Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jente i 20åra, som har vært en del i Oslo, aldri følt seg spesielt utrygg annet enn ved Oslo S, trafikanten, og har ett par ganger blitt forfulgt midt i sentrum, ene gangen fikk vi ristet dem av oss, andre gangen snudde jeg meg midt på gata og skjelte ut forfølgerne etter alle kunstens regler med en horde av tilskuere.. En gang gikk en vennegjeng oss vill på Grønnland og sto plutslig midt i ett gjengopprør.:O DET var ekkelt, men jeg var heldigvis ikke alene.

Har ikke følt meg utrygg fordi jeg alltid har vært sammen med noen, og de gangene jeg har vært der alene har jeg bevisst prøvd å unngå disse stedene/gått raskt over Oslo S osv..

NÅ skal jeg dit for å gå kurs, alene i flere omganger i løpet av høsten. Gler meg stort, men er livredd. At jeg er gravid gjør det ikke lettere. Jeg har skremt meg selv opp med å lese om overfallsvoldvekter, og de tidligere opplevelsene jeg har hatt sammen med venner (som skrevet over) tror jeg ikke ville ver spesielt hyggelig å oppleve alene. 22 juli gjorde meg selvsagt også utryggere. Selvsagt en del beskyttende mammahormoner som spiller inn her, men jeg er så livredd at jeg sliter med å sove om natta, selv om det enda er en måned til jeg skal dit.

Så hjelp! Kjære Oslofolk, gi meg noen råd som gjør at jeg kan føle meg trygg- steder jeg bør unngå, ting jeg kan unngå å gjøre, osv.

*Flau, livredd vestlending*

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Ikke noe kjekt nei, men kjenner meg litt igjen i redselen... MEN er det ingen andre som skla på dette kurset som du vet om? SÅ dere kan avtale å være sammen, samme hotell osv... Jeg ville fått hotell så nærme som mulig til kursstedet, og tatt taxi istedefor å gått rundt :-D

er ikke så godt kjent i Oslo, bor på vestlandet selv, så håper du får svar fra noen som er mer kjent der også da :-D

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det bor over 500.000 mennesker i Oslo. Det er en finfin by! Så mange hadde ikke bodd der hvis de gikk rundt og var redde til enhver tid.

Hvor i Oslo er kurset ditt? Litt lettere å gi deg råd hvis vi vet hvor det er.

• Liker 1
Skrevet

:)

Ligger like ved youngstorget.

Gjest Badabing
Skrevet

Du må ha hatt utrolig uflaks! jeg har aldri opplevd noe som helst ubehagelig i Oslo.. Vil helst ikke be deg unngå noen steder heller, for jeg mener selv at det er trygt de fleste plasser. Jeg går gjerne ut på Grønland også, og trives godt der.

Det eneste er at man ikke bør drikke seg full og gå rundt alene om natten, men det bør man ikke gjøre i Stavanger eller Trondheim heller for den saks skyld.

Jeg liker f.eks ikke å gå alene gjennom Vaterlandstunnelen, men jeg tror det er eneste gangene jeg føler meg utrygg, enda jeg har ikke opplevd noe da heller. Kos deg du, er sikker på at du ikke kan ha så uflaks nok en gang :)

• Liker 1
Gjest Oblivion
Skrevet

Jeg bor i Oslo, og i løpet av de ti siste årene så har jeg vel egentlig aldri følt meg utrygg -små episoder opplever man overalt, Oslo er ikke så spesiell.

Men kjøp deg ukeskort eller flexikort til trikk/buss/bane, gå opplyste veier hjem (ikke ta de trangeste bakgatene eller turen gjennom parken i mørket) og bli kjent med folkene du er på kurs med så du heler ikke nå føler deg/er ensom.

Bli kjent med kartet og ruten til/fra spesifikke steder, gå de flere ganger på dagtid, sett deg ned på kafeer og legg merke til detaljer rundt deg når du er ute på vandring, ha med deg en smartphone (GPS) eller et kart og sjekk gatenavn i forhold til kartet når du går forbi -gjør deg kjent der du trenger å være kjent. Dette gjør jeg når jeg er i utlandet/ i nye byer -greit å ikke være helt hjelpesløs liksom, greit å kunne finne veien hjem uten å måtte stoppe å spørre folk på hvert gatehjørne eller bruke masse cash på taxi.

Jeg gjør alt det jeg advarer deg om nå, men jeg kjenner også Oslo's gater og byen "min" rimelig godt -og det er faktisk ikke så farlig å bo og leve i Oslo som det det kan høres ut som i media. Jeg tuslet gjennom Kubaparken klokken to i natt alene, og tok den lengre veien gjennom parken enn det jeg måtte -på toppen av denne parken finner du Aleksander Kiellands plass, der det var en voldtekt tidligere i sommer. Jeg har sittet alene midt på natten i Sofienbergparken og ventet på en jeg tidligere datet -her var det vel 4-5 tidligere voldtekter tidligere i sommer.

Men -jeg slår ikke av en prat med fremmede sånn helt uten videre, jeg har alltid strøm på mobilen når jeg går hjem, er jeg for full så tar jeg en taxi (like greit, ikke fordi jeg er redd men fordi det da oftest er greit å bare komme seg i seng).

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jente i 20åra, som har vært en del i Oslo, aldri følt seg spesielt utrygg annet enn ved Oslo S, trafikanten, og har ett par ganger blitt forfulgt midt i sentrum, ene gangen fikk vi ristet dem av oss, andre gangen snudde jeg meg midt på gata og skjelte ut forfølgerne etter alle kunstens regler med en horde av tilskuere.. En gang gikk en vennegjeng oss vill på Grønnland og sto plutslig midt i ett gjengopprør.:O DET var ekkelt, men jeg var heldigvis ikke alene.

Har ikke følt meg utrygg fordi jeg alltid har vært sammen med noen, og de gangene jeg har vært der alene har jeg bevisst prøvd å unngå disse stedene/gått raskt over Oslo S osv..

NÅ skal jeg dit for å gå kurs, alene i flere omganger i løpet av høsten. Gler meg stort, men er livredd. At jeg er gravid gjør det ikke lettere. Jeg har skremt meg selv opp med å lese om overfallsvoldvekter, og de tidligere opplevelsene jeg har hatt sammen med venner (som skrevet over) tror jeg ikke ville ver spesielt hyggelig å oppleve alene. 22 juli gjorde meg selvsagt også utryggere. Selvsagt en del beskyttende mammahormoner som spiller inn her, men jeg er så livredd at jeg sliter med å sove om natta, selv om det enda er en måned til jeg skal dit.

Så hjelp! Kjære Oslofolk, gi meg noen råd som gjør at jeg kan føle meg trygg- steder jeg bør unngå, ting jeg kan unngå å gjøre, osv.

*Flau, livredd vestlending*

Herregud, Get a grip... Det er OSLO, ikke Compton!! Oslo!!! En av verdens tryggeste hovedsteder!!

Slapp helt av! Og gjengene er ikke ute etter gravide damer, de bryr seg stort sett ikke om annet en seg selv og sine!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Youngstorget er minimalt skummelt. Masse folk til enhver tid, kontorfolk på dagtid og greie festfolk på kveldstid.

Skrevet

Takker for svar, Badabing og Oblivion:)

Siden jeg ikke er full av cash har jeg nok ikke råd å farte rundt i taxi, men flexikort var ingen dum ide! Er heldigvis godt kjent i Oslo sentrum, så jeg "vet hvor jeg skal".

Jeg må selvsagt innom Oslo S på veg inn og ut av byen, da. Men disse narkomane kommer vel ikke strenende bort og stikker deg med sprøytespisser? :S Jeg høres sikkert forferdelig fordomsfull ut, men jeg er bare ganske uvitende ..

Skrevet

Prøv å hold deg til plasser der det er masse andre folk :) Dette kommer til å gå kjempefint! Du kommer sikkert til å bli kjent med noen på kurset som du kan være sammen med! Jeg har gått på skole og jobbet i Oslo i 4 år nå, og har aldri opplevd noen ubehageligheter! Men å gå alene om natten der på steder der det er lite folk (spesielt hvis man er litt småfull) er ikke å anbefale, men det gjelder jo ikke bare i Oslo :)

Kos deg i hovedstaden!

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som det er spesielt mange som er fra eller bor i Oslo som er redde for byen, men stort sett de som kommer fra andre steder.. Virker som mange har blitt hjernevasket av skremselshistorier og aviser som er ute etter lesere! Hør på oss som bor i Oslo, vi føler oss alle trygge! Oslo er en trygg by!

Dere kan da mulig tørre å reise på ferie til utlandet?

Senk skuldrene og kos deg i Oslo! Og for all del, ikke oppfør deg som om du er redd for ulike "grupperinger" du møter på, det vil bare provosere... Er nok mange som syns det er morsomt å "tulle" med de som tydelig viser at de er vettskremt og har en hel haug med fordommer mot dem .

AnonymBruker
Skrevet

De narkomane finnes ikke skumle. De er totalt nedsløvet og for det meste opptatt med seg selv. Hvis de tar kontakt er det for å be om småpenger, og da er det bare å si “nei, beklager” uten at noen tar det ille opp.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Ikke noe kjekt nei, men kjenner meg litt igjen i redselen... MEN er det ingen andre som skla på dette kurset som du vet om? SÅ dere kan avtale å være sammen, samme hotell osv... Jeg ville fått hotell så nærme som mulig til kursstedet, og tatt taxi istedefor å gått rundt :-D

er ikke så godt kjent i Oslo, bor på vestlandet selv, så håper du får svar fra noen som er mer kjent der også da :-D

Haha, dropp taxi du kjære, gå heller og nyt byen!

Osloborgere ler av sånne folk!

AnonymBruker
Skrevet

De narkomane finnes ikke skumle. De er totalt nedsløvet og for det meste opptatt med seg selv. Hvis de tar kontakt er det for å be om småpenger, og da er det bare å si “nei, beklager” uten at noen tar det ille opp.

Enig! Og husk å smil til dem=) Det betyr masse for de!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må selvsagt innom Oslo S på veg inn og ut av byen, da. Men disse narkomane kommer vel ikke strenende bort og stikker deg med sprøytespisser? :S Jeg høres sikkert forferdelig fordomsfull ut, men jeg er bare ganske uvitende ..

JA det gjør du :gjeiper:

Slutt med det med en gang! Jeg blir både trist og fornærmet!

Skrevet

Takk for svar! :takke: Innser vel at jeg har vært hysterisk. :sjenert: Jeg elsker Oslo, og har som sagt aldri vært redd byen før..

Jeg skal unngå mørke bakgater, og drikker meg ikke full på kvelden, jeg er tross alt gravid!. Og tar sjansen på at jeg kommer frisk og levende fra Oslo, nok en gang ;)

• Liker 1
Skrevet

Beklager :(

Skrevet

Beklager :(

Gjest Badabing
Skrevet

Haha! Tuller du? Hvorfor i all verden skulle de gjøre det?

Det er mennesker som har det vanskelig, og jeg har aldri opplevd noe verre med dem enn at en av dem dro opp en blokkfløyte for å spille en sang for meg.

Det var ikke så pent, men det var definitivt ikke skummelt.

• Liker 3
Skrevet

Haha! Tuller du? Hvorfor i all verden skulle de gjøre det?

Det er mennesker som har det vanskelig, og jeg har aldri opplevd noe verre med dem enn at en av dem dro opp en blokkfløyte for å spille en sang for meg.

Det var ikke så pent, men det var definitivt ikke skummelt.

Jeg bøyer meg i skam..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...