Gå til innhold

Er det noen andre som opplever dette i forbindelse med trening?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For et år siden begynte jeg å trene mer enn tidligere og er nå i rimelig god form (trener 4-6 dager i uka). De siste månedene har jeg opplevd noen plager og jeg lurer på om det er, vel, normalt. Kan jo ta det opp med legen, men hvis de fleste andre trimmere der ute også har perioder som dette er det jo ikke noe å ta på veg for...

1. Tretthet. Skulle tro en fikk mer energi av trening men nei. Er så sliten at jeg nesten sovner i tastaturet på jobb, sovner momentant hvis jeg setter meg ned på ettermiddag og er generelt så sliten at jeg mer eller mindre krabber meg rundt huset. (ikke slitsom hverdag ellers, ingen barn og stillesittende kontorjobb)

2. Svimmelhet. Jeg trener styrke et par ganger i uka og opplever at ved stående øvelser (f.eks knebøy) blir jeg veldig svimmel uten at jeg nødvendigvis tar veldig i, eller føler meg sliten. Suser i hodet og svartner for øynene, ikke veldig trygt hvis en holder på med vekter...

3. Munntørrhet og tørste. Er innmari tørst de fleste dager og drikker ca.2 liter bare i løpet av arbeidsdagen. Andre dager er plutselig nesten helt ok, og det synes ikke å ha noen sammenheng med om jeg har vært på trening dagen i forveien.

4.Hyppige kramper, spesielt under foten og i tærne. Jeg går kun i flate sko...

Jeg bruker astmamedisin, men er generelt ikke plaget med astmaanfall osv.

Noen som har noen ide om dette er helt gjengs, eller må jeg ta vegen til legen?

Help please? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør nok gå til legen ja. Ikke treningen som er skyld i dette.

Gjest jumpingjacks
Skrevet

Prøv å trene litt mindre. Du virker utslitt. Trener man for mye får man bare motsatt effekt, man blir bare sliten, svimmel osv. Små kramper er vanlig med trening, kan forebygges med å ta magnesium. Er også vanlig å bli ekstra tørst, du må alltid drikke det dobbelte av den vesken du mister under trening. Men alt du nevner kan også være symtomer på noe annet. Men jeg ville begynt å trent MINDRE og også sett over kostholdet, spiser du godt nok, næringsrik og variert mat ifh til all den treningen din?

Skrevet

Kanskje du lider av systemisk overtrening?

Skrevet

TS her:Takk for svar:) Tror egentlig ikke at jeg er overtrent, det var en periode i vår det nok gikk litt for hardt for seg, men i sommer har jeg tatt det roligere, har hatt et par uker fri og det har blitt flere gåturer og rolige sykkelturer. (Fikk problemer med akillesen i mai og måtte kutte ned på jogging for at det skulle ordne seg)

Ellers spiser jeg mye grønnsaker, grovt brød, fisk og lyst kjøtt. Ganske så sunt tror jeg, og nå har jeg i tillegg kuttet ut kaffe, alkohol, feit og krydret mat en måneds tid pga litt halsbrann innmellom...

Skjønner ikke dette, burde jo vært poster-girl for den sunne livsstil! ;)

Gjest margrit
Skrevet (endret)

1: http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/tretthet.php

2: http://www.legeforeningen.no/asset/34065/1/34065_1.pdf

3: Årsakene til munntørrhet kan være mange. Når vi blir eldre, skrumper spyttkjertlene og produserer mindre spytt. Enkelte sykdommer som f.eks. Sjøgrens sykdom kan også forårsake nedsatt spyttproduksjon. Å bli tørr i munnen er en normal reaksjon når vi blir skremt. Angsttilstander kan derfor også gi munntørrhet. Munntørrhet er også en ettervirkning til strålebehandling i ansiktsområdet, f.eks. i forbindelse med kreftbehandling. Infeksjoner og diabetes kan også gi munntørrhet.

Den vanligste årsaken til munntørrhet er likevel bivirkninger av medikamenter. Man regner med at omlag 500 medikamenter kan ha munntørrhet som bivirkning. Blant de vanligste preparatene som gir munntørrhet, er blodtrykkssenkende midler, vanndrivende, midler mot allergi, astmamedisiner, midler mot psykiske lidelser, midler mot parkinsonisme, narkotiske stoffer, cellegift.

4:http://www.lommelegen.no/497980/kramper-i-bena

Ta kontakt med lege og ta noen tester, mulig det bare er en bagatell. Umulig å si om det skulle være det ene eller det andre i en nettdiagnose av ikke lekfolk.

Jeg trener mer enn hva du gjør men sliter ikke med noe annet enn tretthetspunktet. Dette har dog blitt noe bedre med treningen. Jeg for min del har sannsyngligvis bare en forstyrret døgnrytme og 24 timers syklusen er feil for meg.

Endret av margrit
Skrevet

TS her: Takk for nyttig innspill Margrit! Jeg har begynt å lure på om jeg skal få legen til å sjekke meg for begynnende diabetes type 2. Det passer inn med mange av symptomene, og jeg har nære familiemedlemmer som fikk det i ung alder så det er jo ikke umulig at det samme kan skje med meg :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...