Gå til innhold

Sitter her og gråter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder, ei på 12 uker og ei på 5 år. HVER bidige dag må jeg vaske golv. Ikke nok med en gang, men flere ganger. Valpen tisser absolutt HELE tiden! Jeg vet at valper tisser mye, men denne valper tror jeg nesten det er noe galt med. Den kan komme utenifra og gå rett inn og tisse, selv om den nettopp har vært ute og tisset. Hun er ute 1-2 ganger i halvtimen.

Gjør hun det med vilje, tro?

I dag ble jeg møtt av et hav av tiss på golvet samt et hav av bittebittesmå biter med skumgummi! De (sannsynligvis valpen) har revet i stykker den lille madrassen de har fått for å ligge på. Dette har aldri skjedd før. Jeg har lagt et pledd over og pakket det godt irundt for at slike ting ikke skal skje, men det skjedde....

Jeg har også en katt. Ca et halvt år gammel katt som ikke gjør annet enn å drite huset fullt. I dag tok jeg den på fersken, den hadde dritt på loftsgangen! Den kan være ute i flere døgn, men det første den gjør når den kommer inn er å drite. Jeg blir så lei!

Så nå sitter jeg her, helt utmattet, og gråter. Jeg gråter fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal få valpen til å slutte å tisse, men heller si ifra når den vil ut. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få katten til å slutte å drite. Jeg kan jo ikke stenge den ute heller. Og kasse blir uaktuelt. Ingen av mine tidligere katter har brukt kasse annet enn når de har vært veldig små. Det blir unaturlig at et dyr skal gjøre fra seg inne.

Jeg er så utrolig frustrert at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å vaske, vaske, rydde, kjefte, vaske og atter vaske. Jeg er møkkalei! Jeg har en samboer, men han gjør ingenting. Alt han gjør er å kose med de. Kjefte? Nå nei, det kan han ikke. Da kan de jo bli redd han... :nei:

Vet ikke hva jeg vil med dette inlegget. Bare få ut litt frustrasjon før jeg begynner å vaske opp 3 tisseflekker, rydde opp all skumgummien og tar opp drit og vasker golv. Har jo bare gjort det ca 100 ganger før i løpet av de siste ukene... Jeg kødder ikke! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trøst deg med at det blir bedre. En valp på tolv uker er sjelden renslig. Når de er ute kan de bli så opptatt av andre ting at de glemmer å tisse. Eller de føler at de ikke tør tisse ute fordi de er redd for å markere overfor andre og større hunder, provosere dem. Derfor bør du ikke gå tur, men la den tisse et sted den er trygg rett utenfor huset.

Jeg tok valpen ut når den satte seg til for å tisse, og ut mange ganger ellers. Ofte måtte jeg rusle med den i hagen i "en evighet" og ga den ros når den gjorde fra seg. Inne fikk den ikke annen oppmerksomhet enn at jeg tok den ut. Kjeft gjør bare at den tror det er forbudt å tisse og prøver å skjule at den gjør det.

En hund jeg hadde ble ikke renslig før den var 5 mnd og hadde noen uhell til den var 7 mnd.

Med katter vet jeg ikke, men det finnes noe du kan spraye på der den har gjort fra seg inne for å hindre at lukta lyser "godkjent å tisse her". Hvorfor ikke kasse inne? Jeg har ikke katt, men de som har det lar utekattene beholde kattedoen sin inne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare gått tur med valpen en gang bare for å prøve. Den gjorde ikke fra seg så jeg holder meg til å lufte den ute i gården. Vi bor landlig til så å tisse i gården er ikke noe problem. Jeg gjør ikke noe om den tisser inne, jeg bare tørker opp igjen. Når hun tisser ute er det mye ros å få, ofte godbiter også.

Hun er som regel ute flere timer om dagen, enten løs, i bånd eller i luftegården sin sammen med moren sin.

Jeg vet jeg ikke kan forvente å ha en renslig valp i en alder av 12 uker. Moren hennes (den andre hunden jeg har) ble ikke renslig før hun var ca 6 mnder. Men jeg ser for meg at det er vanskeligere å få valpen ren nå som jeg har 2 hunder å konsentrere meg om.

Grunnen til at vi ikke vil ha kattkasse inne er pga lukta og all kattesanden som flyter rundt. Katten drar jo med seg en god del kattesand under labbene når den er ferdig, vil ikke at hundene skal begynne å spise på det også. Jeg har mer enn nok å rydde opp etter valpen om ikke jeg skal begynne å skifte på kassen også. Ikke alltid at katten gikk på kassen da den var mindre heller, den dreit som regel i et hjørne eller under sofaen, slik som den fortsatt gjør, så hvorfor skal den begynne å gjøre i fra seg på kassen nå?

Har lett etter slikt middel som hindrer katter og hunder i å gjøre i fra seg inne, men det hjelper nok ikke. Katten driter over ALT! så da må jeg jo spraye/vaske slik greie over hele huset da...

Skrevet

Eller så må du omplassere katta, ha tålmodighet med valpen og ta den ut med en gang den viser tegn til å tisse. Kjeft hjelper ingenting og det er helt naurlig at en valp spiser på ting, du må gi den egne leker så du gir valpen med en gang den begynner å tygge på noe den ikke har lov til. Å ha valp er ingen enkel og koseoppgave hele tiden. Og gå på valpkurs.

• Liker 2
Skrevet

En valp på 12 uker er ikke husrein. Det kan du ikke forvente. Men når han tisser inne trenger du jo ikke å vaske hele huset/gulvet. Tørk tisset med papir, og ha en Jiffspray stående som du spruter over med og tørker opp/over med etterpå. Voila. Det tar under 1 minutt. Syns du er vel sytete her. Og ønsker du ikke å ha kattedo inne, neivel, da blir det dritt inne noen ganger. Lev med det, eller kjøp kattedo! Når den blir større, så vil den gå ut for å gå på do, men foreløbig må det da være bedre at den gjør det 1 fast sted, en over hele huset.

• Liker 3
Skrevet

En så ung katt som driter inne kan være ute etter oppmerksomhet. Gir du den masse av det? Lek og kos?

Hund kan jeg ingenting om.

Skrevet

En venn hadde kattedo som var for liten, resultatet var at det ofte havnet rundt doen. Han kjøpte større kattedo og byttet sand som var litt dyrere, men som klumpet inn tiss og bæsj, og bare litt av den rene sanda havnet på gulvet.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at vi ikke vil ha kattkasse inne er pga lukta og all kattesanden som flyter rundt. Katten drar jo med seg en god del kattesand under labbene når den er ferdig, vil ikke at hundene skal begynne å spise på det også. Jeg har mer enn nok å rydde opp etter valpen om ikke jeg skal begynne å skifte på kassen også. Ikke alltid at katten gikk på kassen da den var mindre heller, den dreit som regel i et hjørne eller under sofaen, slik som den fortsatt gjør, så hvorfor skal den begynne å gjøre i fra seg på kassen nå?

Huff dette hørtes slitsomt ut! Jeg kan ikke så mye om oppdragelse av hund, men har litt erfaring med katt, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i argumentasjonen her..

(Mye av dette vet du sikkert fra før, men jeg skriver det tilfelle noen andre kanskje lurer på det samme...) :-)

Vi har en katt på tre år, og den har ALDRI(!) gjort fra seg inne! I starten, da den var kattunge, så løftet vi den inn i kassa hver gang den hadde spist, og litt sånn sporadisk hvis det var lenge siden han hadde gjort fra seg. På den måten skjønte den at dette er doen, og han har brukt kassa siden.

Vi har kattekasse med luke, og bruker klumpesand fra dyrebutikken. Denne er litt dyrere enn den du kjøper i matbutikk, men tar lukten mye bedre. Kattekassa har dessuten luke, så det er begrenset hvor mye pus får dratt med seg av sand.. (et tips er å sette kattekassa oppi en større eske, på den måten blir eventuell ekstra sand liggende oppi der... Det er viktig å rense kassa ofte, (bruk en liten spade og hundepose. Du trenger ikke ta ut all sanda hver gang, alt legger seg i fine klumper!) katter er jo så renslige at de ikke vil bæsje der det er mye dritt fra før av...

Sett kattekassa på et stille sted, der pus får være i fred, f.eks i et hjørne... katter hater å bli forstyrret når de går på do, da blir de bare stressa og slutter å bruke kassa... kanskje kan du også sette den i et rom der hundene ikke får gå inn, f.eks en rom med grind..?

(Vi har hatt katt + golden retriever i en forholdsvis liten leilighet, og når pus fikk ha kassa i eget rom så gikk det helt smertefritt. har aldri hatt problemer med avføring inne...)

Når det er sagt, så er jo pus så mye ute nå på sommeren, at kassa ikke er i bruk. Men, vi har den fortsatt stående fremme, i tilfelle pus er inne når vi drar ut, og vi blir borte i flere timer enn vi planla.. da slipper vi å bekymre oss for "ulykker"... :-)

Lykke til med pottetreningen!

Har du forresten sett mine tips om det å sette mat rundt der de gjør fra seg? Det er kanskje ikke så lett med hund i huset, men....

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to hunder, ei på 12 uker og ei på 5 år. HVER bidige dag må jeg vaske golv. Ikke nok med en gang, men flere ganger. Valpen tisser absolutt HELE tiden! Jeg vet at valper tisser mye, men denne valper tror jeg nesten det er noe galt med. Den kan komme utenifra og gå rett inn og tisse, selv om den nettopp har vært ute og tisset. Hun er ute 1-2 ganger i halvtimen.

Det er ikke normalt for en tre måneder gammel valp å tisse opp til flere ganger i halvtimen. Jeg mener den bør sjekkes av veterinær for å utelukke urinveisinfeksjon el.

• Liker 6
Skrevet

Eh... unnskyld? Er jeg virkelig sytete? Okei, forklar meg hvordan i all verden folk klarer å IKKE syte når alt rundt deg går syndt og dyrene dine driter fullt huset ditt! Jeg klarer IKKE å la være å syte i allefall. Og dette med kattkasser.... Familien vår har hatt katt siden jeg var liten, altså siden jeg var rundt 4-5 år. Det vil si at jeg har ca 20 års erfaring med katter. Ingen, absolutt INGEN av disse kattene hadde kattkasse. Dette er tydligvis et motefenomen, i lik linje med hundevesker. Hunder har føtter å gå på. Og katter skal ikke gjøre fra seg inne. Jeg bor landling til så å la katten være ute de timene vi er borte, ser jeg ikke på som noe problem. Katten kan være ute i opp til et døgn, noe den selv bestemmer. Men likevel skal den absolutt drite rundt om i huset når den får sjangsen. Er dette normalt? Tvilsomt. Hjelper det med kattkasse? Tvilsomt.

Vi hadde jo kasse til den da den var mindre. Selv om det nylig var skiftet på kassen så gikk den ikke alltid oppi. Tviler sterkt på at kassen var for liten, den var tross alt 1x1m. Den sto på kjøkkenet, i en krok. Kjøkkenet var avsperret med en grind, noe den fortsatt er for å lære hundene at katten skal få spise i fred når den først er inne.

Som sagt så har jeg aldri hatt problemer med katter som gjør ifra seg inne. Og det rare er at den KUN bæsjer, den tisser ikke.

Så hva jeg skal gjøre og hva som skjer fremover med denne katten er vanskelig å si. Omplassering er vel nyttesløst, ingen vil ha en katt som driter fullt huset.

Og dette med valpen: Jeg gjør alt i min makt for å få den husren. Skjønner jo at den ikke klare å holde seg gjennom natten, men at den ikke gir tegn til å ville ut å tisse synes jeg er rart. Jeg tar den alltid ut etter å ha spist, etter lek og etter den har sovet. Er den våken over lengre tid så får den mye ute.

Blir bare så oppgitt når jeg leser at andre har fått hunden sin husren i en alder av 12 uker. Hvorfor får ikke JEG det til når jeg jgør alt som står skrevet både på nettet og i forskjellige bøker? Jeg fatter det bare ikke...

Gjest only me
Skrevet (endret)

Katter er som regel renslige dyr.

Hvis katten din får en plass å gjøre ifra seg inne så slipper jo du at den driter overalt, må være bedre enn all frustrasjonen du har nå. Kattedo gjerne med tak med filter er å anbefale, da slipper du lukta og at kattesanda flyter rundt over alt. Dyrene dine har kanskje et markeringsbehov siden du har flere.

Skjønner at du trenger å få ut frustrasjonen et sted:)

Lykke til videre.

Endret av only me
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke normalt for en tre måneder gammel valp å tisse opp til flere ganger i halvtimen. Jeg mener den bør sjekkes av veterinær for å utelukke urinveisinfeksjon el.

I følge diverse tråder som dukket opp etter et lite søk på google, så er det helt vanlig å tisse flere ganger pr halvtime. Alt etter hvor aktiv den er, hvor mye den har spist/drukket osv...

Skrevet (endret)

Ja ofte leser vi om valper som er renslige når de er tolv uker, men det er unntakene. Du må bare være tålmodig, en valp har ofte hodet fullt av lek og er nysgjerrig på alt, den glemmer seg. Min ble ikke helt renslig før den var 7. mnd. Egentlig bare fem mnd, og det eneste jeg kunne gjøre var å tørke opp og rose den når den var ute. Den BLE renslig og det er jo hovedpoenget. Den tisset ikke inne fordi den var rampete.

Det er lov å være frustrert, men fortsett som du har gjort. Ang katten kom jeg på en katt vi hadde da jeg var barn. Den hadde opplevd å bli angripet og "mobbet" av en nabokatt og begynte å gjøre fra seg inne. Det opphørte når vi flyttet. Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil tilby den kasse, det vil jo gjøre det enklere for deg og også for katten. Den er bare 6. mnd. og kan som sagt, ha blitt skremt av eldre katter i nabolaget.

Edit. Er det en hunnkatt kan den ha fått uønskede tilnærmelser av hannkatter og blitt skremt av det. Ofte prøver hanner å gjøre enn ung hunnkatt til "sin eiendom" ved å være litt brutal også før første løpetid. Dette har jeg ikke lest om, men sett selv. Den unge frøkna ble skremt og freste og forsvarte seg, men hannen i nabohuset ga ikke opp. Nå vet jeg ikke om det gjelder din katt, men dette er bare et eksempel. Hun gjorde inne i kassa og fikk ellers gå ut og inn som hun ville.

Endret av Alvina
Gjest Blubberella
Skrevet

Og dette med kattkasser.... Familien vår har hatt katt siden jeg var liten, altså siden jeg var rundt 4-5 år. Det vil si at jeg har ca 20 års erfaring med katter. Ingen, absolutt INGEN av disse kattene hadde kattkasse. Dette er tydligvis et motefenomen, i lik linje med hundevesker. Hunder har føtter å gå på. Og katter skal ikke gjøre fra seg inne. Jeg bor landling til så å la katten være ute de timene vi er borte, ser jeg ikke på som noe problem. Katten kan være ute i opp til et døgn, noe den selv bestemmer. Men likevel skal den absolutt drite rundt om i huset når den får sjangsen. Er dette normalt? Tvilsomt. Hjelper det med kattkasse? Tvilsomt.

At kattekasser er et motefenomen som hundevesker? Tenk litt igjennom katter og hunders behov, så kanskje du innser hvor bak mål denne uttalelsen er.

Når jeg var liten hadde katten vår kasse inne til den ble voksen, og da ble den avvent. Kassen ble fjernet og katta måtte ut når den ville på do. En sånn ordning går greit så lenge katta holder seg frisk og har mulighet til å komme seg ut (og inn) når den vil. Men hva gjør du hvis katten blir syk eller skadet og bør holdes inne (f.eks. til medisinering)? Ei venninne av meg slet enormt med å få katten sin til å bruke kasse når den ble skadet etter påkjørsel. Rett og slett fordi katta hadde vært uten kasse i over 8 år og ikke lenger skjønte seg på den type doordning. Katten tisset og bæsjet overalt inne og ble stresset fordi den ikke slapp ut.

Jeg har valgt å beholde kattekasse inne av flere grunner:

- Hvis katten blir syk og må holdes inne slipper jeg problemer med tiss og avføring overalt

- Hvis det er 20-30 minusgrader ute er det ikke særlig optimalt for katten å være ute, og da synes jeg det er greit at katten kan velge å gå på do inne istedet for å tuppes ut i kulda.

- Litt merkelig tanke kanskje, men man kan følge ganske mye med på kattens helse ved å se på dovanene og hvordan urin og avføring ser ut.

Mine katter har hatt valget mellom å gå ut på do eller bruke kasse inne, og begge valgte stort sett å gå ut så det ble aldri noen problemer med at de alltid gikk på do inne. Likevel hendte det at kattene syntes det var kaldt ute eller var i litt dårlig form, og da var det greit å kunne gå inne. Ene katten kunne få diare hvis den fikk feil mat (f.eks. laktoseholdig kattegodis fant jeg ut etterhvert...), og da var jeg veldig glad for at den hadde do inne. Hvis ikke måtte jeg enten ha stengt den syke katten ute, eller løpt som en gal for å slippe den ut fort nok.

Når det gjelder lukt fra kassa eller sand utenfor kassa, kan man gjøre mye for å lette problemet. Hvilket fór man gir katta har MYE å si for hvor mye avføring de har og hvor sterkt den lukter. I tillegg må man selvsagt forvente mye mer lukt av urinen til en ukastrert katt. Hvilken sand man velger å bruke har også mye å si. Som flere her nevner er klumpesand av god kvalitet lurt å investere i. Da kapsles avføring og urin inn i "sementklumper" og lukten blir minimal (jeg merket aldri stygg lukt så lenge katta var frisk og jeg fjernet klumpene minst en gang om dagen). Faktisk var jeg ikke plaget med lukt mens jeg brukte den billige kattesanden fra Coop Catz heller.

Kattekasse med lokk og luke gir minimalt med sand strødd rundt doen og ellers i huset. Man kan jo også legge noe rundt kassen som sanda stopper i (en gammel dørmatte eller to?). Da er det lett å riste sanden av et passende sted og man unngår å få sand strødd rundt i huset.

Grunnen til at katter gjør ifra seg på feil steder kan ha mange grunner og trenger overhodet ikke bety at katta ikke er husren. Den kan være fysisk syk eller mistrives. Det kan være noe feil med sandtypen, kassa eller plassering av kassa i kattens øyne. Den kan protestere ved å gå på do utenfor kassa hvis den synes du er for treg med å plukke ut klumper eller bytte sand. Og noen katter bruker urenslighet som en måte å få oppmerksomhet på eller avreagere på forandringer i huset. Kan det være en mulighet for at du bruker så mye tid på valpen at katten føler seg tilsidesatt? Hvordan trives den med hundene i huset?

Bare noen tanker og forslag.

Det er lov å syte når ting er vanskelig, og når du i tillegg har flere dyr å hanskes med føles det nok litt uoverkommelig. Men når du har skaffet deg dyr er det verdt å prøve alt for å ordne opp i problemene. Få både valpen og katta sjekket hos veterinær, og hvis de viser seg å være fysisk friske må du begynne å se på andre grunner til urensligheten. Valpen er vel ung og ikke ferdig "pottetrent", så den må du vel kanskje ta deg god tid med og se litt an. Og typen din har helt rett; kjefting på dyr som er urenslige virker dårlig. Da må man heller bruke bekreftelse og ros (pluss en godbit) når de gjør i fra seg på riktig plass.

(Jeg er ikke særlig hundevant, så dette ble mye fokus på katten da)

• Liker 7
Skrevet

.Både hundene og kattene er friske, de var hos vet senest på torsdag forrige uke i forbindelse med vaksine og generell helsesjekk. Ingen nabokatter å se her da vi ikke bor i byggefelt, men rett og slett på landet. Altså det landet der alle med dyr ønsker å bo i følge flere tråder her inne. En plass der hunder og katter kan løpe fritt og fange mus (ikke hundene da ofc) og bare ha det fint. Så når jeg gir katten det den visstnok, i følge de fleste tråder jeg har sett, ønsker seg og trives best med, hvorfor kommer da katten inn for å drite? Det er bare DET jeg ikke skjønner.

Uansett.... Siden jeg tydligvis gjør galt i å ikke ha kattkasse innenhus så avslutter jeg her. Kattkasse er og forblir en uting så lenge katten faktisk OGSÅ gjør i fra seg ute.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Sånn helt på tampen, før du gir deg:

En katt som gjør fra seg av type "nr.2" på "nye" steder - og uten å grave over, demonstrerer et akutt revirmarkeringsbehov.

Som regl skyldes dette at katten føler seg (reelt) truet av noe eller noen, og gjør sitt ytterste for å makere med egen lukt at hun/han hører til et sted. Det stedet er, i ditt tilfelle, hjemme hos dere 8innendørs).

Det aller beste råd har du fått, nemlig en innekasse, og det har du valgt å gi f** i.

Når du får gode og velmente vennlige råd, men velger å ri gamle prinsipper og fordommer så må jeg desverre melde at da mister du min respekt som dyreeier.

Husren valp på 12 uker skal du være flink om du finner. Og "ja" så små valper inneholder utrolige mengde vann.

Det er en evig jobb i akkurat den alderen å ta med ut, ta med ut, gi ros når det klaffer, og tørke opp når det ikke klaffer.

Endret av Lille-pus
  • Liker 5
Skrevet

Det er ikke unormalt at en valp gjør fra seg flere ganger pr. halvtime. Det er unormalt å ha en stueren valp på 12 uker... Jeg mener rett og slett at en ikke er godt nok forberedt dersom en har behov for å klage så mye etter en måneds tid med valpen. Er det like ille når den er et halvt år, ja da kan du klage. Og ja, de biter og ødelegger. Dette må du da ha visst før du skaffet deg hund?

Altfor mange skaffer seg kjæledyr og glemmer alt det innebærer, på godt og på vondt...

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Uansett.... Siden jeg tydligvis gjør galt i å ikke ha kattkasse innenhus så avslutter jeg her. Kattkasse er og forblir en uting så lenge katten faktisk OGSÅ gjør i fra seg ute.

Du synes dokasse inne er en uting, og katten din synes tydeligvis bæsjing ute er en uting. Da må du nok regne med at det kan bli vanskelig å finne en løsning på problemet.

Nå blir du sikkert enda mer fornærmet, men det virker som at du ikke har et helt realistisk syn på hvor mye jobb det kan være å ha dyr. Jeg har forståelse for at ting kan være vanskelig og at du har behov for å blåse litt ut, men skal du ha dyr må du bite tenna sammen og jobbe for å få orden på tingene. Det er tross alt du som har tatt på deg ansvaret for dem.

Har du forresten nevnt problemene for veterinæren og spurt om råd der?

• Liker 3
Skrevet

jeg forstår dette er slitsommt. Men jeg synes du er litt vannskelig. Ja valper er suuper stress, ferdig med det! Du gjør sikkert alt riktig men å få en hund stueren kan ta laang tid, selv om du gjør alt riktig! Det er bare å stå på. Gidder ikke skrive når du bør ta den med ut osv siden jeg tipper at du har lest deg frem til dette.

Når det gjelder katten, så fines det sprayer på dyrebutikkene, noen er mye mer effektive enn andre. MEN, forstår ikke helt problemet med kattedoen, det må være så mye bedre og ha en katt som går på do på do istede for i resten av huset. Om du er redd for lukt og sand på gulvet (noe jeg er enig med deg i er irriterende) vil jeg anbefale denne.http://peewee.no/. jeg har hatt katter hele livet, har alltid hatt klumpesand fra dyrebutikken, den dyreste og beste pga lukt. Denne lukter ingenting, seriøst, og man får ikke de irriterende små kornene på hele gulvet.

Å sammenligne en kattedo med hundeveske må være det dummeste jeg har hørt! Du sier du bor landlig, det er vell og bra, men du har vel naboer, kan godt være de blir irriterte av å få kattebæsj i hagen eller sandkassen hele tiden. Våre katter har alltid, uten unntak kommet hjem og inn for å gå på do, om de så så skulle ut rett etter på. Dette regner jeg med er fordi kattene føler seg trygge her. Er du klar over hvor mange mennesker som spyler katten med vannslange om den går på do på deres område? Katter kan bli vettskremmte av slikt og velge å gå på do hjemme der det er trygt og godt.

Dyr er travelt til tider, Jeg har to katter og en hund oog idag har hunden min vært ufordragelig. Hun pleier å være snill som et lam men får av og til dette umulius humøret. Regner med det er fordi jeg sitter å lese pensum og hun kjeder seg. jeg har isopor på gulvet, kattene har åpnet godbit skuffen fire ganger idag og strødd godbiter utover gulvet mens jeg har vært i dusjen,, ute med hunden osv. De er kattunger og er litt galne av seg. Det er stress! og slik er det å ha dyr.

Om du ikke takler dette synes jeg faktisk ikke du skal ha så mange av dem. Klart du kan bli frustrert og lei, jeg var sikker på at hunden min aldri skulle bli stueren men de blir jo det til slutt. Når hunden din bare er 12 uker så har du sannsynligvis maaange uker igjen med tissetørking. Katt som går på do inne er klart ufattelig slitsommt, men derfor for forstår jeg ikke at du ikke vil gjøre det litt lettere for deg å gi henne en kattedo. Du sier det er mye arbeid, men det er da enda mye mer arbeid og plukke opp og vaske dritt i hele huset ?

Skrevet

jeg forstår dette er slitsommt. Men jeg synes du er litt vannskelig. Ja valper er suuper stress, ferdig med det! Du gjør sikkert alt riktig men å få en hund stueren kan ta laang tid, selv om du gjør alt riktig! Det er bare å stå på. Gidder ikke skrive når du bør ta den med ut osv siden jeg tipper at du har lest deg frem til dette.

Når det gjelder katten, så fines det sprayer på dyrebutikkene, noen er mye mer effektive enn andre. MEN, forstår ikke helt problemet med kattedoen, det må være så mye bedre og ha en katt som går på do på do istede for i resten av huset. Om du er redd for lukt og sand på gulvet (noe jeg er enig med deg i er irriterende) vil jeg anbefale denne.http://peewee.no/. jeg har hatt katter hele livet, har alltid hatt klumpesand fra dyrebutikken, den dyreste og beste pga lukt. Denne lukter ingenting, seriøst, og man får ikke de irriterende små kornene på hele gulvet.

Å sammenligne en kattedo med hundeveske må være det dummeste jeg har hørt! Du sier du bor landlig, det er vell og bra, men du har vel naboer, kan godt være de blir irriterte av å få kattebæsj i hagen eller sandkassen hele tiden. Våre katter har alltid, uten unntak kommet hjem og inn for å gå på do, om de så så skulle ut rett etter på. Dette regner jeg med er fordi kattene føler seg trygge her. Er du klar over hvor mange mennesker som spyler katten med vannslange om den går på do på deres område? Katter kan bli vettskremmte av slikt og velge å gå på do hjemme der det er trygt og godt.

Dyr er travelt til tider, Jeg har to katter og en hund oog idag har hunden min vært ufordragelig. Hun pleier å være snill som et lam men får av og til dette umulius humøret. Regner med det er fordi jeg sitter å lese pensum og hun kjeder seg. jeg har isopor på gulvet, kattene har åpnet godbit skuffen fire ganger idag og strødd godbiter utover gulvet mens jeg har vært i dusjen,, ute med hunden osv. De er kattunger og er litt galne av seg. Det er stress! og slik er det å ha dyr.

Om du ikke takler dette synes jeg faktisk ikke du skal ha så mange av dem. Klart du kan bli frustrert og lei, jeg var sikker på at hunden min aldri skulle bli stueren men de blir jo det til slutt. Når hunden din bare er 12 uker så har du sannsynligvis maaange uker igjen med tissetørking. Katt som går på do inne er klart ufattelig slitsommt, men derfor for forstår jeg ikke at du ikke vil gjøre det litt lettere for deg å gi henne en kattedo. Du sier det er mye arbeid, men det er da enda mye mer arbeid og plukke opp og vaske dritt i hele huset ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...