Gå til innhold

Innekatt-utekatt


sebastianen

Anbefalte innlegg

Jeg har en katt, en muskelbunt med myk pels . Han kommer stadig hjem med mus, slanger , fugler og annet snaskens .Han elsker å være ute , men liker og å ligge sammenkrøllet i sofaen . Han er kastrert , småkrangler litt med naboens katt av og til , men ikke alltid han gidder å reagere om den kommer inn å stjeler maten hans .

Av og til må han være inne f.eks på grunn av ekstrem kulde . Da blir han et monster !

Etter ett døgn ligger han bak alle hjørne å prøver å spise forbipasserende .

Så lurer jeg på dette med innekatter , er det egne raser ? Der alle kattens egenskaper er avlet vekk og bare det myke skallet er tilbake ?

Eller er det noen som tar en vanlig skogkatt å stenger den inne i en leilighet ?

Jeg synes det er dyreplaging å stenge inn et sånt sterkt og selvstendig dyr .

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noen raser som er meget egenet for å være innekatter pga av deres "mangel" på innstinkter.

Jeg håper virkelig ikke at noen plutselig bestemmer seg for å gjøre om en husmannskatt til innekatt.

Om det er rett eller galt og avle fram eller holde innekatter er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt, en muskelbunt med myk pels . Han kommer stadig hjem med mus, slanger , fugler og annet snaskens .Han elsker å være ute , men liker og å ligge sammenkrøllet i sofaen . Han er kastrert , småkrangler litt med naboens katt av og til , men ikke alltid han gidder å reagere om den kommer inn å stjeler maten hans .

Av og til må han være inne f.eks på grunn av ekstrem kulde . Da blir han et monster !

Etter ett døgn ligger han bak alle hjørne å prøver å spise forbipasserende .

Så lurer jeg på dette med innekatter , er det egne raser ? Der alle kattens egenskaper er avlet vekk og bare det myke skallet er tilbake ?

Eller er det noen som tar en vanlig skogkatt å stenger den inne i en leilighet ?

Jeg synes det er dyreplaging å stenge inn et sånt sterkt og selvstendig dyr .

Nei, det er ikke egne raser som er innekatter... Og jeg kan jo snu på hele problemstillingen. Jeg synes det er dyreplageri å utsette katter for trafikkfarlige veier, og kattehatende naboer (har lest om folk som skyter katter, eller legger ut rottegift fordi de er drittlei av at naboenes katter pisser ned utemøbler/dører). I tillegg har du faren for smittsomme sykdommer som FiV og FelV, dødelige sykdommer man ikke kan kurere eller vaksinere mot... I tillegg er det mange som slipper ut alt for unge katter, som ikke finner veien hjem om de blir skremt bort hjemmefra, av f.eks en annen katt som "eier" reviret, eller av løshunder. Katter er ikke skapt for norsk klima, og tåler kulde ganske dårlig, og enda så er det mange som hiver ut katten hver natt om vinteren... Det er 100 000 hjemløse katter her i landet, og siden det ikke finnes andre villkatter her enn Gaupe, så må nødvendigvis alle de hjemløse stamme fra katter som opprinnelig hadde et hjem...

Jeg har innekatter, og det gikk helt supert i hele vinter. Nå i sommer har de vært ute i kattegård, og det elsker de. Men ikke pokker om jeg slipper ut mine fertile avls/utstillingskatter på egen labb... Jeg har også et par kastrerte huskatter, de er heller ikke ute alene, rett og slett fordi jeg bor sånn at sjansen for at kattene skal bli påkjørt er stor. Det blir mer og mer vanlig med innekatter, nettopp fordi folk skjønner at katter slett ikke klarer seg selv, og fordi man ikke vil utsette dem for all verdens farer. Man slipper da ikke ut bikkja si over natta midt i en by? Hvis folk absolutt skal slippe ut katta så bør den hvertfall være kastrert, chippa og vaksinert. Da hadde man sluppet alle kattungene som blir dumpet, og overfulle kattehjem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen raser som er meget egenet for å være innekatter pga av deres "mangel" på innstinkter.

Jeg håper virkelig ikke at noen plutselig bestemmer seg for å gjøre om en husmannskatt til innekatt.

Om det er rett eller galt og avle fram eller holde innekatter er en annen diskusjon.

Nå kjenner ikke jeg til hvordan persere f.eks er . Men Siamesere er det mange som har som innekatt. Det er ikke en katt som ikke har instinkter ! En kamerat har en siameser ,men ikke som innekatt . Det er tøff katt som forsvarer sitt revir og ikke står tilbake for andre katter overhode .

Jeg har ofte sett det argumentert at en rasekatt er så dyr at man må holde den inne for ikke å miste den . Dårlig argument ! Hvorfor ikke da skaffe seg en sånn veskehund isteden ?

Ikke at det er noe bedre egentlig men hunder er iallefall ikke like selvstendige som katter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen raser som er meget egenet for å være innekatter pga av deres "mangel" på innstinkter.

Jeg håper virkelig ikke at noen plutselig bestemmer seg for å gjøre om en husmannskatt til innekatt.

Om det er rett eller galt og avle fram eller holde innekatter er en annen diskusjon.

For noe tull... Jeg har to huskatter som er innekatter, og det går helt supert det. I tillegg har jeg Ocicat, Bengal og Maine Coon. Oppdrettere av alle slags raser holder avlskattene sine inne, eller har kattegård. Hvertfall de seriøse. De useriøse selger blandingskull på finn...

Jeg vet at Perser, Birma og Ragdoll regnes som rolige katter, men om man sørger for å aktivisere og tilrettelegge for kattene så vil de fleste trives inne. Hvertfall om man ikke først har hatt dem som utekatter...Det er også lurt å ha to katter, da slipper man mye mas, og kattene har alltid selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rasekatt som jeg i utgangspunktet skulle ha inne. Det er det mange grunner til, bl.a at jeg er redd for påkjørsel.

Var veldig spent på å se om han ville være redd for å gå ut eller mase på det. Han var inne til han var et år. Da ble han kastert, men han var så gira på å komme ut at jeg hadde ikke hjerte til å holde han inne.

Til å begynne med var det en liten tur utenfor døra før han pilte inn igjen. Vi lot han altså bestemme dette selv og fant ut at han ikke egner seg som innekatt.

Nå har han egen luke og kan gå ut når det passer han. Heldigvis er han ikke typen til å gå langt eller være borte lenge.

Om jeg hadde holdt han inne mot hans vilje, ville jeg fått en ulykkelig katt som også hadde rasert huset vårt :gjeiper:

Naboen har en katt som aldri tør å gå ut og dette er en vanlig huskatt. Så noen katter egner seg til å være inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull... Jeg har to huskatter som er innekatter, og det går helt supert det. I tillegg har jeg Ocicat, Bengal og Maine Coon. Oppdrettere av alle slags raser holder avlskattene sine inne, eller har kattegård. Hvertfall de seriøse. De useriøse selger blandingskull på finn...

Jeg vet at Perser, Birma og Ragdoll regnes som rolige katter, men om man sørger for å aktivisere og tilrettelegge for kattene så vil de fleste trives inne. Hvertfall om man ikke først har hatt dem som utekatter...Det er også lurt å ha to katter, da slipper man mye mas, og kattene har alltid selskap.

Håper du ikke har hatt em ute noen år for å så holde di som innekatter. det syns jeg er uheldig. Det var det jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har en katt som jeg tok til meg da hun var rundt 4-5 måneder, og hun har nok hatt en litt utrygg start på livet, for hun er forsiktig av seg og redd for høye lyder. Derfor foretrekker hun stort sett å være inne og på verandaen, og er kanskje ute en liten 20 minutters tur på stille kvelder. I tillegg går hun seg bort eller blir redd hvis hun kommer litt for langt fra huset, og blir da helt lammet og blir stående å mjaue, vanligvis på det samme stedet heldigvis. Så at hun er innekatt er selvvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egne raser som er innekatter... Og jeg kan jo snu på hele problemstillingen. Jeg synes det er dyreplageri å utsette katter for trafikkfarlige veier, og kattehatende naboer (har lest om folk som skyter katter, eller legger ut rottegift fordi de er drittlei av at naboenes katter pisser ned utemøbler/dører). I tillegg har du faren for smittsomme sykdommer som FiV og FelV, dødelige sykdommer man ikke kan kurere eller vaksinere mot... I tillegg er det mange som slipper ut alt for unge katter, som ikke finner veien hjem om de blir skremt bort hjemmefra, av f.eks en annen katt som "eier" reviret, eller av løshunder. Katter er ikke skapt for norsk klima, og tåler kulde ganske dårlig, og enda så er det mange som hiver ut katten hver natt om vinteren... Det er 100 000 hjemløse katter her i landet, og siden det ikke finnes andre villkatter her enn Gaupe, så må nødvendigvis alle de hjemløse stamme fra katter som opprinnelig hadde et hjem...

Jeg har innekatter, og det gikk helt supert i hele vinter. Nå i sommer har de vært ute i kattegård, og det elsker de. Men ikke pokker om jeg slipper ut mine fertile avls/utstillingskatter på egen labb... Jeg har også et par kastrerte huskatter, de er heller ikke ute alene, rett og slett fordi jeg bor sånn at sjansen for at kattene skal bli påkjørt er stor. Det blir mer og mer vanlig med innekatter, nettopp fordi folk skjønner at katter slett ikke klarer seg selv, og fordi man ikke vil utsette dem for all verdens farer. Man slipper da ikke ut bikkja si over natta midt i en by? Hvis folk absolutt skal slippe ut katta så bør den hvertfall være kastrert, chippa og vaksinert. Da hadde man sluppet alle kattungene som blir dumpet, og overfulle kattehjem...

Mye av det du bekriver her er jo dårlig dyrehold ! Man hiver ikke bare ut en ukastrert uvaksinert umerket katt selv om man ikke stenger den inne hele tiden .

Du sier du har kattegård, er den stor nok til at kattene får brukt sine naturlige instinkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke har hatt em ute noen år for å så holde di som innekatter. det syns jeg er uheldig. Det var det jeg mente

Aha, ja da er vi enige:) Mine har alltid vært innekatter. Dvs huskattene er begge hittekatter, og da de først fikk komme inn i varmen så maste de aldri om å komme ut igjen... De var bare kattunger, sluppet ut alt for tidlig, ikke kastrerte og ikke merka... Så da jeg ikke fant eierne (de kom med noen måneders mellomrom) så fikk de bli her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull... Jeg har to huskatter som er innekatter, og det går helt supert det. I tillegg har jeg Ocicat, Bengal og Maine Coon. Oppdrettere av alle slags raser holder avlskattene sine inne, eller har kattegård. Hvertfall de seriøse. De useriøse selger blandingskull på finn...

Jeg vet at Perser, Birma og Ragdoll regnes som rolige katter, men om man sørger for å aktivisere og tilrettelegge for kattene så vil de fleste trives inne. Hvertfall om man ikke først har hatt dem som utekatter...Det er også lurt å ha to katter, da slipper man mye mas, og kattene har alltid selskap.

Hva er det som er galt med blandingskatter , bortsett fra det økonomiske aspektet ?

Jeg synes det er synd at katter nå utsettes for det samme som flere hunderaser har vært igjennom . Det er jo idiotisk med en katt som ikke klarer å puste ordentlig , eller drukner om den får maten i en bolle istedenfor flat tallerken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du bekriver her er jo dårlig dyrehold ! Man hiver ikke bare ut en ukastrert uvaksinert umerket katt selv om man ikke stenger den inne hele tiden .

Du sier du har kattegård, er den stor nok til at kattene får brukt sine naturlige instinkter ?

Det er forferdelig mye dyrehold der ute... Den første katta mi var bare 10 uker da hun dukka opp her. Og så små kattunger skal fortsatt være sammen med mora si, ikke være ute alene... En uvaksinert, ukastrert, umerka katt skal ikke være ute i det hele tatt, om den ikke er ute i bånd eller under oppsikt...

Som sagt, det er 100 000 hjemløse katter, vi trenger ikke flere...

Kattegården er stor nok til at de får ut masse energi, når de kommer inn så legger de seg som regel til å sove. Alle kattene mine er i alderen halvannet år og yngre, så energinivået er på topp. De har også et helt hus de kan ha Formel 1 racene sine. I tillegg til at de selvfølgelig jakter på hverandre så bruker jeg fjærvipper, laserpeker osv for å slite dem litt ut, de blir helt i ekstase så fort de ser den røde prikken:) Stilte ut Bengalen i helga og hun fikk skryt på muskuløs kropp og perfekt kondisjon/hold, kattene mine ligger ikke som slappe sofaputer rundt her...

De gjør aldri faenskap fordi de kjeder seg, klorer ikke på møbler eller ødelegger andre ting. Det eneste de har klart å knuse er et par blomsterpotter som sto i vinduskarmen. Men litt svinn må man regne med...

Men jeg synes man bør ha mer enn en katt når de er innekatter, da har de som sagt alltid selskap, og tar ut mye energi på hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig mye dyrehold der ute... Den første katta mi var bare 10 uker da hun dukka opp her. Og så små kattunger skal fortsatt være sammen med mora si, ikke være ute alene... En uvaksinert, ukastrert, umerka katt skal ikke være ute i det hele tatt, om den ikke er ute i bånd eller under oppsikt...

Som sagt, det er 100 000 hjemløse katter, vi trenger ikke flere...

Kattegården er stor nok til at de får ut masse energi, når de kommer inn så legger de seg som regel til å sove. Alle kattene mine er i alderen halvannet år og yngre, så energinivået er på topp. De har også et helt hus de kan ha Formel 1 racene sine. I tillegg til at de selvfølgelig jakter på hverandre så bruker jeg fjærvipper, laserpeker osv for å slite dem litt ut, de blir helt i ekstase så fort de ser den røde prikken:) Stilte ut Bengalen i helga og hun fikk skryt på muskuløs kropp og perfekt kondisjon/hold, kattene mine ligger ikke som slappe sofaputer rundt her...

De gjør aldri faenskap fordi de kjeder seg, klorer ikke på møbler eller ødelegger andre ting. Det eneste de har klart å knuse er et par blomsterpotter som sto i vinduskarmen. Men litt svinn må man regne med...

Men jeg synes man bør ha mer enn en katt når de er innekatter, da har de som sagt alltid selskap, og tar ut mye energi på hverandre.

det høres ut som om du tar kattene dine på alvor .

På samme måte som du påpeker dårlig kattehold med utekatter , vil jeg påpeke dårlig kattehold med innekatter .

Det er mange som har katt som "pyntepute", på samme måte som det er mange som har veskehund for å vise den frem på cafe .

Jeg mener fremdeles at en katt har det best om den får være ute når den vill, alene , fri .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har innekatt. Han har det som plommen i egget han, selv om vi bare har en. Jeg er student og har lest mye hjemme siden vi fikk han i desember, tror ikke han kjeder seg så mye. Får så mye kos han vil(har akkurat sovet en time på magen min), leker masse med oss, må bruke hodet endel(klikkertrening) og har sine daglige raptuser inne. Han får lov å være på balkongen så mye han vil(falt ned en gang og har aldri sett en så redd katt før). Han var villkatt de første leveukene sine men ble heldigvis fanget av venninna mi. Men når vi kommer oss ut av Oslo og får hus skal han få være så mye ute han vil selv om jeg tipper det ikke blir mye i begynnelsen hvertfall.

Men jeg er enig i det andre her skriver, å stenge en utekatt inne etter flere år er ikke noe særlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rasekatt på snart året (sibirkatt). Den skal snart kastreres og pga at han fortsatt er ukastrert så får han ikke være ute på egenhånd enda. Men jeg blir med han ut hver dag for at han skal få leke seg.

For den gleden han viser når han springer i full fart bortover gresset, eller klatrer i full fart opp et tre, eller bare tupper og ter seg som en villmann uten noe som stenger han inne. Ja den gleden har jeg ikke hjerte til å ødelegge bare for at jeg skal ha han i trygghet inne. Selvsagt vet jeg at det er en viss risiko med å ha katten ute (heldigvis bor jeg landlig til), men den risikoen tar jeg for at han skal få ha et så fritt og herlig katteliv som mulig. Han blir mye mer urolig og slitsom dersom han må være inne for lenge om gangen. Finner på ugang med vilje faktisk.

Når han får være ute noen ganger per dag så er katten mer fornøyd og jeg blir mer fornøyd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter trives som innekatter, andre ikke. Uansett rase...

Noen raser kan man bare ikke la være utekatter, f.eks så er ikke sphynxer egnet til å være utekatter, de kan både bli solbrent og fryser lett og de har ikke pels som beskytter dem mot andre katters klør :P

Jeg har huskatter som er innekatter. Jeg går ut med dem med sele på når de viser tegn til å ville gå ut, da får de lekt med andre katter, klatret i trær (ikke for høyt), jaget fugler osv men faren for å bli påkjørt, bli offer for dyremishandling eller andre farer er borte.

Og på varme dager når de vil være i hagen for å kjøle seg ned får de lov til det, da holder de seg bare i vår eller naboen sin hage. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine to innekatter stortrives inne i leiligheten. De har aldri vist tegn til mistrivsel, og så lenge de ser ut til å være fornøyde ser jeg ingen grunn til å slippe dem ut i alskens farer. Hører nok om katter som blir torturert og drept, om ikke jeg skal finne mine egne mishandlet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hva er det som er galt med blandingskatter , bortsett fra det økonomiske aspektet ?

Jeg synes det er synd at katter nå utsettes for det samme som flere hunderaser har vært igjennom . Det er jo idiotisk med en katt som ikke klarer å puste ordentlig , eller drukner om den får maten i en bolle istedenfor flat tallerken .

Nå er det vel bare et par-tre raser som kan få pustevansker pga flattrykt ansikt, så det er ikke noe som er typisk for rasekatter.

Jeg har hatt bare utekatter, men vurderer sterkt å ha innekatt med luftegård og daglige lufteturer i sele når jeg skaffer meg katt neste gang. Jeg blir litt oppgitt av at kattene blir påkjørt eller bare forsvinner sporløst (mistenker tatt av rovdyr), så jeg har et litt dobbelt forhold til dette med inne/utekatter. Man vil så gjerne gi dem friheten, men man er jo fryktelig redd for dem når de går fritt ute. Spesielt etter flere negative opplevelser med katter som blir påkjørt eller borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil å si at noen katter er egnede innekatter fordi de mangler instinkter. De har like mye instinkter som andre, men har et annet gemytt og kan ofte tilpasse seg en innendørs tilværelse letter enn andre katter. Dette varierer allikevel fra katt til katt! Jeg har en hellig birma, en så katt godt egnet innekatt. Hun var innekatt i flere år, men så begynte hun å mistrives og ville ut, så da slapp jeg henne ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes katteraser som best egner seg innendørs. Og individer som best egner seg innendørs. Man må se an katten litt. Men jeg synes ikke man skal stenge inne en katt som har vært vant til et stort areal utendørs og som klarer seg bra utendørs. Et inneliv kan aldri bli akkurat det samme som det kattene opplever ute.

Noen katter er klumsete og uredde og egner seg derfor dårlig som utekatter pga bla. trafikk og evt andre skumle mennesker de ikke er redde for. Noen katter har lite pels (f.eks Sphynx) og egner seg som innekatter pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...