Riiba Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Har tatt over en plen som er overgrodd av ugress. Både løvetann og mye annet rart (nesten ikke plen igjen enkelte steder). Hva er best for å få en pen plen? Grave opp alt og plante alt nytt?
Blomst Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Jeg ville nok ikke ha begynt fra skratch, det er dyrt og veldig tungt arbeid, gi den litt pleie et par år, så blir den nok som ny! Gress vil ha næring, vann og, jevnlig klipping og lys. Om gress får det, vil de klare å konkurrere mot ugresset/mose. Kløver er litt mer tricky, den sprer seg med utløpere og er ganske vanskelig å bli kvitt. Jeg klipper såpass ofte at den ikke er noe plagsom her, og synes ikke det gjør noe. Om du har mose, så bør den bli borte på sikt om du ikke har plen i full skygge eller veldig fuktig jord. Det er egne veldig bra gressfrø for skygge. Prøv dette i år: Luke opp løvetann og Kjempe/Groblad/Skvallerkål og andre med stort bladverkRak hele plenen litt røfft med jernrive slik at du får vekk alt dødt plantematriale. (om du har mose, ikke trekk mosen over plenflekker, men løft den opp i trillebåra etter hver kvm.)Dersom jorda er leire bør den luftes, enten ved å stikke ned en høygaffel/greip med 30 cm mellomrom eller ved å leie en plenlufter på hagesenter eller byggevarekjede. Etter lufting ville jeg handlet toppdressing (rimelig på Bauhaus) legg på ett 0,5-1 cm lag over det hele. (bare hiv det utover og rak eller kost over etterpå)Dersom det er bare flekker eller tynnt med gress ville jeg handlet gressfrø og sådd under toppdressen.Sådden bør holdes fuktig frem til spiring. Nå er perfekt tid og temp. Jeg ville ikke gjødslet så mye så sent som nå. Det bør sikkert vente til våren. Plenen vil helst klippes 1-2 gang pr uke. Gjødsles hver vår og fjerne ugress en gang på våren og en gang på høsten. Da blir den fin! Se film som viser vedlikehold her > Les ennå mer her > En vakker perfekt plen er skikkelig vedlikehold. Hadde jeg ikke hatt mann og barn med plenbehov, hadde jeg hatt, bedd, eng og stier i mellom! I kompensasjon for min plenfrustrasjon har vi kjøpt en slik robotklipper som rusler rundt alene og klipper. Anbefales!!! 1
Riiba Skrevet 10. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2011 Tusen takk for veldig utførlig svar!! Jeg skal sette i gang. :D
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Bare en liten kommentar: Kløver hører ofte med i plenfrøblandinger, fordi det er en nyttevekst som tilfører nitrogen. Men en kan få problemer med at den overtar eller bare vokser flekkvis, så det er nok lurt å lære seg til å gjødsle balansert (uten at jeg vet akkurat hvordan).
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Det er anbefalt at du gjødsler 2-3 ganger i året, men da med mindre mengde. Siste gangen er i august. Ikke klipp plenen for kort. Bioklipper er et pluss. Ikke kalk i hytt og pine. Ta en jordprøve først. Det er ikke ofte en plen trenger kalk, men heller gjødsel. Lufte plenen før toppdressing er lurt og ikke avhengig av og du har leire. Mose spres seg ved sporer så grafser du så sprer du den. Hadde vel forsøkt meg med mosedreper før lufting og toppdressing. Forøvrig så hadde blomst veldig mye fornuftig å si.
Snill Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Prøv dette i år: Luke opp løvetann og Kjempe/Groblad/Skvallerkål og andre med stort bladverkRak hele plenen litt røfft med jernrive slik at du får vekk alt dødt plantematriale. (om du har mose, ikke trekk mosen over plenflekker, men løft den opp i trillebåra etter hver kvm.)Dersom jorda er leire bør den luftes, enten ved å stikke ned en høygaffel/greip med 30 cm mellomrom eller ved å leie en plenlufter på hagesenter eller byggevarekjede. Etter lufting ville jeg handlet toppdressing (rimelig på Bauhaus) legg på ett 0,5-1 cm lag over det hele. (bare hiv det utover og rak eller kost over etterpå)Dersom det er bare flekker eller tynnt med gress ville jeg handlet gressfrø og sådd under toppdressen.Sådden bør holdes fuktig frem til spiring. Nå er perfekt tid og temp. Jeg ville ikke gjødslet så mye så sent som nå. Det bør sikkert vente til våren. Plenen vil helst klippes 1-2 gang pr uke. Klipp høyt, for å la gresset "vinne" over mosen. Klipper du lavt tar mosen gresset. Finnes også mosedreper som funker fint til en billig penge.
Muscae Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Plenrens! Det er genialt mot ugress og mose i plen. Jeg "tok over" en hage som min nye samboer har "stelt" alene noen år, og har gått amok med plenrens, raking, lufting, luking, gjødsling og ettersåing på bare flekker. Dessuten har vi stilt gressklipperen et hakk høyere, så den ikke klipper så kort, og nå har vi grønnere plen enn naboene på begge sider. Husk også at gress ikke trives i skyggen, så har du moseplen der, så kan du enten la den være, eller anlegge bed med planter som liker skygge. Lykke til med hagen! Det er kjempegøy! Trim plenrens var det jeg brukte, men jeg hadde bare en pose, ikke spreder. Første gangen så jeg at jeg hadde spredd litt ugjevnt, og mosen var svart noen steder, og helt frisk andre steder, så anbefaler en spreder, så du får det gjevnt. Plenrens
Riiba Skrevet 11. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2011 Skal sette i gang til helgen -mange bra tips. Gleder meg til å se resultater. Har ikke hørt om toppdressing før, hva er egentlig dette...?
Blomst Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Skal sette i gang til helgen -mange bra tips. Gleder meg til å se resultater. Har ikke hørt om toppdressing før, hva er egentlig dette...? Toppdressing er egentlig bare en jordblanding som er fin og litt tung så den legger seg godt litt dypt i gresset. Den er fin å så i og inneholder greit med gjødsel. God jord er like viktig som ren hud når du sminker deg, så å tillføre litt hvert andre-tredje år er en god innvestering! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå