Gå til innhold

Kattunge på hestejordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kattunge på knappe 6 mnder. Han har de siste dagene fått være litt ute uten sele og bånd på. Han har i tillegg til å være chippet, halsbånd med refleks og navneskilt med tlfnummer, og det må også opplyses at jeg alltid er med han når han er ute. Det er snakk om et kvarter til en halvtime et par ganger om dagen. Bor ganske landlig til, med lite trafikk i nærheten, men passer alltid godt på.

Problemet nå er at rett ved huset mitt gresser det seks hester på et jordet. Ettersom de har vært på sommerbeite til nå, så er gresset ganske høyt, og de er inngjerdet med strømgjerde.

Så til problemet. Disse hestene er som en magnet på min lille kattepus. Frem til nå har ikke dette jordet vært noe interessant, men etter at de store hestene kom, så prøver han seg støtt og stadig på å nærme seg disse store dyrene. Ligger å lurer på de i det høye gresset. Dette er ikke jeg komfortabel med, og det ender opp med at jeg henter kattungen med en gang han hopper innom strømgjerdet.

Jeg er ikke utpreget hestemenneske selv, så er det noen som kan si meg om dette er en potensiell farlig situasjon, eller er det jeg som er hysterisk? Jeg ser med skrekk for meg at hestene skal begynne å løpe, og plutselig trampe ned min lille kattepus også. Noen som har vært borte i kombinasjonen hest og katt, og kan gi meg noen råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert noen erfarne hestefolk her som kan svare deg, men jeg selv har ikke annet enn koselige opplevelser med katt og hest.

I stallen jeg red på da jeg var ung var det masse katter. Ofte fødet de inni en av hesteboksene. De små nøstene lå alltid uskadde i en liten krok med masse høy. Jeg hørte aldri om at noen av dem ble trampet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hester pleier å ta godt vare på sine pusevenner. De fleste hester er godt vant til katter og setter gjerne pris på deres tilstedeværelse. Det lever jo som regel alltid katter i stallen og nær hestene.

Hester prøver også så godt de kan å ikke tråkke på sine små venner, men ulykker kan jo skje.

Kanskje holde pusegutt unna frem til hestene har fått ned gresshøyden litt? Det tar som regel ikke lang tid. Og da ser hestene pusen godt og tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var noe sånt jeg håpet på. tenkte også at han blir lettere å oppdage når gresset blir spist opp, og av erfaring fra tidligere år så skjer det ganske fort:)

Det er en stor katt allerede i stallen der hestene holder til, så da er de sikkert vant til katt også.

Takk for beroligende svar:) Man kan jo bli litt skremt når man tenker på forskjellen i størrelse på en hest og en liten kattunge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er som regel vant til både katter og hunder. Har en miniatyrhund som ofte løp løs ved siden av en hesteinnhegning. Han ville gjerne leke og gjøre seg til og nærmet seg hestene, men smatt tilbake under gjerdet før han kom for nærme. Hestene brydde seg ikke om han. Mindre enn en katt jo. :)

Hester kan bli skremt og løpe ut hvis det plutselig kommer et dyr foran dem på ridestien, men når de beiter i flokk på et jorde har de allerede luktet at pusen din er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...