Gå til innhold

Hyper av sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei jeg har det siste halve året vært helt fortvilet over vår sønn på 2,5 år fordi han har vært skikkelig trassen og sta. Ikke hørt og i tillegg vært sjalu på lillebror :( .

Men nå de siste par ukene har vi ikke kjeftet på han i det hele tatt bare forklart hvorfor han ikke skal lugge og slå og vi synes det har hjulpet. MEn så har det alikevel vært tider på dagen at han har blitt helt rabiat! En unge på 3 år er utrolig sterk hvis han slår seg vrang.

Så vi har begynt og følge litt med og i barnehagen hadde de merket det veldig godt i dag etter et glass med saft. Og det må være sukkeret! Vi var i bursdag i helga og han fikk litt sjokolade og da ble det så ille at vi bare måtte reise.

Så er det noen som har unger som lider av det samme? Noen som har noen råd, for det er jo ganske så mye det er sukker i da. Tenker litt med tanke på den tiden vi nå kommer i også, julekalender etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker stor forskjell på jenta mi (2 år 3 mnd) når ho får sukker. Ganske høy en periode.

Gir henne ikke brus, bare vann med litt light brus på toppen for at ho ikke skal føle seg utafor.

Snop spises sjelden. Saften er sukkerfri.

Ja, jeg gruer meg også til jula med tanke på alle de velmenende slektninger/venner som skal gi snop.

Gruer meg også med tanke på nøtter, det er jo nøtter i nesten alt godt som serveres til jul.

Skrevet

Ingen tvil om at det er et godt poeng!

Dattera mi på 2 år blir "høy" på sukker. Ikke nødvendigvis så trassig med det samme. Det kommer en liten stund etterpå. Typisk eksempel er når vi har vært på ettermiddagsbesøk og spist kake. Da er det nesten alltid ekstra vanskelig å legge henne når vi kommer hjem.

Protesterer på ALT :ler:

Gjest Snart 2-barns mor
Skrevet

Jeg har holdt sønnen min på 2 år unna sukker så mye jeg kan. Jeg blir nok sett på som litt sær i "gjengen", men så små barn har ikke fullt utviklet insulin-produksjon enda, og kroppen er ikke fysisk i stand til å bruke opp alt det sukkeret vi gir dem. Og ja, sukker er avhengighetsskapende!

Sønnen min spør etter vann, og lykken er Farris med grape-smak på lørdager eller når det er noe spesielt. Ellers er makrell i tomat på brødskiven eller en lompe med ost og skinke noe som settes høyt. I barneselskaper har mange ofte pølse, og da spiser han seg så mett på det at han faktisk ikke har lyst på noe særlig kake. I barnehagen tok jeg faktisk og lagde pølse og bolle-fest på bursdagen hans i steden for å ta med sjokoladekake slik de andre foreldrene gjør. Jeg hadde også med usukret eple-juice, og dekket på med papir-duk og papptallerkner. I følge personalet hadde det vært veldig vellykket!

Det blir litt sånn "Fedon Lindberg", men så lenge kroppen ikke er vant til sukker, så har man heller ikke behov for det. Sønnen min spør etter vann selv om andre rundt han drikker eple-juice (noe han får innimellom), og han vil heller ha middag enn en rosin-bolle.

Jeg merker veldig godt at hans humør er mye mer stabilt enn hans 7 jevnaldrende venner. I tillegg spiser han godt de sunne måltidene, i steden for å hoppe over middag og få kjeks eller boller til barne-TV (for noe må jo barnet ha...) Han får også ros i barnehagen fordi han er så grei å ha med å gjøre. Jeg kan selv se at hun ene som ikke spiser frokost men får en flaske saft hver morgen gråter mye (noe min sønn nesten aldri gjør), er trassig og veldig mye mer aggressiv enn de andre i barnehagen.

Har kjempe-tro på å holde barna unna så mye sukker man bare kan. Besteforeldre har fått beskjed om at de kan skjemme ham bort med frukt, juice, oppmerksomhet, tid og kos og det å sette seg ned og lese med ham, i steden for å gi søt-saker. Dette har de heldigvis akseptert og har begynt å gjøre det med de andre barnebarna også!

De er klar over holdningen min i barnehagen og respekterer den. Men baker de boller eller lager vafler er det klart at min sønn også får det. Jeg nekter ham heller ikke kake hvis noen har med og det er bursdag, men han drikker oftest vann til og jeg vet at de også har frukt-fat sående ved sånne anledninger. Etter noen vafler eller boller pleier visst min sønn da å gå og forsyne seg av dette.

Jeg er en ordentlig godtmoms selv, så hans hang etter sunnere mat tror jeg ene og alene skyldes at kroppen hans ikke er avhengig av sukker, enda...

Selvfølgelig er mye av hans oppførsel personligheten hans, men med en mor som skriver bøker om ernæring og den kunnskapen jeg har fått om dette, tilskriver jeg faktisk mye av hans (for meg) positive adferd, et sunt kosthold!!!

Visste dere forresten at hvis man gir et sykt barn sukker så svekkes imunsystemet opp til 50% i flere timer etter inntaket?

Skrevet

På helsekostbutikker har de noen piller (husker ikke hva de heter) man kan gi barnet. De anbefalte to piller om dagen, men det holdt med en til sønnen til min venninne.

Det er jo heller ikke noe godt for barna når de totalt mister kontrollen over seg selv. Alle er sure og sinte, men de skjønner ikkeno. Tenk oss damer når vi har PMS, vi kan jo erte på oss en stein uten å skjønne det selv..

Så hør på helsekosten..

Skrevet
Tenk oss damer når vi har PMS, vi kan jo erte på oss en stein uten å skjønne det selv..

Så hør på helsekosten..

:engel:

Anyway..

Sukker og barn burde være forbudt!

HAdde besøk av en dame med en gutt på 7år.. Veldig koselig og snill - HELT til han fikk sukker.. Da var han høyt og lavt.. Samboeren min sa "Vårt barn skal ALDRI få sukker :o " etter at de dro..

Skrevet

Har en slektning med en gutt på 6. Hun er så forundret over kompisen hans som friker helt ut og blir steinvill hvis han spiser snop. "Men noen unger er visst slik" sier hun.

Jeg lurer spent på når hun skal koble mellom sin sønn som av og til er ganske så hyper, og det faktum at hun forer ham med sukker mellom måltidene... :roll:

Nå er selvsagt ikke jeg perfekt heller da, men jeg kjenner i hvertfall sammenhengen.. :wink:

Skrevet

Søsteren min ble helt "rusa" på sykker. var høyd og lavd og veldig hyperaktiv. Etter at hun hadde herjet fra seg fikk hun vondt i hodet og ble grinete og hadde en skokkelig nedtur. Så hun måtte kutte helt på sukret. Nå er hun voksen men kan fortsatt bare spise sukker i mat og ikke sjokolade og slik, da blir hun svimmel og får vondt i hodet.

Skrevet

Hva er lavt blodsukker?

Spiser vi ikke mat i en lengre periode, er det forståelig at blodsukkeret blir lavt. Men det høres bakvendt og ulogisk at man får det når man spiser mye sukker/raske karbohydrater.

Sukker blir tatt opp direkte og raskt i blodbanene i motsetning til langsomme karbohydrater, som for eksempel grovt brød. Ved inntak av langsomme karbohydrater skjer en langsom og naturlig økning av sukkerinnholdet i blodet, og dermed en avbalansert insuiinproduksjon. Insulinet har til oppgave å gjøre cellene gjennomtrengelige for sukkeret. Får vi i oss for høye sukkerdoser, blir det satt i gang en høy insulinproduksjon, cellene blir svært gjennomtrengelige og slipper inn store menger sukker, og konsentrasjonen av sukke ri blodet faller raskt. På denne måten får vi lavt blodsukker.

For å unngå ubehaget som lavt blodsukker medfører (komme tilbake til dette) vil kroppen ha behov for store mengder sukker. Vi er da inne i en vond sirkel, der man spiser feil hele tiden. Når blodsukkeret er ustabilt, er også barnet det- både psykisk og fysisk.

Dette dårlige kostholdet vil også ha lite vitaminer og mineraler i seg, og man vil få virkninger av disse manglene også. Dette kan ses hos svært mange slappe, bleke tenåringer med ulike kroppslige smerter og konsentrasjonsproblemer i dag.

Symptomer på lavt blodsukker

Typiske symptomer er hodepine, trøtthet, svimmelhet kaldsvette, skjelvinger, høy puls etc.

Psykiske symptomer er irritabilitet, nærtakenhet, søvnløshet, glemsomhet, gråteanfall, hyperaktivitet, sinne, konsentrasjonsvansker etc..

Barn kjenner ikke kroppen sin så godt som voksne, og reagerer annerledes på trøtthet og lavt blodsukker enn oss. De vil da tøyse og sutre, bli negative og motløse, motorisk rastløse og urolige.

Læringsevne og konsentrasjon

Evnen til å lære er helt avhengig av at man klarer å konsentrere seg. Barnet vil ha vanskeligheter for å ta imot beskjeder, være med i dialoger, gjøre ferdig arbeidet og det vil lett bli distrahert. Man vil også være oppe i mange små konflikter i løpet av dagen pga irritabilitet etc.

Lek er essensielt for utviklingen til barna våre. Det er i leken de lærer seg samarbeid og sosial forståelse, utforsker grenser, fordyper seg i fantasi og kreativitet, samt setter teori ut i handling.

Barn som ikke klarer leke, eller ikke klarer å holde reglene i leken, blir fort utstøtt og alene. Utstøtte barn velger ofte uhensiktsmessige måter å søke kontakt på. Problemet blir da selvforsterkende.

Ved å gi barna frokost med høyt sukkerinnhold, vil blodsukkeret bli høyt, for så å falle for langt ned

Ved at de ikke spiser frokost, vil de få et lavt blodsukker fort, og søke mye sukker for å få det opp.

Ved å gi dem kun yoghurt f eks til lunch, vil de ikke få noen metthet, samt gi dem et variabelt blodsukker; med følgende ettervirkninger.

Konklusjonen er at barna burde spise frokost bestående av noe annet enn hvitt brød eller kornblandning med mye sukker, samt ha med seg niste som også gir dem jevnt blodsukker. Da vil skoledagen bli lettere for dem, både når det gjelder å klare følge med og å leke.

Skrevet

En lørdag da jentungen til mannen min koste seg med lørdagsgodteriet sitt sa hun plutselig; "hm nå skal jeg ikke spise mer sjokolade - når jeg spiser mye sukker blir jeg så hyperaktiv!" :oops: Vil tro det var mine ord jeg hørte igjen der ja... stakkars.

Men de negative effektene av sukker skal ikke undervurderes, selv om det tilsynelatende varierer fra unge til unge. Når det gjelder stedatteren min var hun merkbart mer sensitiv da hun var litt yngre, og mye har gitt seg nå som hun nærmer seg 6. I treårs-alderen var det nok at hun spiste en Litago-youghurt og propellen var i gang. Etter kort tid ség øyelokkene litt ned, og hun fikk et karakteristisk 'halv-dopa' fandenivoldsk uttrykk som alltid varslet trøbbel. :ler:

Jeg er overbevist om at mange foreldre hadde spart seg mang en ergrelse og fått atskillig lykkeligere unger dersom de hadde tatt hensyn til sukkerinntaket! Det gjelder forresten oss voksne også...

Skrevet

Jeg ble veldig hyper av sukker da jeg var liten, og blir det vel egnetlig enda :oops:

For mye sjokolade er ikke bra, men det jeg reagerer mest på er smågodt og light saft. Altså ikke sukker, men e stoffer. Man trenger litt sukker, men for mye e stoffer er verdt å holde barna borte fra!

Jeg blir veldig utålmodig og rastløs, krangler uten grunn og kan styre og stresse i flere timer til jeg er helt utslitt. Heldigvis vet jeg hva jeg ikke skal spise nå, og klarer å holde meg unna det meste:)

Skrevet

Jeg blir også hyper på sukker nå. Hadde aldri noen problemer med det når jeg yngre, men har jeg spist lite eller er trøtt og slapp å får meg en sjokolade eller smågodts så blir jeg i kanonhumør. Munnen går i ett go jeg er høyt og lavt. Men så kommer jo nedturen etterpå da....

Skrevet

Kjenner godt til problemet ja. Sukkeret fungerer jo som rene "raketten". Prøver å styre unna så godt som mulig, men jula er jo "høytid" for snop og godteri. Huff.... :wink:

Det er vel gjort en del forskning på dette med sukker og hyperaktivitet. Jeg mener å ha lest at enkelte konkluderer med at sukker gir negativt aktivitetsnivå på enkelte barn..

...vel å merke seg kanskje, i en tid der det er sukker i stort sett alt...

Skrevet

For mye sukker er ikke bra nei.

Ene tantebarnet mitt har vokst opp med brus i glasset og snop på bordet. Hun er snart 3 år. Første snop hun suttet på var da hun var 4 mnd. Dette synes jeg er helt hull i hodet. Men sist jeg var på besøk og all brus og chips og sjokolade kom på bordet ble det ikke rørt av tantebarnet mitt. Hun ville heller ha saft og kjeks. Noen ganger vil hun ikke ha det en gang. Og hun elsker grønnsaker og frukt, mer enn snop faktisk. Så her må jeg (foreløpig) bøye meg i støvet for denne jenten og si som så at kanskje det ikke har vært så dumt - i hennes tilfelle - å ha så mye tilgang på søtsaker. Men hun er jo bare 3, og det kan fort snu.

Jeg praktiserer foreløpig, hun er 18 mnd snart, ikke noe brus, av og til en kjeks (pga sambo som bare må gi) og ellers vanlig middag som vi selv spiser.

• 4 år senere...
Skrevet
:engel:

Anyway..

Sukker og barn burde være forbudt!

HAdde besøk av en dame med en gutt på 7år.. Veldig koselig og snill - HELT til han fikk sukker.. Da var han høyt og lavt.. Samboeren min sa "Vårt barn skal ALDRI få sukker :o " etter at de dro..

Selvfølgelig skal man ikke proppe ungene med sukker, men dette er faktisk noe de får i seg naturlig (gjennom bla frukt- mat).

Alt med måte.

Ville vært mere obs på alternativene (altså light-produkter).

Gjest WildRider
Skrevet

Lillesøsteren min var helt hyper av sukker da hun var liten. En gang jeg satt barnevakt for henne i TO minutter mens mamma var ute med søpla, så fant hun frem til sukkerskulen og spiste en neve sukker. Det var ett anfall jeg aldri vil glemme, som jeg også har ertet henne med i ettertid ;) Løsningen på julekalenderen hjemme hos oss var at mamma fikk tak i noe sukkerfritt/lavtsukker holdende sjokolade og byttet forsiktig ut sukkerbombene med dette. Lillesøster på den gang 4 år merket ingenting og heldigvis for det.

• 2 uker senere...
Gjest Dan, pappa til en hyper ( ADHD)
Skrevet
Hei hei jeg har det siste halve året vært helt fortvilet over vår sønn på 2,5 år fordi han har vært skikkelig trassen og sta. Ikke hørt og i tillegg vært sjalu på lillebror :( .

Men nå de siste par ukene har vi ikke kjeftet på han i det hele tatt bare forklart hvorfor han ikke skal lugge og slå og vi synes det har hjulpet. MEn så har det alikevel vært tider på dagen at han har blitt helt rabiat! En unge på 3 år er utrolig sterk hvis han slår seg vrang.

Så vi har begynt og følge litt med og i barnehagen hadde de merket det veldig godt i dag etter et glass med saft. Og det må være sukkeret! Vi var i bursdag i helga og han fikk litt sjokolade og da ble det så ille at vi bare måtte reise.

Så er det noen som har unger som lider av det samme? Noen som har noen råd, for det er jo ganske så mye det er sukker i da. Tenker litt med tanke på den tiden vi nå kommer i også, julekalender etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...