Gå til innhold

Truxal vs Sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Truxal etter bruk av Sobril eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snoopy_93

Mamma har brukt begge deler. (ikke samtidig så klart)

Når hun gikk på Truxal fikk hun ikke i seg mat fordi hun hadde følelsen av at maten vokste i munnen hennes. (Var enkelte ting hun fikk i seg, som moreller og maiskolber, men tror dette er individuelt.)

Når mamma gikk på Sobril var hun skikkelig sur og grinete hele tiden. Hun var rett og slett et skikkelig aggressivt monster.

Spørs litt åssen erfaringer du er ute etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtrapping til c-preparat?

Truxal gav meg blodtrykkfall som sende meg rett i bakken, måtte bare slutte med en gang.. Har hørt flere som har den erfaringen. Prøvde et annet c-preparat som var utrolig svakt, ikke noe vits å ta en gang.. Klarer meg uten noe nå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Det gjelder min mor, tror dun har fått Truxal for nedtrapping av sobril. Hun vil ikke si så mye om det..

Jeg tror det hjelper litt på henne (etter hva hun har sagt), men er fast bestemt på å få sobril av legen nesten gang..

Kan man slutte helt på Sobril av Truxal?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal hjelper jo ikke, det er tulle-medisin. Jeg deiset rett i bakken av Truxal, måtte ligge i sengen 1-2 dager i strekk, ellers falt jeg. Skummelt! Men jeg tok 6 Truxaler, da. :P Sobril er svakt benzodiazepin, klasse B, Truxal er C-preparat, så det sier seg selv at Truxal ikke har noen positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal hjelper jo ikke, det er tulle-medisin. Jeg deiset rett i bakken av Truxal, måtte ligge i sengen 1-2 dager i strekk, ellers falt jeg. Skummelt! Men jeg tok 6 Truxaler, da. :P Sobril er svakt benzodiazepin, klasse B, Truxal er C-preparat, så det sier seg selv at Truxal ikke har noen positiv effekt.

Hva mener du med dette?

C-preparatater har ingen positiv effekt? Så du synes at antibiotika ikke har noen positiv effekt heller da? Det kommer jo helt an på hvilken klinisk indikasjon som ligger i bunden. Truxal kan avhjelpe noe av den uroen som kommer efter langvarig bruk av sobril, men har mange ubehagelige bivirkninger. I gamle dager brukte man mye sånt til narkomane pasienter.

Det virker som om du tar piller for å ta piller. Det skal man aldri gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar piller for rusens del, skal ikke nekte for det. Truxal gir ingen bra rus i forhold til Sobril, og min erfaring er at ingen andre C-prep gjør det heller. Av benzoer får jeg null bivirkninger, men Truxal derimot. :/ Må tilføye at jeg ikke har spist piller på laang tid, så jeg er ikke avhengig sånn sett, men er altfor glad i piller.

Det må du slutte helt med umiddelbart.

Er du klar over hvordan benz. abstinenser arter seg, og hvor lenge de sitter i?

Er du klar over hvilke konsekvenser dette kan få for deg i forhold til senere behandling av sykdom og smertelindring?

Er du klar over at det kan bli vanskelig å legge deg i narkose?

Er du klar over fysiologiske konsekvenser av langvarig pillebruk?

Jeg behøver vel ikke nevne sociale og juridiske konsekvenser, samt at du kan få en del problemer med NAV hvis du få stemplet "rusmisbruker" på deg?

Jeg skriver ikke dette for å moralisere, men fordi jeg av mitt (forhåbentligvis) gode hjerte ikke ønsker deg all den lidelse og de problemer dette kan føre med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man slutte helt på Sobril av Truxal?

TS

Det eneste som gjør at man kan slutte helt med Sobril, er at man VIL slutte helt med Sobril. Truxal er et middel som kan avhjelpe noe av den uroen, og det ubehaget som kommer efter langvarig bruk, men det er ikke det eneste alternativet. Det er absolutt ingen tullemedisin, slik som beskrevet av en AB lenger oppe.

Hvis du er bekymret for din mor, kunne du ta en telefon til rustelefonen, nummeret er 08588 (www.rustelefonen.no). De kan svare deg på det meste av det du lurer på, ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarer :)

Min mor har brukt sobril i over 30 år.. Bruken har gått betraktelig opp de siste 3 årene, så legen har sine grunner til hvorfor hun fikk Truxal istedet for Sobril.

Men man kan vel ikke la noen slutte tvert etter over 30 år fast?

Jeg håper jo selvsagt at det går, men er ikke nedtrapping bedre? De siste 2 ukene har vært fæle for både meg og henne, da det går til grads utover meg(som får sobril for angst. I SMÅ doser), hun vil da ha av meg, visst ikke vil hun dø/kommer til å dø, jeg er ikke glad i henne, jeg må hjelpe, HJELP! osv osv, og jeg kan ikke annet enn å nekte. (den lille mengden jeg får trenger jeg selv om en situasjon skulle oppstå) Dessuten har jeg lyst å kunne klemme legen etter 4mnd da han egentlig har reddet henne ut av helvetet. Visst det er mulig å gjøre dette.

Rotete innlegg kanskje.. Er glad for dere som svarer særiøst i denne tråden, for jeg er både bekymret, nyskjerrig, spent, engstelig osv. Takker for telefonnummer også, men det er alltid fint å høre fra flere hold hvilke erfaringer dere har ):

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære AB!

Hvis din mor har brukt dette i over 30 år, synes jeg det er helt uforsvarlig å bråseponere, for derefter å bare substituere med truxal, selv om jeg selvsagt er glad for at legen tar ansvar, og setter foten ned. Det ser ut til at din mor trenger mere omfattende behandling, nedtrapping og terapi.

Jeg kjenner ikke omfanget av din mors problem, men kan garantere deg at 30 års regelmessig (mis)bruk ikke blir borte bare av dette. Erkjenner hun sitt eget problem?

edit: Du må i hvert fall ikke finne på å gi henne av dine egne medisiner. Det er den dummeste "tjenesten" du kan gjøre henne, og det spolerer i hvert fall legens behandlingsplan (som i mine øyne er litt tynn...).

Endret av Giacomo_P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære AB!

Hvis din mor har brukt dette i over 30 år, synes jeg det er helt uforsvarlig å bråseponere, for derefter å bare substituere med truxal, selv om jeg selvsagt er glad for at legen tar ansvar, og setter foten ned. Det ser ut til at din mor trenger mere omfattende behandling, nedtrapping og terapi.

Jeg kjenner ikke omfanget av din mors problem, men kan garantere deg at 30 års regelmessig (mis)bruk ikke blir borte bare av dette. Erkjenner hun sitt eget problem?

edit: Du må i hvert fall ikke finne på å gi henne av dine egne medisiner. Det er den dummeste "tjenesten" du kan gjøre henne, og det spolerer i hvert fall legens behandlingsplan (som i mine øyne er litt tynn...).

Takker for svar igjen :)

Det er akkurat dette jeg tenker. Denne legen hun har fått (den "vanlige" er nettopp pensjonert) har hun bare hatt i ca en mnd....

Hun erkjenner ikke problemet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre. Hvis hun ikke erkjenner at hun har et problem, er det veldig vanskelig å hjelpe, men det er i hvert fall godt at hun har fått en anstendig lege som ikke vil være med på å opprettholde misbruket.

Har hun brukt store doser?

Vet du om hun har supplert med illegalt kjøbte medikamenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS, tråden er ryddet, og da vi ikke kan vite noe om kompetansen som ligger til grunn for de svarene du får, stenger jeg tråden, og anbefaler deg å kontakte kvalifisert helsepersonell angående de tingene du lurer på rundt medisinbruk.

Kosemose, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...