Saral Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Hei dere Jeg er en ung jente som var på mitt første jobbintervju for noen dager siden. Det var på shell/7eleven, og det gikk forsåvidt fint. Eneste var at de skremte meg litt med å si at det kunne være veldig stressende og mye å sette seg inn i. De sa til og med at noen hadde sluttet jobben kort tid etter de hadde bynt fordi det ble for vanskelig. Tingen er at jeg har ganske prestasjonsangst og litt sosial angst tror jeg (ikke diagnosert, men mamman min har diagnosen og jeg skal til legen i nærmeste fremtid for å få utredning). Jeg er ganske sent ute i jobblivet, og har bare sendt søknader via epost fordi jeg ikke tørr å gå inn i butikker og slikt, jeg feiger rett og slett ut. Men nå har jeg altså vært på dette jobbintervjuet og får kanskje til og med jobben. Selvfølgelig burde jeg være kjempeglad for jeg vil jo ha jobb å det er jo på høy tid! Men jeg er bare så sinnsykt redd for at det blir for mye/vanskelig for meg og at jeg heller burde ha en annen jobb siden jeg er så engstelig av meg. Er det noen som har jobbet på bensinstasjon som kan fortelle meg litt? bør jeg takke ja hvis jeg får jobben og bare satse på at det går bra?
MalloryK Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Jeg jobbet på bensinstasjon i 3 år, og ja, der kunne det være stress! En gang var vi 2 på jobb, vi hadde 800 kunder iløpet av 8 timer. Bang bang bang, det gikk i ett. Og man må klare å ha flere tanker i hodet samtidig. Hvilke vakter er det du skal få? Dagtid/natt/ukedag/helg?
Saral Skrevet 9. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg jobbet på bensinstasjon i 3 år, og ja, der kunne det være stress! En gang var vi 2 på jobb, vi hadde 800 kunder iløpet av 8 timer. Bang bang bang, det gikk i ett. Og man må klare å ha flere tanker i hodet samtidig. Hvilke vakter er det du skal få? Dagtid/natt/ukedag/helg? Det er snakk om en del helg ja, og kanskje en fast ukedag eller noe slik. Men ikke natt for de stenger elleve!
Gjest NozMonster Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 jeg har jobbet på shell i 3-4 år selv. ett og et halv år som nattevakt ( heeelt alene ), så like lenge på dag og kveld. stress? ja! mye å lære? ja! umulig? så abolutt ikke og siden den du var på intervju på, stenger kl 23, så tenker jeg at den ikke ligger så veldig sentralt så det klarer du så fint så 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Jeg synes egentlig du bare skal hoppe i det og i hvert fall prøve. Det verste som skjer er at du slutter, noe som egentlig ikke er så farlig selv om jeg forstår at det nok kanskje gjør deg engstelig uansett. Nå vet jeg ikke noe om akkurat deg, men sosial angst trenger ikke nødvendigvis å være et problem. Å skulle oppsøke butikker for å be om jobb er egentlig noe helt annet enn å skulle forholde seg til kunder. Førstnevnte er mye mer personlig og stiller deg i en mye mer sårbar situasjon. Kundekontakten derimot er kortvarig, overfladisk og upersonlig. Jeg tror ikke du kommer til å ha noen problemer med å utføre selve jobben, selv om all kontakten kanskje vil gjøre deg noer mer sliten enn andre på slutten av dagen. Noe av det viktigste tror jeg er å ha realistiske mål. Det er forskjell på å prestere og å overprestere. Hvis du presser deg selv helt til grensen hver eneste dag fordi du føler at du må prestere så godt som overhodet mulig kan du fort bli utbrent. 2
Saral Skrevet 9. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2011 Tusen takk for svar alle sammen Det er vel bare å vente å se om jeg får jobben nå da, men jeg tror nesten jeg må takke ja om jeg får den, hvis ikke kommer jeg nok til og angre. Spesielt med tanke på at jeg ikke er så veldig attraktiv hos arbeidsgivere pga mangel på erfaring og referansen osv
Saral Skrevet 9. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2011 Tusen takk for svar alle sammen Det er vel bare å vente å se om jeg får jobben nå da, men jeg tror nesten jeg må takke ja om jeg får den, hvis ikke kommer jeg nok til og angre. Spesielt med tanke på at jeg ikke er så veldig attraktiv hos arbeidsgivere pga mangel på erfaring og referansen osv Å det er vel ikke det å møte og snakke med folk jeg er mest engstelig for, det er vel mest at jeg er redd for å ikke mestre alt som skal gjøres, og bli nervøs osv. Det er vel prestasjonsangsten min som er verst når det kommer til akkurat dette.
hulaboer Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Du kommer ingen vei ved å feige ut. Gjør så godt du kan. Du klarer det nok skal du se. Ingen mestrer alt med en gang. Du får nok opplæring og alt du trenger.
Gjest Chevy Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Det kan være overveldende i stressende perioder, når du skal ha 7 oppgaver i hoder på en gang samtidg som folk maser, DERFOR vil jeg bare råde deg til og slappe av,puste dypt,og spørre mye. Komme skikkelig inn i oppgavene og være åpen for alt. Så skal du se at så snart du er trygg på det du gjør, vil de styrke selvtilliten din og kanskje det igjen kan hjelpe på den sosiale angsten? Jeg jobbet i en kiosk på en av norges travleste flyplasser i 2 år, og er selv full av alle typer angster og tvangstanker. De første vaktene var jævlige, rett ut jævlige. Men så ble jeg tryggere etter hvert og storkoste meg i de travle periodene:)! Bare je ble trygg på det jeg gjorde og ikke freaket ut. Dette går bra! You can do it!!
Saral Skrevet 11. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. august 2011 Det kan være overveldende i stressende perioder, når du skal ha 7 oppgaver i hoder på en gang samtidg som folk maser, DERFOR vil jeg bare råde deg til og slappe av,puste dypt,og spørre mye. Komme skikkelig inn i oppgavene og være åpen for alt. Så skal du se at så snart du er trygg på det du gjør, vil de styrke selvtilliten din og kanskje det igjen kan hjelpe på den sosiale angsten? Jeg jobbet i en kiosk på en av norges travleste flyplasser i 2 år, og er selv full av alle typer angster og tvangstanker. De første vaktene var jævlige, rett ut jævlige. Men så ble jeg tryggere etter hvert og storkoste meg i de travle periodene:)! Bare je ble trygg på det jeg gjorde og ikke freaket ut. Dette går bra! You can do it!! Takker så meget for svar! ja, nå har jeg takket ja til jobben så er ingen vei tilbake. Er skrekkelig nervøs! Kanskje du vil fortelle meg litt om de forskjellige oppgavene og slikt? Jeg har jo fått hørt en del selvfølgelig, men jeg vil være så godt foreberedt som mulig.
Dragonfly84 Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 (endret) Jeg har jobba på bensinstasjon, der vi hadde kveldsvakter alene, og jeg syns ikke det var noe vanskelig i det hele tatt. Selvfølgelig måtte man klare å ha to tanker i hodet på en gang, men det er jo ikke krise å spørre igjen hvis noen skal ha løkpølse med rekesalat, agurksalat, rå og stekt løk, og du ikke husker om de virkelig skal ha den ekle kombinasjonen. Folk flest er forståelsesfulle, selv om man husker jo best de som ikke er koselige. Man må bare huske på at de som er sure fordi man har for lite pølser/for få typer motorolje ikke er sure på DEG personlig. Du har jo ikke bestemt vareutvalget! Jeg trivdes best når det var mye å gjøre, for da gikk tida fort. Det kunne fort skje at man bare satt på bakrommet, leste aviser og så på klokka mens man håpa det skulle komme noen. Du spurte om arbeidsoppgaver: Mest kasse, der man bare slår inn ting som i butikk, og ordner med pølser og burgere. Det lærer du fort På kveldsvaktene fikk vi liste over ting vi skulle gjøre, f.eks. sette boller til heving (=sette et brett med ferdige bolledeigklumper i en ovn), vaske gulv (som han som lærte opp meg sa, "det er ikke stua di, ikke vask så nøye, det viktigste er at det går fort"), sjekke at doen ser grei ut, støvsuge tepper, stenge vaskehallen, gjøre rent pølsegrill og hamburgermaskin osv. Det virka mye i starten, men ikke noe av det er vanskelig i det hele tatt. Du kommer fort inn i det, og til slutt trenger du ikke tenke i det hele tatt. Lykke til med ny jobb! Dette klarer du fint Endret 11. august 2011 av Dragonfly84 1
Saral Skrevet 11. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. august 2011 Igjen, takk for svar Det har hjulpet veldig mye, føler meg hvertfall litt mer letta nå. Det er vel jeg som får det til og høres vanskelig ut, men jeg regner med det går bra
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #13 Skrevet 11. august 2011 Hei dere Jeg er en ung jente som var på mitt første jobbintervju for noen dager siden. Det var på shell/7eleven, og det gikk forsåvidt fint. Eneste var at de skremte meg litt med å si at det kunne være veldig stressende og mye å sette seg inn i. De sa til og med at noen hadde sluttet jobben kort tid etter de hadde bynt fordi det ble for vanskelig. Tingen er at jeg har ganske prestasjonsangst og litt sosial angst tror jeg (ikke diagnosert, men mamman min har diagnosen og jeg skal til legen i nærmeste fremtid for å få utredning). Jeg er ganske sent ute i jobblivet, og har bare sendt søknader via epost fordi jeg ikke tørr å gå inn i butikker og slikt, jeg feiger rett og slett ut. Men nå har jeg altså vært på dette jobbintervjuet og får kanskje til og med jobben. Selvfølgelig burde jeg være kjempeglad for jeg vil jo ha jobb å det er jo på høy tid! Men jeg er bare så sinnsykt redd for at det blir for mye/vanskelig for meg og at jeg heller burde ha en annen jobb siden jeg er så engstelig av meg. Er det noen som har jobbet på bensinstasjon som kan fortelle meg litt? bør jeg takke ja hvis jeg får jobben og bare satse på at det går bra? Jobber full stilling på bensinstasjon. Det er noen som synes det er "vanskelig", dvs det er mye mer jobb enn hva det er på feks en matbutikk. Det finnes alltid noe som må gjøres på en bensinstasjon, så en venner seg straks til en travel hverdag. Også er det ofte rush, og mye kontakt med kundene. Men jeg tror dette går helt fint, TS! Da jeg startet var jeg litt beskjeden og syntes det var litt skummelt, men det kom seg etter hvert! Sikkerheten på bensinstasjonene i landet tror jeg er relativt god, i alle fall hos Statoil (i forhold til ran osvosv). Ang at moren din har sosial angst og du er redd du har det; mye er hva en gjør det til selv! En må tørre gå over sperrene sine av og til... 1
Saral Skrevet 11. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 11. august 2011 Ang at moren din har sosial angst og du er redd du har det; mye er hva en gjør det til selv! En må tørre gå over sperrene sine av og til...
Gjest strykebrett Skrevet 11. august 2011 #15 Skrevet 11. august 2011 Jeg har ikke jobba på bensinstasjon, men har jobba på travle cafeer og det kan jo bli litt lignende. Det går nok helt bra sal du se, som de andre sier så kan det virke som mye å lære seg i starten men det går helt fint når du kommer inn i det. Om du gjør en feil eller jobber litt treigt i begynnelsen så tar kundene det med forståelse om du bare smiler ditt søteste smil og sier "jeg er lei for det, jeg er ny her jeg skjønner du". Gratulerer med ny jobb, og lykke til. Dette greier du!
Gjest Chevy Skrevet 11. august 2011 #16 Skrevet 11. august 2011 Takker så meget for svar! ja, nå har jeg takket ja til jobben så er ingen vei tilbake. Er skrekkelig nervøs! Kanskje du vil fortelle meg litt om de forskjellige oppgavene og slikt? Jeg har jo fått hørt en del selvfølgelig, men jeg vil være så godt foreberedt som mulig. ja jeg kan jo skrive litt, selvom det nok er litt annerledes på bensinstasjon da:) vi begynte på jobb klokka 5 om morgenen, så når vi kom skulle det stekes boller,pølser og klargjøres -griller skulle på og man skulle raskt være klar til rushet. aviser skulle opp og butikken låses opp. Kan se for meg at det kanskje blir noe likt rush hos en bensinstasjon om morgenen, men sikkert litt tilleggsoppgaver der, jjeg vet ikke? siden dere selger bensin mener jeg.. så går dagen, man skal kanskje fylle på varer, sende gamle aviser i retur, vaske og kanskje motta varer. dagen går og man behandler mange kunder samt legge opp boller og andre ting til neste dag. fylle opp i brusskapet og i meieri og rulle bacon på pølser:P rense kaffemaskin og motta blader, ta bladretur.. om kvelden kommer alle kvelds og stengerutiner i tillegg, man har som regel ei slags liste man krysser ut på alt man har gjort. jeg syns alltid det var mest stress og jobbe kveld, da dagvaktene kanskje slurvet litt med vasking og sånn siden de ikke skulle vaske om kvelden uansett..men det er vel heller litt sånn jeg har vært uheldig med kanskje.. om kveldene måtte vi også fylle opp matskapene, altså de med calzone og andre sånne ting - som sikkert er ganske likt på 7-eleven. Fylle på med rekesalat og sånt..min filosofi var alltid og gå fra plassen slik jeg selv ville kommet til den:) sånn var det hos oss:)
Saral Skrevet 12. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 12. august 2011 Uff. min første dag var i dag. verste var at det gikk helt fint, men likevel VIL jeg ikke tilbake. jeg har grått helt siden jeg kom hjem og vil bare ikke. Jeg vet det er dumt av meg, men jeg har jo bare vært der en dag og er ikke ordentlig ansatt enda, så hvis jeg får tilbud om en annen jobb i nærmeste fremtid kan jeg vel slutte? Evt at jeg slutter NÅ, men jeg vil jo ikke gi meg på den måten heller. Men jeg orker ikke ha det slik
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #19 Skrevet 12. august 2011 Uff. min første dag var i dag. verste var at det gikk helt fint, men likevel VIL jeg ikke tilbake. jeg har grått helt siden jeg kom hjem og vil bare ikke. Jeg ville prøvd å holde ut hele den første uken. Jeg vet at det er lett å si det, men at å gjennomføre det er noe helt annet, men likevel. Nå vet jeg ikke hva du synes er vanskeligst (arbeidsoppgaver? det å være helt fersk og vandre rundt i tåken uten å helt vite hva du gjør? kunder? kollegaer?), men det er vel ikke gitt at en annen jobb vil være noe lettere. Jeg vet det er dumt av meg, men jeg har jo bare vært der en dag og er ikke ordentlig ansatt enda, så hvis jeg får tilbud om en annen jobb i nærmeste fremtid kan jeg vel slutte? Vanlig oppsigelsestid i prøvetiden er 14 dager, forutsatt at du har en prøvetid da (hvis ikke er man i utgangspunktet fullt ansatt fra dag en). Evt at jeg slutter NÅ, men jeg vil jo ikke gi meg på den måten heller. Men jeg orker ikke ha det slik Du vil ikke ha det hvordan? Hva er det du sliter med som du tror ikke vil bli enklere med tiden?
Saral Skrevet 12. august 2011 Forfatter #20 Skrevet 12. august 2011 Vet det høres riktig dumt ut. Men det er vel den enorme prestasjonsangsten og det som overmanner meg. Det gikk helt fint i dag, det er det verste, så jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager jeg sitter å vurderer å ikke møte opp i morgen. Da jeg var der i dag var det kun for å se og prøve, de har hatt noen før som skulle gjøre det samme som sa de ikke ville ha jobben, så det er ikke noen 2 ukers oppsigelsestid eller lignende der. Jeg kan vel ikke helt forklare følelsen, men jeg tror nok jeg best egner meg til en jobb der jeg heller kan f.eks vaske eller noe slikt. barnehage kanskje. Men har ikke fått noe enda. Jeg kan virkelig ikke forklare følelsen jeg sitter med, vet dette virker helt dumt men, jeg skal snart til lege/psykolog og håper jeg får litt hjelp der, så kanskje jeg kan få hjelp til jobb via nav håper jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå