Gå til innhold

Arbeidsoppgaver til barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke arbeidsoppgaver har deres barn hatt, og hvilke arbeidsoppgaver mener dere er ok til hvilke aldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men da jeg var liten hadde jeg forskjellige ting jeg hjalp til med hjemme.

F.eks tømme oppvaskemaskinen, gå ut med søppel, rydde rommet mitt, re sengen osv.

Var vel 7-8 år da jeg begynte å få slike oppgaver.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på alder. Toåringen skjønner enkle ting som kast det i bosset mv. Begynte å rydde rommet sammen m dem fra 2-3 års alderen. Eldste ryddet rommet selv fra 4 års alder. Snakker om å plukke opp leker etc, ikke vaske osv. Eldre på 7 rer opp sengen sin også. Lærer dem at skittentøy skal på vaskerom mv.

Gjest Spinell
Skrevet

Har heller ikke barn selv, så jeg er muligens diskvalifisert fra å svare, men selv hadde jeg også slike oppgaver som C-girl, omtrent fra skolealder.

Andre ting barn kan gjøre ganske tidlig er dekking av middagsbord (tallerkner osv, mens foreldrene dekker på den varme maten) og smøring og pakking av matpakke (foreldrene kan nok med fordel håndtere brødkniven mens barna er i småskolen).

Litt større barn kan fint hjelpe til med renhold. Både støvsuging, støvtørk og gulvmopping burde gå bra fra 10-11-årsalderen. Fra denne alderen kan barn også fint hjelpe til med middagsmaten.

Jeg mener ikke nødvendigvis at barna skal gjøre alle disse oppgavene fast, men man kan velge et utvalg som passer for sin familie.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ideer til arbeidsoppgaver er:

Å rydde på rommet,

holde rommet ryddig,

pakke ned matpakke (ferdig smurt) og drikke i sekken selv,

og rydde det ut når han kommer hjem fra skolen.

Hjelpe til å dekke på.

Legge klærne i skittentøyskurven

Dekke på bordet,

Rydde leker inn på rommet

BSmøre noe av matpakken sin selv

Endret av Hazey Jane
Skrevet

Helt ok at dere uten barn også svarer :) Masse fine svar hittil, håper på mange fler ;) Hva med de yngre barna?

Skrevet

Vår 3åring hjelper av og til med å dekke på til mat. Etter måltider må hun (som alle vi andre i familien) rydde sin tallerken og sette den på kjøkkenbenken. Ellers har hun ikke faste oppgaver, men deltar når vi vasker sammen (får f.eks en fuktig klut til å ta lister mens jeg vasker gulvet).

Hun på 5 gjør litt mere - hvor noe forventes er en del av familieplikter, og noe kan gjøres for å tjene penger til ting hun ønsker seg. Hun må hjelpe til å rydde etter måltider, rydde sine leker og ellers hjelpe til med småtjenester. Dette får hun ikke noe betalt for. Dersom hun ønsker å tjene penger har hun noen oppgaver som hun kan velge. Dette er f.eks støvsuge kjøkken, vaske trappa, tørke støv. Selv om det ikke gjøres helt perfekt er det likevel greit nok til at det er hjelp for oss, og læring for henne :)

• Liker 1
Skrevet

Mine 4 og 6 hjelper til med de fleste gjøremål i huset..

- Jeg bretter klærne og legger i kurv - de rydder på plass i skapene.

- de rydder ut en del av oppvaskmaskinen - jeg tar resten.

- de kutter grønnsaker, pølsebiter eller lignende til middag.

- de dekker på bordet til middag

- eldste smører matpakke selv (minste har ikke matpakke)

- vasker lister og utenpå kjøkkenskap mens jeg vasker gulv.

- begge har ansvar for å rydde egne rom og ta med lekene ut av stua før de legger seg. (leker bor på rommet, men kan være på besøk i stua...) jeg og mannen har ansvar for å ornde systemer de kan rydde lekene inn i.

- hente posten pleier å være gøy :)

Prøver å være flinke til å rydde etter oss selv i hverdagen, og oppfordrer barna til det samme. Er man fdig med legoen så rydder man den. Har man spist en brødskive, rydder vi tallerkenen inn i oppvaskmaskinen etc..

Skrevet

Her i huset har vi en toåring og han synes det er veldig stas å hjelpe til. Når jeg vasker gulvet, får han en liten våt klut han vasker med. Han hjelper til å røre i middagen (under veldig sterkt oppsyn, selvsagt) og det har plutselig blitt knallmoro å få lov å putte noe krydder på maten i gryta. Han er stort sett med på det som er å gjøre.

Hver kveld før han legger seg, så må han rydde opp tingene sine på rommet. Vi hjelper selvsagt til - men det er en veldig grei rutine å ha inne. Han klarer det ikke på egenhånd, men vi hjelper til å sier "kan du sette bøkene på plass? Bilen må inn i hyllen" etc.

Ellers har jeg sterk tro på at barn kan hjelpe til hjemme. Jeg ble veldig inspirert av en gutt som går på ungdomsskolen. Han fortalte at han og broren hadde faste oppgaver; de laget middag en gang hver i løpet av uka, holdt rommene sine i okey stand og måtte vaske badet. Ellers, så hadde foreldrene en slags "Prisliste" hengende på kjøleskapet, der en aktivitet tilsvarte en pris. "Vaske kjøkkenet; 20 kr", "Lage middag; 10 kr", "Tømme oppvaskmaskinen; 5 kr", "sette på vaskemaskin: 5 kr" og guttene kunne fylle inn på det de hadde gjort. Nå tok jeg bare priser rett ut av løse lufta, men jeg tror nok jeg kommer til å gjøre noe lignende. Da kan småen velge hvor mye han vil gjøre og har tid til - samtidig som jeg faktisk har ting jeg forventer av ham.

Min mann kom ut hjemmefra uten å kunne noe om vasking og rydding; lage middag betydde å steke en grandis eller kanskje steke en biff. Jeg husker hvor grusomt irriterende jeg synes det var og hvor mye det sleit på oss. Han er helt håpløs på å vaske klær. Dermed har det blitt viktig for meg at min lille pjokk faktisk skal lære seg dette før han flytter ut av reiret.

Skrevet

Selv hjalp jeg alltid til hjemme da jeg var liten og påtok meg som en selvfølge alle de oppgaver moren min hadde. Nå som jeg har et diagnosebarn har jeg for lengst gitt opp å få dette barnet til å gjøre noe som helst som er helt uten interesse, det høres kanskje voldsomt ut, men jeg er sjeleglad bare barnet får i seg mat og får seg en dusj en gang i uken. På besøk må jeg smile innvendig da barnet pent rydder etter mat, noe som overhode aldri hadde skjedd hjemme, asbergere er merkverdige :-)

Hvorfor jeg svarer i tråden er fordi jeg er så overasket over hva dere foreldre får til med arbeidsoppgaver. En toåring vil selvfølgelig hjelpe til som en del av en lek, men å få en 6åring til å smøre sin egen matpakke synes jeg er veldig bra. Min klarer ikke engang å smøre... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...