Gå til innhold

Lys på bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg burde strengt tatt vite om dette, men som fersk sjåfør kjenner jeg at jeg begynner å bli litt nervøs nå når det blir mørkere om kvelden, og snart store deler av dagen..

Har aldri hatt behov for å stille inn lys før nå, nå står det på "0, 0" i bilen jeg kjører. Tror det er vanlige kjørelys??

Igår kveld/natt (mørkt) så kjørte jeg i byen, brukte kjørelys. Det er gatelys, er det riktig?

Og når pleier dere å skifte til nærlys og fjernlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har et tips til å finne ut hvilke lys du har stilt inn, og hvordan du skal skille dem fra hverandre. Kjør inntil en butikk med glassvindu, og skift lys samtidig som du ser refleksjonen i glasset. Dette fungerer som regel best om kvelden :)

Jeg skifter til nærlys når jeg er inne i bytrafikken som er opplyst av gatelys og sånt. Tar på fjernlys med en gang jeg begynner å fjerne meg fra gatelysene, da ser jeg jo at det begynner å bli mørkere. Skifter til fjernlys med en gang møtende bil holder på å dukke opp, det er ikke populært å blende noen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vel strengt tatt fulgt litt bedre med under kjøreopplæringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde strengt tatt vite om dette, men som fersk sjåfør kjenner jeg at jeg begynner å bli litt nervøs nå når det blir mørkere om kvelden, og snart store deler av dagen..

Har aldri hatt behov for å stille inn lys før nå, nå står det på "0, 0" i bilen jeg kjører. Tror det er vanlige kjørelys??

Igår kveld/natt (mørkt) så kjørte jeg i byen, brukte kjørelys. Det er gatelys, er det riktig?

Og når pleier dere å skifte til nærlys og fjernlys?

"0" har med høyden på lysene å gjøre, ikke om det er kjørelys eller fjernlys.

Hvis du parkerer med fronten mot en vegg, og stiller på det hjulet, så ser du at lysstrålen justeres opp og ned. Men den skal stå på 0

Når du har på fjernlys lyser det som regel inne på instrumentpanelet ditt.

En blå lampe med bilde av en lyspære/symbol for fjernlys

Kjørelys=nærlys

Fjernlys bruker du når du kjører på veistrekninger der det ikke er gatelys, altså når det er helt og totalt mørkt. Lysstrålen er bredere og lyser lenger enn vanlig kjørelys/nærlys.

Du blender ned fra fjernlys til nærlys når du møter på trafikk, enten det er motgående eller bil som ligger foran deg. Eller evnt når du kommer til veistrekninger der det er gatelys.

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle vel strengt tatt fulgt litt bedre med under kjøreopplæringen!

Dette er ikke nødvendigvis noe man lærer av kjørelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nødvendigvis noe man lærer av kjørelærer.

Jo, dette skal man ha lært på mørkekjøringen, hvis ikke har kjørelærer gjort en dårlig jobb.

Nærlys/fjernlys bytter du vanligvis ved å vippe på en hendel, og regelen er at du skal bruke fjernlys når det gir deg bedre sikt enn nærlys, og at du skal blende ned når du møter andre kjøretøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, dette skal man ha lært på mørkekjøringen, hvis ikke har kjørelærer gjort en dårlig jobb.

Nærlys/fjernlys bytter du vanligvis ved å vippe på en hendel, og regelen er at du skal bruke fjernlys når det gir deg bedre sikt enn nærlys, og at du skal blende ned når du møter andre kjøretøyer.

TS her. Mørkekjøring er kun på trafikalt grunnkurs, der kjører man ikke selv en gang. Jeg tok grunnkurset for 5 år siden, så det husker jeg pent lite av.

Hadde en kort gjennomgang med kjørelærer, men det er noe annet å sette det ut i praksis nå når mørket kommer.

Jeg vet når man skal skifte til nærlys/fjernlys i forhold til andre biler.

Så om jeg har forstått det riktig; lysene jeg kjører med nå (de det står "0,0" på) er det samme som nærlys? Jeg må vri på hendelen for å få veksla mellom nærlys og fjernlys iallefall, ved å dra den fra og imot meg. Derfor trodde jeg at det jeg kjørte med nå IKKE var nærlys.. :) Om noen skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkekjøringen er ikke bare på traffikalt grunnkurs. Jeg tok lappen i sommer, og førerkortet mitt er gyldig til februar fordi jeg ikke får gjennomført mørkekjøring NÅ. Det skal jeg ta i oktober eller november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkekjøringen er ikke bare på traffikalt grunnkurs. Jeg tok lappen i sommer, og førerkortet mitt er gyldig til februar fordi jeg ikke får gjennomført mørkekjøring NÅ. Det skal jeg ta i oktober eller november.

Da er det noen som har lurt deg. Jeg tok som sagt trafikalt grunnkurs for 5 år siden, og tok lappen i sommer. Jeg skal ikke ha noe mer mørkekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noen som har lurt deg. Jeg tok som sagt trafikalt grunnkurs for 5 år siden, og tok lappen i sommer. Jeg skal ikke ha noe mer mørkekjøring.

Eh nei, det står på førerkortet mitt, samt sensor fortalte meg det den dagen jeg tok oppkjøring nå i juli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, det står på førerkortet mitt, samt sensor fortalte meg det den dagen jeg tok oppkjøring nå i juli :)

Hadde du ikke mørkekjøring på grunnkurs da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke mørkekjøring på grunnkurs da eller?

Jo, men da satt vi bare på i bilen. Denne gangen skal vi møtes på et sted, og selv kjøre bilen en strekke langs en landevei, og langs en strekke der det er gatelys. Dette har jeg allerede avtalt med kjørelæerern som skal ta oss med ut der. Der skal vi lære og erfare dette med lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, man har bare mørkekjøring èn gang. Hvis man f.eks tar trafikalt grunnkurs på sommeren må man ta mørkekjøringen senere, men hvis man tar det samtidig med trafikalt grunnkurs skal man ikke ta den en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men da satt vi bare på i bilen. Denne gangen skal vi møtes på et sted, og selv kjøre bilen en strekke langs en landevei, og langs en strekke der det er gatelys. Dette har jeg allerede avtalt med kjørelæerern som skal ta oss med ut der. Der skal vi lære og erfare dette med lys :)

Rart at ikke alle kjøreskoler i landet gjør det slik, da.

Både jeg og mine venner hadde mørkekjøring KUN på grunnkurs. Da satt vi bare på.

utdrag fra vegvesen.no:

"Mørkekjøring er en del av trafikalt grunnkurs. Du skal lære om kjøring i mørke, og forstå hvordan trafikkulykker i mørket kan unngås ved riktig lysbruk og adferd ellers ved kjøring, parkering og nødstopp i mørket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, man har bare mørkekjøring èn gang. Hvis man f.eks tar trafikalt grunnkurs på sommeren må man ta mørkekjøringen senere, men hvis man tar det samtidig med trafikalt grunnkurs skal man ikke ta den en gang til.

Men likevel er jeg nødt til å gjennomføre begge deler? What the fuck, hvor ligger feilen da, for jeg har jo alt gjennomført det der en gang ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at de gjør sertifikatet mitt gyldig til slutten av februar da, så vidt jeg vet er vintermørket satt inn lenge før den tid, og jeg kan kjøre som jeg vil selv om den delen "ikke" er gjennomført, i følge dem. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt merkelig at de gjør sertifikatet mitt gyldig til slutten av februar da, så vidt jeg vet er vintermørket satt inn lenge før den tid, og jeg kan kjøre som jeg vil selv om den delen "ikke" er gjennomført, i følge dem. :klo:

Jeg ville ha tatt en telefon til kjøreskolen eller vegvesenet. Spør om det er registrert at du har tatt mørkekjøring på TG. Hvis det er det, så skjønner jeg ikke hvorfor du har et begrenset førerkort iallefall. I februar begynner det jo nesten å bli lyst igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt en telefon til kjøreskolen eller vegvesenet. Spør om det er registrert at du har tatt mørkekjøring på TG. Hvis det er det, så skjønner jeg ikke hvorfor du har et begrenset førerkort iallefall. I februar begynner det jo nesten å bli lyst igjen :fnise:

Hehe, ja det var det som slo meg også, det verste er liksom overstått da :fnise:

Beklager feilinformasjonen, jeg trodde bare det var vanlig det som skjer her hos meg, men noe har gått ravende galt et eller annet sted, best jeg får ordna i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkekjøring er en egen modul på kjøreopplæringen, ser på veivesenet at denne ble satt inn i trafikalt grunnkurs fra 2009, før dette var det et eget kurs. Men dersom spørsmålet i denne tråden sier noe om kvaliteten på mørkekjøringsdelen på det trafikale grunnkurset synes jeg det høres ut som en tabbe å slå disse sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...