Gå til innhold

Hva synes folk om budsjettbryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss neste år og har ikke tenkt å svi av mange hundre tusen på det! Vi har to barn og vil heller bruke penger på ferie med dem og oppussing av hus! Men når jeg sier det til andre virker det som om de blir skuffet! Forventer folk at vi skal ha 5 retters og fri bar eller er det koselig å komme i et bryllup der det ikke er så fin mat og man tar med drikke selv? Vi skal be alle vi vil dele dagen med og da er vi oppe i ca 150 stk! Vi skal ha litt "finere" koldtbord og holder vin, øl, brus til middagen og konjakk og bailys til kaffen! Vi kunne så klart hatt mer drikke og annen mat, men da kan vi ikke be så mange og det betyr mye for oss å ha familiene og vennene våre der! Ville dere kommet i bryllupet vårt eller blir det for simpelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres fint ut det.

Er ikke noe poeng å ruinere seg helt pga. et bryllup.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes da at det høres flott ut det dere har planlagt! Synes heller ikke at det høres ut som det er så innmari lavbudsjett.

Ingen av bryllupene jeg har vært i (7-8 stk) har hatt 5-retters middag, for å si det sånn, og det synes jeg er bare bra. Vi har da andre fine ting å finne på enn å spise hele natta, og vil gjerne være i stand til å bevege oss etter maten!

Ingenting er for simpelt så lenge stemninga er god, og min erfaring er at stemningen ikke er avhengig av maten (så lenge smaken er bra, vel å merke).

I bunn og grunn, basert på foreløpige erfaringer, så tror jeg at jeg ville gledet meg mer til et såkalt "simpelt" låvebryllup med konnjøl og lapskaus, enn til en stiv og utspjåka tilstelning der man for Guds skyld ikke må finne på å spise med feil hånd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad for å bli invitert til å feire dagen til venner eller familie, uavhengig av prislappen! Det er da så mye annet som er viktigere på en sånn dag enn om det er fri bar eller ikke. :klem:

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville absolutt ha kommet, det hørtes kjempekoselig ut :)

Om jeg skulle finne på å gifte meg selv en dag er det noe sånt jeg kunne ha tenkt meg. Et "fjase-fritt" bryllup. :fnise:

Skrevet

Hvis du var vennen min ville jeg selvsagt kommet! Jeg syns det høres topp ut med et bryllup som ikke er proppfullt av unødig ekstravaganse, sikkert fordi jeg liker ting enkelt og irriterer meg over fjollete sløseri. Meeen: Jeg syns det er kjipt med bryllup der gjestene skal betale mat og drikke selv. Når man kommer i bryllup har man gjerne kjøpt nye klær, kanskje man har tatt en ekstra fridag fra jobb, eller man har reist langt og kanskje man må ta inn på hotell. Også har man selvfølgelig med en bryllupsgave. Da syns jeg det blir direkte smålig og frekt at gjestene også må betale for mat og drikke. Du måtte gjerne be meg bake "den kaka jeg er så flink til å bake" men å arrangere hele festen som et spleiselag, det bør man holde seg for god for. Er min mening.

Spar heller inn penger på pedikyr, spesialdesognede monogrammer og deres egen bryllupsreise og lignende (eller ønsk dere bidrag til reisen i gave!, eller ønsk dere bidrag til festen i gave).

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville absolutt ha kommet og syntes ikke det høres noe lavbudsjett ut i det hele tatt:) Det er ikke pengene man legger i det som avgjør hva dere føler for hverandre:) Om noen syntes dere er kjip fordi dere ikke har fri bar, så kan de vel bare la være å dukke opp...

Skrevet

Jeg synes det høres helt topp ut jeg! :)

Budsjettbryllup er for min del absolutt helt greit, men det spørs litt hva man har spart inn på.. Jeg synes det er viktig at de pengene man har brukt går til god mat og drikke, og at tenker at bruden og brudgommen jo må få føle seg på sitt fineste den dagen, så det er jo naturlig at det går noen tusen til klær.

Synes det er stusselig om man f.eks. sparer inn veldig mye på maten, men man har brukt en formue på servietter med monogrammer og slike ting... Bruk penger på det som gleder gjestene, og spar inn på de tingene som ikke har så stor betydningen for stemningen! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjerne ha kommet i bryllupet ditt! :)

Skrevet

Jeg ville gjerne kommet,synes det hørtes koselig ut jeg :jepp:

Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært i så mange bryllup, og kun i ett som kan kalles "budsjettbryllup". Det var også det bryllupet jeg likte minst, men det hadde kun med å gjøre at brudeparet sparte mest på underholdningen...

Ingen taler, ingen sanger, ingen luftepauser..... Hver gjest fikk vin til maten, men festen skulle være et annet sted som vi måtte kjøre til. Så mange av gjestene kunne ikke drikke annet enn vann (brus var kun kjøpt inn til barna), siden de måtte være sjåfører for resten.

Den hjemmelagde lapskausen var super, familielåven var et flott sted for å ha fest, og ingen klagde over at de måtte kjøpe alkoholen sin selv. :jepp:

Så jeg syns dere skal sette trivsel øverst, og drite langt i de som mener bryllupet deres ikke er fint nok!

Endret av eitrande
Skrevet

Vi kommer til å spare på flere ting, men det blir mest på ting til oss selv! Jeg har en vennine som er frisør, en tante som er blomsterdekoratør, kjole fra ebay osv! Det som kommer til å koste til oss selv er fotograf! Vil ha fine bilder fra den dagen! Men så lenge vi skal ha mat og drikke til 150 blir det fort mye penger! Vi har aldri tenkt på at vi skulle ha et veldig font og flott bryllup, heller en koselig fest/selskap med alle vi bryr oss om! Blir bare veldig i tvil når jeg får de reaksjonene!

Skrevet

Jeg ville veldig gjerne kommet!

Jeg syns det viktigste med bryllup er at man er samlet, så er maten, kakene og underholdninga bonus :)

At man spør enkelte i familien om de har mulighet til å lage kaka dere liker best er jo supert, spør man på riktige måten (og ikke forventer noe) så blir de fleste jeg vet om glad for å få bidra!

Lykke til med bryllupet, herlig at dere vil invitere så mange til å feire deres store dag!

Skrevet

Jeg har en kompis som gifta seg for noen år siden, og han sa at de brukte 34.000 kr på hele kalaset, men fikk godt over 100.000 kr i gave.

Hvordan de fikk det til aaaaner jeg ikke! Men han sa de lagde all maten selv, og de hadde 140 gjester.

Jeg tror de må ha ønsket seg hovedsaklig penger - de var veldig unge da de giftet seg. De hadde sikkert en veldig generøs familie ;)

Noen får det ihvertfall GODT til! Hehe :)

Det kan hende de hadde et alkoholfritt bryllup, da sparer man ufattelig mye penger. Vi skal ha budsjettbryllup, og det er sannelig spriten som er dyrest! Men vi vil ha fri bar, så da blir det sånn :)

Vi sparer inn på klær, lokaler, ringer og pynt. Det skal sies at vi FÅR maten av mine foreldre, og jeg har kompiser som billig spiller opp til dans (de er fornøyde med den frie baren ;))

Jeg skal lage bryllupskaka og alt av invitasjoner og takkekort selv, og jeg har en diger familie- og vennegjeng som er flinke til å bake gode kaker ;) Venner av familien stiller opp som kokker og servitører, og vi får låne en haug med ting. Svigermor jobber på blomsterbutikk, så vi får det 30% billigere. Venninna mi er frisør og brudestylist, jeg får det i gave fra henne.

Vi håper vi klarer å holde oss under 50.000 for hele opplegget.

Jeg er usikker på om vi får pressa inn en bryllupsreise i det budsjettet, da... Vi skal ha ca.120-130 gjester om alle kan komme :)

Vi er veldig heldige som har så mange gode hjelpere :)

Når alt kommer til alt, tenker vi fint lite på gavene. Vi har bare lyst til å bli mann og kone og feire det skikkelig med alle vi er glade i :rodmer:

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Vi hadde budsjettbryllup som studenter. Holdt vin og øl, samt konjakk og bailyes etc. til kaffen, men opplyste i invitasjonene om at drikke utover kvelden, annet enn brus/mineralvann etc, måtte medbringes.

Syns det var greit å være ærlig om det i invitasjonen. Det ble veldig koselig. Alle som kunne kom, og vi hadde god stemning, masse mat, og heldigvis holdt ølen og vinen vi hadde skaffet til ganske så seint på kveld og, så folk måtte nok ikke dekke så mye av det selv.

Skrevet

Jeg hadde absolutt kommet!! Ikke tenk på hva andre sier, gjør det som passer dere og deres budsjett. Når det er sagt, synes jeg gaveønskene og kleskoden må tilpasses bryllupet. Medbrakt mat og drikke ville jeg også unngått, ta heller noe enklere/færre gjester.

Skrevet

Spleisebryllup funker fint om gjestene får beskjed om at det de bidrar med er bryllupsgaven, slik at de slipper å kjøpe en gave.

Gjest Spinell
Skrevet

Budsjettbryllup er helt i orden, men spleis eller medbrakt synes jeg ikke hører hjemme i et bryllupsselskap.

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer så klart til å skrive i Invitasjonene at de må ta med det de vil drikke utover natten! Om vi får mindre/billigere gaver av den grunn spiller ikke det noen rolle! Gifter oss ikke for å få gaver! Håper bare at folk kommer og er fornøyd og har det hyggelig!

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg har da alltid sett på bryllupp som en feiring for brudeparet og det er det som skal stå i sentrum og ikke maten og drikken. Selvfølgelig god mat er jo vanlig og noe man bør ha, men trenger absolutt ikke noe veldig fint eller en 5-retters.

Dersom noen hadde klaget på det, så vet jeg ikke om jeg i det hele tatt ville hatt de der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...