AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Ok, nå føler jeg for å lære meg nye ord, og da mener jeg ord som "pretensiøs" (veit hva det betyr) osv.. Jeg gjetter på at mange av dere her veit om slike ord dere kan lære meg om, så kom med de fancy ordene deres her og skriv ned hva ordene betyr/betydningen av ordet. Takk på forhånd!
Xaphan Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Hmm. Spørs hva du mener med fancy. Et ord jeg bruker en del og som mange ikke forstår er digresjon. En digresjon er en avsporing i samtalen.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Hmm. Spørs hva du mener med fancy. Et ord jeg bruker en del og som mange ikke forstår er digresjon. En digresjon er en avsporing i samtalen. Thankuu <3 Det er forresten sånne ord jeg mener.
Sofie_22 Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Hmm. Spørs hva du mener med fancy. Et ord jeg bruker en del og som mange ikke forstår er digresjon. En digresjon er en avsporing i samtalen. Uff! Hater det ordet! Etter tre år på vgs med en jente i klassen som absolutt skulle bruke de mest avanserte ord for å forklare en enkel liten sak, og omtrent hver gang hun fikk ordet i timen måtte hun påpeke at "dette er en liten digresjon, men bla bla bla... " 2
Xaphan Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Uff! Hater det ordet! Etter tre år på vgs med en jente i klassen som absolutt skulle bruke de mest avanserte ord for å forklare en enkel liten sak, og omtrent hver gang hun fikk ordet i timen måtte hun påpeke at "dette er en liten digresjon, men bla bla bla... " Jeg liker det jeg Bruker det hovedsaklig bare sammen med politikervennene mine, for vi bruker gjerne ordet i møter (hvor vi veldig lett avsporer ), men det hender at jeg bruker det blant "vanlige" folk om jeg har vært mye med politikkfolka, og da skjønner de fint lite. Jeg prøver generelt sett å holde språket mitt så enkelt som mulig til daglig, men det er enkelte ord som fester seg veldig.
Sofie_22 Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Jeg liker det jeg Bruker det hovedsaklig bare sammen med politikervennene mine, for vi bruker gjerne ordet i møter (hvor vi veldig lett avsporer ), men det hender at jeg bruker det blant "vanlige" folk om jeg har vært mye med politikkfolka, og da skjønner de fint lite. Jeg prøver generelt sett å holde språket mitt så enkelt som mulig til daglig, men det er enkelte ord som fester seg veldig. Ordet i seg selv er greit Er bare jeg som forbinder det med denne jenta som irriterte meg grenseløst med det avanserte språket sitt. Følte hun brukte språket som hersketekninkk. 1
Jinx82 Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Tviler for at "digresjon" er et fremmedord for flesteparten av befolkningen, men ofte finnes det enklere ord som betyr det samme, som "avsporing" i dette tilfellet. TS, du kan jo begynne å bruke "vokabular", som er finere ord for "ordforråd", siden det nettop er en utvidelse av ordforrådet ditt du forsøker å få til med denne tråden Ellers ser jeg ikke vitsen med å bruke et mer innviklet språk enn nødvendig, når det finnes enklere ord som kanskje vil være mer naturlig å bruke. Det kan ofte bli unaturlig eller svært påfallende å benytte fremmedord i en ellers enkel/vanlig setning. Ihvertfall var det tydelig merkbart for oss jentene på vgs når ei av venninnene i gjengen hadde "lært" seg et nytt ord, og var ivrig etter å få brukt dette. Da benyttet hun dette ordet i tide og utide, nesten som en demonstrasjon av noe slag, og trippet nesten etter å se om vi andre forsto betydningen. Så kunne det gå en tid før et nytt ord ble flittig brukt, og ikke alltid i den rette sammenhengen. Var jo litt komisk, og litt søtt også da 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #8 Skrevet 14. august 2011 Det er en god del mennesker som driver og briljerer med vanskelige ord for å fremstå som hakket mer intelektuelle enn andre. Noen bruker det som hersketeknikk. Jeg har opplevd at slike mennesker har sett på meg med en overlegen mine om jeg ikke har forstått hva de har ment. Slike folk er ofte ganske like personlighetsmessig. De er ånssnobbete, mangler bakkekontakt og viser tydelig en ovenfra-og-ned holdning ovenfor "vanlige" mennesker. Jeg kjenner noen slike, og det jeg vet, er at mange av dem sliter med en masse personlige problemer som de forsøker å kamuflere ved å fremstå som intelektuelle. 1
Moscato Skrevet 14. august 2011 #9 Skrevet 14. august 2011 Det er en god del mennesker som driver og briljerer med vanskelige ord for å fremstå som hakket mer intelektuelle enn andre. Noen bruker det som hersketeknikk. Jeg har opplevd at slike mennesker har sett på meg med en overlegen mine om jeg ikke har forstått hva de har ment. Slike folk er ofte ganske like personlighetsmessig. De er ånssnobbete, mangler bakkekontakt og viser tydelig en ovenfra-og-ned holdning ovenfor "vanlige" mennesker. Jeg kjenner noen slike, og det jeg vet, er at mange av dem sliter med en masse personlige problemer som de forsøker å kamuflere ved å fremstå som intelektuelle. Åh herreminhatt, det var da ikke noen personlighetsanalyse av folk som bruker avanserte ord TS var ute etter! Det er ingenting som er negativt med å ha et stort ordforråd, og man trenger absolutt ikke å ha psykiske problemer for å være interessert i språk. For min del er fremmedordene interessante fordi de hjelper meg å kolble ulike språk sammen, og det har hittil gitt meg en enorm fordel i språkundervisningen på skolen, og kommunikasjon med kunder som snakker andre språk enn norsk og engelsk. Nå kommer jeg selvsagt ikke på noen fine fremmedord å ta med her, da... 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #10 Skrevet 14. august 2011 Åh herreminhatt, det var da ikke noen personlighetsanalyse av folk som bruker avanserte ord TS var ute etter! Det er ingenting som er negativt med å ha et stort ordforråd, og man trenger absolutt ikke å ha psykiske problemer for å være interessert i språk. For min del er fremmedordene interessante fordi de hjelper meg å kolble ulike språk sammen, og det har hittil gitt meg en enorm fordel i språkundervisningen på skolen, og kommunikasjon med kunder som snakker andre språk enn norsk og engelsk. Nå kommer jeg selvsagt ikke på noen fine fremmedord å ta med her, da... Det å ha et stort ordforråd, har egentlig lite å gjøre med hvorvidt man bruker massevis av fremmedord i hytt og pine. Det å klare å finne vanlige, beskrivende ord kan like gjerne være et tegn på et godt ordforråd det også. Og selvsagt trenger man ikke nødvendigvis å ha psykiske problemer selv om man liker språk og fremmedord. Men jeg kjenner til flere tilfeller der mennesker som bruker kompliserte ord, har tildels alvorlige personlighetsforstyrrelser. De er egenlig ikke spesiellt intelligente forresten, men de har lagt seg til en verbal sjargong som fungerer som et maktmiddel. De er gjerne ikke så smarte på andre områder i livet. Så bruk av fremmedord i dagligtale er ikke nødvendigvis et tegn på høy intelligens i mine øyne, i allefall ikke høy sosial intelligen. Man bør forsøke å snakke på en slik måte at de fleste kan forstå det man sier. 1
Moscato Skrevet 14. august 2011 #11 Skrevet 14. august 2011 Det å ha et stort ordforråd, har egentlig lite å gjøre med hvorvidt man bruker massevis av fremmedord i hytt og pine. Det å klare å finne vanlige, beskrivende ord kan like gjerne være et tegn på et godt ordforråd det også. Og selvsagt trenger man ikke nødvendigvis å ha psykiske problemer selv om man liker språk og fremmedord. Men jeg kjenner til flere tilfeller der mennesker som bruker kompliserte ord, har tildels alvorlige personlighetsforstyrrelser. De er egenlig ikke spesiellt intelligente forresten, men de har lagt seg til en verbal sjargong som fungerer som et maktmiddel. De er gjerne ikke så smarte på andre områder i livet. Så bruk av fremmedord i dagligtale er ikke nødvendigvis et tegn på høy intelligens i mine øyne, i allefall ikke høy sosial intelligen. Man bør forsøke å snakke på en slik måte at de fleste kan forstå det man sier. Og da var vi ferdige med den digresjonen, eller hva? Du er jo fremdeles godt og vel off topic. TS sa ingenting om å bruke fremmedord i dagligtale eller som maktmiddel/hersketeknikk. Hun ville LÆRE. 4
Gjest Eurodice Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Ok, nå føler jeg for å lære meg nye ord, og da mener jeg ord som "pretensiøs" (veit hva det betyr) osv.. Jeg gjetter på at mange av dere her veit om slike ord dere kan lære meg om, så kom med de fancy ordene deres her og skriv ned hva ordene betyr/betydningen av ordet. Takk på forhånd! Mitt forslag er at du investerer i en fremmedordbok eventuelt kombinert med synonymordbok.
kaprifolen Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Bikkja mi har en imaginær venn, ikke en fantasivenn! Homogen/-t er et godt ord, som beskriver at noe er ensartet/likt. Korpulent- pen måte å beskrive et tykt menneske! Ord som viser sammenheng med andre språk: Kompetativ=konkurransedyktig Komperativ= sammenlignbar
AnonymBruker Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 Bikkja mi har en imaginær venn, ikke en fantasivenn! Homogen/-t er et godt ord, som beskriver at noe er ensartet/likt. Korpulent- pen måte å beskrive et tykt menneske! Ord som viser sammenheng med andre språk: Kompetativ=konkurransedyktig Komperativ= sammenlignbar Flisespikkeri, men det heter kompetitiv med i, og komparativ med a.
FantasDick Skrevet 16. august 2011 #15 Skrevet 16. august 2011 Jeg elsker onomatopoetikon - et lydmalende ord.
kaprifolen Skrevet 16. august 2011 #16 Skrevet 16. august 2011 Flisespikkeri, men det heter kompetitiv med i, og komparativ med a. My bad! Blir semi-dyslektisk når jeg er ufokusert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå