Gjest Gjest Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Jeg er så fortvilet! Sønnen min på 14 år nekter å treffe faren sin. Det har han gjort i mange måneder. Faren på sin side sender meg e-poster fulle av anklager, kritikk og trusler. Han har beskyldt meg for de villeste ting. Og selvfølgelig for å ha baksnakket ham overfor gutten og dermed påvirket ham til å ta avstand fra faren. Det har jeg aldri gjort. Derimot har jeg i alle år sendt gutten til samvær, hvor han har kommet hjem med mørke ringer under øynene. Ofte har jeg også måttet overtale ham til å dra, for så å se ham dra avsted med bøyd nakke. Fordi loven sier at barn har rett til samvær. Vel, loven beskytter jo heller far her, all den tid jeg vet at barn under tolv år sjelden blir hørt når de nekter å være hos en av foreldrene. Forferdelig. Nå vet jeg at faren har slått sønnen sin ved flere anledninger, og at gutten har hatt det ille på mange måter hos sin far. Far nekter å innse at det er ham selv som har ødelagt forholdet til sønnen sin. Jeg sier at jeg ikke kan tvinge sønnen vår til samvær, jeg kan ikke bære ham ut at huset heller. Og nå skal faren kontakte advokat, sier han. Som sagt er gutten fjorten år nå, og skal jo høres. I tillegg flytter faren nå langt nordpå med kone og nye barn. Altså blir han boende i en helt annen landsdel enn oss. Likevel er jeg redd. Én ting er jo påkjenningen ved en eventuell rettssak, hvis det nå skulle gå så langt. Selvsagt ser jeg at det er vel JEG som skulle dratt HAM inn for retten, men så er det jo det å bli trodd. Jeg har sett så mange eksempler på at barn ikke har blitt trodd, og blitt dømt til samvær med overgripende forelder. En advokat jeg har snakket med sa at det er svært vanskelig å få fradømt noen foreldreretten. Men MÅ gutten til far? Når han er så stor, og selv kan fortelle hvordn han har hatt det der? Hjelp, noen! Har noen her erfaring med slike saker?
Gjest pysepusen Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Jeg nektet selv å gå til pappa da jeg var så gammel. Det mamma da gjorde var å ta kontakt med familievernkontoret hvor jeg måtte inn der og snakke med ei dame. Jeg kunne velge om jeg ville gjøre det alene eller sammen med mamma. Så måtte jeg fortelle hvorfor jeg ikke ville til pappa. Hun dama sendte deretter et brev til pappa (tror jeg) hvor hun forklarte det samme som mamma og jeg hadde sagt. Da hadde ikke pappa noe å si på mamma ihvertfall. Hun ville ikke tvinge meg til samvær når jeg ikke ville selv. Etter dette sov jeg sjelden hos pappa, men vi har møttest på dagene og sånn. 2
Chelmon Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Nå vet jeg at faren har slått sønnen sin ved flere anledninger, og at gutten har hatt det ille på mange måter hos sin far. Hvorfor i alle dager har du ikke gjort noe tidligere? Jeg hadde ALDRI sent av gårde min sønn om jeg hadde hatt slik informasjon... 3
Gjest Moscato Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Hvorfor i alle dager har du ikke gjort noe tidligere? Jeg hadde ALDRI sent av gårde min sønn om jeg hadde hatt slik informasjon... Jeg tolket setningen som "Nå vet jeg at faren har slått sønnen sin ved flere anledninger, og at gutten har hatt det ille på mange måter hos sin far.". Altså at dette er informasjon som har kommet for en dag nå i det siste. Håper i alle fall at det er slik det henge sammen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Hør på gutten sier jeg også. Ikke send gutten dit om han ikke vil selv, ikke når det er slåing inne i bilde... Hadde det bare vært at han ikke ville, vært sur grunnet at far flyttet fra mor eller noe sånt hadde jeg nok ville jobbet med kontakten mellom de. Men nå ville jeg heller støttet sønnen min 110 %. Ta kontakt med familievernkontoret (fvk) som ei over her skriver og få det ned på papirer. Gutten skal slippe å reise til pappan når det slike forhold!! La far ta kontakt med advokat du!! Det er han som driter seg ut når ting kommer opp.. MEN få hjelp ja av fvk!! Lykke til og håper det ordner seg for sønnen <3
Miranda16 Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 At du har latt din sønn mishandles av far, er like mye mishandel! Stakkars gutt!
Gjest TS Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 At du har latt din sønn mishandles av far, er like mye mishandel! Stakkars gutt! Som en annen mer observant leser i tråden skrev, jeg vet NÅ at han har blitt slått. Det er det første. Så til det andre. Som sagt, et barn under 12 år blir sjelden hørt i samværssaker, selv de gangene det er påstand om mishandling. For det må bevises! Og ofte blir påstandene tatt for å være noe mor har funnet på for å ødelegge mellom barn og far. Dermed kan et barn i realiteten bli dømt til samvær med en far som slår. Skjønner du? Hvis du er 16 år så skjønner jeg den sterke følelsesmessige reaksjonen, men virkeligheten er ikke så enkel. Jeg kommer heretter ikke til å svare på innlegg som legger skylden på meg i denne saken. 3
Gjest TS Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Jeg nektet selv å gå til pappa da jeg var så gammel. Det mamma da gjorde var å ta kontakt med familievernkontoret hvor jeg måtte inn der og snakke med ei dame. Jeg kunne velge om jeg ville gjøre det alene eller sammen med mamma. Så måtte jeg fortelle hvorfor jeg ikke ville til pappa. Hun dama sendte deretter et brev til pappa (tror jeg) hvor hun forklarte det samme som mamma og jeg hadde sagt. Da hadde ikke pappa noe å si på mamma ihvertfall. Hun ville ikke tvinge meg til samvær når jeg ikke ville selv. Etter dette sov jeg sjelden hos pappa, men vi har møttest på dagene og sånn. Hør på gutten sier jeg også. Ikke send gutten dit om han ikke vil selv, ikke når det er slåing inne i bilde... Hadde det bare vært at han ikke ville, vært sur grunnet at far flyttet fra mor eller noe sånt hadde jeg nok ville jobbet med kontakten mellom de. Men nå ville jeg heller støttet sønnen min 110 %. Ta kontakt med familievernkontoret (fvk) som ei over her skriver og få det ned på papirer. Gutten skal slippe å reise til pappan når det slike forhold!! La far ta kontakt med advokat du!! Det er han som driter seg ut når ting kommer opp.. MEN få hjelp ja av fvk!! Lykke til og håper det ordner seg for sønnen <3 Tusen takk for svar, dere! Vi har jo hatt mekling hos familievernkontoret i forbindelse med saken, men denne brøt far av da han visstnok anså det som et "håpløst opplegg." Men jeg skal prøve å få til en samtale der igjen, håper det ikke tar altfor lang tid å få time for det er sånn pågang der. Gutten har ikke fortalt noen at han ble slått før nå nylig. Dessverre så gjør barn ofte ikke det...
Chelmon Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Beklager at jeg missforstod, ble litt provosert da jeg trodde du hadde fått greie på dette tidligere men fortsatt fikk gutten din til å dra hjem til faren Han er 14 år nå, da bør han ha noe han skulle ha sagt, spesielt om han forklarer situasjonen - er han villig til det? Håper det ordner seg for dere, sloss med nebb og klør om du må 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #10 Skrevet 9. august 2011 Ring familievernkontoret, nå! Få ei time, for gutten din, om far vil delta eller ikke, skal du drite i(unnskyld uttrykket) Det som er viktig, er å få fram hva gutten mener, og ser på saken. Deretter kontakter du advokat, så du får litt hjelp med juridiske ting. Men, ta det litt rolig, jeg har selv vært gjennom rettsforberedende om så store unger, å fikk da høre fra dommeren at klart dem kunne dømme ungdom til samvær, men å håndheve det var en helt annen sak. Man kunne nesten ikke sende politi for å tvangshente så store barn, når det barnet vil nekte å være med. Så pust dypt, å gjør noe, blir ikke bedre av å sitte å vente. 4
Gjest TS Skrevet 9. august 2011 #11 Skrevet 9. august 2011 Beklager at jeg missforstod, ble litt provosert da jeg trodde du hadde fått greie på dette tidligere men fortsatt fikk gutten din til å dra hjem til faren Han er 14 år nå, da bør han ha noe han skulle ha sagt, spesielt om han forklarer situasjonen - er han villig til det? Håper det ordner seg for dere, sloss med nebb og klør om du må Helt i orden! Han er villig til å forklare seg, ja. Men han synes jo det er fryktelig vanskelig å snakke om. Ring familievernkontoret, nå! Få ei time, for gutten din, om far vil delta eller ikke, skal du drite i(unnskyld uttrykket) Det som er viktig, er å få fram hva gutten mener, og ser på saken. Deretter kontakter du advokat, så du får litt hjelp med juridiske ting. Men, ta det litt rolig, jeg har selv vært gjennom rettsforberedende om så store unger, å fikk da høre fra dommeren at klart dem kunne dømme ungdom til samvær, men å håndheve det var en helt annen sak. Man kunne nesten ikke sende politi for å tvangshente så store barn, når det barnet vil nekte å være med. Så pust dypt, å gjør noe, blir ikke bedre av å sitte å vente. Det er akkurat det med å fysisk tvinge en tenåring jeg også har argumentert med overfor faren. Og jeg vet jo også at han faktisk kan dømmes til samvær. Så dette er virkelig ikke enkelt. Takk for svar! Det føles godt bare å få luftet dette, for jeg har så sårt trengt noen å snakke med i denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #12 Skrevet 9. august 2011 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/39116/har_jeg_rett_til_a_nekte_far_samver_med_barna http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-var-siktet-for-vold-mot-barnet-mor-fikk-70000-i-bot-for-aa-nekte-samvaer-3542544.html http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/barn-tvinges-til-samvaer-med-overgrepsdoemte-foreldre-3541703.html Det er nok ikke så enkelt som å bare nekte samvær :/
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #13 Skrevet 9. august 2011 Husk, det skal utrolig mye til for at politiet skal ta med seg en så gammel gutt med makt, så lenge han selv møter dem og sier han ikke vil. Så støtt gutten din i denne situasjonen, han som trenger mest støtte. Men, klart du og trenger, dette er utrolig tøft! Du har min fulle medfølelse 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #14 Skrevet 9. august 2011 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/39116/har_jeg_rett_til_a_nekte_far_samver_med_barna http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/far-var-siktet-for-vold-mot-barnet-mor-fikk-70000-i-bot-for-aa-nekte-samvaer-3542544.html http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/barn-tvinges-til-samvaer-med-overgrepsdoemte-foreldre-3541703.html Det er nok ikke så enkelt som å bare nekte samvær :/ Her er det snakk om at en 14 år gammel gutt selv nekter samvær, ikke at moren nekter far samvær, så det blir litt forskjellige saker.
Gjest "gjest" Skrevet 9. august 2011 #15 Skrevet 9. august 2011 Hvis gutten ikke vil til faren, må han få slippe. 1
Gjest TS Skrevet 9. august 2011 #16 Skrevet 9. august 2011 Her er det snakk om at en 14 år gammel gutt selv nekter samvær, ikke at moren nekter far samvær, så det blir litt forskjellige saker. Ja, nettopp. Som jeg sier lenger oppe, barn over 7 år skal høres, men det skjer ofte at det ikke legges vekt på det de har å si likevel. Barn under 7 har ofte ikke en sjanse. Det er helt tragisk! Så selv om jeg hade visst om slagene tidligere, hadde det ikke vært det minste sikkert at gutten min ville ha sluppet unna samvær. Hvis gutten ikke vil til faren, må han få slippe. Takk! Selv om jeg vet at dette ikke er så lett å få til så er det godt å lese! Hvis faren skulle få igjennom samvær i retten, så måtte jo politiet i denne situasjonen eskortert gutten på fly. Det ville ha vært et overgrep i seg selv. Huff.
Niennas Skrevet 9. august 2011 #17 Skrevet 9. august 2011 Jeg så fram til jeg ble tolv år, for da kunne jeg la vær å besøke faren min. "Heldigvis" skjedde det en ganske stygg episode da jeg var 9 år, og det er siste gangen jeg var hos ham. Mamma lovte meg å gjøre hva som helst for at jeg skulle få slippe hvis hun kunne. Jeg husker desverre ikke detaljene, men etter to rettssaker ble han faktisk fratatt foreldreretten, og fikk beskjed fra retten om at han måtte ringe meg annenhver uke, og selv bygge opp et forhold til meg. Når jeg ville dra på besøk til han, så skulle jeg får lov til det. Han ringte tre ganger, etter det så har det vært to kort i året - et til bursdagen min og et til jul. det sluttet den dagen jeg fylte atten. Jeg sier bare at jeg skjønner sønnen din, og han er voksen nok til å skjønne hva det vil si "å ikke dra til pappa". Gjør alt du kan for at sønnen din skal ha det bra
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2011 #18 Skrevet 9. august 2011 SPØRSMÅL: Hvis et barn nekter å treffe faren, kan da faren slippe å betale barnebidrag? Man trenger vel ikke å betale hvis man ikke får noe igjen?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2011 #19 Skrevet 9. august 2011 Jeg så fram til jeg ble tolv år, for da kunne jeg la vær å besøke faren min. "Heldigvis" skjedde det en ganske stygg episode da jeg var 9 år, og det er siste gangen jeg var hos ham. Mamma lovte meg å gjøre hva som helst for at jeg skulle få slippe hvis hun kunne. Jeg husker desverre ikke detaljene, men etter to rettssaker ble han faktisk fratatt foreldreretten, og fikk beskjed fra retten om at han måtte ringe meg annenhver uke, og selv bygge opp et forhold til meg. Når jeg ville dra på besøk til han, så skulle jeg får lov til det. Han ringte tre ganger, etter det så har det vært to kort i året - et til bursdagen min og et til jul. det sluttet den dagen jeg fylte atten. Jeg sier bare at jeg skjønner sønnen din, og han er voksen nok til å skjønne hva det vil si "å ikke dra til pappa". Gjør alt du kan for at sønnen din skal ha det bra SPØRSMÅL: Måtte han betale bidrag?
Gjest pysepusen Skrevet 9. august 2011 #20 Skrevet 9. august 2011 Jo, de må likevel betale bidrag. Man har jo uansett et ansvar for barnet. Og i mitt tilfelle så var det jo ikke bare det at jeg var sta som gjorde at jeg ikke ville til pappa - det var jo noe han hadde gjort. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå