LunaLi Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Hei! Har vært idag å prøvd å svelge slange. Det gikk jo ikke noe særlig bra... Sliter med angst også så det gjorde jo ikke saken bedre.. Jeg brekket meg, fikk panikk, reiv slangen ut igjen i ren instinkt.... dette skjedde 4 ganger.. 5. gangen så klarte jeg å la den gå forbi det stadiet der man brekker seg og når man skal svelge... og så gikk det noen sekunder der jeg klarte å puste og greier, men så startet jeg å brekke meg igjen... og panikken kom og de måtte holde meg fast så jeg ikke sku trekke meg unna eller rive ut slangen. Jeg fikk spray i halsen også... + hadde tatt beroligende. Mitt spørsmål er: Kan man være under narkose? Vet noen sier nei fordi man må svelge blant annet... Noen andre sier annet. Skal på nytt igjen å prøve med da skal jeg dopes skikkelig ned... men jeg er redd det ikke holder, for brekker meg jo uansett og det er den delen som trigger panikken... klarer ikke se for meg at noe klarer fjerne den panikken... men så har jeg jo ikke vært pumpa så full med sånt før... så vet jo ikke egentlig. Har også hørt om noe nytt nå... om at man kan drikke noe og ta røngten? Men om det gir like bra resultat som å trykke en slange ned halsen vet jeg ikke. Jeg sitter bare her nå og er sinna på meg selv for at jeg ikke klarte det... og skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Noen med erfaring? Noen som vet angående narkose?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Ja, det kan gjøres i narkose. Men det er sjelden på voksne, stort sett bare på barn. (man brekker seg når skopet skal ned i narkose også, men det merker du ikke selvsagt) Hvis du får skikkelig med beroligende og smertestillende så går det for de fleste. Jeg har sett flere som har grått og vært utrolig redde, men så har det gått bra. Hemmeligheten er å slappe av og puste. Jeg er fullt klar over at det ikke er så lett. Snakk med legen din om det.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Jeg vurderte også narkose, men tenk på at det ikke varer særlig lenge den undersøkelsen. PUST og atter pust...
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Jeg har tatt gastroskopi i narkose for ca 1 mnd siden, for nettopp de samme grunnene som du har. Jeg prøvde "vanlig" gastroskopi først med bedøvelsesspray og beroligende, men var så anspent i hele kroppen at slangen ikke kom ned. Prøvde flere ganger med samme resultat. Deretter ordnet legen min slik at jeg fikk gjort det i narkose på sykehuset, og det var ikke noe problem! Virket ikke som det var spesielt uvanlig at man trengte det. Bare å snakke med legen og kanskje få den legen som prøvde å utføre gastroskopien på deg til å skrive til fastlegen din hva som var problemet, slik at man blir tatt på alvor av fastlegen Lykke til!
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2011 Jeg vurderte også narkose, men tenk på at det ikke varer særlig lenge den undersøkelsen. PUST og atter pust... Ja vet det gjelder å slappe av og puste, er bare vanskelig å gjøre det når panikken griper tak i en. All fornuft forsvinner helt. Rett før det puster jeg så godt jeg kan, og "manner" meg opp til at det her skal jeg klare. Det varer jo også bare noen få minutter... Men når panikken kommer så hardt så klarer jeg ikke kontrollere noe. Mye av det har nok med angsten å gjøre, så kanskje ved å dope meg ned så kan det hende angsten ikke får noe tak... Jeg har hatt mye angst gjennom livet, men denne type panikkangst er den verste jeg noensinne har opplevd... og er derfor redd at selv en god dose beroligende ikke vil klare å ta det vekk. Samtidig har jeg alltid hatt samme panikk hvis jeg blir kvalmesjuk... så kan hende det henger sammen med det... er ikke helt sikker... Men er litt betryggende å vite at jeg kanskje KAN får være i narkose hvis jeg ikke klarer neste gang... for jeg må jo få gjort det.
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2011 Jeg har tatt gastroskopi i narkose for ca 1 mnd siden, for nettopp de samme grunnene som du har. Jeg prøvde "vanlig" gastroskopi først med bedøvelsesspray og beroligende, men var så anspent i hele kroppen at slangen ikke kom ned. Prøvde flere ganger med samme resultat. Deretter ordnet legen min slik at jeg fikk gjort det i narkose på sykehuset, og det var ikke noe problem! Virket ikke som det var spesielt uvanlig at man trengte det. Bare å snakke med legen og kanskje få den legen som prøvde å utføre gastroskopien på deg til å skrive til fastlegen din hva som var problemet, slik at man blir tatt på alvor av fastlegen Lykke til! Takk for det svaret:) Unner ingen samme opplevelse, men allikevel litt godt å vite at det ikke bare er jeg som sliter med dette. Skal snakke med legen, har heldigvis en lege som hører på hva man sier så Får se om jeg prøver igjen uten narkose først eller om det kanksje er like greit å gå direkte til å sove under det hele^^
kaprifolen Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Kontrastrøntgen (som ikke er å anbefale, da det føles som å drikke en blanding av gipsmasse og skolelim) og gastroskopi avdekker ikke alltid de samme tingene. Derfor er jeg ikke sikker på om legen din vil endre henvisningen til røntgen.
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2011 Kontrastrøntgen (som ikke er å anbefale, da det føles som å drikke en blanding av gipsmasse og skolelim) og gastroskopi avdekker ikke alltid de samme tingene. Derfor er jeg ikke sikker på om legen din vil endre henvisningen til røntgen. Ah akkurat...^^ Det hørtes jo deilig ut.... men ikke helt:P
Kristina Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Ja vet det gjelder å slappe av og puste, er bare vanskelig å gjøre det når panikken griper tak i en. All fornuft forsvinner helt. Rett før det puster jeg så godt jeg kan, og "manner" meg opp til at det her skal jeg klare. Det varer jo også bare noen få minutter... Men når panikken kommer så hardt så klarer jeg ikke kontrollere noe. Mye av det har nok med angsten å gjøre, så kanskje ved å dope meg ned så kan det hende angsten ikke får noe tak... Jeg har hatt mye angst gjennom livet, men denne type panikkangst er den verste jeg noensinne har opplevd... og er derfor redd at selv en god dose beroligende ikke vil klare å ta det vekk. Samtidig har jeg alltid hatt samme panikk hvis jeg blir kvalmesjuk... så kan hende det henger sammen med det... er ikke helt sikker... Men er litt betryggende å vite at jeg kanskje KAN får være i narkose hvis jeg ikke klarer neste gang... for jeg må jo få gjort det. Først og fremst: en stor internettklem til deg, jeg vet AKKURAT hvordan du har det! Det er ikke noe moro i det hele tatt… Jeg var gjennom det samme, prøvde først en gang med beroligende og spray, men klikka helt og fikk det ikke til i det hele tatt. Jeg hater alt som har med kvalme/oppkast/brekninger å gjøre og det ble altfor mye for meg. Nå har jeg endelig gjort det igjen og denne gangen med mye mer “dop”. Jeg hadde en kanyle i armen og de sprøytet stadig mer og mer stoff inn der, helt til jeg ikke husker noe mer. Men de sa de måtte bruke mye mer enn vanlig for en person på min størrelse fordi jeg var så anspent. Jeg ville egentlig ikke ta undersøkelsen i det hele tatt (jeg trodde ikke det var nødvendig), men legen var ikke enig. Men de fant ingenting galt så jeg hadde litt rett likevel ! Jeg har også samme problemer med kvalme som du har, jeg hater det virkelig og kan ofte gå rundt å være redd for å kaste opp. Jeg har gjort masse for å få bukt med problemet, og det er mye bedre i hverdagen nå, men det plager meg fortsatt på reise. Jeg er en del i utviklingsland med jobben og der er jeg alltid nervøs for å bli syk. Hvis jeg er kvalm en vanlig tirsdag på jobben, så klarer jeg å tenke at det er en liten episode som går over, men på reise får jeg mer panikk fordi jeg tenker at jeg kan ha spist noe dårlig mat eller blitt smittet av noe. Dette ble litt off topic men vit at du ikke er alene!!
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2011 Først og fremst: en stor internettklem til deg, jeg vet AKKURAT hvordan du har det! Det er ikke noe moro i det hele tatt… Jeg var gjennom det samme, prøvde først en gang med beroligende og spray, men klikka helt og fikk det ikke til i det hele tatt. Jeg hater alt som har med kvalme/oppkast/brekninger å gjøre og det ble altfor mye for meg. Nå har jeg endelig gjort det igjen og denne gangen med mye mer “dop”. Jeg hadde en kanyle i armen og de sprøytet stadig mer og mer stoff inn der, helt til jeg ikke husker noe mer. Men de sa de måtte bruke mye mer enn vanlig for en person på min størrelse fordi jeg var så anspent. Jeg ville egentlig ikke ta undersøkelsen i det hele tatt (jeg trodde ikke det var nødvendig), men legen var ikke enig. Men de fant ingenting galt så jeg hadde litt rett likevel ! Jeg har også samme problemer med kvalme som du har, jeg hater det virkelig og kan ofte gå rundt å være redd for å kaste opp. Jeg har gjort masse for å få bukt med problemet, og det er mye bedre i hverdagen nå, men det plager meg fortsatt på reise. Jeg er en del i utviklingsland med jobben og der er jeg alltid nervøs for å bli syk. Hvis jeg er kvalm en vanlig tirsdag på jobben, så klarer jeg å tenke at det er en liten episode som går over, men på reise får jeg mer panikk fordi jeg tenker at jeg kan ha spist noe dårlig mat eller blitt smittet av noe. Dette ble litt off topic men vit at du ikke er alene!! En stor klem tilbake... for jeg trodde jeg var ganske alene med denne type redsel for kvalme. Er også redd for å bli kvalm når jeg ikke er hjemme... da spesielt pga jeg av erfaring vet jeg flipper helt ut:P Angsten blir så kraftig og greier... Og det er liksom ikke noe man vil gjennom på ett toalett på en kafe eller noe:P Men når du fikk gjennom kanyle... da klarte du å slappe så av at undersøkelsen gikk bra altså? Siden jeg aldri har opplevd det å bli neddopet sånn så klarer jeg ikke begripe hvordan det skal funke mot den panikken... skjønt logisk sett så er det vel derfor man får det så det burde jo funke...
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Fikk du ikke beroligene gjennom en venflon?
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2011 Fikk du ikke beroligene gjennom en venflon? Nei... Nå vet jeg ikke helt om jeg kunne fått det her, for dette var ikke på ett sykehus som har alt av ting og tang... derfor skal jeg neste gang til ett sykehus^^ *mumler for meg selv at det er på tide vi får ett sykehus her*
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Da er det ikke så rart at du ikke klarte det. Jeg vil nok tro at med beroligene så går det mye bedre. Det slår en ut så man ikke bryr seg så mye. Angsten vil nok ikke være så sterk (om i det hele tatt noe) heller.
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2011 Da er det ikke så rart at du ikke klarte det. Jeg vil nok tro at med beroligene så går det mye bedre. Det slår en ut så man ikke bryr seg så mye. Angsten vil nok ikke være så sterk (om i det hele tatt noe) heller. Meget mulig.. hadde jo tatt beroligende før jeg dro dit da, men funker nok ikke like bra som det de kan gi^^ Og da når du får det rett i blodet.
Gjest Leonidene Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Eg fikk ta under narkose i tenårene etter å ha fått panikk første gang (var bedøvd og husker ingenting sjøl, bare at eg våkna mange ganger etterpå grinende).
Kristina Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 En stor klem tilbake... for jeg trodde jeg var ganske alene med denne type redsel for kvalme. Er også redd for å bli kvalm når jeg ikke er hjemme... da spesielt pga jeg av erfaring vet jeg flipper helt ut:P Angsten blir så kraftig og greier... Og det er liksom ikke noe man vil gjennom på ett toalett på en kafe eller noe:P Men når du fikk gjennom kanyle... da klarte du å slappe så av at undersøkelsen gikk bra altså? Siden jeg aldri har opplevd det å bli neddopet sånn så klarer jeg ikke begripe hvordan det skal funke mot den panikken... skjønt logisk sett så er det vel derfor man får det så det burde jo funke... Takk for klemmen! Vi kan lage en liten kvalmeklubb! Det er virkelig et stort problem for meg, jeg reiser masse og er egentlig veldig glad i det men det er slitsomt når redselen for å kaste opp blir så sterk. Et av problemene er de gangene jeg faktisk kaster opp så er det helt grusomt, jeg prøver liksom å la være og da blir det enda mer smertefullt. Jeg har mange ganger sprukket blodkar i øynene og rundt øynene. Så derfor er jeg alltid red for å kaste opp, spesielt hvis jeg er sammen med noen, eller på et fly… Uff… Jeg har gått til psykolog, jeg har hørt på hypnoseCDer (30 minutter hver dag i tre måneder!) og mange andre ting men som sagt er jeg mye bedre i hverdagen men ikke på reise. Slitsomt!! Takk for at du deler din erfaring, deilig at det ikke bare er meg… Undersøkelsen gikk til slutt helt fint, jeg husker det ikke engang.
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 10. august 2011 Takk for klemmen! Vi kan lage en liten kvalmeklubb! Det er virkelig et stort problem for meg, jeg reiser masse og er egentlig veldig glad i det men det er slitsomt når redselen for å kaste opp blir så sterk. Et av problemene er de gangene jeg faktisk kaster opp så er det helt grusomt, jeg prøver liksom å la være og da blir det enda mer smertefullt. Jeg har mange ganger sprukket blodkar i øynene og rundt øynene. Så derfor er jeg alltid red for å kaste opp, spesielt hvis jeg er sammen med noen, eller på et fly… Uff… Jeg har gått til psykolog, jeg har hørt på hypnoseCDer (30 minutter hver dag i tre måneder!) og mange andre ting men som sagt er jeg mye bedre i hverdagen men ikke på reise. Slitsomt!! Takk for at du deler din erfaring, deilig at det ikke bare er meg… Undersøkelsen gikk til slutt helt fint, jeg husker det ikke engang. Hehe ja en kvalmeklubb høres ut som tingen:p Kæm som vet, kanskje det finnes en til der ute med samme plaga^^ Jeg vet ikke hvorfor jeg er så redd å kaste opp... tror kanskje det rett og slett har med kontroll og gjøre... Dermed freaker jeg helt ut:P Glemmer ikke da jeg var... ja omtrent 17 år gammel og våknet av at jeg var kvalm... bodde hjemme hos min mor da. Og fant meg en bøtte, ett glass vann og litt papir og satt meg på rommet og prøvde å bare la det komme... men jobbet automatisk imot det hver gang en kvalmebølge kom... og når jeg til slutt ikke klarte kontrollere det mer så brøøøølte jeg etter min mor.... hehe hun sto sikkert i senga:P Kan godt le av det nå og greier, men mens det pågår er det helt fryktelig^^ Nei vi får lage en støttegruppe^^ hehe Fint at du klarte undersøkelsen da... da skal jeg vel kanskje klare det jeg også^^
Kristina Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 Lurer på om vi er tvillinger, LunaLi! Har hatt akkurat samme opplevelser selv... Og som du sier: "Kan godt le av det nå og greier, men mens det pågår er det helt fryktelig." Veldig sant!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 Så bra det er flere her Jeg har det på akkurat samme måten!! Sliter helt sykt med det og har skikkelig angst for å bli kvalm/kaste opp osv. Jeg er med i den klubben! ps. var jeg som skrev det innlegget over, at jeg hadde tatt undersøkelsen for 1 mnd siden i narkose.
LunaLi Skrevet 10. august 2011 Forfatter #20 Skrevet 10. august 2011 Lurer på om vi er tvillinger, LunaLi! Har hatt akkurat samme opplevelser selv... Og som du sier: "Kan godt le av det nå og greier, men mens det pågår er det helt fryktelig." Veldig sant! Ja kæm som vet... kanskje jeg er adoptert hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå