Gjest Murmuf Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Alle tenåringer er forskjellige når det gjelder søvnbehov. I tillegg er det jo forskjell om man bor midt i Oslo eller langt ute på bygda, selvsagt er det også forskjell på om 15 åringen sitter hos kompisen i nabohuset eller om det er en 16 åring som er på fest en halv mil unna. Derfor spør jeg litt sånn på generelt grunnlag, og vet at ingen regel er uten untak, så når bør en feks trettenåring ha som innetid i ukedager og i helg, og likedan tenåringer oppover! Synes dette er veldig vanskelig, og ser at det praktiseres veldig forskjellig, har alt fra superstreng venninne som mener hennes 15 åring må sove kl 2030 i ukedagene, og en annen venninne som ikke reagerer på om hennes 13 åring kommer inn kl 2300... Kopier gjerne og fyll inn: 13 år 14 år 15 år 16 år 17 år (vet at en søttenåring er nesten voksen, men jeg mener at så lenge man bor hjemme bør man ha et visst klokkeslett å ha ro i huset på i hverdager bla)
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 13 år inne: 20.00 ro på rommet: 21.00 14 år inne: 21.00 ro på rommet: 22.00 15 år inne: 21.30 ro på rommet: 23.00 16 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 17 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 litt senere fredag og lørdag og i ferier 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Jeg er litt usikker. Hos oss har vi 13-åringen 50/50 og vi har ført samme innetider/leggetider som mor. Hun har et mer liberalt syn på dette enn vi har, så når har h*n allerede kommet til et punkt der vi ikke kan se at det er rom for å utvide leggetid og innetid noe mer. Her skal det være ro på rommet kl. 22.30, innetid pleier å være 22.00 hvis lekser er gjort etc. Og på en hverdagskveld så synes vi 22.30 er en fin tid å ha ro på rommet, for vi voksne legger oss jo også et sted mellom 22.30 og 23.00. Så jeg ser for meg at vi må holde på disse tidspunktene i flere år framover. 1
Gjest fireflies Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 13 år inne: 20.00 ro på rommet: 21.00 14 år inne: 21.00 ro på rommet: 22.00 15 år inne: 21.30 ro på rommet: 23.00 16 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 17 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 litt senere fredag og lørdag og i ferier Du synes ikke selv at dette var litt rigide innetider, for ikke å snakke om leggetider? 5
Gjest only me Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 (endret) Tror at så lenge familien har sine regler på dette fra tidligst mulig alder, så er du ihverfall med på å skape at det holdes på rutinene jo eldre de blir. Nårtid familien går til ro varierer jo, men i utgangspunktet er det vel det man bør se utifra og så beregne tida du/dere trenger på evt. kveldssmat/ stell. Hvis du har flere barn i ulike aldre kan det jo bli litt kaotisk å forholde seg til så mange ulike innetider. Å ha en 17 åring til å legge seg nøyaktig i seng kl.2300 synes jeg blir litt for strengt. Så lenge det er stille og ungdommen er inne, så kan de jo gjerne få lov å få å styre med sitt. Når de fleste foreldre setter sine regler, har du allerede gjort en god jobb:) Endret 10. august 2011 av only me
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Kopier gjerne og fyll inn: 13 år: inne og i seng rundt kl. 22 14 år: inne og i seng rundt kl. 22.30 15 år: inne rundt kl. 23, i seng når han/hun er trøtt 16 år: inne rundt kl. 23, samme som over 17 år: skoleelev bør være inne innen midnatt, men man kan ikke styre leggetider på disse (er iallefall min erfaring) Om sommeren blir det noe senere innetid, men jeg vil ha dem inn før jeg tar kveld. 17-åringen vår har imidlertid i sommer kommet og gått som han vil, men vi har visst hvor han har vært og han kommer hjem edru. Sitter stort sett og ser film eller spiller data med beste kompisene sine. Har heller ikke fått seg sommerjobb, så han har ikke vært avhengig av å stå tidlig opp. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Jeg hadde ikke innetid. Jeg kom inn når jeg syns det begynte å bli sent. Hadde innetid når jeg var rundt 9, men jeg kom alltid senere likevel. Sa at jeg glemte bort tiden.
Gjest a Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Jeg er selv 17 år, og hvis mine foreldre hadde gitt meg en tidlig innetid så ville det ha blitt møtt med stor misnøye. I helgene når jeg er på fest (uavhengig om jeg er i byen eller på bygda) må jeg komme hjem mellom 2 og 3 eller bli hentet på et av de tidspunktene og komme hjem 30 - 45 minutter senere. I ukedagene passer jeg mine egne innetider, så lenge jeg klarer å komme meg på skolen selv. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Her i huset er det veldig greit... alle legger seg før 22, uansett om de er 14 eller 40. Vi er oppe mellom kl 06 og 06.30, og vi har alle behov for ca 8-9 timers søvn, så den saken er veldig grei. Problemet er at mange ungdommer legger seg så alt for sent. ]Undersøkelser viser at de fleste ungdommer lider av søvnmangel fordi de legger seg for sent. Nå vil mange si at det er individuelt hvor mye søvn ungdommene behøver, og det stemmer, det er individuelt, men forskjellen er ikke så stor som man skulle tro. Jeg skal tro at ungdommene ikke har behov for mer søvn enn 5-6 timer, dersom de våkner av seg selv etter å ha sovet disse timene, For eksempel at de legger seg kl 22, og våkner kl 4, men så lenge de ikke gjør det, har de klart behov for mer søvn. Det er stor forskjell på å ha behov for noe, og å klare seg med mindre. De fleste ungdommer har behov for 8-9 timers søvn hver natt, men mange har lært å klare seg med 4-7 timers søvn så lenge de får sove ut i helgene. 3
Gjest BabyBlue Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 23 sharp når man er 17...? Jeg får lov å være ute så lenge jeg vil i helger og ferier, så lenge mamma vet hvem jeg er med og hvor jeg er Hvis jeg mister nattbussen kan jeg fint sove på sofaen til folk eller døgne. Mener dere det er uansvarlig av mine foreldre å godta dette? Og hvorfor velger dere de tidene dere har på deres barn? Spør kun av nysgjerrighet. Det der med oppdragelse har alltid interessert meg
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 Jeg har en 15 åring som har innetid kl 22 i ukedagene når det er skole etterpå, og 2230 eller 2300 etter hvem han er sammen med i helg/ ferier. Dette er satt ut fra det behovet jeg har for en viss kontroll (han ham inne før jeg selv legger meg,) og for hans behov for en viss dose søvn. Men når han faktisk sovner det holder jeg ikke styr med, da jeg slett ikke kan kreve at han sover, fordi om han er inne. Kontroll er viktig for meg, da han har venner som jeg ikke nødvendigvis liker han bruker tid på, men som jeg ikke kan nekte ham. Da kan jeg i det minste kreve at han er hjemme til fastsatte tider, for å ha en viss kontroll.
Nuttery Skrevet 18. august 2011 #12 Skrevet 18. august 2011 13 år: ukedager: 22 helger: midnatt 14 år: ukedager: 22:30 helgeer: når det passer henne, så lenge hun har en "sikker" måte å komme seg hjem, f.eks blir hentet av oss, sitter på med venninner els, og vi får klar beskjed. 15 år ukedager: 23:00 helg: samme som over 16 år ukedager: når det passer henne helger: når hun selv føler for det. vi henter gjerne. 17 år ukedager: når det passer henne helger: som over 1
Gjest fireflies Skrevet 18. august 2011 #13 Skrevet 18. august 2011 23 sharp når man er 17...? Jeg får lov å være ute så lenge jeg vil i helger og ferier, så lenge mamma vet hvem jeg er med og hvor jeg er Hvis jeg mister nattbussen kan jeg fint sove på sofaen til folk eller døgne. Mener dere det er uansvarlig av mine foreldre å godta dette? Og hvorfor velger dere de tidene dere har på deres barn? Spør kun av nysgjerrighet. Det der med oppdragelse har alltid interessert meg Jeg hadde akkurat samme regler som deg da jeg var 17. Jeg tror ikke det gagner hverken foreldrene eller barna å være så streng og rigid som TS er når det gjelder innetider og leggetider. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2011 #14 Skrevet 18. august 2011 Det skal sies at jeg kommer fra bygda, svaret mitt hadde nok helt sikkert vært annerledes hvis vi bodde i byen. Her får trettenåringen selv bestemme innetider. I sommerferien har det vært så sent som 12-01. 14-åringen går ut og inn, uavhengig av om det er dag eller natt. 17-åringen bor ikke hjemme, men på hybel, og da føler jeg h*n må få bestemme innetider selv. Har ikke hatt noen problemer med noen av dem, men det føles som sagt veldig trygt å la dem gå ute, også om nettene, når vi bor på et sted hvor tross alt alle kjenner alle, ungene har bevist for meg at de er til å stole på og de er alltid tilgjengelige på telefon.
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #15 Skrevet 19. august 2011 16: legger seg når han vil, men er hjemme senest 23 på ukedager. Ingen regel, men det er bare sånn. I helger får han være oppe så lenge han vil, er på fest og ute, men skal komme hjem etter festen. Altså senest 2.30.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 13 år inne: 20.00 ro på rommet: 21.00 14 år inne: 21.00 ro på rommet: 22.00 15 år inne: 21.30 ro på rommet: 23.00 16 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 17 år inne: 22.30 ro på rommet: 23.00 litt senere fredag og lørdag og i ferier Dette synes jeg var litt drøyt. Stakkars barn! 2
Mamma1 Skrevet 19. august 2011 #17 Skrevet 19. august 2011 Får de ikke gå på fest i helgene? Eller må hun være hjemme 22.30 da også?
Jannu Skrevet 19. august 2011 #18 Skrevet 19. august 2011 (endret) Jeg syns ikke det er galt å ha innetid så lenge de bor hjemme, men jeg syns ikke man kan "kreve" at en 17 åring skal sove til et bestemt tidspunkt. De er nesten voksne, og det er ikke alle voksne som er trøtte til samme klokkeslett hver kveld. Da må man vel stole på at de legger seg når de er trøtte (og har de innetid så er de jo hjemme uansett). Jeg syns derimot det kan være fornuftig med en "ikke pc/tv etter klokka xx tid", slik at de ikke blir sittende og sittende selv om de kanskje er trøtte. Klokkesletter for innetid vet jeg ikke helt, men ni på ungdomsskolen og ti på videregående er noe jeg kunne tenkt. (Skoledager altså) Endret 19. august 2011 av Jannu 1
Gjest hønemor Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Det skal sies at jeg kommer fra bygda, svaret mitt hadde nok helt sikkert vært annerledes hvis vi bodde i byen. Her får trettenåringen selv bestemme innetider. I sommerferien har det vært så sent som 12-01. 14-åringen går ut og inn, uavhengig av om det er dag eller natt. 17-åringen bor ikke hjemme, men på hybel, og da føler jeg h*n må få bestemme innetider selv. Har ikke hatt noen problemer med noen av dem, men det føles som sagt veldig trygt å la dem gå ute, også om nettene, når vi bor på et sted hvor tross alt alle kjenner alle, ungene har bevist for meg at de er til å stole på og de er alltid tilgjengelige på telefon. 13 åringen får bestemme innetider selv? 14 åringen kommer og går som han vil? Er det bare meg som synes dette er helt hinsides? Min 14 åring må være hjemme senest 22.00 på skoledager, litt senere i helgene avhengig av hvor han er og hvem han er sammen med. 1
Gjest hønemor Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 16: legger seg når han vil, men er hjemme senest 23 på ukedager. Ingen regel, men det er bare sånn. I helger får han være oppe så lenge han vil, er på fest og ute, men skal komme hjem etter festen. Altså senest 2.30. Jeg synes det er helt utolig at en 16 åring er ute helt til kl. 23.00 på hverdager. Er foreldrene gått og lagt seg da? Har dere overhode kontroll på når han kommer hjem? Og halv 3 på natta i helgene? En 16 åring som fester til midt på natta? Målløs 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå