Gå til innhold

Omelett til frokost

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spist havregryn til frokost hver dag i sikkert en mnd nå. Vil derfor prøve noe nytt! Omelett er noe jeg aldri spiser, men som jeg kan tenke meg å begynne med. Men hvor sunt er egentlig dette? Tenkte å kun ha skinke, litt lettost samt et halvt polarbrød extreme ved siden av(er dette jeg har av brød i huset nå :gjeiper: ). Havregrynet samt melken blir 250 kcal tilsammen. Vil en omelett med brød til bli mye mer? Og er det dumt med tanke på at jeg ligger i kaloriunderskudd? Blir jeg mett av omelett? På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Omelett er godt og mettende, og en super frokost. En liten porsjonsomelett laget på 1 egg, 1 ss lettmelk, salt, pepper, gressløk og stekt i 1 ts myk margarin gir rundt 145 kcal, hvorav stekefettet stikker av med 60 kcal. Steker du uten fett, havner du altså på 85 kcal. Et halvt polarbrød gir 84 kcal. 1 skive lettost (Synnøve) og 50 gram picnicskinke gir tilsammen runt 90 kcal.

Skrevet

Omelett er godt og mettende, og en super frokost. En liten porsjonsomelett laget på 1 egg, 1 ss lettmelk, salt, pepper, gressløk og stekt i 1 ts myk margarin gir rundt 145 kcal, hvorav stekefettet stikker av med 60 kcal. Steker du uten fett, havner du altså på 85 kcal. Et halvt polarbrød gir 84 kcal. 1 skive lettost (Synnøve) og 50 gram picnicskinke gir tilsammen runt 90 kcal.

Ja hvis du vil ha en brent papirtynn omelett med en merkelig ettersmak av margarin er det bare å følge denne oppskriften :ironi:

• Liker 4
Skrevet

Ja hvis du vil ha en brent papirtynn omelett med en merkelig ettersmak av margarin er det bare å følge denne oppskriften :ironi:

Hum :klo: det er akkuratt sånn jeg lager omeletten min, og den blir hverken papirtynn eller har margarin-ettersmak...

Skrevet

Omelett på 1 egg er veldig veldig lite. Lettmelk brenner seg.

Pisk heller 2 egg men 1 ss vann, salt, pepper og gressløk og hell den i medium varm panne med 1 ss smør. Da har du omelett.

• Liker 1
Skrevet

Pisk heller 2 egg men 1 ss vann, salt, pepper og gressløk og hell den i medium varm panne med 1 ss smør. Da har du omelett.

Enig med denne :)

Gjest Varpunen
Skrevet

Fry light er også genialt å bruke i panna til steking. Om du ikke går på lavkarbo vil jeg ikke anbefale å steke i smør pga høy andel mettet fett. Velg heller 1 ss olje, raps og solsikke er best til steking. Olivenolje tåler ikke så høye temperaturer (1 ss rapsolje inneholder 119 kcal) eller et par spruter fry light solsikkeolje (1 kcal per spray)

Skrevet

Steker du uten fett, havner du altså på 85 kcal.

Da bruker du i så fall et veldig lite egg. 1 egg på 62 g gir ca 95 kcal og så kommer melken i tillegg, men det blir nok ikke så mange kcal. Tipper ca 100 kcal, jeg uten stekefett.

Men omelett på 1 egg?! Det er veldig veldig lite. Kanskje greit som pålegg til et polarbrød, men ellers lite

Skrevet

Når jeg lager omelett pleier jeg å bruke 2 egg, litt vann, grovkvernet peppe, salt, gressløk, kokt skinke, noen cherrytomater (kan være lurt å klemme ut litt av væsken i de slik at omletten ikke blir alfor vannete) og revet ost. Blir veldig godt!

Skrevet

pepper*

Skrevet

hvor får man kjøpt fry light? Aldri hørt om...

Gjest Varpunen
Skrevet

sånnser den ut :)

Den finnes på Meny, står sammen med oljer å sånn. Prøvde også å finne den på mega, men der hadde de aldri hørt om den... tror også den koster mindre på meny enn på den nettsida jeg linka til :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Nå blir det omelettfrokost i helgen :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Da bruker du i så fall et veldig lite egg. 1 egg på 62 g gir ca 95 kcal og så kommer melken i tillegg, men det blir nok ikke så mange kcal. Tipper ca 100 kcal, jeg uten stekefett.

Men omelett på 1 egg?! Det er veldig veldig lite. Kanskje greit som pålegg til et polarbrød, men ellers lite

Kan godt hende, jeg beregnet oppskriften hos VG's vektklubb. Det går fint an å steke en liten omelett hvis man bare passer på å "dra inn" kantene sånn at den ikke flyter for mye utover i panna, da blir den kanskje "papirtynn og brent" som en AB nevnte over her :fnise:

Jeg fikk inntrykk av at TS var interessert i kcal-innholdet og gjerne ville spise brød ved siden av, derfor svarte jeg forøvrig som jeg gjorde.

Gjest Nanne70
Skrevet

Enig i at dette blir en bedre omelett, men hvis TS ønsker å spise et halvt polarbrød pluss skinke og lettost i tillegg til omeletten, så kommer h*n neppe under 250 kcal med denne oppskriften. Nærmere 400, vil jeg tro, som kan være litt mye hvis man ønsker å ligge i kcal-underskudd?

Skrevet

Jeg lager omelett med litt go og mager skinke 1 egg+0,5dl skummet melk og litt paprika/vårløk eller brokkoli. Kanskje litt ost på.

Skrevet

Enig i at dette blir en bedre omelett, men hvis TS ønsker å spise et halvt polarbrød pluss skinke og lettost i tillegg til omeletten, så kommer h*n neppe under 250 kcal med denne oppskriften. Nærmere 400, vil jeg tro, som kan være litt mye hvis man ønsker å ligge i kcal-underskudd?

Hmm ja, ligger på rundt 250 kcal når jeg spiser havregryn med melk, så vil gjerne holde meg rundt der :)

Skrevet

Det beror på hur många ägg du använder. Två ägg stekta i smör blir drygt 200kcal. Med lättost och skinka blir det nog 300. Med brödet blir det närmre 400. Jag tror att alltihop hamnar någonstans mellan 300 och 400 kalorier, men det är ju fortfarande en liten frukost. 250kcal till frukost tycker jag är alldeles för lite.. Fast alla är ju olika, jag är vrålhungrig på morgonen, sedan äter jag en pytteliten lunch. En del gör ju tvärtom. :gjeiper:

Skrevet

sånnser den ut :)

Den finnes på Meny, står sammen med oljer å sånn. Prøvde også å finne den på mega, men der hadde de aldri hørt om den... tror også den koster mindre på meny enn på den nettsida jeg linka til :)

Tusen takk! Den skal jeg se etter :D

Skrevet

Omelett er sunt og godt til frokost.. Hva med å ha en pose frosne grønnsaker oppi, så blir den ekstra sunn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...