Gå til innhold

Leasing..

Betty84

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en ny bil, og tenker litt på å leie den. Kjenner dem som sier "det må du ALDRI gjøre" og andre som ikke tenker tanken på noe annet enn å lease... Hva tenker du? Og begrunn gjerne svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spar penger så du kan kjøpe deg en bil som er helt og holdent din. Da er det du som bestemmer alt som kan skje med den. Skal du lease en bil i så og så mange måneder før du eier den, hvis det skjer deg noe etter 1 års tid, og du har betalt en 50-60 000 kr for den til sammen, og du så ikke kan betale mer, da tar de bilen fra deg. Du betaler for den hver måned, så går det til delvis nedbetaling av bilen over tid, og etter så og så lang tid er den din. Bedre å ha pengene først, så betale og så ha bilen, da er den i allefall din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel det at jeg egentlig ikke ønsker å ha et nytt stort lån, vi har jo litt fra før ;/ Og 2 biler har vi også, men dem begynner å bli gamle, slitene og sikkerheten i dem er jo ikke akkurat som i en ny bil.... Det jeg må betale i lån evt leasing er jo penger som forsvinner uansett, har det egentlig noe å si at man ikke eier bilen? Bytter den jo bare inn etter 3 år uansett, eller kjøper den ut da... Tenkte igrunn på positive og negative ting rundt selve avtalen jeg..., bil er jo tap stort sett uansett. Og det spare greiene er ikke noe for meg, før jeg har rukket å spare forsvinner dem pengene til reprasjon av en av dem to andre bilene. Dessuten tar det vinter og våtter for å spare 300 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guri malla.... Burde vist at dette var verdens tetteste sted å spørre om noe på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lease og låne til bil er vel i prinsippe ett fett, om du betaler til banken eller et leasingfirma mener jeg. Om du låner til en bil synker vel bilens verdi omtrent likt med nedbetalingen, du ender opp i null lån og null bil til slutt (på spissen), på samme måte som med en leasingbil. Kanskje du må finlese leasingavtalen og regne litt, ofte må man vel ut med en startsum der også (på samme måte som noe egenkapital til lån til bilen)?

Det er uansett deilig med en ny, trygg bil som har det siste av utstyr og der delene ikke truer med å falle av i hver sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å guri malla.... Burde vist at dette var verdens tetteste sted å spørre om noe på....

Er det verdens teiteste sted å spørre på fordi noen påpeker at det går an å spare litt til ting man ønsker seg? Som du spør, får du svar. Har du ikke råd, så spar litt penger, ingen sa du skulle spare HELE summen, verre er det ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er klar over det, men leasingfirmaer tjener fett på innlevering av biler. Da saumfares bilen med lupe, og ALT må utbedres. Den lille skrapen komter dyrt, når de tar bilen tilbake. Det bør du være klar over. I tillegg, så sender de ut (de eier jo bilen) årsavgiften til deg, og da legger de på moms på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha regna på det kom samboeren min fram til at det kommer å lønne seg å lease for meg når jeg skal ha bil. Han er bilselger og jeg hadde jo fått endel rabatt på grunn av det. Det som ofte blir dyrt, slik jeg har skjønt det, er hvis det er skader på bilen ved innlevering. Men jeg tror dette kommer veldig an på hva slags bil du skal ha, privatleasing lønner seg vel ikke så ofte. Men husk også at de reelle kostnadene ved å ha en vanlig familiebil ofte blir på over 10.000 kr i mnd(inkludert lån, verditap, bensin/diesel, årsavgift, forsikring, service osv). Æsj, kjenner at jeg ikke får lyst på egen bil når jeg leser det jeg har skrevet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble av flere bilforhandlere frarådet på det sterkeste å lease bil som privatperson (selv om de kunne tilby bilen jeg var ute etter til leasing), mye av grunnen fordi at man må betale moms på reperasjoner og alt som måtte skje bilen.

jeg er helt enig i at jeg heller ville spart opp litt egenkapital og kjøpt bil istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk også at de reelle kostnadene ved å ha en vanlig familiebil ofte blir på over 10.000 kr i mnd(inkludert lån, verditap, bensin/diesel, årsavgift, forsikring, service osv). Æsj, kjenner at jeg ikke får lyst på egen bil når jeg leser det jeg har skrevet.......

På min forrige bil hadde jeg kostnader på ca 4000 per måned, alt dette innberegnet. Det var en stasjonsvogn av middels størrelse, kjøpt tre år gammel og solgt videre seks år gammel. Ikke verdens dyreste bilmerke, men en normal europeisk middelklassebil. Eneste forskjell var at jeg ikke hadde lån. Med renteutgifter ville summen økt med 6-700 kroner per mnd. Man kommer mao langt med halvparten av det du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lease og låne til bil er vel i prinsippe ett fett, om du betaler til banken eller et leasingfirma mener jeg. Om du låner til en bil synker vel bilens verdi omtrent likt med nedbetalingen, du ender opp i null lån og null bil til slutt (på spissen), på samme måte som med en leasingbil.

Å lease kan være bedre for firma, siden det gir mva man kan trekke fra, men selv da kan det være mer fornuftig å låne. Og som privatperson hadde jeg aldri vurdert leasing. Nå jeg ser hva folk betaler i leasing pr måned, vs det jeg betaler for en tilsvarende bil med lån skjønner jeg ikke at noen kan mene at det lønner seg. I tillegg kommer det at man risikerer økonomisk smell pga småskader og kilometer på en leaset bil. Og når det gjelder bilens verdi vs billån kommer jo dette helt an på prisklasse, egenkapital og løpetid på lånet, og hvordan man holder bilen og hvor mye km man drar på pr år.

Å låne penger til bil er ikke nødvendigvis dumt i seg selv, men dersom man "ikke har lyst på mere lån" må man jo huske at man får en fast månedlig utgift enten man leaser eller leier, og da må man jo se hva man får vs hvor mye man må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble av flere bilforhandlere frarådet på det sterkeste å lease bil som privatperson (selv om de kunne tilby bilen jeg var ute etter til leasing), mye av grunnen fordi at man må betale moms på reperasjoner og alt som måtte skje bilen.

jeg er helt enig i at jeg heller ville spart opp litt egenkapital og kjøpt bil istedet.

Hva mener du? Detmå vi jo alle med bilen vi eier også.Vi betaler alle moms på vanlige servicer og verksted/karosseri/reperasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spar penger så du kan kjøpe deg en bil som er helt og holdent din. Da er det du som bestemmer alt som kan skje med den. Skal du lease en bil i så og så mange måneder før du eier den, hvis det skjer deg noe etter 1 års tid, og du har betalt en 50-60 000 kr for den til sammen, og du så ikke kan betale mer, da tar de bilen fra deg. Du betaler for den hver måned, så går det til delvis nedbetaling av bilen over tid, og etter så og så lang tid er den din. Bedre å ha pengene først, så betale og så ha bilen, da er den i allefall din.

Her tar du ganske så feil. De færreste selskaper som leaser ut bil tillater at du kjøper den etter endt avtaleperiode. Ved unntak kan du kjøpe den ut med visse betingelser.

Jeg ser ingen grunn til å ikke lease bil. Skulle gjerne gjort det selv! Bare man er forsiktig med å ikke skade bilen selv. Men det må man jo være med egen bil også! Er ikke noe billigere fordi det er din egen bil.

Men jeg også anbefaler å lese godt gjennom avtalen før du leaser. Og tenk litt lenger frem i tid. Ofte er avtalene på minst 3 år. Innen 3 år kan jo behovet ditt endre seg, hvis du får flere barn for eksempel eller flytter et sted hvor du virkelig trenger firehjulstrekk el.l. For å komme seg ut av avtalen før avtaleperioden er løpt ut, har jeg hørt kan bli ganske dyrt. Men er ikke helt sikker på den prosessen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke selge di 2 bilene du har då å sette di pengene du får for di inn som egenkapital i låne du får i banken. det er mye mer fornuftigt enn å ha en bil på leasing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Detmå vi jo alle med bilen vi eier også.Vi betaler alle moms på vanlige servicer og verksted/karosseri/reperasjoner.

Det var visst snakk om ekstra avgifter på biler som er leaset. Jeg vet ikke, det var ihvertfall dette jeg fikk beskjed om i forhold til om jeg skulle lease eller kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er veldig vanskelig å komme seg ut av en leasingavtale hvis du skulle trenge det.

Som regel må du betale for alle fremtidige leier uansett. Så skal du lease en bil MÅ du være sikker på at den økonomiske sitvasjonen din er stabil den tiden du vil lease.

Ellers kan det fort bli dyrt. Masse å betale og ingen bil, for den henter leasingfirmaet inn ganske så fort hvis du ikke betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige bil hadde jeg kostnader på ca 4000 per måned, alt dette innberegnet. Det var en stasjonsvogn av middels størrelse, kjøpt tre år gammel og solgt videre seks år gammel. Ikke verdens dyreste bilmerke, men en normal europeisk middelklassebil. Eneste forskjell var at jeg ikke hadde lån. Med renteutgifter ville summen økt med 6-700 kroner per mnd. Man kommer mao langt med halvparten av det du antyder.

Glemte å skrive at det er nye biler jeg snakker om. Og at man må ta med tapte renteinntekter også. Er samboeren min som er produktsjef for en av de mest solgte bilene i landet som har sagt dette. Husk at en ny bil taper seg raskere i verdi enn en som er tre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vet ikke om du er klar over det, men leasingfirmaer tjener fett på innlevering av biler. Da saumfares bilen med lupe, og ALT må utbedres. Den lille skrapen komter dyrt, når de tar bilen tilbake. Det bør du være klar over. I tillegg, så sender de ut (de eier jo bilen) årsavgiften til deg, og da legger de på moms på den.

Ikke bare det. Vil DU ha bilen etter 3 år, må du betale OMREGISTRERINGSAVGIFT på den,

og bilfirmaet vil gjerne Kr 10-20.000 i "handling charge".

Og du kan IKKE AVTALE PÅ FORHÅND at du vil kjøpe bilen.

Det er ikke lovlig.

Har du betalt mye ned på den, så har bilen gjerne en veldig lav verdi.

Tror du bilfirmaet vil selge den til deg da?

Trenger ikke gjøre det engang.

LEASING er for stinnrike, folk som er svartelistet eller strøk i matte på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...