Gjest Impreza Skrevet 14. august 2011 #1 Del Skrevet 14. august 2011 Til 13000 kroner? Den har gått 260 000 km, og i annonsen står det følgende: "God bruksbil selges grunnet flytting. EU godkjent til April 2013. Gode sommer og vinterdekk med aluminiumsfelger. En del rust, men går som ei klokke. Bremseklosser og bremseslanger ble skiftet i forbindelse med EU-kontroll i April." Jeg trenger en billig bil ganske kjapt, men dette er det beste jeg finner i nærområdet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #2 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg kan egentlig ingenting om biler, men dette høres ut som et dustekjøp for meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 14. august 2011 #3 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg synes heller ikke dette høres ut som noe kjempekjøp, men det er ganske vanskelig å si nøyaktig. Å kjøpe gamle biler har alltid en viss "katta i sekken"-faktor. En 1995-modell med "en del rust" kan man gjøre to ting med: Foreta omfattende karosserireparasjoner, eller kjøre den til den må vrakes evt. selges som delebil. Jeg ville ikke anbefalt noen å bruke mye penger på en 16 år gammel bil, så da er det alternativ 2 som gjelder. Bilen skal EU-godkjennes igjen om vel halvannet år, og da må man regne med at den ikke passerer uten reparasjoner. Du vil altså ha bil i halvannet år før du sannsynligvis må avhende/vrake bilen. Spørsmålet er da: Er 13.000 kroner mye for akkurat denne bilen i 18 måneder? Det vil selvfølgelig avhenge av hva du ellers må påkoste den i disse månedene. Den har gått akkurat så langt at du kan risikere at hjullagrene kan gå i stykker, og dersom du nærmer deg intervallet for skifte av registerreim (det vil selger vite), må dette gjøres for å unngå mulig motorhavari. Det koster vanligvis en del å få gjort. I tillegg kommer slitedeler (tenningsdeler, luft- og oljefilter, bremsedeler, foringer, støtdempere). Dette er småting som du vil måtte bytte jevnlig på enhver bil. Du vet dessuten at bremsedeler er skiftet, og EU-kontrollen har også sjekket støtdempere og foringer. Så... vil en Toyota Carina '95-modell ellers kunne gå knirkefritt i 18 måneder? Sannsynligvis. Motorene er kjent for å være mer en gjennomsnittlig driftssikre. Hvis du kan få med en noenlunde bilkyndig person til å se på bilen slik at du ikke går i en opplagt felle, KAN det være et OK kjøp som gir deg en grei bil i 18 måneder og vrakpanten tilbake etterpå. Men jeg ville uansett prøvd å prute prisen ned et par tusenlapper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 14. august 2011 #4 Del Skrevet 14. august 2011 En del rust er IKKE bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 15. august 2011 #5 Del Skrevet 15. august 2011 En så gammel bil kan du ikke forvente holder så veldig mye lenger når det i tillegg er endel rust på den. På en annen side så er 13000 lite penger dersom det er snakk om en bil som holder ett par år til. Reperasjoner og bytte av deler må man da betale for om bilen har gått 100000km også, så det er utgifter man ikke kommer unna uansett. Forvent ikke for mye, men holder den ett år, så er 13000,- lite penger det og når det kommer til bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nettslaven Skrevet 18. august 2011 #6 Del Skrevet 18. august 2011 Eneste jeg kan si er jeg har veldig god erfaring med denne type bil. Kjørte den som drosje i 2 år og den hadde minimale driftsstopp, var stort bare på verksted for å bytte diverse slitedeler. Og motoren på disse bilene er kjent for å være gode og holdbare. Men det er som Heart over her var inne på, sjekk det med reg-reima, det kan fort koste deg noen tusenlapper. Utfra kilometerstanden så er det vel store muligheter for at det er et stykke igjen dit hvis den har blitt byttet slik det anbefales, anbefalt er gjerne rundt hver 100.000 km. Så da har du vel iallefall rundt 40.000 km igjen dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Impreza Skrevet 18. august 2011 #7 Del Skrevet 18. august 2011 Takk for svar alle sammen :-) Det ble ikke til at jeg kjøpte toyoaten, det var for mye rust på den. Kjøpte en 1998 modell Suzuki, som har gått 120000 km for en veldig billig penge istedet :-) den bruke også veldig lite drivstoff, noe som er viktig for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå