Gjest Vampen Skrevet 9. august 2011 #21 Skrevet 9. august 2011 Da burde ledelsen i ap sagt at dette er noe som berører alle ungdommer. Jo det var ikke tilfeldig at det skjedde på utøya. Det rammet arbeiderpartiets ungdomsleir på en øy som har blitt brukt til politisk ungdomsleir siden trettitallet. Å være verdens beste mamma, kan ikke overføres til politikk og dette? På hvilken måte? Jeg synes arbeiderpartiet har oppdredt snobbete, og når sorgen har lagt seg kommer kritikken hvis ikke krakket nå blir overskygget av alt. Herre jesus.. Det var ikke tilfeldig at dette rammet AUF eller AP. det var de som var det direkte målet for angrepet. AP har syrt Norge i mange år. Om du ser på alle årene etter at Norge fikk sine første politiske partier, så er det svært mange av dem hvor AP har hatt makten. Det er AP som hadde to viktige statsministre som Einar Gerhardsen, landsfaderen, og Gro H. Bruntland, landsmoderen. AP har spilt en viktig rolle i å bygge opp det Norge vi har i dag. Det er DET Norge ABB ikke liker, altså gir han også AP skylda. SV er langt mer liberale når det gjelder de sakene ABB avskyr, men de har ikke hatt den politiske makten som AP har hatt. Altså er det ingen tilfeldigheter i hvem som ble angrepet. ABB selv har uttalt at han ønsket å strupe rekruteringen til AP. Å angripe FPu, SU, SPU eller Unge Høyere, hadde vært meningsløst mtp på det målet ABB hadde og den fienden han ga skylda for det han mente har ødelagt Norge og Europa. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #22 Skrevet 10. august 2011 Jeg syntes også den siste setningen din, med et klasseskille mellom AUF`ere og andre er aldri så liten smule paranoid. AUFerne var de som ble angrepet. Det er ikke rart at man først og fremst fokuserer på dem, ikke alle andre. Det var dårlig formulert... Mente i AUFernes øyne, at det kan bli dem og oss andre liksom.. Har allerede lest om flere som ikke klarer å en gang snakkje med venner som ikke var på øya fordi "de skjønner jo ingen ting, de var ikke der" ...sikkert en helt normal måte å reagere på det, men dette her er mennesker som en dag skal styre landet vårt og da er ikke slike holdninger gode! Har de sagt at de skal ta 22/7 tilbake? Hvordan kan man ta en dato tilbake? Jeg har hørt at man skal ta Utøya tilbake, tryggheten tilbake, demokratiet tilbake, men 22/7? 22/7 kommer til å bli stående som en spesiell dato i overskuelig fremtid. Man kan ikke ta datoen tilbake, med mindre man har en tidsmaskin så man kan viske ut det som faktisk skjedde da. En annen spesiell dato i Norges historie er 9. april. Det er heller ikke noe man har kunnet "ta tilbake". Ja det har de sagt! De har også sagt "Aldri mer 22/7, og det blir jo enda vannskeligere å få til, men de har likefullt sagt det! Jeg er da ikke DUM, jeg skjønner at man ikke kan "ta" en dato! DU må da virkelig være dum om du ikke forstår meningen bak ordene! Jeg syntes også du går ganske langt når du sammeligner det ungdommen på Utøya opplevde med hva alle andre har vært gjennom. 22/7 var en dag som berørte de fleste nordmenn. Det er mange som har sørget og vært redde. For ja, det var et angrep på samfunnet vårt. Men det var ikke du og jeg, eller alle andre, som i 90 minutter ble regelrett jaktet på med skytevåpen. Det var ikke du og jeg som løp for livet. Det var ikke du og jeg som så venner ble drept og skadet. Det var ikke du og jeg som ble skadet eller drept. Det var ikke du og jeg som så telt bli farget røde av blod. Det var ikke du og jeg som lå og gjemte oss i over en time, livredde for at vår siste dag hadde kommet. Det var ikke du og jeg som sendte meldinger til familie og venner for å si farvel. Det var heller ikke du og jeg som fikk slike meldinger fra barna våre, og som gikk gjennom et helvete mens vi ventet på å høre om de vi er glad i var levende eller døde. Om dette har vært HARDT for deg, hva skal da de som er direkte berørt si? Selvfølgelig kan du også ytre deg om din smerte og sorg, men jeg syntes du kan gjøre det UTEN å sammenligne det med hva de som er direkte berørt har opplevd. Det er ikke en konkurranse om hvem som skal få lov til å uttrykke smerte. Men at de som faktisk har vært gjennom et av verdens (verdens?) verste massemord, er de det fokuseres mest på, det må du nesten bare leve med. Vi som land og samfunn har opplevd en tøff periode, men våre sår er ingen ting sammenlignet med de som har opplevd dette på kroppen. Om det var på Utøya eller i Oslo. Det var også AUF som gruppe som var hovedmålet til gjerningsmannen. Det var dem han ønsket å ramme, for å strupe rekruteringen til AP. Og som samfunn ja, men i høyeste grad også AUF og AP spesifikt. HVA FAEN VET DU OM JEG ER DIREKTE BERØRT ELLER IKKE?? OG HVA POKKER VET DU OM JEG LØP FØR LIVET DEN DAGEN ELLER IKKE?? Selv om jeg ikke er skadet så betyr ikke det at jeg ikke er personlig berørt, mange i umiddelbar nærhet i Oslo som ikke ble fysisk skadet Som sagt, 22/7 får verken du eller noen andre tatt tilbake. Den datoen er der og kommer sansynligvis til å bli markert så lenge du lever. Og det er ingen som nekter deg å føle på dette og uttrykke at det er vanskelig. Men jeg syntes det du skriver om AUF er direkte usmaklig! Selvutnevnt elite? Har du røyket sokkene dine? Fordi de forteller om det de har opplevd og får mye oppmerksomhet, så er de en selvutnevnt elite? Burde media ha banket på døra di fremfor å snakke med øyevitner og overlevende? Og nei, med mindre DU har blitt jaktet på av en sinnsyk drapsmann, sett folk rundt deg bli myrdet og overlevd et massemord som har sjokkert hele verden, SÅ HAR DU INGEN FORUTSETNING TIL Å FORSTÅ! Det handler ikke om å håne deg, men om at du bør ha selvinnsikt nok til å forstå at akkurat denne hendelsen, som i en internasjonal målestokk er unik, er ikke noe hvermannsen kan "forstå" uten å ha vært der. Jeg sier dette med all mulig respekt, du burde fokusere på hvor heldig du faktisk har vært, fremfor å konkurrere med de som er direkte berørt i VM i å ha det verst. Det er nemlig fullstendig meningsløst. Jeg personlig er utrolig glad for at ingen av mine ble berørt av dette. Jeg har en bror som skulle ha vært på Utøya den dagen, men som måtte jobbe. DET er jeg takknemlig for. Samtidig som jeg priser meg lykkelig for mitt hell, så sender jeg all verdens medfølelse til de som ikke var så heldige. Du vinner ingen ting på å grave deg ned i følelser om hvor vanskelig dette er og hvor fælt det er at andre får oppmerksomheten og medfølelsen. Du bør sette deg ned og få perspektiv på dette. Og hvis du ikke klarer det, hvis dette har gått så hardt inn på deg at du ikke klarer å finne ut av det, så bør du kanskje vurdere å få hjelp til å fnne ut av det. Og det sier jeg ikke for å være ekkel, men fordi om dette er såpass hemmende for deg, så er det bedre å få hjelp til å finne ut av det, enn å la tungsinnet og vonde tanker spise deg opp. OHHH, F**K YOU!!! Du aner da ikke hvem jeg er og hvor jeg var fredag 22/7-2011.. 2
hulaboer Skrevet 10. august 2011 #23 Skrevet 10. august 2011 De sier de (AUF) er det eneste som kan ta 22/7 tilbake. Hvem sier det? 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #24 Skrevet 10. august 2011 Hvem sier det? Hvis du leser den setningen du siterte så står det der
Gjest Anuket Skrevet 10. august 2011 #25 Skrevet 10. august 2011 (endret) Det var dårlig formulert... Mente i AUFernes øyne, at det kan bli dem og oss andre liksom.. Har allerede lest om flere som ikke klarer å en gang snakkje med venner som ikke var på øya fordi "de skjønner jo ingen ting, de var ikke der" ...sikkert en helt normal måte å reagere på det, men dette her er mennesker som en dag skal styre landet vårt og da er ikke slike holdninger gode! Ja det har de sagt! De har også sagt "Aldri mer 22/7, og det blir jo enda vannskeligere å få til, men de har likefullt sagt det! Jeg er da ikke DUM, jeg skjønner at man ikke kan "ta" en dato! DU må da virkelig være dum om du ikke forstår meningen bak ordene! HVA FAEN VET DU OM JEG ER DIREKTE BERØRT ELLER IKKE?? OG HVA POKKER VET DU OM JEG LØP FØR LIVET DEN DAGEN ELLER IKKE?? Selv om jeg ikke er skadet så betyr ikke det at jeg ikke er personlig berørt, mange i umiddelbar nærhet i Oslo som ikke ble fysisk skadet OHHH, F**K YOU!!! Du aner da ikke hvem jeg er og hvor jeg var fredag 22/7-2011.. Du kan jo roe deg litt ned da? Du skrev selv i første innlegg at du forventet å bli slaktet for dette. Da var du allerede klar over at mange var uenige med deg - da må du fint klare å takle at folk skriver sine meninger som ikke er det du tenker. Jeg synes Vampen har mange gode poenger, og du er da voksen nok til å reagere på en annen måte? EDIT: dessuten, ut i fra ditt første innlegg kan man tolke det som om at du faktisk ikke var verken i Oslo eller på Utøya. Da kan du heller ikke forvente at vi skal tenke at du var der. Endret 10. august 2011 av Anuket 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #26 Skrevet 10. august 2011 Jeg føler meg veldig dratt når jeg skriver dette, derfor huker jeg av for anonym... Selv har jeg kommet nært på tragedien, og fulgt en ildsjel for AUF til graven. Det var ingen behov for glorifisering i avdødes begravelse. Det var snakk om en kjekk, engasjert ungdom, som ville at alle skulle ha det bra, og var opptatt av rettferdighet, selv om det ble på egen bekostning. Billy Joel hadde nok et poeng i at "only the good die young", men i dette tilfellet var det intet behov for overdrivelser og pompøse overdrivelser. Et elsket barn, søsken, barnebarn og venn er gått bort, et medmenneske som gjorde det som var mulig for å utgjøre en forskjell i sine lokale omgivelser.... Jeg ser meg allikevel delvis enig i startinnlegget. Formuleringene i media kunne vært bedre, men jeg ser også at uttalelsene kommer fra et menneske i sjokk og et vell av andre følelser. Det jeg reagerer på, er vinklingen på innsamlingen og oppbyggingen. Ondskapen selv er ikke ansvarlig for skader for mange millioner, det var ikke der han plasserte bomben. Skuddskadene har ikke totalramponert stedet. Utøya har derimot forfalt over mange år, og jeg føler litt på at de nå bruker blodpenger til å bygge det opp igjen før likene er kalde. Kanskje pengene heller kunne blitt brukt til støtteapparater, samlingene og de sosiale tiltakene AUF setter inn lokalt under den interne "parolen" at ingen skal være alene. Auf har flere steder bl.a betalt transport for de som trenger hjelp til å komme seg i venners/partikameraters begravelser, og andre tiltak for å samle ungdommen. Personen jeg fulgte til graven, hadde nok ønsket at donasjonen gikk til auf uavhengig av dødsårsak. Ville nok vært stolt av å bidra til å bygge opp Utøya også.... Og mange vil nok gjøre noe fint for AUF'erne og gjøre det lettere for dem å komme tilbake neste år. Kanskje et nyoppusset bygg vil gjøre det lettere og mindre traumatisk. Det er mye å tenke på og vurdere. Jeg har heller ikke fasiten, men kanskje mine tanker og vurderinger kan kaste flere vinklinger på saken. 2
Sissan9 Skrevet 10. august 2011 #27 Skrevet 10. august 2011 Det var dårlig formulert... Mente i AUFernes øyne, at det kan bli dem og oss andre liksom.. Har allerede lest om flere som ikke klarer å en gang snakkje med venner som ikke var på øya fordi "de skjønner jo ingen ting, de var ikke der" ...sikkert en helt normal måte å reagere på det, men dette her er mennesker som en dag skal styre landet vårt og da er ikke slike holdninger gode! Jeg tror du blander litt her. Jeg tror ikke det er "AUF"-ere som sier det, men overlevende som faktisk sliter med å forholde seg til alle de som ikke var der. Men som likevel vil forsøke å trøste, forstå seg på hva som skjedde osv. Jeg tror ikke det er uvanlig at ofre for ekstreme hendelser søker trøst i andre som har opplevd det samme. Selvsagt mulig du har lest noe annet enn meg, men jeg tror AUFere som IKKE var på Utøya den dagen har det akkurat som deg og meg i forhold til dette. Jeg tror du rett og slett anklager ofrene her. Og det er jo lov. Og litt usympatisk, spesielt siden du dømmer deres standpunkter mens de enda er i sjokkfasen. Ja det har de sagt! De har også sagt "Aldri mer 22/7, og det blir jo enda vannskeligere å få til, men de har likefullt sagt det! Jeg er da ikke DUM, jeg skjønner at man ikke kan "ta" en dato! DU må da virkelig være dum om du ikke forstår meningen bak ordene! Men "aldri mer 22/7" - uttalt av de som opplevde dette på kroppen, er jo noe helt annet enn å si at "bare vi kan ta 22/7 tilbake". De snakker jo om noe helt annet enn du gjør. Og det å si aldri mer 22/7, på egne vegne og for egen del, utestenger jo ikke deg fra å ta avstand fra det som skjedde, og være del i gjenoppbygginen av trygghet og likeverd, demokrati og fremtidshåp? HVA FAEN VET DU OM JEG ER DIREKTE BERØRT ELLER IKKE?? OG HVA POKKER VET DU OM JEG LØP FØR LIVET DEN DAGEN ELLER IKKE?? Selv om jeg ikke er skadet så betyr ikke det at jeg ikke er personlig berørt, mange i umiddelbar nærhet i Oslo som ikke ble fysisk skadet Vi vet jo ikke mer enn du skriver her inne. Og ut fra det du skriver er det lett å slutte seg til at du ikke var på Utøya. Ergo kan du ikke - selv i fantasien - sette deg inn i hva ungdommene som var der gjennomgikk. Det du har opplevd kan være ekstremt dramatisk, det var mange som opplevde svært dramatiske ting. Sannsynligvis var du heller ikke i nærheten av Regjeringskvartalet, all den tid ditt sinne retter seg mot Utøya, AUF og ungdommer. Siden du opplagt føler deg oversett og forbigått nå, stod du sannsynligvis ikke i kjernen av hendelsene. Samtidig føler du deg sannsynligvis sterkt berørt. Og det er du ikke alene om. Jeg er sterkt berørt av det som skjedde. Jeg vil være med på gjenoppbygging, og fremtidshåp. Men jeg forstår, aksepterer (og er glad for) at jeg ikke står i kjernen for det som nå skjer. Jeg støtter gjerne opp. Jeg hører gjerne ungdommene fra Utøya fortelle ting jeg tenker at journalistene ikke burde videreformidle, fordi det er ureflektert, sjokkpreget og vil kunne bite dem i rumpa senere når ting roer seg. Jeg skal være med å ta tilbake Norge etter 22/7 på min måte. Og jeg er viktig i den gjenoppbyggingen, som du er, og ikke minst alle ungdommer i landet. Vi trenger ikke konkurrere med de som skal leve med sine indre vonde bilder resten av livet. Vi kan støtte de, la de snakke som de gjør nå i den første bearbeidingsfasen. Og innse at høyst sannsynlig vil det om 10 år ikke være noen som inkluderer "jeg var på Utøya" i introduksjonen av seg selv. Men du har lov til å være sint. Vi er alle det. Du retter bare sinnet ditt et annet sted enn de fleste av oss. Det er også lov. Men som sagt - det er ganske usympatisk, og jeg oppfatter det også som at argumentasjonen din for det er litt vaklende. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2011 #28 Skrevet 10. august 2011 (endret) Jeg kan godt forstå at de som er direkte eller indirekte berørt av bomben i regjeringskvartalet kan føle seg i skyggen av massakren på Utøya. Jeg synes likevel at trådstarter har gått glipp av et par vesentlige poeng. For det første: dette var et direkte angrep på AUF og Arbeiderpartiet. I avhør siden har det kommet frem at ønsket var å kverke "sosialistyngel" slik at Arbeiderpartiets fremtid ble rammet. De som døde og ble skadd i regjeringskvartalet var på jobb i landets tjeneste. Eller tilfeldigvis på jobb i lokalet som dessverre ligger i bombenedslaget. For de som bor og jobber i nærheten må jo dette være aldeles skrekkelig, selv om de ikke er direkte berørt i form av skader eller knuste ruter. Kan man være trygg i fremtiden for bomber, er det trygt nå? Jeg er enig i at dette har kommet helt i skyggen av Utøya, men er det politikernes eller pressens feil? Massakren på Utøya har et sånt omfang når det gjelder drepte og skadde at det er lett å hoppe over regjeringskvartalet og de som var der. En av mine naboer var i Oslo og fortalte om mennesker som løp - det er ingen tvil om at dette også var helt forjævlig. Røyk/støv stod f.eks. opp av Kirkeristen etter smellet. Det er nok en del som er berørt av dette som får svært lite krisehjelp eller oppfølging av noe som helst slag og som føler at avisene ikke er interessert i denne delen av historien. Man må ikke ha vært i Oslo da det smalt og singlet i glass for å være nødt å forholde seg til dette på en daglig basis. Vi andre som bor andre steder i byen eller landet kan slippe unna ved å la være å lese aviser eller se de spesielle programmene på TV. De som bor/arbeider i regjeringskvartalet/området rundt må forholde seg til dette hver dag. Endret 10. august 2011 av Blondie65
Gjest Vampen Skrevet 10. august 2011 #29 Skrevet 10. august 2011 (endret) Det var dårlig formulert... Mente i AUFernes øyne, at det kan bli dem og oss andre liksom.. Har allerede lest om flere som ikke klarer å en gang snakkje med venner som ikke var på øya fordi "de skjønner jo ingen ting, de var ikke der" ...sikkert en helt normal måte å reagere på det, men dette her er mennesker som en dag skal styre landet vårt og da er ikke slike holdninger gode! Dette er et problem som eksisterer utelukkende i ditt hode. Det er 100% normalt at mennesker som opplever traumer syntes det er vanskelig å snakke om det som har skjedd, og det er like normalt at de syntes det er vanskelig å snakke om det som har skjedd med mennesker som ikke har opplevd det samme. Du trenger ikke en så ekstrem krisesituasjon for at det er en rekasjon som melder seg. Det er en grunn til at man i forbindelse med mange kriser og traumer har støttegrupper bestående av andre som har opplevd det samme, eller trent personell. Nok en gang, du må faktisk innse at du ikke har forutsetning til å forstå hva de som var på Utøya opplevde. At mennesker i sjokk, som befinner seg midt oppi krisen, syntes det er lettere å snakke med andre som også var der, sier ingen verdens ting om hvordan de eventuelt vil bli som ledere om mange år. Ja det har de sagt! De har også sagt "Aldri mer 22/7, og det blir jo enda vannskeligere å få til, men de har likefullt sagt det! Jeg er da ikke DUM, jeg skjønner at man ikke kan "ta" en dato! DU må da virkelig være dum om du ikke forstår meningen bak ordene! Da er det på tide at du graver frem en link for å bevise at de har sagt dette. At det har blitt sagt "Aldri mer 22/7" bør ikke komme som en bombe på noen. Det har blitt sagt mange ganger "Aldri mer 9. april", akkurat som det har blitt sagt mange ganger at man aldri mer skal la det som skjedde under andre verdenskrig skje igjen. Vi kan ikke garantere noen av delene 100%, men å si disse tingene er en måte å symbolisere at vi ikke aksepterer disse tingene som har skjedd, og at vi vil jobbe for at noe slikt aldri vil skje igjen. Nok en gang, du overanalyserer og overtenker noe helt ekstremt. HVA FAEN VET DU OM JEG ER DIREKTE BERØRT ELLER IKKE?? OG HVA POKKER VET DU OM JEG LØP FØR LIVET DEN DAGEN ELLER IKKE?? Selv om jeg ikke er skadet så betyr ikke det at jeg ikke er personlig berørt, mange i umiddelbar nærhet i Oslo som ikke ble fysisk skadet Jeg forholder meg til det du skriver. Det er ingen verdens ting i HI som tilsier at du var tilstede på Utøya. Det er utøya jeg tok utgangspunkt i, siden det er Utøya og AUF du kritiserer. Og om du så var i nærheten av regjeringskvartelt da bomben gikk av, så forstår jeg at det var vanskelig, men jeg står likevel for min påstand at om du har det hardt, så hadde de som var tilstede på Utøya, eller som ble skadet eller mistet noen i bombesmellen, det veldig mye hardere enn deg. Om du var i nærheten, så bør du faktisk heller prise deg lykkelig over at du faktisk er uskadd. Jeg kjenner faktisk flere som var i nærheten av regjeringskvaratelt når det smalt, alle gjør nettopp det, anser seg som heldige. Og INGEN av dem har behov for å konkurrere med overlevende fra Utøya når det gjelder å ha opplevd det verste, eller kritiserer ofre på en så usmaklig måte som du gjør. Om du føler at bomben i Oslo drukner i det som skjedde på Utøya, så kan jeg være enig med deg i det. Men det er nok naturlig. Det er ingen nyhet at det går av bomber rundt omkring i verden. Bomben i Oslo var ikke "spesielt ille" om du sammenligner med en del andre bomber som har gått av i verden. Ille for Norge, som opplevde dette for første gang, i høyeste grad. Og selvfølgelig forferdelig for de som opplevde det. Men ikke en unik hendelse i verdenssamfunnet. Utøya derimot, var ikke bare unikt i norske sammenheng, men i verden. ABB er pr i dag verdens verste spree-killer. Det er mange elementer som gjør Utøya og det som hendte der unikt. Da er det heller ikke rart at det er der hovedfokuset havner, både hos nasjonal og internasjonal presse, og hos folk flest. OHHH, F**K YOU!!! Du aner da ikke hvem jeg er og hvor jeg var fredag 22/7-2011.. Godt svar. Jeg trenger ikke å vite hvor du var 22/7. Jeg forholder meg til det du skriver her. Og den useriøse kritikken din mot det som er offer for en forferdelig massakre, blir ikke mindre usmaklig, uansett hvor du var. Endret 10. august 2011 av Vampen 2
Alvina Skrevet 10. august 2011 #30 Skrevet 10. august 2011 Men hva menes med å ta Utøya tilbake? Jeg forstår at de som føler for det må få komme tilbake, men hvis jeg var forelder til en Auf-ungdom som var berørt av massakren, som ikke ville føle seg konfortabel ved å delta på sommerleir der, da ville jeg ment at Auf burde funnet et annet sted i alle fall de første årene. Kan forstå at ungdommene er blitt omtalt som kremen av norsk ungdom, men jeg personlig synes det høres veldig pompøst ut. De var og er flotte ungdommer, men å være kremen av noe minner meg om kremen av norske vinnere innen langrenn/norsk idrett (vinnere) og det var mer eller mindre tilfeldig at bare arbeiderpartiets barn og unge ble utsatt for terroren, sett bort fra at mange ble rammet i regjeringskvartalet. Hvis bomben hadde gått av i undergrunnen på t-banen, ville vi da hørt at kremen av norges befolkning har blitt rammet? Det virker pompøst for meg, selvfølgelig forstår jeg at det blir sagt ting og hvem sa at dette var kremen? Var det ikke bare en person, Jens Stoltenberg? Ser man det, ser man også at vi ikke bør henge oss opp i alle detaljene. Alle er bare mennesker i denne triste saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2011 #31 Skrevet 10. august 2011 Men hva menes med å ta Utøya tilbake? Jeg forstår at de som føler for det må få komme tilbake, men hvis jeg var forelder til en Auf-ungdom som var berørt av massakren, som ikke ville føle seg konfortabel ved å delta på sommerleir der, da ville jeg ment at Auf burde funnet et annet sted i alle fall de første årene. Det er AUF som skal ta Utøya tilbake - dvs. bygge opp igjen og gjøre det om til et trygt sted for sommerleir for ungdom. Det er ikke den enkelte ungdom. Hvis man velger et annet sted så har man jo overgitt Utøya i terroristens hender. Er det mening i det? Kan forstå at ungdommene er blitt omtalt som kremen av norsk ungdom, men jeg personlig synes det høres veldig pompøst ut. De var og er flotte ungdommer, men å være kremen av noe minner meg om kremen av norske vinnere innen langrenn/norsk idrett (vinnere) og det var mer eller mindre tilfeldig at bare arbeiderpartiets barn og unge ble utsatt for terroren, sett bort fra at mange ble rammet i regjeringskvartalet. Hvis bomben hadde gått av i undergrunnen på t-banen, ville vi da hørt at kremen av norges befolkning har blitt rammet? Så du mener at idrettsprestasjoner er bedre enn politisk aktiv ungdom? Og nei det var ikke tilfeldig i det hele tatt at det var AUF-ungdom som ble rammet. De var et direkte mål. Det har stått både i manifestet til den siktede og har kommet frem i avhør at han næret et voldsomt hat mot Arbeiderpartiet. Han ønsket å ramme AUF spesielt siden det er fremtidige arbeiderpartipolitikere og potensielle regjeringsmedlemmer det er snakk om. Nå var det ikke en tilfeldig bombe på t-banen som rammet tilfeldig valgte sivile. Det var et direkte angrep på en bestemt gruppe unge mennesker. Det kan ikke sammenlignes med noe tilfeldig angrep. Når man snakker om kremen av norsk ungdom handler det om at de har tatt et valg om å være samfunnsengasjerte. Rammer du tilfeldig på t-banen så rammer du både de som gir F i alt, de som er kriminelle men også lovlydige og en og annen samfunnsengasjert person. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig å se. Det virker pompøst for meg, selvfølgelig forstår jeg at det blir sagt ting og hvem sa at dette var kremen? Var det ikke bare en person, Jens Stoltenberg? Ser man det, ser man også at vi ikke bør henge oss opp i alle detaljene. Alle er bare mennesker i denne triste saken. Det er sagt av flere av de politiske lederne fra flere forskjellige partier at dette rammet samfunnsengasjert ungdom. Jeg synes det er rart at ikke en partileder skal få lov å si om sitt eget ungdomspartis medlemmer at de er kremen av norsk ungdom. Hvem skal i så fall få lov å si det? Hadde Siv Jensen sagt noe annet om det var FrpU ungdom eller Erna Solberg om det var Unge Høyre ungdom?
Genesis Skrevet 10. august 2011 #32 Skrevet 10. august 2011 Jeg er delvis enig med TS i at endel uttalelser fra AUF/AP gjennom denne tragedien har vært litt vel svulstige. Men det er helt normalt at man får et veldig innadvendt fokus etter å ha vært målskive for en slik avskyelig affære utøya-massakren ble. Jeg håper imidlertid ikke sorgen blir dyrket for lenge innad i Aps korridorer. Det er store utfordringer både i Norge og resten av verden som bør tas fatt på snarest! For eksempel hvordan man kan bidra til langsiktige endringer på det afrikanske kontinentet, hvor syklusen av sultkatasrofer ikke ser noen ende. Det dør ca. 16 000 barn hver dag av sultrelaterte sykdommer, og svært få av disse oppnår verken martyrstatus eller så mye som et hevet øyebryn hos Ola Nordmann. Vi trenger store innovasjoner innen systemer for ressursfordeling og handel på verdensmarkedet, for ikke snakke om større investeringsvillighet fra vesten. Kineserne er allerede i gang med å investere på kontinentet, og enkelte bedrifter bygger ut skoler og sykehus for de ansatte, noe som bidrar til en god start for de yngre generasjoner. (beklager digresjonen)
Alvina Skrevet 10. august 2011 #33 Skrevet 10. august 2011 (endret) Det er AUF som skal ta Utøya tilbake - dvs. bygge opp igjen og gjøre det om til et trygt sted for sommerleir for ungdom. Det er ikke den enkelte ungdom. Hvis man velger et annet sted så har man jo overgitt Utøya i terroristens hender. Er det mening i det? Jeg vet at det ikke er noen mening i det, men synes ikke det bør være noe hast i at neste leir skal være på øya. Men jeg mener ungdommene selv må bestemme det, når de er kommet over sjokket. Det er for tidlig - bare tre uker etterpå - å bestemme noe sånt. At mange vil ha godt av å være der tror jeg på, gjerne sammen med familie og venner, altså ikke politisk. Men jeg lufter bare tanker og jeg har ikke fasit. Ingenting er gitt i terroristens hender, men synes det er mange hensyn å ta og det betyr vel ingenting om det ikke blir politisk leir der neste sommer eller om de velger et annet sted? Vil det ikke få de ungdommene som fremdeles sliter med traumer til å føle seg ekskludert hvis de ikke føler seg klar til å delta på selve Utøya? Og da har jo terroristen vunnet? Så du mener at idrettsprestasjoner er bedre enn politisk aktiv ungdom? Og nei det var ikke tilfeldig i det hele tatt at det var AUF-ungdom som ble rammet. De var et direkte mål. Det har stått både i manifestet til den siktede og har kommet frem i avhør at han næret et voldsomt hat mot Arbeiderpartiet. Han ønsket å ramme AUF spesielt siden det er fremtidige arbeiderpartipolitikere og potensielle regjeringsmedlemmer det er snakk om. Jeg vet at akkurat denne terroristhandlingen var for å skade arbeiderpartiet. Nå var det ikke en tilfeldig bombe på t-banen som rammet tilfeldig valgte sivile. Det var et direkte angrep på en bestemt gruppe unge mennesker. Det kan ikke sammenlignes med noe tilfeldig angrep. Når man snakker om kremen av norsk ungdom handler det om at de har tatt et valg om å være samfunnsengasjerte. Rammer du tilfeldig på t-banen så rammer du både de som gir F i alt, de som er kriminelle men også lovlydige og en og annen samfunnsengasjert person. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig å se. Jeg ser det, og forstår også at ting kan misforstås, men kremen av norsk ungdom høres ut som en elite hevet over andre, hvis du forstår hva jeg mener? Det er sagt av flere av de politiske lederne fra flere forskjellige partier at dette rammet samfunnsengasjert ungdom. Jeg synes det er rart at ikke en partileder skal få lov å si om sitt eget ungdomspartis medlemmer at de er kremen av norsk ungdom. Hvem skal i så fall få lov å si det? Hadde Siv Jensen sagt noe annet om det var FrpU ungdom eller Erna Solberg om det var Unge Høyre ungdom? Jeg skrev at jeg forstår at Jens Stoltenberg sa det, men synes likevel det høres pompøst ut. Men å angripe Jens for dette vil jeg ikke, han har gjort en god jobb som statsleder i etterkant av tragedien. Men å anse seg selv og sine tilhengere for å være kremen av en hel befolkning er drøyt, og kan tolkes dithen. Men forståelig ja, hvem f... har vel ordene på rett sted etter noe slikt og Jens måtte forholde seg personlig, også siden han kjente mange av familiene og de drepte. Men har lagt merke til at flere reagerer på måten, selv om det er for tidlig. Det virker som om bare de sterke er verd å satse på i Ap nå, de som klarer komme over traumet raskest mulig. Jeg tror vi vil høre mer fra de som trenger mer tid, ikke nå - men når ting har roet seg ned. Endret 10. august 2011 av Alvina
Sissan9 Skrevet 10. august 2011 #34 Skrevet 10. august 2011 Men hva menes med å ta Utøya tilbake? Jeg forstår at de som føler for det må få komme tilbake, men hvis jeg var forelder til en Auf-ungdom som var berørt av massakren, som ikke ville føle seg konfortabel ved å delta på sommerleir der, da ville jeg ment at Auf burde funnet et annet sted i alle fall de første årene. Men om AUF finner et annet sted i starten, vil Utøya bli stående igjen som et symbol på terror. Det er jo nettopp det de ønsker å unngå. De vil gjenreise Utøya som et symbol på politisk ungdomsarbeid, samvær og utvikling. Skal man lykkes med det, tror jeg det er nødvendig at man ikke endrer de planene som har vært lagt for arrangementer der. Det blir litt som å ta Oslo tilbake det. Det er sikkert folk som er redde for å reise til Oslo etter det som skjedde, men om byen skulle vært evakuert i et par uker for å ta hensyn til dette, ville terrorfrykten festet seg i mye større grad. Det var viktig at Oslo ble normalisert så raskt man hadde gjennomsøkt for mulige andre bomber. Som det er viktig at Utøya blir normalisert så snart området er gjenoppbygget. Hvis alle foreldre nekter barna sine å reise til/tilbake til Utøya, har jo frykten vunnet. At enkelte velger det slik er forståelig, og overhode ikke skadelig for samfunnet/grupperingen. Men dersom alt blir omorganisert... ja, da har han vunnet en seier.
Alvina Skrevet 10. august 2011 #35 Skrevet 10. august 2011 Men om AUF finner et annet sted i starten, vil Utøya bli stående igjen som et symbol på terror. Det er jo nettopp det de ønsker å unngå. De vil gjenreise Utøya som et symbol på politisk ungdomsarbeid, samvær og utvikling. Skal man lykkes med det, tror jeg det er nødvendig at man ikke endrer de planene som har vært lagt for arrangementer der. Det blir litt som å ta Oslo tilbake det. Det er sikkert folk som er redde for å reise til Oslo etter det som skjedde, men om byen skulle vært evakuert i et par uker for å ta hensyn til dette, ville terrorfrykten festet seg i mye større grad. Det var viktig at Oslo ble normalisert så raskt man hadde gjennomsøkt for mulige andre bomber. Som det er viktig at Utøya blir normalisert så snart området er gjenoppbygget. Hvis alle foreldre nekter barna sine å reise til/tilbake til Utøya, har jo frykten vunnet. At enkelte velger det slik er forståelig, og overhode ikke skadelig for samfunnet/grupperingen. Men dersom alt blir omorganisert... ja, da har han vunnet en seier. Jeg tror ikke han har vunnet noen seier, samme hvordan vi ser det. Han har tapt. Oslo ble normalisert igjen etter kort tid, men her var det heldigvis få drepte og de ble ikke slaktet ned, jaget fra tilfluktstedene med røykbomber. Det har ingenting med frykt å gjøre, men å ta litt tid til hjelp. Jeg tror også Utøya blir tatt tilbake, men jeg tror det kan gå tid og at man skal gi det litt tid. Til sist er det jo ungdommene som selv bestemmer det, men jeg er redd noen blir glemt og det er de som sliter med traumer. Noen virker veldig lite berørt, og det synes jeg er sjokkerende, men jeg har bare fått det bildet media har servert meg.
Gjest Vampen Skrevet 10. august 2011 #36 Skrevet 10. august 2011 Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at enkelte legger så mye i et uttrykk som "kremen av norsk ungdom". Er det pompøst? Mye mulig. Men i slike situasjoner blir et gjerne pompøst. Det er strengt tatt heller ikke et uvanlig uttrykk som AP eller AUF har konstruert i denne sammenhengen. Om noen av dere prøver å google det, så ser dere at mange grupperinger, fra politiske til ikke-politiske har blitt karakterisert på samme måte opp gjennom årene. Det er et positivt, rosende uttrykk, som brukes i alt fra festlige sammenhenger til kriser. Om det er greit å bruke et slikt uttrykk på ungdom som har gjennomført noen festlige dager med kappleik og god stemning (google), så kan jeg ikke fatte og begripe at det er et problem å bruke det om samfunnsengasjerte ungdom som har vært gjennom et helt forferdelig traume og taklet det på en imponerende måte! Jeg syntes det virker som om enkelte rett og slett er ute etter å grave frem problemer. Om bruken av et uttrykk som "kremen av norsk ungdom" er pompøst, hva skal man da kalle summen av de to ukene landet vårt har vært gjennom? Alle flaggene, blomstene, de store ordene fra inn- og utland, talene.. Det har da vært nok av svulstigheter og pompøse hendelser! Jeg tror det kommer av noe så enkelt som at man har trengt det! Det finnes en slags trøst, en følelse av fellesskap i det. I tillegg har AUF, deres ungdommer, vært utsatt for et vanvittig stygt hatangrep. At man veier opp det med positive ord og svulstigheter ser jeg ikke på som veldig overraskende eller sjokkerende. ABB så på dem som sosialistyngel som skulle drepes, man har svart med å kalle dem kremen av norsk ungdom. Spekulasjoner om elite og hurramegrundt er i mine øyne paranoia og problematisering. Og dette med Utøya.. Kan noen av dere vise til en link som viser noen som sier at de ikke ønsker at Utøya skal tas tilbake snarest mulig? Noen? Jeg har ikke sett det. Derimot har jeg sett en overlevende som uttalte at han tror neste års leier vil bli den største noensinne. Jeg har sett mange som har brukt ordene "Vi skal ta Utøya tilbake" og mange som har uttalt at de skal tilbake. Jeg syntes dette viser tegn på en kampvilje som bør roses, ikke dysses ned med misforståtte argumenter om å flytte leiern, avlyse eller la Utøya bli stående som den er. Kampvilje, beslutningen om å ikke la seg knekke, er i mine øyne en sunn reaksjon på et traume. Det er den som kommer til å få mange av disse ungdommene gjennom de neste dagene, ukene og månedene. Som enkelte her skriver, la ungdommene selv bestemme. Og det er jo akkurat det de gjør. Til tross for at noen kanskje ikke orker tanken på å dra tilbake, så ser det ut som om mange brenner for å ta øya tilbake og muligheten til å returnere. La dem gjøre det! De minnene de har til Utøya i dag er forferdelige. Slike minner har det med å vokse seg store og sterke over tid. Den beste kuren mot dem er en dose virkelighet. Jeg tror at det å komme tilbake, se øya gjennoppbygd, skape nye, gode minner og få mulighet til å tilbringe tid der i tryggeomgivelser kommer til å være viktig for mange. Jeg tror også det er viktig for Norge. Og la en ting være klinkende klart, OM man "rømmer" fra Utøya, så har ABB vunnet en seier. Han har kanskje ikke vunnet krigen, men han har vunnet en seier. Hele hensikten med terror er å spre frykt. Om han klarer å skremme ungdommen bort fra Utøya, så er det i seg selv en seier. Utøya har stått for mye av det han avskyr og ønsket å ramme. Den er et symbol, like mye som en praktisk plass for en leier. Praktisk sett kan AUF sikkert ha sommerleier et annet sted, men det vil også sende et signal om at han har lyktes med terroren sin, han har skremt oss til å endre oss. Jeg kan ikke skjønne hvordan det hjelper noen. 5
Gjest Vampen Skrevet 10. august 2011 #37 Skrevet 10. august 2011 Jeg tror ikke han har vunnet noen seier, samme hvordan vi ser det. Han har tapt. Oslo ble normalisert igjen etter kort tid, men her var det heldigvis få drepte og de ble ikke slaktet ned, jaget fra tilfluktstedene med røykbomber. Det har ingenting med frykt å gjøre, men å ta litt tid til hjelp. Jeg tror også Utøya blir tatt tilbake, men jeg tror det kan gå tid og at man skal gi det litt tid. Til sist er det jo ungdommene som selv bestemmer det, men jeg er redd noen blir glemt og det er de som sliter med traumer. Noen virker veldig lite berørt, og det synes jeg er sjokkerende, men jeg har bare fått det bildet media har servert meg. Det er altfor tidlig å erklære at han har tapt. Så langt er har ikke reaksjonen i samfunnet gått den veien han ønsket, men det er hva vi gjør fremover som vil vise om han har tapt eller ikke. Han selv ser på dette som første ledd i en plan som ikke når sitt høydepunkt før om 60 år. Han er ikke ferdig, han skal fortsatt gjennom en rettssak som i følge manifestet er en del av planen hans. Planen med angrepet var helle rikke bare å drepe, men å sette i gang endringer og sende et signal. Vi må bruke tiden fremover til å bevise at han har tapt. Og der er Utøya et av flere elementer. Og hvem virker veldig lite berørt? Jeg syntes alle virker svært berørte. Men folk reagerer forskjellig på krise. Om noen klarer å ta seg sammen i den grad at de klarer å fortelle sin historie til pressen uten å falle i biter foran åpent kamera, så betyr ikke det at man ikke er berørt. I krisesituasjoner, eller sorg, så er det også normalt at følelsene og reaksjonene går opp og ned. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2011 #38 Skrevet 10. august 2011 Det var en gang at en stavkirke i Bergen ble stukket i ild og brant ned til grunnen. Avisene spekulerte vilt om det var noen vits i å bygge opp igjen stavkirken og kommunen foreslå å legge et glasslokk over ruinene. Da trådte eieren av kirken frem - ingen i verken avis eller kommune hadde giddet å bry seg med slike detaljer som hvem som eide kirken - og sa: Det kommer ikke på tale å bygge et glasslokk over, for et slikt monument over kirkebrennere skal vi ikke ha. Kirken ble bygget opp igjen finansiert av eieren og forsikringsselskapet og kommunen. Nå tviler jeg vel på at de AUF-ungdommene som er skeptisk til å ta i bruk Utøya igjen tør å stå frem i media og si det, siden "alle" mener det motsatte. Men nå er det nå en gang slik at det er AUF som forbund som eier Utøya, det er da de som bestemmer - og jeg tenker at de ikke vil ha en forlatt øy som monument over terrorhandlingene. Skal vi rive alt i regjeringskvartalet også og legge glasslokk over? Det må likevel være opp til hvert enkelt individ om de ønsker å dra tilbake til Utøya eller ikke. Ingen kan klandre en som ikke orker, like lite som man skal klandre de som har et stort ønske om å fortsette å ha leir der og ønsker gjenoppbygging.
Alvina Skrevet 10. august 2011 #39 Skrevet 10. august 2011 Vampen jeg forstår hva du mener, men Abb har allerede skapt frykt. Å la selve en øy bli begrepet på en kamp, blir tåpelig. I alle fall bør ungdommene få tid, og i felleskap bestemme seg for om de vil ha sommerleir der. Men jeg har forstått at sommerleiren bare er bålkos, sang og gitar og litt ferie. Men ferie, kan ikke forestille meg en ferie på et sted der jeg nesten ble drept og lå blant drepte venner i et scenario som vi ikke kan forestille oss. Å samles for å minnes er vel første steg. Det ligger fremdeles ungdommer på sykehus. Jeg mente det Jens sa var pompøst, men har sagt at jeg mener han har opptrådt som en god samfunnsleder. Jeg stemmer ikke Ap, men jeg stemmer ikke frp heller. Mitt politiske ståsted er mer lik ap enn høyre, selv om jeg noen ganger synes høyre er vel så bra som ap. Meg meg meg, jeg mener bare at jeg synes det er for tidlig å bestemme noe. Nå har også Jens gått ut med at valgkampen bør utsettes, og jeg er forsåvidt enig med han. Jeg husker ikke i hvilket land, men der skjedde det noe som preget alle og valgkampen ble utsatt i et halvt år. 1
Alvina Skrevet 10. august 2011 #40 Skrevet 10. august 2011 Det var en gang at en stavkirke i Bergen ble stukket i ild og brant ned til grunnen. Avisene spekulerte vilt om det var noen vits i å bygge opp igjen stavkirken og kommunen foreslå å legge et glasslokk over ruinene. Da trådte eieren av kirken frem - ingen i verken avis eller kommune hadde giddet å bry seg med slike detaljer som hvem som eide kirken - og sa: Det kommer ikke på tale å bygge et glasslokk over, for et slikt monument over kirkebrennere skal vi ikke ha. Kirken ble bygget opp igjen finansiert av eieren og forsikringsselskapet og kommunen. Nå tviler jeg vel på at de AUF-ungdommene som er skeptisk til å ta i bruk Utøya igjen tør å stå frem i media og si det, siden "alle" mener det motsatte. Men nå er det nå en gang slik at det er AUF som forbund som eier Utøya, det er da de som bestemmer - og jeg tenker at de ikke vil ha en forlatt øy som monument over terrorhandlingene. Skal vi rive alt i regjeringskvartalet også og legge glasslokk over? Det må likevel være opp til hvert enkelt individ om de ønsker å dra tilbake til Utøya eller ikke. Ingen kan klandre en som ikke orker, like lite som man skal klandre de som har et stort ønske om å fortsette å ha leir der og ønsker gjenoppbygging. Synes kirkebrannen var et dårlig eksempel. Jeg tror Utøya kommer tilbake, men ikke så raskt som alle ønsker. Skal man legge glasslokk over det som hendte og late som det aldri skjedde? Skal ungdommene tvinges til å kose seg i ferien på en øy der de nesten overlevde, blant mange døde? Hvis de som overlevde utøya har forskjellig syn og tilfriskningsgrad, skal bare de som er sterke nok få delta på aufs sommerleire fremover? Hvilke politikere ønsker vi? Bare de sterkeste? Som virker sterk i dag, det er ikke sikkert de er det når senvirkningene kommer. Posttraumatisk stressyndrom er ikke noe å spøke med, og virkningene kan komme lang tid etterpå. Å la utøya hvile en tid er ikke det samme som å legge den under et lokk og lage den til et minnesmerke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå