Gå til innhold

Fjordinger


kiri

Anbefalte innlegg

Til de som ikke kan lese den gule teksten; marker den, det hjelper!

Det finnes en rekke holdninger til vår sær-norske hesterase i ridemiljøet. Noen hestefolk her som vil si sin mening?

Hvordan ville du opplevd å bli slått av en fjording i dressur LB? Eller i sprang? Helt ok eller et bunnløst nederlag?

GULT ER KULT :Nikke:

Oppfordrer til debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lekebøll
Det finnes en rekke holdninger til vår sær-norske hesterase i ridemiljøet. Noen hestefolk her som vil si sin mening?

Hvordan ville du opplevd å bli slått av en fjording i dressur LB? Eller i sprang? Helt ok eller et bunnløst nederlag?

Jeg liker fjordinger.

Jeg liker fjordinger som ikke har blitt ødelagt på en rideskole.

Jeg tror fordommene mot denne rasen kommer av at den er mye brukt som nybegynnerhest, og dermed også på rideskoler - og blir ødelagt av all den treige dassinga rundt i hallen, og nye, uerfarne ryttere hele tiden.

En fjording som blir trent godt derimot, har like stort potensiale som en hvilken som helst annen hest.

For dem som måtte føle seg dum fordi de blir slått av en fjording i dressur/sprang, så; lykke til videre.

:patriot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekeball skrev:

En fjording som blir trent godt derimot, har like stort potensiale som en hvilken som helst annen hest.

Det der er totalt feil, og om man ser på fjordingens kroppsbygning så bør du være enig. Fjordingene kommer ofte rett over ponnygrensen, er tung i kroppen og ikke speiselt grasiøs. Den vil sjelden kunne gå noe høyere en 1 m klasser sprang, de største og edleste av dem ser man en sjelden gang i 1. 10. Og grunnen til at det går er ikke kapasiteten, men at de har et stort hjerte.

I dressur er de med på lik linje i LC, fordi her skal det ikke legges stor vekt på hestens form og bydning, mer på rytterens sists, korrekt bruk av hjelpere, nøyaktighet og overganger. De får altfor ofte overbetalt i LB, fordi dommerene synes det er sjarmerende med fjordinger med knekk på nakken, men hvor fremdriften mangler totalt.

Gjennom en aktiv konkurransekarriere har jeg sett 2 fjordninger som har gått vanlig NM, og hatt noe å gjøre der. Det ene var en 2 ponny i sprang og den andre gikk dressur også denne var ponny. Dette er vel heller untakene som bekrefter reglen. DEt er en grunn til at de har eget NM.....

Men, nei det er ikke et nederlag om jeg blir slått av en fjording... om den skulle vært bedere enn meg. Foreløpig har jeg ikke sett er fjording i 1.30/1.40 klasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Dixie.

Så klart er ikke fjordingen noen Supermann-hest - det jeg mente var selvsagt at den er like god som andre hester innen samme høyde-tyngde etc.

Jeg har aldri påstått at fjordingen kan konkurrere i høye sprang- og dressurklasser - trodde det var litt opplagt hva jeg mente da, men nå vet du det i alle fall.

Mange har fordommer mot fjordinger "bare for å ha det" ser det ut til - det mener jeg er ødelagt av alle hestene som brukes på rideskoler.

Poenget mitt er at fjordinger har akkurat like stort potensiale til å bli gode brukshester som alle andre hester - med riktig trening.

Innen sine klasser har altså fjordinger stor sjanse til å gå bra.

Jeg snakker her både om lave sprang/dressur-klasser - men også kjøring. Her er mange suverene, selv om det avles flere og flere av ridetypen nå, og færre kjørehester (i mange miljøer).

Jeg har sett flere av fjordingene jeg nevner, så jeg sitter ikke og lyver. ;)

Det man må huske på, er at en fjording ikke bare er en fjording.

De avles i veldig mange forskjellige typer, og noen egner seg kjempebra til kjøring - som er den opprinnelige oppgaven, mens andre egner seg godt innen sprang og dressur (på lavere nivå, altså).

Du konkurrerer tydeligvis på et høyere nivå enn fjordinger deltar på normalt Dixie, og det er ikke dette jeg snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll
Opprinnelig var fjordingen brukt til kløv.....

Så vidt jeg vet er ikke kløvhestens og kjørehestens egenskaper så veldig ulike.

Men det stemmer det, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at dette kunne blitt en ganske skummel diskusjon hvis alle som deltok i diskusjonen var under 16 år... tør nesten ikke å tenke på det en gang.... :o

Det er jo ikke uvanlig nå til dags at "unger" får dyre rasehester av foreldrene sine, fordi de LOVER å satse hardt... Det første året de har hesten brukes bare til å skryte av hvor pen hesten er og hvor bra stamtavle den har... og hvis de da plutselig blir slått av en klumpete fjording i en eller annen sammenheng, får de seg vel litt av et sjokk!! :hoho:

Nå er jeg en sånn som ikke er så konkurranseorientert når det gjelder hest. Grunnen til at jeg har hatt hest, er at jeg elsker dyrene, og at det er en veldig koselig hobby. Hvis mennesker skulle begynne å mobbe meg fordi rasen ikke er så bra som deres hest, eller at min var mye billigere, så skulle vel ikke jeg bry meg om det?

Selv om jeg har mine yndlingsraser fordi de rasene passer bedre for meg, har jeg ikke tenkt å henge ut andre hester.

Jeg synes fjordinger er pene hester, men jeg har egentlig aldri trivdes så godt med å holde på med dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at jeg fikk i gang en debatt :D

Vel, grunnen til at jeg oppfordret til debatt er at min gode venninne har to fjordinger og er veldig aktiv med de og fjordhestmiljøet. Da hun bodde i Vestfold og konkurrerte med sin tunge fjording fikk hun veldig ofte mange spydige kommentarer da hun ankom stevner. Et lite eksempel på dette er fra stallen til norgesmesteren(?) i sprang i Sandefjord. Her reklameres det med rideskoleponnier som har deltatt i sprang NM, veldig gode instruktører+++ Miljøet der var (vet ikke hvordan det er nå) mildt sagt ikke bra. Det var ikke uvanlig at folk kom dit med mye selvtillitt og flyttet fra stallen en god stund etter med en selvtillitt lik null. Nok om det. Poenget er at stallen har/hadde et "tøft" miljø, hvor det å komme med en FJORDING på stevnet ble ledd og hånt av. Det som da var så gøy var at min gode venninne slo dem alle sammen :D Flere ganger faktisk fordi det var en cup som gikk over flere helger. Grunnen til at hun vant (tror det var 80 og 90 klassene) var at hennes tunge fjoding er vannvittig spretten, kan hoppe stillestående og snu på en femøring. Hun tjente inn veldig mye tid på å snu rett om og slippe omveien rundt flere hinder.

Poenget er at det er vanvittig gøy å komme på et stevne, bli ledd av og slengt frekke bemerkninger etter, for så å slå dem ned i støvlene :hoho:

Min mening er at fjordingen har mistet mye av sin glans ved å være ubrukte "gårdshester" og rideskolehester. Det er riktig at (mange) fjordinger blir fete og late av å tenke på grønt grass. Derfor er det så synd at det er såpass mange fjordinger som bare står uten å bli brukt nok og ikke er annet enn til spott og spe.

Jeg er helt enig med lekeball at fjordingen har et fantastisk potensialet dersom den blir behandlet rett. Det er bare så synd at "feilbehandla" fjordinger gir et så dårlig bilde til resten av ridemiljøet om at alle fjordinger er sånn.

Jeg er også enig med Dixie om at det ikke er mange fjordinger i 1.30 og 1.40m klasser. Vi er enige i at de ikke er bygd for det. Men hvor stor andel av ridemiljøet konkurrerer her?? Jeg er sikker på at veldig mange på lavere nivå fint kunne kommet like langt med en fjording som en "vanlig (les kjedelig) brun hest". Det er slettes ikke alle som kommer så veldig langt opp i klassene i løpet av ungdomsårene med egen hest likevel. En fordel som fjordingen har der er at den er mer fleksibel siden det også er en kjørehest. Det tar lenger tid å bli lei en hest man kan gjøre ALT med, enn en hest som ikke kan galoppere på tur, som bare trenes i ridehus, osv.

Et tips til alle de som ikke liker fjordinger: Ta deg en tur på fjordhest NM, der ser du det beste av det beste :kgsmil:

:Nikke: GULT ER KULT :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Fjordinger er flotte dyr, ikke noe å si på det! Allsidige er de også, de har imponert meg mang en gang. Men kjøpe meg fjording? Kunne jeg aldri tenkt meg.

Jeg vet jeg sikkert provoserer fjording-elskerne nå! :ler: Men min mening er at fjordinger er perfekte i "rutinearbeid", de er supre, stabile arbeidsdyr, uansett hvilket arbeid det er snakk om - som gardahest, turhest, kjørehest, you name it. Men skal man introdusere noe nytt eller gjøre noe variert, da blir de sure og stae. De fungerer liksom best "på vane".

Jeg mener ikke dette for å være "slem" - de fjordingene jeg har vært borti opp igjennom årene har desverre gitt meg dette inntrykket - så jeg ser på dem som tunge, trege, humørsyke vanedyr... Desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordinger er nydelige. Jeg husker godt den fjordingen jeg stelte når jeg var yngre. Det var en skolehest. Hoppe. Verdens mest sympatiske venn. Alltid trøst å få, når noen var slemme. (Det var en del av dem :evil: :cry: )

Hun var ikke så flink i dressur, men i sprang var hun fantastisk. Hun hoppet faktisk 1,20! :o

All ære til dem som klarer å få en fjording til topps. Det er en fantastisk flott rase. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Huldre-Lise, synd du har fått dette inntrykket. :)

Jeg er ikke enig - rett og slett fordi min erfaring er annerledes.

Men, det er din erfaring, og poenget er jo ikke å "tvinge" over noe på noen - men jeg må jo bare få sagt, som den patriot jeg er (mest var), at dette absolutt ikke gjelder alle eksemplarer. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta
Huldre-Lise, synd du har fått dette inntrykket. :)

Jeg er ikke enig - rett og slett fordi min erfaring er annerledes.

Men, det er din erfaring, og poenget er jo ikke å "tvinge" over noe på noen - men jeg må jo bare få sagt, som den patriot jeg er (mest var), at dette absolutt ikke gjelder alle eksemplarer. :blunke:

Vet at ikke alle fjordinger er tunge og trege - har kjent mange spreke og morsomme fjordinger også, så jeg vet at de fins! Og jeg ser ikke ned på fjordinger, bare så det er sagt, men jeg kunne ikke tenkt meg en fjording selv.

Vanskelig å si noe negativt om en hesterase samtidig som man skal unngå å trampe på tærene til andre gamle hestejenter! :ler: Husker hvordan det var da jeg var liten - "hest er best, no protest" og nåde den som sa noe stygt om yndlingshesten eller yndlingshesterasen! :ler: *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg litt enig med Huldre Lise, tror jeg også har møtt litt for mange trege, litt late og ikke minst sure fjordinger (dessverre, for jeg synes de er innmari fine, flotte hester!). Den første hesten jeg ble bitt av var en fjording og det kan jo ha hatt litt av årsaken til at dette har satt seg...

Men selv har jeg alltid hatt forkjærlighet til islandshestene, med alle deres sære egenskaper til tider. Vet at endel synes de kan være noen slitsomme beist, men med dem vet jeg at det engetlig er aller mest skyld på dem som har oppdratt dem til å bli sånn...

Sånn er det vel egentlig ofte med fjordingen også... så kanskje jeg skal prøve å jobbe litt med denne fordommen min:)

Hest er best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg litt enig med Huldre Lise, tror jeg også har møtt litt for mange trege, litt late og ikke minst sure fjordinger (dessverre, for jeg synes de er innmari fine, flotte hester!). Den første hesten jeg ble bitt av var en fjording og det kan jo ha hatt litt av årsaken til at dette har satt seg...

Men selv har jeg alltid hatt forkjærlighet til islandshestene, med alle deres sære egenskaper til tider. Vet at endel synes de kan være noen slitsomme beist, men med dem vet jeg at det engetlig er aller mest skyld på dem som har oppdratt dem til å bli sånn...

Sånn er det vel egentlig ofte med fjordingen også... så kanskje jeg skal prøve å jobbe litt med denne fordommen min:)

Hest er best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hulderjenta
Må nok si meg litt enig med Huldre Lise, tror jeg også har møtt litt for mange trege, litt late og ikke minst sure fjordinger (dessverre, for jeg synes de er innmari fine, flotte hester!).

Men selv har jeg alltid hatt forkjærlighet til islandshestene, med alle deres sære egenskaper til tider.

Vi er visst enig om mye - jeg er også kjempeglad i islandshester! :D

Jeg har i grunnen bare kjent en, men henne har jeg til gjengjeld kjent i over ti år - og jeg bare digger henne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...