Gå til innhold

Bedre luft inne av planter?


Gjest dunebuggy

Anbefalte innlegg

Gjest dunebuggy

Blir lufta inne bedre av noen planter, som fredsliljer, som skal være så bra til slikt, eller er det mer at det lukter friskt, og ser pent ut, og gir "psykologisk effekt" med trivsel?

Hvis det for eksempel er to-tre planter med litt størrelse i et rom, som om det ikke er noen. Jeg husker fra da jeg hadde akvarium, at det var nødvendig med luftpumpe, og at også planter kunne lage ogsygen og gjøre vannet bedre. Det blir kanskje litt samme greia at lufta blir bedre inne av noen planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært av "fagfolk" at det er mest en psykologisk effekt. Plantene vokser heller ikke raskt i et vanlig innemiljø, og effekten av fotosyntesen er derfor liten. Men det er visst noe i at lufta blir litt bedre likevel, pga mikroorganismene i pottejorda (luftkvaliteten er like bra enten man har potteplanter eller bare potter med jord). Hvis man har flere store planter og gir dem gode forhold med tilleggslys om vinteren osv, vil man kanskje ha større effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Jeg har gjort meg opp en mening om at planter som er anbefalt for innemiljø eventuelt har frisk og sunn lukt, som kan ha en positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Den psykologiske effekten er nok større enn den målbare fysiske effekten av å ha en "gjennomsnittlig" mengde grønne planter i oppholdsrommene, men virkningsmekanismen er jo mindre viktig enn selve virkningen :)

Artikler som denne sier at planter er veldig sunt, men kommer ikke med ett eneste etterprøvbart faktum mtp helseeffekt, hvor mye reduksjon av skadelige komponenter en snakker om osv. En må derfor ikke uten videre tenke at grønne planter er eneste vei til et godt inneklima.

Uansett: hvis man velger planter som ikke gir allergi, og om man i tillegg husker å dusje plantene/tørke støv av dem, slik at løvverket ikke fungerer som et støvdepot, er det jo over hodet ingen negative effekter av å prøve.

(NB: hvis du har barn eller dyr - husk også å sjekke hvilke planter som er giftige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

For veldig lenge lenge siden så var menneskene apekatter som levde i jungelen og sov blandt trær og planter. Sunne og friske planter innendørs frembringer samme effekt og har sunn duft som virker oppkvikkende og forfriskene på sinn og hjerne. Det er selvfølgelig ikke bra med planter som er allergifremkallende og giftig. Fredslilje og mange andre planter er faktisk ikke direkte giftig, men er selvfølgelig ikke spiselig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på om planter hjelper,bortsett fra den psykiske delen og trivlsel disse gir.

Om jeg skulle valgt en plante som muligens har noen "evner" ville det vært :

Zamioculcas zamiifolia-Blankblad

http://no.wikipedia.org/wiki/Zamioculcas_zamiifolia

Dens "evner" skal være å rense luften og den kan stå i halvskygge

Selv har jeg plantedilla og har over 20stk i stua alene.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har jobbet mange år i Postgirobygget med masse levende planter over alt og må si at jeg merket stor forskjell nå som jeg jobber et sted uten planter/tildels noen plast planter :(

Jeg mener at jeg merker forskjell i lufta. Jeg mener den virker mindre tørr med planter.

Denne artikkelen mener at det gjør forskjell: http://www.hmsmagasinet.no/id/22478.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...