AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Har inntrykk av at folk om dagen bruker ordet angst for små ting liksågodt som for store ting stemmer dette? Er ordet angst blitt en fellesbetegnelse for å være litt små redd til å være redd og fryktelig redd? Er ikke angst mye mer?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Skikkelig angst er mye mer enn bare litt redd, selvom mennesker oppfatter det forskjellig. Det er veldig tåpelig at man skal kunne få "angst" av at tvprogrammet er utsatt til neste dag, når vi som faktisk har angst vet at det ikke er så enkelt som det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 For meg er det stor forskjell på å være engstelig og å ha angst. Jeg har alltid vært litt engstelig, planlagt litt mye og tenkt nøye over hva jeg bestemmer meg for, men angst er noe helt annet. Angst for meg (alle har jo forskjellige oppfatninger av det) er når du sitter i en krok og kjenner jernkloa vri alle innvollene dine rundt, alt du tenker på virker skummelt (f.eks. ta oppvasken...), du tenker at du er den eneste i verden som noen gang har følt det sånn, alt er overveldende og du aner ikke hva du skal gjøre for å få den grusomme følelsen til å slutte, du kjenner pulsen øke, du puster i korte, grunne pust og tankene kommer altfor fort.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Har inntrykk av at folk om dagen bruker ordet angst for små ting liksågodt som for store ting stemmer dette? Er ordet angst blitt en fellesbetegnelse for å være litt små redd til å være redd og fryktelig redd? Er ikke angst mye mer? Denne tilfeldige bruken av ordet angst er vel mer en betegnelse på irritasjon, frustrasjon, oppgitthet, smånervøsitet e.l., alt etter situasjonen. Og ikke som virkelig angst. (F.eks. "får helt angst av folk som går med tennissokker i sandalene!") Helt feil bruk ja, men er blitt ganske vanlig. Akkurat som "noia" og "sinnsyk(t)" - uten at man nødvendigvis mener noe(n) faktisk er moden for lukket avdeling.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Denne tilfeldige bruken av ordet angst er vel mer en betegnelse på irritasjon, frustrasjon, oppgitthet, smånervøsitet e.l., alt etter situasjonen. Og ikke som virkelig angst. (F.eks. "får helt angst av folk som går med tennissokker i sandalene!") Helt feil bruk ja, men er blitt ganske vanlig. Akkurat som "noia" og "sinnsyk(t)" - uten at man nødvendigvis mener noe(n) faktisk er moden for lukket avdeling.. Her har du nok et godt poeng. Språket vårt er jo ikke statisk, så vi bruker iblant ord på plasser der det kanskje ikke passer helt. Jeg pleier å si at jeg er livredd for edderkopper, men det er ikke helt sant. Jeg er ikke redd for å dø, jeg bare synes edderkopper er skikkelig ekle og vil helst ikke ha noe med dem å gjøre. Det er vel vår måte å krydre språket litt, når vi ikke kommer på bedre ord for å uttrykke våre følelser. Angst er en diagnose som innebærer en tøff hverdag for den som er rammet. Men husk også at angst er et uttrykk for frykt/redsel som ikke er knyttet til en diagnose. F.eks. kan vi ha prestasjonsangst eller dødsangst. Da brukes angst som et annet ord for frykt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå