AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Trine Skei Grande har noen gode poeng synes jeg i kronikken sin. Tar man en titt på hvordan muslimer omtales kun I KG så ser man jo uttallige mange som mener de bedriver religions kritikk når det de egentlig driver med er hetsing og fremmfrykt fremming. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4195727.ece
Cuckold Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Trine Skei Grande skyter seg selv i foten rent logisk når hun snakker om at mange nordmenn lider av islamofobi i den grad de kritiserer islam. For hvis det skal være feil å snakke om grupper, må det vel også gjelde gruppen hun her angriper, de som er kritiske til sider ved islam. Eller? Hvis det plutselig skal være umulig å snakke om grupper er jo også de som kritiserer islam med ett bare enkeltpersoner som utelukkende kan omtales enkeltvis. Det er fristende for oss alle å ville ha fordelene av å tilhøre en gruppe, i dette tilfelle at man som del av en synlig religiøs pressgruppe stiller sterkere og får en annen behandling enn om man bare har et personlig, ikke-organisert og "usynlig" livssyn, mens man raser mot å være oppfattet som del av en gruppe så snart man ikke har fordel av det. Jeg mener vi alle må finne oss i at vi tilhører ulike grupper og at måten gruppene vi tilhører fremstår på også har betydning for oss. Derfor var det helt avgjørende at nordmenn gikk mann av huse for å ta avstand fra drapet på Benjamin Hermansen eller terroraksjonen og massakren på Utøya 22.juli. Ingen av oss hadde noen plikt til det, men om det ikke hadde vært masseoppmøte etter 22.juli ville det sagt noe svært negativt om nordmenn. Så selv om ingen av oss andre er ansvarlige for det Anders Behring Breivik gjorde, er det likevel naturlig at vi markerer oss svært tydelig i avsky mot det han gjorde.
DsD Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Heil enig. Først og fremst er vi alle individer og sånn må vi tenke hele veien. Jeg kan ikke fordra folk som sitter å kritiserer religion eller kultur som de ikke har nok kunnskap om. Jøder, muslimer, homofile, hvite, svarte...det er lett å finne noe galg med en hel folkegruppe.
Cuckold Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Heil enig. Først og fremst er vi alle individer og sånn må vi tenke hele veien. Jeg kan ikke fordra folk som sitter å kritiserer religion eller kultur som de ikke har nok kunnskap om. Jøder, muslimer, homofile, hvite, svarte...det er lett å finne noe galg med en hel folkegruppe. Det er jo stort sett de som snakker som deg som mangler kunnskap. Det er svært uheldig om udemokratiske krefter skal få stemplet religionskritikk som rasisme, jfr diktaturstatene som har kuppet FNs menneskerettighetsråd og forsøkt å få innført et nytt og utvidet rasismebegrep som også omfatter religionskritikk: http://www.dagsavisen.no/meninger/article397777.ece
Gjest margrit Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Heil enig. Først og fremst er vi alle individer og sånn må vi tenke hele veien. Jeg kan ikke fordra folk som sitter å kritiserer religion eller kultur som de ikke har nok kunnskap om. Jøder, muslimer, homofile, hvite, svarte...det er lett å finne noe galg med en hel folkegruppe. Musmlimer er da vitterlig ingen folkegruppe. Men de har det til felles at de har Islam som religion og Islam som religion kommer jeg til å kritisere til dagen jeg dør.(Forøvrig det meste av religon selvom Islam utmerker seg til å være den verste).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå