AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Mange har hunder her, men noen som flyttet inn i vår har en stor hund som ligner en stor boxer, bare mye mer kraftig som denne:http://no.wikipedia.org/wiki/Argentinsk_dogge Den virker aggresiv og eierne har den alltid i bånd. Den drar i båndet og glefser og peser når den nærmer seg andre hunder. Det er en tispe. Den er blitt verre på kort tid og bjeffer aldri, men drar alltid i båndet og eierne har problemer med å holde den. Vaktmesteren som har stor erfaring med hunder kunne ikke nærme seg denne, og ble møtt med snerring og flekking av tenner. Hvis den kommer seg løs går den til angrep. Den kan sitte og stirre uten å røre en muskel, før den gjør utfall i angrepsposisjon. Kan hvem som helst skaffe en kamphund? Denne er stor, kanskje 60-80 kilo og en kraftig hund. Hvis det ikke er en toso, hvilke andre raser kan det være? Kan man gjøre noe eller må det i verste fall skje en ulykke først? Angriper den andre hunder, blir den krevet avlivet. Det sier mange av de som har hund i nabolaget.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #2 Skrevet 13. august 2011 Mente en doga/dogo og ikke en tosa. Den gjorde nettopp forsøk på å angripe en liten hund, men eieren klarte å holde den igjen.
Cathrine88 Skrevet 13. august 2011 #3 Skrevet 13. august 2011 Det er ikke en dogo canario da? De er jo tillatt i Norge. http://no.wikipedia.org/wiki/Dogo_canario Det er jo dessverre sånn at hvem som helst kan skaffe seg hund, og med mindre oppdretteren er ekstremt nøye på potensielle kjøpere, så havner ofte feil hund hos feil eier. Det er alltid kjempeskummelt med hunder som helt tydelig ikke er under kontroll. Det er jo ikke hundens feil, men det hjelper lite når man er redd for angrep på mindre hunder eller katter og ikke minst unger.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #4 Skrevet 13. august 2011 Det er ikke en dogo canario da? De er jo tillatt i Norge. http://no.wikipedia.org/wiki/Dogo_canario Det er jo dessverre sånn at hvem som helst kan skaffe seg hund, og med mindre oppdretteren er ekstremt nøye på potensielle kjøpere, så havner ofte feil hund hos feil eier. Det er alltid kjempeskummelt med hunder som helt tydelig ikke er under kontroll. Det er jo ikke hundens feil, men det hjelper lite når man er redd for angrep på mindre hunder eller katter og ikke minst unger. Jeg googlet og fant ut at den ligner en dogo canario. Den kan også angripe voksne, men barn og dyr er de som er mest utsatte. Kan man ikke ringe Mattilsynet og varsle om at de bør ta et besøk og sjekke om hunden virker trygg? Eierne har ikke kontroll når hunden drar i båndet og står på to og flekker tenner. Jeg har ikke i mot raser som er store og ser farlige ut, men når eierne nesten ikke klarer holde igjen en aggresiv hund merker jeg at jeg blir skeptisk. Jeg tipper denne er rundt året gammel. Den viste ikke aggresive tegn tidligere i vår, men har aldri logret eller vist tegn på glede og nysgjerrighet. Bare aggresivitet. Kan man ikke varsle mattilsynet? Er de ikke pliktig til å følge opp at hunder får den oppfølgingen de skal ha når det gjelder sosialisring og lydighet? Denne lystrer jo ikke engang eierne. Trist for hunden, men jeg synes det er mer trist hvis den klarer å angripe noen. Er dogo canario en rase som er kjent for å kunne være farlig? Hvorfor er den lovlig som husdyr da?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Det var et dumt spørsmål hvorfor en rase er lovlig og en annen ikke da alle hunder kan gå til angrep, men de rasene som er primitive raser og som må sosialiseres og som på grunn av sin styrke og vokterinstinkt, bør det bli strengere kontroll og oppfølging av de som avler og selger de videre? Det er forbudt å lære en hund til angrepshund, men ellers er alt tillatt? Ts. 1
Cathrine88 Skrevet 13. august 2011 #6 Skrevet 13. august 2011 Ale hunder kan jo potensielt være farlige med feil eier, men det er klart at det i større grad gjelder hunder med sterkt beskytterinstinkt og hunder som er dominante av natur. Når de i tillegg er enormt store og sterke, som en dogo canario, ser ting enda mørkere ut. Man bør være ekstremt flink med hunder for å ha en sånn hund, en usikker eier gjør jo at hunden blir enda mer dominant og det er da den blir farlig. Av egen erfaring er det kjempevanskelig å få gjort noe med en truende hund før den faktisk har skadet noen.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #7 Skrevet 13. august 2011 Min hund likner på en ulv og drar alltid i båndet. Dessuten går den alltid i bånd. Sur på andre hunder er den også (derfor den går i bånd). Jeg håper virkelig ikke at jeg har naboer som har ringt politi eller mattilsynet fordi de automatisk tror det er en ulovlig rase, f.eks en ulvehybrid, av den grunn. PS: jeg har ikke en ulovlig rase altså, det er en jämthund. Poenget mitt er at man jo kan snakke med naboen først, spørre hvilken rase det er og litt annet helt uskyldig. Er svarene mistenkelige er det jo bare å melde fra. 1
Cathrine88 Skrevet 13. august 2011 #8 Skrevet 13. august 2011 Min hund likner på en ulv og drar alltid i båndet. Dessuten går den alltid i bånd. Sur på andre hunder er den også (derfor den går i bånd). Jeg håper virkelig ikke at jeg har naboer som har ringt politi eller mattilsynet fordi de automatisk tror det er en ulovlig rase, f.eks en ulvehybrid, av den grunn. PS: jeg har ikke en ulovlig rase altså, det er en jämthund. Poenget mitt er at man jo kan snakke med naboen først, spørre hvilken rase det er og litt annet helt uskyldig. Er svarene mistenkelige er det jo bare å melde fra. Jeg tror TS var mer bekymret over det faktum at hunden faktisk er aggressiv og truende enn at den ser skummel ut... 2
Namine Skrevet 13. august 2011 #9 Skrevet 13. august 2011 ja, jeg tenkte også dogo canario med en gang, en venninne av meg har sånn, og den er lovlig i norge. (dette er en meget snill og rolig hund da) men det er klart at det varierer fra individ til individ, og hvordan eieren behandler den. tror ikke det er så mye du kan gjøre annet enn å evt snakke med eieren, si det som det er, at flere i nabolaget er litt bekymret pga hundens oppførsel. om noen andre i nabolaget har hund eller valp, kanskje dere kan foreslå å reise på dressurkurs sammen? selvfølgelig er det jo en sjanse for at han ikke vil, og det kan man jo ikke gjøre noe med. ellers kan en vel ikke kreve å få gjort noe som helst med mindre hunden gjør noe galt desverre.
Cathrine88 Skrevet 13. august 2011 #10 Skrevet 13. august 2011 ja, jeg tenkte også dogo canario med en gang, en venninne av meg har sånn, og den er lovlig i norge. (dette er en meget snill og rolig hund da) men det er klart at det varierer fra individ til individ, og hvordan eieren behandler den. Ja, jeg kjenner også til en dogo canario som er en kosebamse av dimensjoner. Erfarne og flinke eiere kan ha akkurat den rasen de selv vil synes jeg, det er når noen velger rase uten tanke på egne begrensinger at det blir farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #11 Skrevet 13. august 2011 Min hund likner på en ulv og drar alltid i båndet. Dessuten går den alltid i bånd. Sur på andre hunder er den også (derfor den går i bånd). Jeg håper virkelig ikke at jeg har naboer som har ringt politi eller mattilsynet fordi de automatisk tror det er en ulovlig rase, f.eks en ulvehybrid, av den grunn. PS: jeg har ikke en ulovlig rase altså, det er en jämthund. Poenget mitt er at man jo kan snakke med naboen først, spørre hvilken rase det er og litt annet helt uskyldig. Er svarene mistenkelige er det jo bare å melde fra. :)Jeg er vokst opp med jämthund og er ikke redd store hunder. Mange store og små hunder drar i båndet, men de flekker ikke tenner og går i angrepsposisjon selv om de kjefter og reiser bust. Skulle to slike hunder møtes, ville de sloss litt til en underkastet seg hvis de møttes uten bånd og fremdeles var aggresive. Jeg er også vokst opp med polarhunder som kunne og ble forvekslet med ulv. Det spiller ingen rolle akkurat hvilken rase det er så jeg lurer på hvorfor jeg skal spørre om det? Det eneste de sa i vår var at den var snill. Men den ser ikke snill ut, den oppfører seg som et farlig individ. Hvis den sitter i ro, kan den stirre på en annen hund som er i sin hage uten å røre en muskel, helt til den kommer nær nok til å gjøre utfall. Noen av naboene har amstaff, men de er lydige også når de løper løse. Men de har hundene i bånd etter at naboene ble redde og sa i fra at de fikk angst for å lufte sine egne hunder. Mange eldre damer blant annet som har hund og litt eldre barn som lufter mindre/mellomstore hunder. Jeg vet at mattilsynet reagerte når en i en bygd varslet om en som hadde fått seg en valp som ville bli en stor og krevende rase, men de reagerte ikke før to i samme bygd hadde varslet. De sa at valpen ikke fikk sosialisering og at de fryktet det ikke ville gå bra. Eieren hadde tatt seg vann over hodet og valpen ble omplassert til hundevante mennesker før den ble for preget av dårlig og feil miljø. Miljø med mye alkohol og eieren var lettet og glad når mattilsynet fant et nytt hjem til valpen. Det eneste jeg kan gjøre er altså å gå til anskaffelse av bitesikker beskyttelse og gå bort tilfeldig til hunden og la meg bli bitt, for så å kreve den avlivet etterpå? Hvorfor kan ikke mattilsynet ha noen erfarne som kan jobben og lett kan se om hunden er til fare for mennesker? At en hund er til fare for hunder, er en ting. Men denne har vist aggresivitet mot mennesker. Hvis den hadde vært løs eller klarer slite seg en dag, er h.... ute her i nabolaget og jeg håper ingen jeg kjenner møter denne hunden. Ville du møtt den?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #12 Skrevet 13. august 2011 Ja, jeg kjenner også til en dogo canario som er en kosebamse av dimensjoner. Erfarne og flinke eiere kan ha akkurat den rasen de selv vil synes jeg, det er når noen velger rase uten tanke på egne begrensinger at det blir farlig. Hvis de er erfarne vet de sikkert at den må sosialiseres med alt som beveger seg fra den er valp. Selvfølgelig finnes det eiere som takler rasen, men når en valp overlates i uerfarnes hender, blir den farlig når den vokser opp og man kan altså ikke gjøre noe med det? Ville de du kjenner f.eks. overtatt denne nabohunden som viser sterk aggresivitet eller ville de sagt at det er vanskelig, kanskje umulig? Jeg mener ikke dette personlig, men ville noen i raseklubben lett kunne gjort denne canarioen til en flott hund igjen? Raseklubben må jo ha erfaringer med hunder som ikke eierne har lykkes med. Kanskje man kan gå gjennom dem og høre hva man kan gjøre eller be eieren gjøre? Jeg hadde selv lyst på en rase som virket stabil og som ble stor for noen år siden, men jeg fant ut at rasen kan være potensielt farlig hvis man ikke gjør alt rett. Jeg husker ikke hva rasen heter, men den er lovlig i Norge. Det ble laget dokumentarer om alle angrepene den stod for, men det var ikke i Norge. Fint om en hund kan forsvare meg, men den tanken er farlig. Ts.
Namine Skrevet 13. august 2011 #13 Skrevet 13. august 2011 (endret) Ja, jeg kjenner også til en dogo canario som er en kosebamse av dimensjoner. Erfarne og flinke eiere kan ha akkurat den rasen de selv vil synes jeg, det er når noen velger rase uten tanke på egne begrensinger at det blir farlig. ja, det er jeg helt enig i. og alle raser (stort sett) kan bli potesielt farlige/et mareritt uten like i feil hender. venninnen min brukte mye tid og penger på riktig dressering og sosialisering allerede fra dag en, og han er mye ute, både på tur, og i langt bånd i stor hage, så han har mye bevegelighet. i tillegg har hun flere rundt seg med mye erfaring med hund. jeg har selv hatt hund bokstavelig talt hele livet (eneste gangen jeg har gått uten, var fra den forrige døde, til den andre var i hus, som var i to-tre uker. ellers har vi hatt to hunder samtidig så lenge jeg hadde levd frem til da). har også hund nå. for et par år siden måtte vi flytte fra huset vi leide, og inn i en leilighet uten hage frem til vi fikk kjøpt huset vi bor i nå. og bare på den perioden merket jeg forskjell i hunden min. hun var vandt med å gå turer ofte, og stå i løpestreng i hagen. dit vi flyttet, mistet vi den muligheten med løpestreng, så vi økte turgåingen. allikevel ble dette mindre enn hva hun var vandt med, så hun fant på mye mer faenskap i denne perioden. når vi flyttet hit, med inngjerdet hage som hun kunne løpe fritt i utenom turene (når jeg er hjemme), er hun atter en gang tilbake til sitt gamle jeg. hun har aldri vært agressiv på noen måte, men hun ble frustrert og rastløs over tiden. det var da det virkelig gikk opp for meg hvor lite som skal til før en hund kan ende opp frustrert og energifull. og om eier ikke tar hensyn til dette, kan man virkelig få et problem, spesielt på en stor hund. Endret 13. august 2011 av Namine
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #14 Skrevet 13. august 2011 Ts igjen. Jeg kunne tenke meg en kaska. ovtcharka for noen år siden. Det er en primitiv hund som har rykte på seg for å feiltolke situasjoner. Den er ikke forbudt. Jeg tviler ikke på at den ville vært snill mot meg, men hva med å utsette andre for en hund som kan bli 80-90 kilo og som helst bør bo i en flokk på steppene i Kaukasus? http://no.wikipedia.org/wiki/Kaukasisk_ovtcharka
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #15 Skrevet 13. august 2011 Jeg googlet og fant ut at den ligner en dogo canario. Den kan også angripe voksne, men barn og dyr er de som er mest utsatte. Kan man ikke ringe Mattilsynet og varsle om at de bør ta et besøk og sjekke om hunden virker trygg? Eierne har ikke kontroll når hunden drar i båndet og står på to og flekker tenner. Jeg har ikke i mot raser som er store og ser farlige ut, men når eierne nesten ikke klarer holde igjen en aggresiv hund merker jeg at jeg blir skeptisk. Jeg tipper denne er rundt året gammel. Den viste ikke aggresive tegn tidligere i vår, men har aldri logret eller vist tegn på glede og nysgjerrighet. Bare aggresivitet. Kan man ikke varsle mattilsynet? Er de ikke pliktig til å følge opp at hunder får den oppfølgingen de skal ha når det gjelder sosialisring og lydighet? Denne lystrer jo ikke engang eierne. Trist for hunden, men jeg synes det er mer trist hvis den klarer å angripe noen. Er dogo canario en rase som er kjent for å kunne være farlig? Hvorfor er den lovlig som husdyr da? Hvis hunden er ca året, så er den jo midt i værste alderen.. Alt skal testes og utforske. Kan være at hunden roer seg når tenåra går over. Men snakk med naboen din, si du er litt redd og eventuelt bli kjent med hunden. 1
Gjest Consensio Skrevet 13. august 2011 #16 Skrevet 13. august 2011 Ts igjen. Jeg kunne tenke meg en kaska. ovtcharka for noen år siden. Det er en primitiv hund som har rykte på seg for å feiltolke situasjoner. Den er ikke forbudt. Jeg tviler ikke på at den ville vært snill mot meg, men hva med å utsette andre for en hund som kan bli 80-90 kilo og som helst bør bo i en flokk på steppene i Kaukasus? http://no.wikipedia.org/wiki/Kaukasisk_ovtcharka Disse hundene kan fint angripe sine egne eiere også. Kjenner en i Sverige som driver med denne rasen, han bruker dem som vakthunder i den forstand at han kjörer rundt til bedrifterog slipper de inn i butikkene slik at er der hele natten og blir hentet neste morgen ( dette er vanlig i sverige) Han sier at dette er raser man normalt sett ikke kan oppdra. Han selv var så dum at han sa nei med streng stemme til en av sine hunder fordi den hadde stjålet noe, det förte til 30 sting i armen. Han tillater ikke at noen i det hele tart får närme seg hans kennel uten at han selv er til stede da han kjenner rasen såpass godt at han vet at alt kan skje. Ikke alle hundene er aggressive hele tiden, tvert i mot, de er söte bamser som leker og koser seg.... bare ikke si dem imot. Jeg liker de aller fleste hunder, deriblandt amstaff som er ulovlig i norge, men som er verdens skjönneste rase. Jeg har også selv en rase som de fleste går omveier rundt pga frykt ( seöv om hun er snill som et lam) Men akkurat denne rasen er en rase jeg holder meg langt, langt unna. Ts: ring mattilsynet. En telefon er bedre enn ingen, og om noe skulle skje sÅ har du iallefall prövd. Kanskje andre naboer også kan ringe inn mez en bekymringsmelding.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #17 Skrevet 13. august 2011 Disse hundene kan fint angripe sine egne eiere også. Kjenner en i Sverige som driver med denne rasen, han bruker dem som vakthunder i den forstand at han kjörer rundt til bedrifterog slipper de inn i butikkene slik at er der hele natten og blir hentet neste morgen ( dette er vanlig i sverige) Han sier at dette er raser man normalt sett ikke kan oppdra. Han selv var så dum at han sa nei med streng stemme til en av sine hunder fordi den hadde stjålet noe, det förte til 30 sting i armen. Han tillater ikke at noen i det hele tart får närme seg hans kennel uten at han selv er til stede da han kjenner rasen såpass godt at han vet at alt kan skje. Ikke alle hundene er aggressive hele tiden, tvert i mot, de er söte bamser som leker og koser seg.... bare ikke si dem imot. Jeg liker de aller fleste hunder, deriblandt amstaff som er ulovlig i norge, men som er verdens skjönneste rase. Jeg har også selv en rase som de fleste går omveier rundt pga frykt ( seöv om hun er snill som et lam) Men akkurat denne rasen er en rase jeg holder meg langt, langt unna. Ts: ring mattilsynet. En telefon er bedre enn ingen, og om noe skulle skje sÅ har du iallefall prövd. Kanskje andre naboer også kan ringe inn mez en bekymringsmelding. Skummelt, visste ikke at det var slike hunder, langt mindre at folk hadde de.. Hadde aldri turt å nærmet meg en sånn en gang. Altså, den ovtcharkaen.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #18 Skrevet 13. august 2011 Mange har hunder her, men noen som flyttet inn i vår har en stor hund som ligner en stor boxer, bare mye mer kraftig som denne:http://no.wikipedia.org/wiki/Argentinsk_dogge Den virker aggresiv og eierne har den alltid i bånd. Den drar i båndet og glefser og peser når den nærmer seg andre hunder. Det er en tispe. Den er blitt verre på kort tid og bjeffer aldri, men drar alltid i båndet og eierne har problemer med å holde den. Vaktmesteren som har stor erfaring med hunder kunne ikke nærme seg denne, og ble møtt med snerring og flekking av tenner. Hvis den kommer seg løs går den til angrep. Den kan sitte og stirre uten å røre en muskel, før den gjør utfall i angrepsposisjon. Kan hvem som helst skaffe en kamphund? Denne er stor, kanskje 60-80 kilo og en kraftig hund. Hvis det ikke er en toso, hvilke andre raser kan det være? Kan man gjøre noe eller må det i verste fall skje en ulykke først? Angriper den andre hunder, blir den krevet avlivet. Det sier mange av de som har hund i nabolaget. vet du dette eller tror du det? min hund ser og høres ut som den har lyst til å rive fra hverandre alle hunder den ser i fillebiter når vi går tur i bånd(70kg forresten). men dette er forde han har passeringsvansker, egentlig er han dumsnill som dagen er lang, er eksemplarisk mot andre hunder og blir til å med brukt i behandling av hundeagresjon. det eneste som er feil er at jeg var så opphengt i at han skulle godt sosialiseres med andre hunder at jeg glemte lære han passering. bare hans frustrasjon over å ikke få hilse på absolutt alle hunder vi møter vises som aggresjon. men for all del, kan være hunden er aggresiv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #19 Skrevet 14. august 2011 Jeg bare lurer: hvordan vet du at den går til angrep hvis den kommer seg løs? Har det faktisk skjedd? Høres ut som om du drar litt forkastede konklusjoner her. Jeg eier også en hund som drar og peser i bånd i nærheten av andre hunder. Bjeffer gjør hun og. Sikkert mange uvitende som hadde trodd at dette var en aggressiv hund, men sannheten er at når hun først får hilse, så går det uten problem! Ofte kan det SE litt annerledes ut enn det faktisk er. Spesielt om en ikke kan hundenes kroppsspråk. 3
Sugerøret Skrevet 14. august 2011 #20 Skrevet 14. august 2011 En K.O som blir sosialisert fra den er valp og blir behandlet pent men konsekvent er like farlig som en annen hund.Alle hunder kan bite og KO er vel en rase som mange ikke burde ha.Fordi den trenger litt mer av sin eier enn hva folk flest kan gi. Et inngjerdet sted den kan gå løs på,hvor ikke hvemsomhelsten kan komme seg inn.Da kan KO vise sitt vokter-innstinkt.Ikke alltid den ser forskjell på lek og alvor. Har møtt en KO,snill stor bamse men ikke alle er slik-Kommer som sagt litt ann på individet/gener og ikke minst sosialisering/trening/erfaring . Ville ikke ha kommet uanmeldt på en slik en nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå