg hadde min far i bakhodet. Vi drakk litt innimellom, men jeg ble aldri noe full, fordi jeg visste jeg skulle hjem etterpå. Det jeg føler var viktigst for meg, var at han forklarte meg HVORFOR jeg ikke burde gjøre ting. Jeg ble ikke bare fortalt at "sånn for du ikke lov å gjøre, ferdig med det". Han fortalte meg hva som kunne være farlig med å drikke alkohol, og hvorfor jeg burde vente med sex, og bruke prevensjon når den dagen kom. Jeg kunne spørre min far om alt jeg lurte på, og han stilte alltid opp hvis jeg var i problemer. I tillegg lærte han meg å ha respekt for både meg selv og alle andre, og å kunne si klart ifra om egne grenser. Jeg tror dette gjorde meg til en sterk liten jente, som våget å gå mot strømmen hvis jeg følte noe ikke var riktig for meg. Jeg tror et fengsel bare vil gjøre henne opprørsk, eller i beste fall utsette det til hun er 18 og kan gjøre som hun vil. Hun er på vei inn i voksenalderen nå, og jeg tror man gjør barna en bjørnetjeneste om man murer dem inne. De er nødt til å få erfare hvordan virkeligheten fungerer, og ingen normal fjortiss bryr seg et døtt om feilene mor, far og onkel gjorde for "hundre år siden" - de må få prøve, feile og erfare litt selv. (Selvsagt innen rimelighetens grenser). sannsynligvis ender hun ikke opp gravid og forslått, selv om hun sikkert får seg kjæreste (og noen kjærlighetssorger). De aller fleste gutter er snille og greie, og er han ikke det, har hun forhåpentligvis vett til å si ifra, og til å fortelle dere om det :-) 3
Tullepia Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Vår datter har akkurat fyllt 14 og skal konfirmeres neste år. Det virker som om min mann nettopp har oppdaget at hun ikke lengre er noen småjente og er nå "livredd" for at hun skal få seg en voldelig eldre kjæreste og bli gravid. Han vil bla. at jeg som mor skal sjekke at hun har mens hver mnd. Han vil forby alt av hytteurer/konserter ol. og han har lange samtaler med henne jevnlig om maniplulerende eldre gutter og at man ikke blir sammen med en gutt forbi han har en kul bil etc. Bakgrunne for denne hysterien må være at en av vår datters venninner forelsket seg i en 19 åå gammel rånetype og hun endre opp gravid og forslått på legevakten. Abort ble gjennomført. Har han rett? Bør vi være sånn på vakt? Vi har ingen grunn til ikke å stole på henne. Hun er normalt intelligent og fornuftig ellers. Det er godt med foreldre som bryr seg og setter klare grenser. Det er helt utrolig hva ungdommer kan rote seg opp i, intelligens til tross. Det er da ikke så vanskelig å få med seg at datteren din har mensen, så det er neppe noe du trenger "kontrollere", det skjer naturlig når man bor i samme hus. Det er også fint at dere blir enige om hvor grensen skal gå med tanke på hytteturer/konserter o.l. Kanskje kunne det være en idé å bli med jenta deres på konsert, eller kjøre henne til og fra? Eller hva med å selv arrangere hyttetur for henne og venninnene, så er dere sikre på hvem som kommer. Jeg synes du skal ta frykten og omsorgen til din mann på alvor og støtte ham, samtidig som dere gir datteren din muligheter til å være en normal tenåring som går på konserter og som ikke blir direkte overvåket med tanke på menstruasjon. Jeg vil ikke kalle mannen din hysterisk, for ungdommer roter seg borti alt mulig, og den verden de lever i i dag er annerledes enn den tenåringer levde i for 20 år siden. Å holde et våkent øye med dem og veilede dem er viktig, samtidig som man skal gi rom for opplevelser og en viss frihet. Det er nå de skal lære å ta ansvar for seg selv, men de trenger hjelp.
SkalNED Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Skjønner ham godt,men på den alderen er det ikke alltid mensen er regelmessig,og hva da? Skal hun beskyldes for å være gravid da?
SkalNED Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Skjønner ham godt,men på den alderen er det ikke alltid mensen er regelmessig,og hva da? Skal hun beskyldes for å være gravid da?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #11 Skrevet 15. august 2011 Høres litt sykt ut med å kontrollere mensen hennes. Faren min var ekstremt streng, og det var ekstremt ubehagelig og ekkelt. Jeg ville vært veldig ukomfortabel med at faren min skulle i det hele tatt tenke på mensen min når jeg var bare 14!
Gjest Doh Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Han kommer bare til å ødelegge forholdet til datteren deres. Hun må få lov å være med på ting og kunne vise at hun kan ta fornuftige valg. Hadde det vært hun som ble sammen med en 19åring, banket og blitt gravid hadde det vært noe annet. Men antakelig har dette bare gjort at hun vil være ennå mer fornuftig siden hun har sett hvordan det har påvirket venninnen. Hadde det skjedd med venninna mi da jeg var på den alderen hadde jeg blitt livredd for å rote meg borti noe slikt selv. Blir hun stengt inne og kontrollert på den måten vil hun bare gjøre opprør og nekte å snakke med dere mer. For det ødelegger ditt forhold til datteren deres også hvis du lar mannen din holde på sånn
SmallTalk Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Det er greit å være redd og å oppfordre jenta til å være forsiktig og å tenke seg godt om. Det er derimot ikke greit å sjekke at jenta har mensen hver måned og å nekte jentaå delta på hytteturer sammen med jevngamle. Det å nekte henne å f.eks være med på hytteturer sammen med venner kan føre til at hun bli ekskludert, og det er ihvertfall ikke sunt. Jo mer kontroll dere har på hvem hun vanker sammen med, og jo bedre dere kjenner dem og foreldrene deres, jo mindre tull vil det sannsynligvis bli. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Jeg synes far bør ta seg en prat med jenta og forklare hvor alvorlig skremt han har blitt av venninnes historie og at beskyttelsesinnstinktet hans har gått spinnvilt av kjærlighet. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Han vil bla. at jeg som mor skal sjekke at hun har mens hver mnd. Nøyaktig hvordan mener han du skal kunne kontrollere dette?
The Kitten Skrevet 15. august 2011 #16 Skrevet 15. august 2011 Hvorfor spør du oss om råd? Du skjønner vel selv at han tar helt feil?
Nuttery Skrevet 18. august 2011 #17 Skrevet 18. august 2011 Det er godt med foreldre som bryr seg og setter klare grenser. Det er helt utrolig hva ungdommer kan rote seg opp i, intelligens til tross. Det er da ikke så vanskelig å få med seg at datteren din har mensen, så det er neppe noe du trenger "kontrollere", det skjer naturlig når man bor i samme hus. Det er også fint at dere blir enige om hvor grensen skal gå med tanke på hytteturer/konserter o.l. Kanskje kunne det være en idé å bli med jenta deres på konsert, eller kjøre henne til og fra? Eller hva med å selv arrangere hyttetur for henne og venninnene, så er dere sikre på hvem som kommer. Jeg synes du skal ta frykten og omsorgen til din mann på alvor og støtte ham, samtidig som dere gir datteren din muligheter til å være en normal tenåring som går på konserter og som ikke blir direkte overvåket med tanke på menstruasjon. Jeg vil ikke kalle mannen din hysterisk, for ungdommer roter seg borti alt mulig, og den verden de lever i i dag er annerledes enn den tenåringer levde i for 20 år siden. Å holde et våkent øye med dem og veilede dem er viktig, samtidig som man skal gi rom for opplevelser og en viss frihet. Det er nå de skal lære å ta ansvar for seg selv, men de trenger hjelp. kø-dder-du? Være med på konserter osv? De fleste tenåringer hadde dødd av skam, meg selv inkludert.
Gjest Milla Skrevet 18. august 2011 #18 Skrevet 18. august 2011 BARE for å opplyse, så har ikke de fleste jenter regelmessig mens. Min vareierer fra 1 - 2 mnd mellom hver gang, så det er litt vanskelig å kontrollere om den ikke kommer på slaget den 5. i hver mnd kl.9.00 ... Samtidig bør faren fortelle hvor utrolig redd og skremt han er etter det som skjedde med venninne til datteren. Det er viktig at han forteller det, fordi en 14-åring forstår ikke alltid hva foreldre føler hele tiden. De kan mistolke det til noe negativt når faren hennes egentlig bare vil hennes beste. Å prate åpent om det som er farlig og vondt, vil føre dere nærmere hverandre, og at jenta føler at dere stoler på henne, og at hun vil være stolt hver gang hun kan fortelle hver gang hun har tatt et fornuftig valg
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Menstruasjonsgreiene er selvsagt helt koko. Allikevel forstår jeg ham litt. Når jeg vokste opp var det slik at de jentene som ble sammen med daukjøtt av noen rånere alltid var en del av en gjeng som gjorde det samme. De oppegående jentene holdt seg selvsagt unna slikt pakk. Hvis jeg hadde hatt en datter, og noe liknende hadde skjedd med en av hennes venninner hadde jeg også vært på vakt. Jeg synes imidlertid ikke at metodene hans er noe særlig, og hvis jeg var deg ville jeg sagt det til ham. Den type kontroll vil gjerne medføre at jentungen gjør noe dumt for å gjenskape selvfølelsen og selvråderetten sin.
Lumsk Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 Mine foreldre var ivrige på å kjøre/hente meg da jeg var i den alderen. Da fikk de møtt vennene mine, foreldrene deres og de hadde litt kontroll på hvor jeg var. Ellers var mamma flink til å lytte og å være forståelsesfull, så vi fant alltid gode kompromiss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå