Gjest Ludovie Skrevet 26. august 2011 #21 Del Skrevet 26. august 2011 Jeg bruker det samme ordet som henne jeg svarte. For øvrig tenker jeg at dette kanskje ikke er en spesielt god konstruksjon? At det f.eks. ville vært mye bedre å skrive noe sånt som "Jeg bruker det samme ordet som det hun/henne jeg svarte brukte"? (Tross at det er mer krøkkete.) Uansett - problemstillingen blir litt den samme, iom. at i mitt forslag står hun/henne også som direkte objekt i relativsetningen. Det blir morsomt å få svar fra Språkrådet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #22 Del Skrevet 26. august 2011 Jeg bruker det samme ordet som henne jeg svarte. Morsomt! Litt annen variant enn det som var tema i de foregående innleggene, men her vil jeg jo tro at "henne" er korrekt, ettersom det står som direkte objekt i relativsetningen. Jeg glemte å spørre Språkrådet om dette, men det skal jeg sannelig gjøre! Spesielt i og med at jeg synes at "hun" høres korrekt ut her, til tross for at dette jo er feil sånn logisk sett. Haha! Jeg visste det var flere varianter av hun/henne jeg lurte på, men kom ikke på flere i det første innlegget mitt! Jeg gleder meg til du får svar fra Språkrådet, Ludovie. Jeg trenger en oppklaring! Som vestlending og nynorskbruker synes jeg hun/henne, og alle tilsvarende ord, er litt vanskelige. Nå som jeg har bladet dansk opp i det hele (som tydeligvis ikke bruker ordene på presis samme måte som oss), er det bare blitt mer forvirrende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. august 2011 #23 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) For øvrig tenker jeg at dette kanskje ikke er en spesielt god konstruksjon? At det f.eks. ville vært mye bedre å skrive noe sånt som "Jeg bruker det samme ordet som det hun/henne jeg svarte brukte"? (Tross at det er mer krøkkete.) Uansett - problemstillingen blir litt den samme, iom. at i mitt forslag står hun/henne også som direkte objekt i relativsetningen. Det blir morsomt å få svar fra Språkrådet. Jeg var i ferd med å skrive noe lignende som du har gjort. "Jeg bruker det samme ordet som hun brukte, (henne) som jeg svarte." Det er lettere å se at objektformen blir riktig, hvis man skriver i 2. person: "Jeg brukte det samme ordet som deg (som) jeg svarte". Jeg er også spent på svaret fra Språkrådet. Du kjenner kanskje til at Språkrådet utgir en hendig, liten trykksak som heter "Språknytt". Der står det mye nyttig og morsomt . Endret 26. august 2011 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 26. august 2011 #24 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Det er lettere å se at objektformen blir riktig, hvis man skriver i 2. person: "Jeg brukte det samme ordet som deg (som) jeg svarte". Forutsatt at det er objektsformen som er riktig her, da. Dvs, det er jo det i andre person entall, men det er ikke like sikkert at det er sånn for andre personlige pronomen. Endret 26. august 2011 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. august 2011 #25 Del Skrevet 26. august 2011 Forutsatt at det er objektsformen som er riktig her, da. Dvs, det er jo det i andre person entall, men det er ikke like sikkert at det er sånn for andre personlige pronomen. Det er vaklende bruk for 3. person entall: hun/henne, han/ham og 3. person flertall: de/dem. Så no fær me sjå kva Språkrådet tilrår . (Spøk, morsomhet for lesere uten humoristisk sans.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 27. august 2011 #26 Del Skrevet 27. august 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 31. august 2011 #27 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Fikk svar fra Språkrådet. De sa at "de som" (altså som sidestilt med "dem som") er et unntak, ettersom man kan betrakte "de som" som et stivnet uttrykk, ettersom det jo er så utrolig utbredt. Dette gjelder derimot ikke andre personlige pronomen, og at det dermed er "meg som", "deg som", "han/ham/henne som", og "oss som" som er korrekt. Når det gjelder "Jeg bruker det samme ordet som henne jeg svarte" er imidlertid "hun" mest korrekt, ettersom "hun" her sammenlignes med "jeg", som står som subjekt i setningen. Imidlertid er "henne" også akseptabelt, i og med at "henne" etterhvert, i praksis, har blitt nærmest enerådende etter "enn" og "som". Forholdsvis kompliserte greier, altså. Endret 31. august 2011 av Ludovie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #28 Del Skrevet 1. september 2011 Fikk svar fra Språkrådet. De sa at "de som" (altså som sidestilt med "dem som") er et unntak, ettersom man kan betrakte "de som" som et stivnet uttrykk, ettersom det jo er så utrolig utbredt. Dette gjelder derimot ikke andre personlige pronomen, og at det dermed er "meg som", "deg som", "han/ham/henne som", og "oss som" som er korrekt. Når det gjelder "Jeg bruker det samme ordet som henne jeg svarte" er imidlertid "hun" mest korrekt, ettersom "hun" her sammenlignes med "jeg", som står som subjekt i setningen. Imidlertid er "henne" også akseptabelt, i og med at "henne" etterhvert, i praksis, har blitt nærmest enerådende etter "enn" og "som". Forholdsvis kompliserte greier, altså. Tommel opp! Godt å få det oppklart. (Og så må jeg krype til korset og rette meg selv til de danskene jeg har overbevist om at vi på norsk sier hun/han som.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå