AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Jeg har invitert 15 gjester og trenger tips til meny. Jeg liker tanken på tapas/småretter, fordi måltidet da kan vare lenge. Har laget litt av den typen mat tidligere, men ikke til så mange som 15. Er veldig takknemlig for hjelp til å sette opp en meny som er overkommelig å få laget til såpass mange. Jeg klarer å komme på massevis av retter som jeg kan lage og som smaker godt, men jeg trenger hjelp til å sette sammen en meny som er mulig å få laget med en komfyr. Tenker at jeg må ha en blanding av retter som metter (type kjøttboller) og litt mer snacks (type dadler/bacon). Men siden jeg som nevnt bare har en komfyr må jeg ha noen kalde retter og gjerne noe som kan lages dagen før. Om noen har noen tips til retter, gjennomføring, sammensetning og denslags blir jeg veldig glad
Chiquita Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Jeg har ikke så god peilig på dette, men -saltbakte(eller kokte) er jo gode både varme og kalde, og kan dermed lages tidlig. -Spanske kjøttboller i tomatsaus (varme) -kyllingklubber (varme) -Pastasalat med spekeskinke -lefseruller med røkt laks, ruccula og urteost -Reker med aioli -Serranoskinke, chorizo og div. ost -Nachos med salasadipp -Gresk salat Bare slang ut noen retter her jeg. Mange av disse kan jo gjøres klar dagen før. Hva om du søker på tapas-catering og ser hva som da blir levert rundt om. Kan få mange tips av det...
Gjest Anon Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Skriv til gjestene "Det blir tapas, ta med en rett. Jeg ordner vin" Problem solved!
Supraspinatus Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Husk at jo flere retter du skal tilberede, jo mer arbeid påtar du deg. Og jo mindre tid får du til å være sosial med gjestene. Jeg ville servert noe som er enkelt å lage til på forhånd, som ikke trenger altfor mye oppfølging og som smaker godt. Spørsmålet er vel om du vil servere dette som et gourmetmåltid for å imponere alle, eller om du kan tillate deg litt enklere retter, som likevel smaker godt. Gryter er enkle og lager seg nesten selv. Pizza er også ganske enkelt, og likes av mange. Den kan du variere med å bruke litt enklere, men spennende fyll som chorizo, cheddar+mozarella. Fajitas er også enkelt og greit. Ikke lag som vanlig taco, men med stekt løk/paprika og ingen ferdig krydderblanding. Du kan også variere denne med å lage til falafel - et vegetarisk alternativ til dem som ønsker det.
Gjest grønnfi Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Om du fortsatt står på Tapas ideen. Er det veldig ok å lage potet/løk Tortilla den kan du lage dagen før og servere "lun" Ett brett med forskjellige skinker sparer deg for endel arbeid og er mettende om du serverer med brød/hvitløk/tomat. I tillegg til dadler/bacon-kjøttboller osv. Og Oster da, så slipper du å stå på kjøkkenet i timesvis før gjestene kommer
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 TS her! Jeg har ikke så god peilig på dette, men -saltbakte(eller kokte) er jo gode både varme og kalde, og kan dermed lages tidlig. -Spanske kjøttboller i tomatsaus (varme) -kyllingklubber (varme) -Pastasalat med spekeskinke -lefseruller med røkt laks, ruccula og urteost -Reker med aioli -Serranoskinke, chorizo og div. ost -Nachos med salasadipp -Gresk salat Bare slang ut noen retter her jeg. Mange av disse kan jo gjøres klar dagen før. Hva om du søker på tapas-catering og ser hva som da blir levert rundt om. Kan få mange tips av det... Noe sånt ja. Takk for innspill:) Skriv til gjestene "Det blir tapas, ta med en rett. Jeg ordner vin" Problem solved! Egentlig århundres beste idè! *vurderer seriøst* Husk at jo flere retter du skal tilberede, jo mer arbeid påtar du deg. Og jo mindre tid får du til å være sosial med gjestene. Jeg ville servert noe som er enkelt å lage til på forhånd, som ikke trenger altfor mye oppfølging og som smaker godt. Spørsmålet er vel om du vil servere dette som et gourmetmåltid for å imponere alle, eller om du kan tillate deg litt enklere retter, som likevel smaker godt. Jeg vet at tapas kommer til å bli stress uansett. Har laget det såpass mye til 4-6 personer, at jeg vet at selv om mye kan lages klart på forhånd så skal ting varmes, taes frem, danderes, pakkes ut osv. Jeg er ikke ute etter å imponere, men ønsker heller ikke å servere Toro.. (forstår at det ikke er det du mener altså) Tar gjerne i mot oppskrifter! Fajitas er en god idè - har du en link til oppskrifter som gjør det mer spenstig enn Santa Maria ferdig-mix?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 TS her igjen. Kanskje jeg skal omformulere meg en smule. Det jeg ønsker er: tips til hva jeg kan servere 15 gjester. Krav: må være overkommelig både med tanke på tilberedning og servering. Ønsker å skape god stemning rundt et bord og at folk skal hygge seg med god mat og god drikke. Ønsker ikke å være superstresset selv. Er sånn middels glad i å lage mat, dvs at jeg liker det egentlig, men har det med å stresse litt. Noe lure idèer? (liker forresten gryte-idè og fajitas-idè lenger oppe)
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #8 Skrevet 14. august 2011 Noen forslag: * Greske kjøttboller med tzatziki * Lefser med røkt laks, pleier å bruke; - Bondelefser - Philadelphia med vårløk og pepper - Ravigottisaus - Røkt laks i skiver - Ruccola-salat *Parmaknuter
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #9 Skrevet 14. august 2011 ^ Pleier å bruke snøfrisk i parmaknutene, ikke Arla Köket Kesella kvarg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå