Gjest JuliM Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Jeg er en jente på 21 år som har vært plaget med smerte i mage, rett under bryst ( noen ganger kan det kjennes ut som om jeg får vondt i lungene) og flere ganger kjenner jeg stikking i ryggen. Det er veldig vanskelig for meg og forklare smertene jeg får innimellom pga at smerten er forskjellig fra gang til gang, og den flytter på seg til nevnte steder. Dette har jeg tatt opp hos fastlegen min og jeg har blitt testet mot bla cøliaki. Legen har også tatt en del andre blodprøver, uten å få noe svar. Disse plagene jeg snakker om har jeg hatt i litt over 1 år. I fjor sommer var det så ille at jeg ikke kunne gjøre noe annet enn å ligge totalt stille i sengen. Jeg fikk ikke puste og jeg hadde uutholdelige smerter under høyre bryst. Da jeg kom til min daværende fastlege trodde legen i førsteomgang at jeg hadde blirr påkjørt av en bil. Etter å ha blitt sendt ned på sykehuset for å ta røntgen av lungene fant de ingenting og jeg fikk behandling for lungebetennelse. Enda det ikke var det jeg hadde. Jeg byttet fastlege da jeg flyttet høsten samme år, og når plagene kom tilbake gjorde han ingenting med det. Min nåværende lege begynte som sagt med og teste meg for matallergi, og tok også noen blodprøver. Alt så bra ut, så jeg fikk en gastroskopi-time.I og med at legen min ikke har funnet noe frem til nå fikk jeg beskjed om på forje time at hun vurderer og legge "saken min" på is hvis de ikke fant noe på gastroskopitimen jeg fikk. Jeg ventet faktisk to mnd på den timen, og i dag var dagen da alt skulle skje. I går ringte jeg inn og forklarte at jeg var veldig redd for den timen, og at jeg sliten enormt med å få noe inn i munnen. Bare det og pusse tenner kan innimellom være et problem for meg. Hun i telefonen forsikret meg om at de fikk slike pasienter støtt og stadig, og at de skulle hjelpe meg så godt de kunne for at jeg skulle komme meg gjennom undersøkelsen. Da jeg kom dit fikk jeg bedøvelse i svelget, og de tok noen blodprøver. Da det kom til at de skulle få slangen ned i halsen på meg prøvde de bare to ganger. Etter den 2 gangen sa de at jeg bare kunne gå. At jeg kunne slippe undersøkelsen! Hva i alle dager er det for noe?! Jeg har slitt med disse plagene i over 1 år, og de forhindrer meg i og leve et normalt liv! Jeg hadde tross alt betalt 370 kr for at de skal finne ut hva som er feil med meg, og så gir de opp før de en gang hadde begynt? Er det flere som har opplevd dette? Hva ville du gjort hvis du havnet i en slik situasjon? Vær så snill og gi råd til en fortvilet jente som bare ønsker å bli frisk...
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Når du ikke vil svelge slangen så er det faktisk lite de får gjort med det. Det er mange pasienter som skal til samme undersøkelsen hver dag, det er begrenset med tid pr pas. De har ikke tid til å stå å dille med deg når du ikke samarbeider. Du får be fastlegen henvise deg på nytt, og gjøre et forsøk til. Ingen kan tvingen ned salgen hvis du motsetter deg det.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Smerter i magen under brystet og stikking bak i ryggen. Har legen noen gang vert inne på tanken om betennelse/irritasjon mellom ribbena ? Eller luftplager som setter seg fast høyt opp under ribbena. Har slike plager jeg også. Var den forklaringen jeg fikk. Tålte ikke noe press/trykk mot ribbena. Selv bh båndet irriterte. Desverre er det ingenting å gjøre med. En må "bare" lære seg å leve med det. Bekymring uten å ha en diagnose forværrer gjerne plagene. Er ingen lege, kjente bare igjen plagene du beskriver så kanskje det kan være en ide å høre med legen om dette. Kjedelig å gå med plager en ikke finner ut av, DET er i allefall sikkert.
Gjest juliM Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Det var faktisk ingen andre som hadde time da. Venterommet var tomt da jeg kom, og da jeg gikk. Desutten så samarbeidet jeg. Det var ikke det at jeg ikke ville svelge, men jeg fikk panikk og brakk meg. Nå hadde jo heller ikke det beroligende jeg hadde fått kommet seg ordentlig inn i kroppen min enda heller. De satte sprøyta i meg, og rett inn med slangen. For jeg forstår jo det at de har begrenset med tid, men det er da grenser for hvor kort tid det skal være og da. Jeg hadde jo faktisk ringt ned på forhånd og sagt i fra at jeg slet med å få ting i halsen. Det er jo mange som sliter med det og de kan ikke sende alle disse pasientene ut hver gang de virkelig vil bli undersøkt, men kroppen nekter og man bare brekker seg. Det er fint og få forsklag til hva det kan være. For ikke vet jeg. Og oppgitt blir jeg når jeg drar til legen og bare får dumme blikk. Sist jeg ble ordentlig syk (det stakk under venstre bryst og var nummen i venstre arm. Kjæresten min trodde jeg fikk hjerteinfarkt) sa legen på legevakten at det sikkert ikke var så farlig uten og undersøke meg en gang. Jeg blir ikke bare lei av å være syk, men også redd. Tenk om det er alvorlig?! Og nå har fastlegen min tenkt og legge det på is fordi de ikke finner noe på blodprøver. For det skal dere virkelig vite. Det eneste jeg vil her i verden er å bli frisk slik at jeg kan orke å leke med nevøene mine igjen, eller bli med venner ut for å spille bowling. Sånne ting har jeg nemlig ikke orket i 1 år. Nå for tiden orker jeg ingenting nettopp fordi jeg er så sliten.
Dragonfly84 Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Uff, det hørtes ikke godt ut å ha det sånn!! Jeg bare tenkte... Har du fått MR-undersøkelse? Jeg aner ikke hva problemet kan være, men det virker rart at du "bare" får gastroskopi - og tydeligvis ikke det en gang...
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Har du råd til en second opinion hos en privatlege, Volvat e.l? De pleier å ta pasientene sine alvorlig og gir seg ikke med det første. Det er utrolig kjedelig at du ikke blir tatt alvorlig, ung er du jo også. Da regner de sikkert med at det ikke er noe farlig, skummelt men sant.
Gjest juliM Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Nei, jeg har ikke fått MR- undersøkelse. Det er flere av mine nærmeste som har reagert på det, men jeg tør ikke å spørre legen etter at ho sa hun ville legge problemene mine på is. Jeg er redd for at hun tror jeg "vil" være syk, sånn i og med at de ikke finner noe på meg. Er det mulig å få MR-undersøkelse uten å snakke med fastlege?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Nei, jeg har ikke fått MR- undersøkelse. Det er flere av mine nærmeste som har reagert på det, men jeg tør ikke å spørre legen etter at ho sa hun ville legge problemene mine på is. Jeg er redd for at hun tror jeg "vil" være syk, sånn i og med at de ikke finner noe på meg. Er det mulig å få MR-undersøkelse uten å snakke med fastlege? Du må bli henvist, kan være fra en annen lege. Ellers så må du ta det privat.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Har du råd til en second opinion hos en privatlege, Volvat e.l? De pleier å ta pasientene sine alvorlig og gir seg ikke med det første. Det er utrolig kjedelig at du ikke blir tatt alvorlig, ung er du jo også. Da regner de sikkert med at det ikke er noe farlig, skummelt men sant. Akkurat nå sliter jeg med å betale vanlig legetime. Er student og siden jeg er så mye syk er det begrenset med hvor mye jeg klarer å jobbe.Har en deltidsjobb på bensinstasjon hvor jeg jobber litt i hver mnd, men det er flere ganger vakta mi ender opp med at jeg får så store smerter at jeg ligger på gulver og hyperventilerer. Men det går jo sikkert an å spare seg opp litt. Nå er jeg vel egentlig på det stadiet der jeg gjør alt for å bli frisk.
Parasollpiken Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 (endret) Hei! Det er ikke godt å oppleve smertet og plager, uten å vite årsaken. Mine råd til deg er, vær konkret og modig nå. Legg følelser vekk og finn ut av saken. Ring for å få ny fastlegetime. Skriv ned konkrete stikkord til timen, gjerne sammen med kjæreste eller annen støtteperson. Du skriver at du ikke tør å spørre legen om mer. Det må du. Det er din kropp, og ditt ansvar å ta vare på den. Og legen tar deg kanskje mer på alvor når du er konkret. Ta med støttepersonen og stikkordene på neste time. Du klarer å svelge gastroskopiet på neste forsøk. Jeg har også tatt gastroskopi, ikke gøy, men jeg manet meg til å være tøff, jeg visste at undersøkelsen var over på 5 min. Og at den var helt ufarlig. Så da brekningene kom, holdt jeg bare ut og sa til meg selv at jeg skal klare dette uansett. Dessuten manet jeg tankene mine på verdens vakreste strand. Har fastlegen tatt en del blodprøver? Da skal du ikke tenke at det er noe farlig, ettersom de er veldig obs på å oppdage symptomer på farlige ting, både ved observasjon og blodprøver. Om legen og de som skulle ta gastroskopi på deg, ikke anser det som viktig å utføre prøven, er det fordi du ikke har tegnene på cøliaki. Jeg ville bedt om fysisk undersøkelse hos manuellterapeut jeg. De er videreutdannet fra fysioterapi og spesialister på muskel og skjellettplager. Du trenger ikke henvisning fra lege. De som har driftstøtte koster bare 250,-. Det kan hende at dette er muskulært. Endret 10. august 2011 av Parasollpiken
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Uff, det hørtes ikke godt ut å ha det sånn!! Jeg bare tenkte... Har du fått MR-undersøkelse? Jeg aner ikke hva problemet kan være, men det virker rart at du "bare" får gastroskopi - og tydeligvis ikke det en gang... "Bare "gastroskopi? Vet du egentlig hva indikasjonene for gastroskopi er og hva de ser etter/kan finne ut? Vet du at det som kan sjekkes på gastroskopi ikke kan sjekkes med MR? Og hvilken type MR er det du mener er relevant her? De tar ikke MR va hele overkroppen hvis det er det du tror. Altfor mange (deg inkludert tydligvis), tror at MR er svaret på ALT innen medisin, men det er det faktisk ikke. Det er faktisk ikke slik at MR er universalløsning i alle medisinske kasus. De færreste trenger MR, men mange vil ha det fordi det tror det løser mye. Ts, det høres ut som panikkangst, sikkert ikke så festlig å høre det, men det stemmer godt med beskrivelsen din.
Dragonfly84 Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 Er det mulig å få MR-undersøkelse uten å snakke med fastlege? Kiropraktorer kan også henvise til MR! Vet ikke hvordan det er med fysioterapeuter... For det er jo mulig noe av plagene dine har noe med muskler og skjelett å gjøre, sånn at kiropraktor eller fysio kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Du skriver at du blir syk - mener du da syk-syk, eller har du "bare" smerter? Mener ikke å bagatellisere smertene dine, ville bare be deg presisere hva du mener med syk. Dersom jeg brekker benet og har enorme smerter, vil jeg ikke kalle meg syk. Jeg har hatt kronisk senebetennelse i en arm i et år, med tildels store smerter, uten at jeg vil kalle meg syk. Derfor - er det "bare" smerter, eller er du også syk?
Dragonfly84 Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 "Bare "gastroskopi? Vet du egentlig hva indikasjonene for gastroskopi er og hva de ser etter/kan finne ut? Vet du at det som kan sjekkes på gastroskopi ikke kan sjekkes med MR? Og hvilken type MR er det du mener er relevant her? De tar ikke MR va hele overkroppen hvis det er det du tror. Altfor mange (deg inkludert tydligvis), tror at MR er svaret på ALT innen medisin, men det er det faktisk ikke. Herregud, skjønner at du må være anonym, så frekk som du er. Jeg skjønner godt at MR ikke alltid er noen hjelp, det har jeg selv erfart. Jeg mente "bare" gastroskopi som i èn undersøkelse! Jeg vet godt at det som kan sjekkes på gastroskopi ikke kan sjekkes med MR! Jeg bare prøvde å bry meg om et medmenneske, okei? Du kan jo prøve det selv en gang.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Jeg hadde grusomme magesmerter i 1 og et halvt år og var til gastroskopi ++. På meg viste det seg å være galleblæren, som var full av steiner. Det skapte smerter når jeg beveget meg, spiste osv. Dette kan kun påvises ved ultralyd, ikke blodprøver, gastro. Hvis smertene dine er på høyre side av mage, rygg og skuldre er dette typiske smerter for gallestein. De fleste fastleger forbinder dette med eldre, overvektige folk så kan godt hende legen ikke har vurdert det. Men selv barn kan teoretisk få det... Ikke gi opp fastlegen riktig enda, spør om henvisning til ultralyd av mege
Gjest JuliM Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Kiropraktorer kan også henvise til MR! Vet ikke hvordan det er med fysioterapeuter... For det er jo mulig noe av plagene dine har noe med muskler og skjelett å gjøre, sånn at kiropraktor eller fysio kan hjelpe. Jeg har vurdert kiropraktor. I og med at jeg sliter så ille med smerter så mistenker jeg at det er det ryggsmertene kommer inn. At jeg anspenner meg så mye at det går utover rygg. Men så er det penger igjen da. Da vokser ikke akkuratt på trær, desverre...
Gjest JuliM Skrevet 10. august 2011 #17 Skrevet 10. august 2011 Herregud, skjønner at du må være anonym, så frekk som du er. Jeg skjønner godt at MR ikke alltid er noen hjelp, det har jeg selv erfart. Jeg mente "bare" gastroskopi som i èn undersøkelse! Jeg vet godt at det som kan sjekkes på gastroskopi ikke kan sjekkes med MR! Jeg bare prøvde å bry meg om et medmenneske, okei? Du kan jo prøve det selv en gang. Grunnen til at jeg (og mine nærmeste) har tenkt på MR er fordi jeg har hatt smerter i rygg i nærheten av der nyrene ligger. Det er ikke alt ang nyrer som vises gjennom blodprøver har jeg hørt. Men nå kan det jo hende at ryggsmertene kommer av at jeg spenner meg pga smerter. Det er ikke uvanlig at jeg våkner med smerter og er plaget med det til jeg går og legger meg. Jeg har også vurdert om det kan være psykisk. Jeg har slitt litt med angst og depresjon. Men før jeg "legger skylden" på det vil jeg utelukke det fysiske først. Bare for å være på den sikre siden.
Gjest JuliM Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 Du skriver at du blir syk - mener du da syk-syk, eller har du "bare" smerter? Mener ikke å bagatellisere smertene dine, ville bare be deg presisere hva du mener med syk. Dersom jeg brekker benet og har enorme smerter, vil jeg ikke kalle meg syk. Jeg har hatt kronisk senebetennelse i en arm i et år, med tildels store smerter, uten at jeg vil kalle meg syk. Derfor - er det "bare" smerter, eller er du også syk? Jeg har kanskje ikke vært så veldig opptatt av rettskriving her ser jeg. Jeg skjønner sammenlingningen din, men i mitt tilfelle vil jeg kalle det syk. I og med at jeg aller først ble behandlet for lungebetennelse. Det som er så merkelig med mine plager er at det er forskjellig fra hver gang på forskjellige steder, men alltid i område mage, rett under/ved bryt og rygg. Noen ganger kan smerten være stikkende i bare få sekunder. Andre ganger kan det vare i flere timer eller hele dagen. Noen ganger kan jeg ikke puste. Akkurat som om at jeg ikke får nok luft.I få tilfeller kan jeg også ha feber ved mine "anfall". men det er sjelden. Men jeg får bare feber ved disse "anfallene". Jeg vet ikke om det fikk deg til å forstå bedre? Jeg er egentlig klar over at jeg er elendig til å forklare. Og det er kanskje derfor det også er litt vansklig for meg og få ut nøyaktig hvordan det er også. Det er akkurat som om at jeg ikke finner de ordene som trengs for å forklare det. Saken er vel det at jeg forstår forskjellen mellom det å være syk, og det å brekke et ben
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 Har du eller legen din tenkt nyrestein? Jeg fikk mitt første anfall når jeg var 19 år, så alle kan få det. Jeg har små "anfall", press mot nyrene og rundt lungene omtrent. Og jeg har større anfall med stikkende smerter fra nyrene og hele veien rundt til magen. Og til slutt og heldigvis sjelden så har jeg store anfall med ekstreme smerter som sender meg i gulvet mens jeg kaster opp. Da er det vondt i hele ryggen, magen og nedover mot låret. Under alle anfallene gjør det vondt å puste. Ultralyd og CT kan vise nyresteiner, og gallesteiner.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #20 Skrevet 11. august 2011 Jeg vil også anbefale deg å få tatt en ultralyd for å sjekke om du har gallesteiner. På meg viste det seg ikke på blodprøver at jeg hadde det, og smertene du beskriver ligner på det jeg opplevde. Legen min fant det ikke ut selv, og behandlet smertene med mer og mer smertestillende. Jeg ba til slutt selv om å få henvisningen, og det var nesten så han mente det ikke var nødvendig... men så var det det, og jeg er glad jeg slipper de smertene mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå