Gå til innhold

Sitter her og gråter

Fremhevede innlegg

Gjest Blubberella
Skrevet

Katt som går på do inne er klart ufattelig slitsommt, men derfor for forstår jeg ikke at du ikke vil gjøre det litt lettere for deg å gi henne en kattedo. Du sier det er mye arbeid, men det er da enda mye mer arbeid og plukke opp og vaske dritt i hele huset ?

Nettopp! Kattedo med klumpesand er minimalt med stress, så jeg fatter ikke at bæsj overalt inne er bedre å slite med.

Jeg har forresten også bodd langt utpå landet, og selv der lusket det forbi en og annen katt. Det er nok at det er én katt (spesielt streifende ukastrerte katter) som ypper seg, så kan katten finne ut at bæsjing ute er utrygt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At katten bæsjer inne er noe helt annet enn at valpen tisser inne og ødelegger ting. Valpen er faktisk en VALP, det ligger i ordet: spinnvill og uten blærekontroll. At du blir frustrert over situasjonen gjør det tusen ganger verre når valper som regel ikke hører på frustrert kjefting og sjenning. Det eneste som hjelper for valpens del er konsekvent trening og positiv respons. Dette krever tålmodighet - noe som jeg forstår at du har lite av når du i tillegg til valpen har en annen voksen hund, en katt som driter inne og en samboer som ikke hjelper deg.

Her foreslår jeg at du omlegger hele hjemmesituasjonen. Det enkleste er å fokusere på èn om gangen. Hvis du kan overlate f.eks. katta og den voksne hunden til mannen din, eller sette de bort på "ferie" hos noen venner eller familie mens dere oppdrar valpen en stund, så er det det beste. Det neste beste er valpekurs. Lær deg konkrete ting som kan hjelpe deg i oppdragelsen på valpen. Og sist, men ikke minst: Få samboeren din til å løft ræva neste gang valpen er på tur å tisse inne.

Skrevet

TS insisterer på å holde huset fritt for kattekasser, men klarer ikke å komme med et eneste ordentlig argument... Enten har man kattekasse, eller så gjør katten fra seg hvor som helst inne når den må gjære fra seg og befinner seg inne, sånn er det bare. Enten får du skaffe deg en kasse og venne katten til å bruke den, eller så får du gi katten bort til noen som er litt mer tilstede her i verden.

• Liker 3
Skrevet

Eh... unnskyld? Er jeg virkelig sytete? Okei, forklar meg hvordan i all verden folk klarer å IKKE syte når alt rundt deg går syndt og dyrene dine driter fullt huset ditt! Jeg klarer IKKE å la være å syte i allefall. Og dette med kattkasser.... Familien vår har hatt katt siden jeg var liten, altså siden jeg var rundt 4-5 år. Det vil si at jeg har ca 20 års erfaring med katter. Ingen, absolutt INGEN av disse kattene hadde kattkasse. Dette er tydligvis et motefenomen, i lik linje med hundevesker. Hunder har føtter å gå på. Og katter skal ikke gjøre fra seg inne. Jeg bor landling til så å la katten være ute de timene vi er borte, ser jeg ikke på som noe problem. Katten kan være ute i opp til et døgn, noe den selv bestemmer. Men likevel skal den absolutt drite rundt om i huset når den får sjangsen. Er dette normalt? Tvilsomt. Hjelper det med kattkasse? Tvilsomt.

Vi hadde jo kasse til den da den var mindre. Selv om det nylig var skiftet på kassen så gikk den ikke alltid oppi. Tviler sterkt på at kassen var for liten, den var tross alt 1x1m. Den sto på kjøkkenet, i en krok. Kjøkkenet var avsperret med en grind, noe den fortsatt er for å lære hundene at katten skal få spise i fred når den først er inne.

Som sagt så har jeg aldri hatt problemer med katter som gjør ifra seg inne. Og det rare er at den KUN bæsjer, den tisser ikke.

Så hva jeg skal gjøre og hva som skjer fremover med denne katten er vanskelig å si. Omplassering er vel nyttesløst, ingen vil ha en katt som driter fullt huset.

Og dette med valpen: Jeg gjør alt i min makt for å få den husren. Skjønner jo at den ikke klare å holde seg gjennom natten, men at den ikke gir tegn til å ville ut å tisse synes jeg er rart. Jeg tar den alltid ut etter å ha spist, etter lek og etter den har sovet. Er den våken over lengre tid så får den mye ute.

Blir bare så oppgitt når jeg leser at andre har fått hunden sin husren i en alder av 12 uker. Hvorfor får ikke JEG det til når jeg jgør alt som står skrevet både på nettet og i forskjellige bøker? Jeg fatter det bare ikke...

Ha valpen inne sammen med mor så kan den lære av henne. Luft dem sammen. De fleste hunder, selv i ung alder gir tegn til at de må gjøre fra seg men det kan være vanskelig å se. Se nøye etter å forsøk å lær deg tegnene. Du er jo kjempeheldig som kan ha valpen ute i det fri, sett pris på det!!! Jeg har oppdratt to hunder i en leilighet og kan love deg at jeg ofte drømte om en hage de kunne gå løs i!

For meg kan det synes som du har skaffet deg flere dyr enn du egentlig har ressurs til å ha, ikke det at omplassering er en enkel situasjon, men tenk over ansvaret du har tatt på deg. Siden du blir så frustrert så går det jo utover dyrene enten du bevisst viser det eller ikke.....

Har du valp så må du faktisk stå opp om natten for å lufte den. Hunder blir IKKE renslige ved 12 ukers alder.

En årsak til frustrasjonen din kan være at du faktisk styrer for mye med valpen, den er liten å trenger mye søvn, kos og hvile.

Skrevet

Katten din har et behov, og du nekter å dekke det på grunn av at "det er så nymotens"? Da bør du gi katten bort til noen som mener at dyrets velferd er viktigere enn deres egne prinsipper...

Forøvrig kan det godt hende katten gjør fra seg inne, fordi den ikke trives med hundene, selv om det ikke er noen fiendtlighet å spore. Det kan rett og slett hende det er for "folksomt" for den, slik at markeringsbehovet når nye høyder hver gang den kommer inn. Enkelte katter har det bedre uten andre dyr i huset.

• Liker 6
Skrevet

Eh... unnskyld? Er jeg virkelig sytete? Okei, forklar meg hvordan i all verden folk klarer å IKKE syte når alt rundt deg går syndt og dyrene dine driter fullt huset ditt! Jeg klarer IKKE å la være å syte i allefall. Og dette med kattkasser.... Familien vår har hatt katt siden jeg var liten, altså siden jeg var rundt 4-5 år. Det vil si at jeg har ca 20 års erfaring med katter. Ingen, absolutt INGEN av disse kattene hadde kattkasse. Dette er tydligvis et motefenomen, i lik linje med hundevesker. Hunder har føtter å gå på. Og katter skal ikke gjøre fra seg inne. Jeg bor landling til så å la katten være ute de timene vi er borte, ser jeg ikke på som noe problem. Katten kan være ute i opp til et døgn, noe den selv bestemmer. Men likevel skal den absolutt drite rundt om i huset når den får sjangsen. Er dette normalt? Tvilsomt. Hjelper det med kattkasse? Tvilsomt.

At dine forrige katter ikke trengte kasse, er ikke ensbetydene om at alle katter ikke trenger kasse. Katter er også individier..

Men, jeg tar meg i å tenke, synes du toaletter og bad til mennesker er mote, også? For vi har jo også en fortid da vi gikk ute på do. Jeg kan ikke skjønner hvorfor det er så vanskelig for deg å kjøpe en do? Det koster jo ikke mange kronene..

• Liker 4
Skrevet

Skaff deg kattedo, la katten gå på do der en uke eller to, så flytter du doen utforbi ytterdøra, når den sjønner at den må ut på do kan du flytte kassen. Du kan jo ikke la være å ha kasse til denne katten pga at ingen av de andre kattene dine har hatt detfør!

Skrevet

Vet du, jeg synes ikke synd på deg i det hele tatt! En så ung katt skal for det første ikke være ute alene i det hele tatt og det er ikke sikkert den føler seg så veldig trygg ute heller. Og da går de inn dit de føler seg trygge for å gå på do. Står det en kasse der, er det jo ikke noe problem. Står det ikke en kasse der har du et problem. Et problem du har skapt selv. Mine katter har kasse inne som de bruker ved behov og jeg har sett at de går inn på do frem til de er ca. ett år og så avtar det gradvis.

Siden du har hund fra før, burde du vite at valper tisser inne. Gjerne en gang i halvtimen når de er våkne. Trikset er å ta dem med ut ofte nok og være ute med dem til de faktisk har gjort fra seg. Valper gjør også helst fra seg der de føler seg trygge og det er naturligvis inne. (Og at de gjør det med vilje for å plage deg, er det ingen tvil om! Det finnes knapt noe mer ondskapsfullt enn små valper! :ironi: ). Skumgummi står også høyt på lista over det morsomste valper vet, så vil man unngå å vasse i det, så gir man valpen noe å ligge på som det er litt vanskeligere å rive i molekyler. (Og ønsker du deg det komplette kaos, lar du to valper være alene med en pakke toalettpapir en halvtimes tid... :fnise: ). Pass også på at valpen får nok ro og hvile. Overstimulerte valper skvetter mer og er vanskeligere å få stuerene.

• Liker 3
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg fikk ikke med meg at katten var bare et halvt år før nå, og da synes jeg ihvertfall det er feil å forvente at katten skal klare seg uten kasse inne! Det må da være mulig å vente til katta er ihvertfall ett år før man venner den av med innekasse.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor innekasse er så fælt eller vanskelig å ha.

• Liker 3
Skrevet

Sånn er det å ha dyr!

Det kan være mange problemer som oppstår, og det er skjeldent det bare er "fryd og gammen".

Kjøp deg kattedo og se om katten vil bruke den. Kanskje katten er stresset pga valpen?

Valper kan være ganske slitsomme, det vet du jo.

Prøv det folk gir råd om her i tråden.

Du har i allefall lært at du ikke skaffer deg flere dyr da i allefall?

Det er ikke bra å gå rundt og være stresset og slite seg ut og ha dyr når man ikke synes det er noe morsomt å ha dyr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også en katt. Ca et halvt år gammel katt som ikke gjør annet enn å drite huset fullt. I dag tok jeg den på fersken, den hadde dritt på loftsgangen! Den kan være ute i flere døgn, men det første den gjør når den kommer inn er å drite. Jeg blir så lei!

Så unge katter skal ikke være ute alene, også i flere døgn? Katten er vel ikke kastrert heller da vel? Så unge katter har ikke utviklet stedsans, og om den blir skremt så finner den brått ikke veien hjem igjen...

Jeg har fem innekatter, og fordi jeg bruker skikkelig sand, og tar sandkassene morgen og kveld, så lukter det overhodet ikke vondt her... Så jeg fatter ikke hvorfor du skal lage så mye problemer for deg selv.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg fikk meg valp selv for noen måneder siden, lærte jeg å se på den når den ville ut, uten at den ga noe spesifikt tegn. Når hun begynte å vandre rastløst rundt på stua tok jeg henne ut, og som oftest hadde jeg rett. Men så har jo jeg en veldig rolig rase, som ligger og koser seg, og ikke spretter rundt og leker, så det var jo ganske lett =)

Men som andre har foreslått: ros hunden når den gjør fra seg UTE, og "kast ut" hunden... nei da. Ta ut hunden straks, hvis den har gjort noe inne, så den skjønner at tissing=utendørs.

Lykke til

Skrevet

Hei. Har ikke lest helt tråden her. Ang katten så skaff seg katte do,katter er som regel renslige. Noe du sikkert vet,mine har do inne hele tiden selv om de er ute,om sommeren blir den ikke brukt men o vinteren da de sover inne er de helt avhengi av den. Lite stress med do inne,men den må tømmes daglig sef.

En valp som tisser inne er ikke gøy og man blir lei hele greia. Jeg har 4 hunder og den yngste kan fort leke så heftig at den ike får tid. Glemmer seg virker det som.

Det jeg må gjøre er og ta de ut sammen sog da må jeg kontrolere at valpen tisser,rutine på bersjing er lett og få men nå er ikke det probleme ditt. De skal jo ut etter og ha sovet,spist og lekt og da du har flere dyr går jeg ut i fra att de leker sammen en del. Skaff deg rutiner og lær valpen det,hva med bur?? Da sliper du tiset over alt i alle fall :)

Skrevet

Regner med at du tar valpen ut med det samme du ser at hun tisser? Sånn at hun begynner på gulvet, men får mesteparten ute? Det er bare sånn de lærer at det er ute de skal gjøre det. Må tas ut NÅR de tisser, ikke når du tenker at de kanskje skal.

Om du har langt til hagen - kanskje en hundedo inne kan være løsningen, så du plasserer henne der hver gang hun tisser?

Du burde forresten legge avispapir utover gulvet, da slipper du å vaske gulvet hele tida, avispapiret trekker opp fort. Det ser kanskje ikke så flott ut, men det er mindre styr å bytte papir enn å skure gulv hele tida.

Hun er bare 12 uker, det vil si at du har hatt henne 1 mnd? Tar nok mye lenger tid enn det, hun er fortsatt veldig liten og skjønner ikke alt.

Katt har jeg aldri hatt, så der har jeg ingen råd.

Skrevet

Hva slags hund har du? De største rasene blir senere voksne, og bruker derfor ofte litt lenger tid på å bli husreine.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags hund har du? De største rasene blir senere voksne, og bruker derfor ofte litt lenger tid på å bli husreine.

Det har jeg aldrig hørt før???

Opplever det ikke sånn jeg i alle fall :popcorn:

Skrevet

Og katter skal ikke gjøre fra seg inne.

Katten din er tydeligvis uenig i dette, så reelt sett har du to valg. Enten har du en liten kattekasse med sand og lokk i et hjørne, eller så vil katten fortsette å anse hele boligen din som sin personlige kasse. Jeg vet hva jeg foretrekker, men dersom du velger det siste mister du på en måte retten til å syte også. Katten er også i yngste laget til å gå ute alene, og det at den gjør fra seg inne kan være et utrykk for utrygghet.

Valpen din er også veldig ung, og du kan ikke regne med at den skal være husrein nå. Vær konsekvent å ta den ut ofte og lære deg tegnene, så vil dette gå seg til. Det er viktig at du er tålmodig i starten, så den får erfart at det ikke er farlig å tisse ute.

Jeg stusser også litt på at du skaffer deg to unge dyr med så kort mellomrom, når du har så kort lunte. Samboeren din burde selvsagt bidra litt mer, dersom det var en felles angjørelse å få dyrene.

• Liker 2
Skrevet
Jeg har fem innekatter, og fordi jeg bruker skikkelig sand, og tar sandkassene morgen og kveld, så lukter det overhodet ikke vondt her... Så jeg fatter ikke hvorfor du skal lage så mye problemer for deg selv.

Du får også kattedo med dør og kullfiltre, og da lukter det i alle fall ikke. Det kan da umulig lukte rose av det som legges på gulvet, i alle fall.

Nymotens? Nja... Kunnskapen om sandkassens fortreffelighet ble da spredd i ei kattebok fra tredvetallet.

Katter er ikke bare rovdyr, men også byttedyr. Det er derfor de er så nøye på å grave ned etterlatenskapene. De driter ikke hvor som helst, av frykt for å tiltrekke seg større predatorer. Og du gir den ikke muligheten til å ha et egnet sted å drite inne. Da får du selv plukke opp aromaklumpene rundtom.

Greit, kattesand utover gulvene er ikke nirvana. Men med ei lita matte rundt kattedasset, går det greit. Ikke vær så negativ til å finne løsninger, da. Du blir ikke allvitende av å være katteeier, det bare føles sånn... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt (og erfart) motsatt. At mindre raser, miniatyrer, bruker lengre tid på å bli renslige.

• Liker 1
Skrevet

Min tispe på 5 år begynner og stresse de en av mine andre må ut og tisse eller noe,og om de spyr bjeffer hun som en gal. :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...