Gå til innhold

Perser og lite plass


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en leilighet på 35 kvadrat + veranda på ca. 6. Har lyst til å skaffe meg en katt. Har hørt at persere ikke trenger like mye plass som f.eks. huskatt. Stemmer det? Kunne den trives som innekatt på et så lite område? Skulle gjerne latt den være ute, men det er midt i byen og huseier tillater ikke husdyr ute. Skal muligens anskaffe kattunge, så kanskje den kan bli til vendt et slikt område?

Noen andre ting jeg lurer på: Hva koster det ca. å sterilisere en katt for tiden? Hva med chip og alle nødvendige vaksiner?

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du bruke verandaen uten fare for at katten hopper ned? Fra 2.etasje hopper katter glatt ned, og også hvis det er høyere oppe og den finner feste ved å komme seg til en veranda under.

Jeg synes 35 kvm er lite, og kan du bruke verandaen uten å måtte sette gitter rundt? Når det er sommer og varmt kan du kanskje ikke lufte hvis ikke verandaen er kattesikker.

Persere er rolige katter, men er mer bekymret på bruken av verandaen både for din del og for kattens vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bruke verandaen uten gitter rundt. Det er ikke mye til veranda egentlig. Vegger hele veien rundt så å si. Det er bare oppi toppen det ikke er vegg/tak.

Edit: Om jeg ikke husker helt feil. Jeg bor ikke der ennå, jeg har bare vært der en gang og flytter ikke dit før om en stund.

Endret av HopelessFear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Og går det bra om en bygger opp i høyden?

Ja ! :)

Kattens område må defineres i volum og ikke bare i flate :)

Flere nivåer i høyden gir volum og er supert. Optimalt om det er god plass på de fleste av nivåene. Eksempel: "trapper" opp på begge sider av en platform over noen av vinduene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det burde gå greit med så lite plass om jeg utnyttet volumet? :) Det hadde vært fintfint hvis det var mulig.

Må i tillegg legge til at jeg kommer til å være hjemme store deler av dagen. Så det burde ikke være noe problem å aktivisere katten og drive på med stimulering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Candide

Hei!

Jeg har en hellig birma i en leilighet på ca 45 kvm, og det går helt fint! Vi har gitter på begge sidene og opp mot taket på balkongen, så det er umulig for ham å gå over til naboene. Han elsker å være der ute og pleier å sitte på rekkverket å titte ut, men med en gang det kommer litt regn eller det blåser litt, så løper han inn. Tror han trives best inne :)

Ellers har vi en del leker og et slikt kattemøbel som dette: http://zoosupply.no/adventure.html Vi pleier også å oppbevare lekene der for å spare plass :)

Selv om 35 kvm er lite, så tror jeg det kan gå fint. Persere og hellig birmaer er typiske innekatter, og har ikke det samme behovet som f.eks en skogskatt når det kommer til plass og gå mye ute. Katter er også svært tilpasningsdyktige og finner seg lett til rette nesten hvor det måtte være, så lenge den får tilfredstilt behovene sine. Tror også det er viktig å ta den med ut i bånd fra den er kattunge, så den får oppleve mer enn bare å være inne. Katten min elsker å gå i bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det bør gå aldeles glimrende :)

Bruk volumet, følg Candide's gode råd for tilpassning av balkong, - og kos deg med en liten, lodden hjerteknuser :)

Siden den lille kommer til å ha deg hjemme en del så vil dette være supert for dere begge, - tror jeg :)

Godt råd fra Candide vedr. å begynne å trene på tur i sele og snor når pusungen er liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung og uvitende og fikk min første katt så hadde jeg kun 25 kvm, der bodde vi i to år. Ikke ideelt, ville ikke gjort det igjen men det gikk fint. Nå har vi myeee større plass, og tre puser.

Mao jeg tror det går fint med en rolig rase på 35 kvm, Hellig Birma er en fantastisk rase. De er rolige og veldig kosete og glad i selskap. Også er de vanvittig pene og færre fremavlede helseproblemer enn persere.

Jeg ville satt opp et nett på verandaen om du har planer om at katten skal være der. For de hopper lett ned, og mange faller også ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao jeg tror det går fint med en rolig rase på 35 kvm, Hellig Birma er en fantastisk rase. De er rolige og veldig kosete og glad i selskap. Også er de vanvittig pene og færre fremavlede helseproblemer enn persere.

Jeg ville satt opp et nett på verandaen om du har planer om at katten skal være der. For de hopper lett ned, og mange faller også ned.

Jeg ville også valgt Hellig Birma framfor Perser. Eventuelt en Ragdoll, de skal vel også være rolige katter. Perserne har i mange tilfeller problemer med å puste normalt. I tillegg så renner gjerne øynene deres, pluss at de er utsatt for et par rserelaterte sykdommer.

Ville definitivt satt opp nett ja, senest i dag hoppa den ene katten til en venninne av meg ut fra vinduet i andre etasje. Heldigvis satte hun seg på trappa og "gråt". Hadde hun møtt på andre katter kunne hun fort ha blitt skremt avgårde, og siden hun fortsatt er for ung til at stedsansen er ferdigutvikla kunne hun ha gått seg bort. Og det hadde jo vært kjipt siden hun allerde har vært hjemløs en gang(adoptert fra dyrebeskyttelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...