Gå til innhold

Hyper av sukker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så for ikke så lenge siden et program på en eller annen kanal, der de gjorde ekspriment om dette, og konkluderte med at det faktisk ikke var vitenskaplig bevist at sukker gjør unger "hyper" men at det var situasjonen rundt ungene som gjorde de hyper. De fant akkurat samme oppførsel på ungene som fikk sukker som på de som ikke fikk sukker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så for ikke så lenge siden et program på en eller annen kanal, der de gjorde ekspriment om dette, og konkluderte med at det faktisk ikke var vitenskaplig bevist at sukker gjør unger "hyper" men at det var situasjonen rundt ungene som gjorde de hyper. De fant akkurat samme oppførsel på ungene som fikk sukker som på de som ikke fikk sukker.

Dette programmet så jeg også, og det var en tankevekker for meg! Programmet er "Sannheten om mat" og gikk på NRK i sommer og NRK2 nå i høst. De gjorde et eksperiment med barn og sukker, og enden på visa var at foreldre opplevde barna som "høye på sukker" og "rolige pga inntak av sunn mat" kun pga forutinntatte meninger... Det var veldig interessant å se, og jeg som alltid har tenkt at barna mine blir høye på sukker fikk noe å tenke på! Etter at jeg så programmet i sommer har jeg vært nøye på å observere ungene mine ift sukker/ikke sukker, og jeg tror jammen de som utførte eksperimentet har rett. Det er situasjonen rundt dem + mine forutinntatte meninger om at "nå spiser de godis/er i bursdag" e.l. som gjør at jeg opplever dem som "hyper".

Skrevet
Det har ikke streifet deg at dette er en side til en av de største sukkerprodusentene? Den er like pålitelig som "informasjonen" om melk fra Tine, og egg fra Prior.

Men se innleggene over... Denne programserien er produsert av BBC og er helt uavhengig av sukker-produsenter.

Skrevet

Jeg tror heller ikke på at barn blir hypre av sukker. Det er våre forventninger som slår ut på barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...